2019-03-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det går ju inte att sluta grubbla på den här tragedin. Jag funderar på varför ingen reagerat innan det skedde eftersom O verkar ha pratat med sina kollegor. Enda anledningen jag ser till att O fick sån direkt reaktion efter tragedin är att kollegorna hört en totalt annan förklaring än den i brevet. Att de trodde att O hade kontroll. Normala människor, som vi pratar om, skulle inte ge en eloge eller kalla någon ängel som varit delaktig i morden på sina barn. Inte heller tillägna ett seminarium i hans namn. De såg honom enbart som ett offer eller faktiskt ett helgon. Någonstans i tråden finns uppgifter om att H skulle varit mest drivande och kanske det härrör från kollegornas beskrivning de fått? Frågan är varför O skulle berätta något över huvud taget för kollegorna? Så här i efterhand så ser jag det som ett sätt att börja skylla ifrån sig. Precis som pappan i Sala men bara på ett lite mera planerande sätt.

Jag vet inte. Om du har en mycket kompetent och omtyckt kollega på din arbetsplats som berättar om två svårt sjuka barn hemma (om det var så han sa) och eventuellt en fru som har mycket svårt att hantera den uppkomna situationen (om det var så han sa), och du läser att den familjen har dött i en familjetragedie, så är det inte konstig att första reaktionen är chock och det som har sagts. Det som är ovanligt är hur det utrycktes (med ängel osv), det var starka ord som användes. Där instämmer jag. Det tar lite tid att fatta, tror jag, att inte bara ha den empatiska reaktionen för någon man känner och tycker om tills man förmår att se brottet. Och för vissa tog det ovanligt långt här. Helt till det blev känd hur barnen dog. Och det är eventuellt märkligt.
Citera
2019-03-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag vet inte. Om du har en mycket kompetent och omtyckt kollega på din arbetsplats som berättar om två svårt sjuka barn hemma (om det var så han sa) och eventuellt en fru som har mycket svårt att hantera den uppkomna situationen (om det var så han sa), och du läser att den familjen har dött i en familjetragedie, så är det inte konstig att första reaktionen är chock och det som har sagts. Det som är ovanligt är hur det utrycktes (med ängel osv), det var starka ord som användes. Där instämmer jag. Det tar lite tid att fatta, tror jag, att inte bara ha den empatiska reaktionen för någon man känner och tycker om tills man förmår att se brottet. Och för vissa tog det ovanligt långt här. Helt till det blev känd hur barnen dog. Och det är eventuellt märkligt.

Jo, håller ju med dig också. Tycker ändå att det är ett sätt att skylla ifrån sig att han berättar om sin fru och inte sina egna planer. På sista utvecklingssamtalet, när han drog ned arbetstid, så skrev han att det berodde på "hemsituationen" och inte sjuka döttrar.

Det finns säkert en förklaring till att polisen så villigt läste upp andemeningen i förklaringsbrevet hellre än att berätta dödsorsakerna. Sedan vänta i nästan ett år, hoppas att intresset från allmänheten skall falna men blir mer eller mindre tvingade till en PT, där de upprepar andemeningen, ursäkten, igen. Sedan avsluta med dödsorsakerna. H:s anhöriga kan ju knappast hört om dem tidigare heller.

Om det stämmer att det fanns blod i huset så bör dna visa att det bara varit från ett övegrepp eller hur?
Skär man sig själv på ett glas så blöder man inte många droppar. Knappast två eller tre övergrepp eller hur?
Citera
2019-03-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Eftersom det inte finns nån sammanfattning i trådstart blir det hels tiden rundgång. Den här skrev jag för mycket länge sen. Den innehåller allt väsentligt och inga känslor eller spekulationer.

Bra med sammanfattning!

Spelar inte så stor roll nu men uppgifterna om deras aktivitet på nätet är fel:
Står i början av tråden att H:s Facebook fanns kvar med hennes bild och andra bilder men allt blev privat den 10:e. O:s Facebook var borta men man kunde via Google se att den måste ha funnits.
Citera
2019-03-04, 10:43
Bannlyst
Citat:
Jo, håller ju med dig också. Tycker ändå att det är ett sätt att skylla ifrån sig att han berättar om sin fru och inte sina egna planer. På sista utvecklingssamtalet, när han drog ned arbetstid, så skrev han att det berodde på "hemsituationen" och inte sjuka döttrar.

