2019-03-04, 13:50
Medlem
Jag hörde idag att utredningen har undersökt alla aspekter med SD som GM och inte kommit i mål. Kvar är bara administrativt skrivbordsarbete med materialet.

Av den anledningen har dom fokuserat hårt på att sätta in olika personer som funnits i LW:s intressesfär med dom fakta dom har i ekvationen. Där finns det tydligen två namn som sticker ut i sannolikheten, tillsammans med en GM utan kontaktytor till LW.

Min fråga om detta var för att bygga ett indiciemål mot SD, genom att det inte finns andra tänkbara GM eller om det är för att sannolikheten att SD är GM var så pass låg nu. Detta visste inte hen och har inte heller tillräcklig input för att spekulera i det.
Citera
2019-03-04, 13:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag hörde idag att utredningen har undersökt alla aspekter med SD som GM och inte kommit i mål. Kvar är bara administrativt skrivbordsarbete med materialet.

Av den anledningen har dom fokuserat hårt på att sätta in olika personer som funnits i LW:s intressesfär med dom fakta dom har i ekvationen. Där finns det tydligen två namn som sticker ut i sannolikheten, tillsammans med en GM utan kontaktytor till LW.

Min fråga om detta var för att bygga ett indiciemål mot SD, genom att det inte finns andra tänkbara GM eller om det är för att sannolikheten att SD är GM var så pass låg nu. Detta visste inte hen och har inte heller tillräcklig input för att spekulera i det.

Vet du om dessa "två namn" är sinsemellan kopplade till varandra, eller om det är två helt separata spår?
Citera
2019-03-04, 13:59
Medlem
Handlrs avatar
Citat:

Troligen inte.. men kul att du deltar
Citera
2019-03-04, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Hm, det skulle då innebära att de svar som man väntat på från NFC och de IT-analyser som ännu inte var färdigställda som vi kunde läsa om i NA för några dagar sedan skulle vara färdigställda?

Jag funderar över det du skriver om att man nu börjat fokusera på andra personer först efter att SD inte passat in i ekvationen. Det har nu gått drygt nio månader sedan LW mördades. Hur kan det komma sig att man inte arbetat brett med detta från början???

Kvar är bara administrativt skrivbordsarbete med materialet."Jag undrar vad din mening "Kvar är bara administrativt skrivbordsarbete med materialet." Menar din källa att SD nu mer eller mindre är utesluten som gm? Kommer han att bli avförd som misstänkt snart?

Jag tänkte nämligen lite som du när jag läste artikeln i NA häromdagen, att man möjligen försökte stärka upp misstanken mot SD genom att avföra andra tänkbara gm, men samtidigt borde detta ju ske hela tiden parallellt i utredningsarbetet. Man vill väl inte missa en gm för att man inte kollat upp andra tänkbara personer.

Från NA häromdagen:

"– Det saknas tyvärr fortfarande svar på en del teknisk bevisning som vi skickat in till Nationellt forensiskt center (NFC). Vi saknar även it-relaterade analyser som vi vill få in. Vi har fått ett datum för när vi möjligen kan få svaren, men eftersom det kan komma att ändras vill jag inte gå ut med de uppgifterna.

Polisen fortsätter nu hålla förhör med personer som kan ha information om mordet.
"

[...]

"– Vi har genomfört otroligt många förhör jämfört med vad vi vanligtvis brukar i en mordutredning. Det finns skäl till att vi gjort det, vi måste nämligen jobba brett, säger Åsa Hiding, åklagare och förundersökningsledare."

https://theworldnews.net/se-news/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er
Citera
2019-03-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vet du om dessa "två namn" är sinsemellan kopplade till varandra, eller om det är två helt separata spår?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, det skulle då innebära att de svar som man väntat på från NFC och de IT-analyser som ännu inte var färdigställda som vi kunde läsa om i NA för några dagar sedan skulle vara färdigställda?

Jag funderar över det du skriver om att man nu börjat fokusera på andra personer först efter att SD inte passat in i ekvationen. Det har nu gått drygt nio månader sedan LW mördades. Hur kan det komma sig att man inte arbetat brett med detta från början???

Kvar är bara administrativt skrivbordsarbete med materialet."Jag undrar vad din mening "Kvar är bara administrativt skrivbordsarbete med materialet." Menar din källa att SD nu mer eller mindre är utesluten som gm? Kommer han att bli avförd som misstänkt snart?

Jag tänkte nämligen lite som du när jag läste artikeln i NA häromdagen, att man möjligen försökte stärka upp misstanken mot SD genom att avföra andra tänkbara gm, men samtidigt borde detta ju ske hela tiden parallellt i utredningsarbetet. Man vill väl inte missa en gm för att man inte kollat upp andra tänkbara personer.

Från NA häromdagen:

"– Det saknas tyvärr fortfarande svar på en del teknisk bevisning som vi skickat in till Nationellt forensiskt center (NFC). Vi saknar även it-relaterade analyser som vi vill få in. Vi har fått ett datum för när vi möjligen kan få svaren, men eftersom det kan komma att ändras vill jag inte gå ut med de uppgifterna.

