Testar igen ... någon som har koll på Dansk lag, närmare bestämt var jag hittade definition av preskriptionstider?
Citat:
Ursprungligen postat av
shogun47
Ska till tingsrätten för ringa narkotikabrott. Inget innehav men tydligen måste blodprovet visat någon mängd THC. Misstänker väldigt lite. Hur maximerar jag chansen för en friande dom? Nekat till brott sedan början och ingenting hittades på mig eller mitt hem. Fungerar passiv rökning/Köpenhamn fortfarande? Som sagt torde det vara en liten mängd THC som påträffats.
Finns inte en chans - eventuellt om du har ett cannabis-körkort i något annat land och ett kvitto på vistelse där strax innan gripande.
Edit: Tjohej - äntligen hittade jag någonting att falla tillbaka på:
https://data.riksdagen.se/fil/B1067F10-60AA-4E46-9E8D-D022FBEC0E7F
Citat:
Ursprungligen postat av 11 kap. straffloven
Preskription inträder inte heller för gärningar som omfattas av en, av Danmark tillträdd, konvention som stadgar att gärningar inte skall preskriberas. Bestämmelsen innebär att ett brott som omfattas av Internationella brottmålsdomstolens jurisdiktion inte preskriberas. Preskriptionstiden bestäms utifrån straffskalorna för respektive brott. Preskriptionstiden är två år om det strängaste straffet är ett års fängelse, fem år om det strängaste straffet är fängelse i fyra år, tio år om det strängaste straffet är fängelse i tio år och femton år om det strängaste straffet är fängelse på bestämd tid.
Var väl inte den roligaste läsning för mig dock. Vet någon hur det ser ut juridiskt med utlänning från EU begår brott i annat land - gällande preskribering? Har lärt mig att om jag döms så "konverteras" straffet till ett svenskt dito - kan jag begära straffet avslaget om svensk preskription för brottet slagit in? Svensk brottsbalk om preskription säger ju:
Citat:
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom 1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år, 2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år, 3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år, 4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år
Fast å andra sidan - jag fick berättat för mig att brottet inte tillhörde graden att fängelse fanns "på kartan" att tilldömas (således fick jag inte en advokat i målet), däremot så, brottet ifråga har fängelse i straffvärde enligt alla tabeller funna under straffeloven - hur fungerar det? Tacksam för svar.