Det finns säkert en förklaring till att polisen så villigt läste upp andemeningen i förklaringsbrevet hellre än att berätta dödsorsakerna. Sedan vänta i nästan ett år, hoppas att intresset från allmänheten skall falna men blir mer eller mindre tvingade till en PT, där de upprepar andemeningen, ursäkten, igen. Sedan avsluta med dödsorsakerna. H:s anhöriga kan ju knappast hört om dem tidigare heller.

Om det stämmer att det fanns blod i huset så bör dna visa att det bara varit från ett övegrepp eller hur?
Skär man sig själv på ett glas så blöder man inte många droppar. Knappast två eller tre övergrepp eller hur?

"Skylla ifrån sig" är ett sätt att se på det. Ett lite nyktrare synsätt är att makens ord vittnar om en fru som sedan länge gett upp, pratat om självmord och utvidgat självmord. Att maken inte berättade om det för sina arbetskamrater var kanske dumt, men han tänkte kanske att han skulle kunna ta hand om det själv, få makan på bättre tankar, förmå henne att söka hjälp. Men det lyckades han uppenbarligen inte med. Istället drogs han med i hennes förbjudna och otillständiga tankar.

För övrigt ser jag att fortfarande inget nytt framkommit som motstrider det jag skrev nedan för några veckor sedan, varför jag återigen loggar ut tills detta händer. Vill ju inte bidra till att egga upp konspirationsteoretikerna...

Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Japp, helt frankt behöver man inte vara någon Einstein för att fatta en hel del i den här tråden, även om det underlättar. Eftersom jag härmed känner mig rätt färdig med vad som har hänt är det nu dags att gå vidare till nya äventyr i livet. Kommer säkert att följa tråden och kanske dyka upp igen om något nytt framkommer. Några av oss lyckades i eller utanför tråden i stora drag lista ut vad som hände för redan över ett år sedan och trots många tappra försök från en ivrig grupp, har ingen kunnat förkasta vår initiala hypotes. Istället har den blivit kraftfullt bekräftad av polis och forskare.

Min framtidsgissning är att det kommer att komma ytterligare bekräftelser men att vi fortfarande kommer att ha en, förvisso decimerad, men ändå liten grupp kvar som kommer att vidhålla att endast maken mördade hela familjen och att flickorna inte var sjuka. Denna lilla grupp kommer att bli mer och mer övertygade om att de har rätt, i takt med att ytterligare bekräftelser på att deras teori inte håller framkommer. Jag här i den här tråden lärt mig att det är så konspirationsteoretikern fungerar, den får näring av motstånd. Ju fler och ju kraftfullare bevis som talar emot den, ju större konspiration.

Jag orkar inte ens moralisera över beteendet längre även om jag tycker att det är synd och skam att man inte ägnar anhöriga den minsta hänsyn eller omsorg. De kan helt enkelt inte gå emot sin egen natur - de dansar bara till sina egna DNA. Tar man en större grupp människor som i den här tråden, kommer man alltid kunna vaska fram ett antal människor som inte har förmåga till bredare perspektiv.

Det är en av de livsbetingelser som man måste lära sig leva med och när man dessutom ur samma stora grupp finner så mycket visdom, fingertoppskänsla, kärlek, omtanke, omsorg, rättrådighet, jävlar anamma och civilkurage hjälper det en att bära de mer oempatiska och svagsinta.

Passion and Compassion, sa Eliasson.
Ja, alltid, i alla väder - Det är ledstjärnan!
Citera
2019-03-04, 11:13
Medlem
Citat:
"Skylla ifrån sig" är ett sätt att se på det. Ett lite nyktrare synsätt är att makens ord vittnar om en fru som sedan länge gett upp, pratat om självmord och utvidgat självmord. Att maken inte berättade om det för sina arbetskamrater var kanske dumt, men han tänkte kanske att han skulle kunna ta hand om det själv, få makan på bättre tankar, förmå henne att söka hjälp. Men det lyckades han uppenbarligen inte med. Istället drogs han med i hennes förbjudna och otillständiga tankar.

För övrigt ser jag att fortfarande inget nytt framkommit som motstrider det jag skrev nedan för några veckor sedan, varför jag återigen loggar ut tills detta händer. Vill ju inte bidra till att egga upp konspirationsteoretikerna...

Vet du en sak; jag tänkte precis på dig. Du har ju haft semester.
Ja, O tyckte kanske inte det var en dum ide istället för att be om hjälp.
Citera
2019-03-04, 12:23
Medlem
Citat:
Bra med sammanfattning!