Polisen fortsätter nu hålla förhör med personer som kan ha information om mordet.
"

[...]

"– Vi har genomfört otroligt många förhör jämfört med vad vi vanligtvis brukar i en mordutredning. Det finns skäl till att vi gjort det, vi måste nämligen jobba brett, säger Åsa Hiding, åklagare och förundersökningsledare."

https://theworldnews.net/se-news/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er

Har inte fått namnen uttalade, men dom finns tydligen nämnda i tråden och jag misstänker vilka det är. Dom är inte kopplade till varandra. Mordet ses som utfört av en ensam GM.

Dom har kontrollerat andra namn tidigt i utredningen och även dessa, men fokus har varit SD. Nu skall dessa väl gå igenom samma nålsöga som SD med det dom har.
Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.

Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge.
Senast redigerad av EnGodTanke 2019-03-04 kl. 15:22. Anledning: Särsklija namnen.
Citera
2019-03-04, 15:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Har inte fått namnen uttalade, men dom finns tydligen nämnda i tråden och jag misstänker vilka det är. Dom är inte kopplade till varandra. Mordet ses som utfört av en ensam GM.

Dom har kontrollerat andra namn tidigt i utredningen och även dessa, men fokus har varit SD. Nu skall dessa väl gå igenom samma nålsöga som SD med det dom har.
Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.

Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge.

Så bra. Det är på tiden att de andra två också genomgår en ordentlig in i minsta detalj granskning. Inte den ytliga granskning som görs när man redan har en huvudmisstänkt.
Citera
2019-03-04, 16:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, nu funderar jag bara högt.

- Mina tankar har hela tiden varit att gm känner till området (plankets gömma). Bor där, eller bott där.

- Om personen kommit med bil (bor utanför området), borde detta förmodligen noterats. En person ska ha befunnit sig utanför LWs bostad, det vet man säkert enligt MV. Hur vet man detta? Vittne? Skulle vittnet inte sett bilen? Kan personen ha parkerat bilen utom synhåll för vittnet?
Om det varit en övervakningskamera som registrerade personen utanför bostaden, då kanske en eventuell bil inte finns med på bild.
- Om gm kom i bil, skulle en bil kunna hörts åka från området efter skriken. Nu vet vi inte hur skriken nått upp längre in i området. Bilen kanske har varit parkerad längre upp, vid LWs bostad.

- Om personen inte bor i området, då bör mordet vara planerat. Annars hade man förmodligen kunnat spåra en mobil som färdats till området under kvällen/natten och därefter lämnat området.
- Varför döda en person i ett bostadsområde, vid planket, där en massa människor kan höra?
- Om personen inte bor i området, hur vet denna att LW var hemma, uppe? Har personen
vetskap om LW och hennes liv, att barnet fyllde år, att Norgeresan var planerad? Chansade han/hon? Hade personen spanat på LW för att få ett bra läge? Flera gånger?
-Om personen inte bor i området, måste personen ändå känna LW om ingen kontakt hade tagits innan om att de skulle ses. Varför skulle hon öppna för en främling mitt i natten?

- Om det är en random person (inga kontaktytor till LW) har jag svårt att få till det att hon öppnar dörren.
Personen borde då känna till möjligheten att gömma en kropp bakom planket. Dessutom stämmer det dåligt med MVs uppgift om vittnesuppgifterna om att en man och en kvinna hörts samtala i riktning mot planket.
- Jag ser det som osannolikt att någon tjuv eller liknade tar till sådant övervåld för stöld, så att lW skriker i fler minuter och avlider. Det troliga är då att gm flyr fältet istället.
- Granne som fått för sig något?

Att man inte kunnat hitta DNA eller fibrer från annan person (än möjligen SD?) är också ett dilemma som får en att fundera. Hur är detta möjligt?
Citera
2019-03-04, 16:36
Medlem
Citat:

JokerMannen har berättat att han har haft samtal med två av Lenas nära vänner.
Citera
2019-03-04, 16:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning, längst ned)
Och vem har påstått att man inte hittat DNA från annan person (än möjligen SD)?

Det är DU som gör det! Du, 'notknapparen' gör det NU!
Varför?

Vi har redan haft den här diskussionen en gång.
Jag menar bindande, konklusivt DNA.

Citera
2019-03-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning, längst ned)
Och vem har påstått att man inte hittat DNA från annan person (än möjligen SD)?

Det är DU som gör det! Du, 'notknapparen' gör det NU!
Varför?

Hur brukar polisen agera vid ett okänt DNA på ett brottsoffer? Mass-topsning är inte ovanligt idag.

Har vi sett det här? Inte vad jag vet.

Vad tror du det beror på?
Senast redigerad av Remark 2019-03-04 kl. 16:53.
Citera
2019-03-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur brukar polisen agera vid ett okänt DNA på ett brottsoffer? Mass-toppsning är inte ovanligt idag.
Har vi sett det här?

Om dom hittar fibrer, hur gör dom då?
Citera
2019-03-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om dom hittar fibrer, hur gör dom då?

Låter NFC analysera dom? Det kan väl knappast vara ngt som inte redan gjorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in