2019-02-21, 01:14
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Fel. Eftersom hen dömts till ett fängelsestraff gallras inte noteringen förrän 10 år efter frigivning. Om hen frigavs 19 februari 2019 så gallras uppgiften 20 februari 2029.

Vad pratar du om? Läs brottsbalken 35 kap §8, står klart och tydligt vad som gäller. Fem år är det.
Citera
2019-02-21, 01:18
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibbetheman
Hej,

En kompis planerar att har smuggla 40kg kat till Sverige genom flyg. Han är 21 år, har 2 narkotika ringa, 1 narkotika rattfylla.

Vad jag har förstått av det jag läst på nätet är 40kg kat böter till 6 månaders fängelse.

Vilka påföljder har detta fall?

Jag misstänker att han endast blir villkorligt dömnd och får böter. Eftersom han endast fick böter för narkotika rattfyllan; då han inte hade framfört fordonet på ett ovaksamt sätt, antar jag att han har sin villkorliga dom kvar?

Det kan ge fängelse runt 6 månader ja. Då narkotikabrott som ej är ringa är artsbrott talar mycket för att han får sitta i fängelse. I synnerhet om han är tidigarea straffad. Smuggling på det talar än mer för detta, speciellt om han ska sälja det vidare. Hans ålder har ingen påverkan på straffet då han är över 21 år och det antagligen inte går att hävda förmildrande om hans ungdom.
Citera
2019-02-21, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Det kan ge fängelse runt 6 månader ja. Då narkotikabrott som ej är ringa är artsbrott talar mycket för att han får sitta i fängelse. I synnerhet om han är tidigarea straffad. Smuggling på det talar än mer för detta, speciellt om han ska sälja det vidare. Hans ålder har ingen påverkan på straffet då han är över 21 år och det antagligen inte går att hävda förmildrande om hans ungdom.

Är villkorligt dömd inget han kan bli dömd för?
Citera
2019-02-22, 00:21
Medlem
Testar igen ... någon som har koll på Dansk lag, närmare bestämt var jag hittade definition av preskriptionstider?
Citat:
Ursprungligen postat av shogun47
Ska till tingsrätten för ringa narkotikabrott. Inget innehav men tydligen måste blodprovet visat någon mängd THC. Misstänker väldigt lite. Hur maximerar jag chansen för en friande dom? Nekat till brott sedan början och ingenting hittades på mig eller mitt hem. Fungerar passiv rökning/Köpenhamn fortfarande? Som sagt torde det vara en liten mängd THC som påträffats.
Finns inte en chans - eventuellt om du har ett cannabis-körkort i något annat land och ett kvitto på vistelse där strax innan gripande.

Edit: Tjohej - äntligen hittade jag någonting att falla tillbaka på: https://data.riksdagen.se/fil/B1067F10-60AA-4E46-9E8D-D022FBEC0E7F
Citat:
Ursprungligen postat av 11 kap. straffloven
Preskription inträder inte heller för gärningar som omfattas av en, av Danmark tillträdd, konvention som stadgar att gärningar inte skall preskriberas. Bestämmelsen innebär att ett brott som omfattas av Internationella brottmålsdomstolens jurisdiktion inte preskriberas. Preskriptionstiden bestäms utifrån straffskalorna för respektive brott. Preskriptionstiden är två år om det strängaste straffet är ett års fängelse, fem år om det strängaste straffet är fängelse i fyra år, tio år om det strängaste straffet är fängelse i tio år och femton år om det strängaste straffet är fängelse på bestämd tid.
Var väl inte den roligaste läsning för mig dock. Vet någon hur det ser ut juridiskt med utlänning från EU begår brott i annat land - gällande preskribering? Har lärt mig att om jag döms så "konverteras" straffet till ett svenskt dito - kan jag begära straffet avslaget om svensk preskription för brottet slagit in? Svensk brottsbalk om preskription säger ju:
Citat:
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom 1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år, 2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år, 3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år, 4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år

Fast å andra sidan - jag fick berättat för mig att brottet inte tillhörde graden att fängelse fanns "på kartan" att tilldömas (således fick jag inte en advokat i målet), däremot så, brottet ifråga har fängelse i straffvärde enligt alla tabeller funna under straffeloven - hur fungerar det? Tacksam för svar.
Senast redigerad av JotIdiot 2019-02-22 kl. 00:57.
Citera
2019-02-24, 11:32
Medlem
Misstänkt för ofredande, 2g cannabis, 5amp doping och intigriteststrång och misstanke om stöld ( 6000).

Kommer torska säkert på allt utom stöld.

Vad kan domen bli? Tidigare straffad för olovlig körning.
Citera
2019-02-24, 22:31
Medlem
RoffelMaos avatar
Jag vill beställa 1000 tabletter, 50mg/tablett, difenhydramin från USA. Detta är receptfritt i USA och många andra länder. En icke-narkotikaklassad substans som ffa används vid allergi eller sömnbesvär.

Vad är straffet för detta?
Citera
2019-02-28, 12:33
Medlem
Rattfylla blodbrov 0.314 promille, 1:a gången

förväntat straff

-antal dagsböter?
-vad händer med körkortet?
-övrigt straff?
-blir det rättegång?

Mvh
Citera
2019-03-02, 16:31
Medlem
Tönten112s avatar
Skall på förhör gällande våldsamt motstånd, samt försök till våld mot tjänsteman.

För att stilla paranoian har jag därför funderingar på vad det kan bli? Är sedan tidigare straffad, för många år sedan däremot och lever ett hederligt liv idag.
Citera
2019-03-03, 14:49
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Vad pratar du om? Läs brottsbalken 35 kap §8, står klart och tydligt vad som gäller. Fem år är det.

35 kap BrB reglerar preskription, dvs frågan om när en gärning inte längre kan bestraffas på grund av att det gått för lång tid. Det postaren undrar över är gallringstiden för en anteckning i belastningsregistret. Detta är två helt olika saker. 10 år är gallringstiden för en frihetsberövande påföljd och det har inget med preskription att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Castroos
Misstänkt för ofredande, 2g cannabis, 5amp doping och intigriteststrång och misstanke om stöld ( 6000).

Kommer torska säkert på allt utom stöld.

Vad kan domen bli? Tidigare straffad för olovlig körning.

Beror lite på hur många enheter dopningsmedel vi pratar men höga dagsböter eller en villkorlig dom i kombination med dagsböter kan du nog utgå från.

Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
Rattfylla blodbrov 0.314 promille, 1:a gången

förväntat straff

-antal dagsböter?
-vad händer med körkortet?
-övrigt straff?
-blir det rättegång?

Mvh

40 dagsböter. Det blir problem med körkortet. Det behöver inte gå till rättegång utan kan lösas med ett strafföreläggande men det förutsätter att du erkänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tönten112
Skall på förhör gällande våldsamt motstånd, samt försök till våld mot tjänsteman.

För att stilla paranoian har jag därför funderingar på vad det kan bli? Är sedan tidigare straffad, för många år sedan däremot och lever ett hederligt liv idag.

Beror lite på hur allvarligt försöksbrottet är men om man tänker sig att du svingat en knytnäve mot någon tjänsteman och missat så är det inte värre än att du får en villkorlig dom i kombination med dagsböter. Skyddstillsyn om du har behov av sådant, dvs om du är knarkare eller alkis.
Citera
2019-03-03, 16:36
Medlem
Tack för dina svar

Jag ska skicka det vidare till min vän
Citera
2019-03-03, 23:10
Medlem
Tjena kanske fel tråd att fråga men hoppas på lite hjälp. Jag mötte polisen mitt i natten runt 03.00 och jag förstod att dom skulle vända så jag la i lite extra gas och fullfart upp på en parkering där jag studsade ur bilen, dvs när polisen kom fram så påstod dom att jag kört bilen men jag förklarade att min vän som jag precis lärt känna som körde min bil sprang åt det där hållet "pekade emot en skog"
Och jag har ingen aning om varför eller någonting. Slutade med att dom kokade av ilska och släpa med mig och jag fick lämna blodprov jag hade kanske 1-2g vitt pulver på mig som dom påstår vara amfetamin och även 2 knivar på mig. Men i deras papper står det tydligt att dom inte sett mig köra/kliva ur bilen. Vad tror ni vad händer? Körkortet tog dom direkt så klart.

. Men min tanke är att en vän till mig berättar för juryn på rättegången att han/hon kört bilen och hade tidigare underkvällen druckit 1öl och därför sprungit därifrån för visst kan man inte torska på det utan bevis eller har jag fel? ( tror många gånger att jag är smartare än vad jag egentligen är) Tack på förhand
Citera
2019-03-04, 17:28
Medlem
Citat:

Tror du behöver vässa läsförståelsen lite innan du svarar på fler frågor i detta forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in