Spelar inte så stor roll nu men uppgifterna om deras aktivitet på nätet är fel:
Står i början av tråden att H:s Facebook fanns kvar med hennes bild och andra bilder men allt blev privat den 10:e. O:s Facebook var borta men man kunde via Google se att den måste ha funnits.

Men det fanns väl inget foto på H på hennes FB? Det skulle jag kommit ihåg, det är ju något som pratats om tråden igenom - att det inte finns något aktuellt foto på henne. Sedan var inte Os FB borta, bara rensad (=tom på information).

I alla fall har det ännu inte kommit något besked om utlämnande av material från FU - inget är som väntans tider...
Citera
2019-03-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men det fanns väl inget foto på H på hennes FB? Det skulle jag kommit ihåg, det är ju något som pratats om tråden igenom - att det inte finns något aktuellt foto på henne. Sedan var inte Os FB borta, bara rensad (=tom på information).

I alla fall har det ännu inte kommit något besked om utlämnande av material från FU - inget är som väntans tider...

Jo, men första dagarna, , t.ex inlägg 1776, den 11 januari.

”Hustrun har TVÅ facebookprofiler, den ena var helt synlig till igår med bild och många vänner. Den är numera helt privat och bilden borttagen.”

O:s rensad.

Jo, vi får nog vänta tills fredag och se OM det kommer en FUP.
Citera
2019-03-04, 16:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det kan nog vara lätt att stiga fel bland ”ande o materia”. Kanske är det som hänt här. ”Studentens” raska inlägg antyder en person med kraftiga andliga och ”högpresterande” investeringar i sitt värv, vilket skapar kraftig slagsida när man för det samman med given ”hemsituation”. Lösningen på problemet kan då förstås inte vara mer andlighet, utan mindre, eller skifte av fokus, och nedskruvade måttstockar. ”Mer andlighet” skulle kunna ha manifestation i självmordet som adekvat problemlösning. Även om det inte riktigt utgjort ideologiskt program, utan mer en form av svar som presenterade sig självt i anspråkslösare dräkt.

Anar man inte även en känsla av utvaldhet i självmordet som problemlösning? Inte ”för H:s och barnens skull behöver vi nollställa allt och bygga upp från grunden”, utan ”hon är som hon är och det går inte ändra på, och det är därför hon är min, därför det är vi”, och hellre döden än vanäran och ett ”oandligt” slit utan slut. (Förvisso lär existensen av flickorna med deras sjukdomar spela in där: vi är oskiljaktigt de vi är i kraft av varandra, och flickorna är mamman, och mamman är flickorna, sjuka och sjuka...)

(Jag har minne av en person som förde sig så där (eller som fyllde en sådan roll i viss mån), som var allt eller inget, hedrade sig av sin sensibilitet, med vilken han tog sig somliga säkert djupt kända men objektivt sett måttligt smarta friheter, och som väl förvisso primärt kanske skulle startat nåt kollektivjordbruk om inte karriären gick spikrakt, men där Freitod skulle ha kunnat fylla lite av samma roll, ty ”vanligt liv” var inget alternativ. Fast ännu ganska ung då forfarande. Högst kompetent person utan tvekan. Och utan ”tenure”, då... 😅

Det var en fundering. Till.

Det är i ett avseende inte utan att man ändå skulle ha velat veta varför O kastar sig överbord i stället för att i samråd med sin arbetsgivare eller en terapeut mfl försöka reda ut sin situation.

Rädd att i längden inte kunna hålla uppe fasaden? Kanske.

”Lojalitet” mot H som inte är förhandlingsbar? Kanske.

Panik och skam över otillräcklighet? Kanske.

Ovilja att erkänna sin otillräcklighet för sig själv...?
Citera
2019-03-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Skolan kanske mörkar att de skickade ut ett besked om besparingskraven till familjen (om de gjorde det?)? Indragen hemskolning skulle säkert få föräldrarna att löpa amok, de verkar ha varit mycket fästa vid den lösningen, av någon anledning. Den var en garant för att döttrarna skulle komma in på gymnasiet (rätt eller fel?). En garant för liv med kvalitet som vuxna...

Vill minnas att det var många artiklar om skolans havererade ekonomi under hösten. O kanske förstod att hans familj enkom låg bakom utgiftsberget? Skam?

Rektorn blev sedermera omplacerad (gammal nyhet):
https://www.sydsvenskan.se/2018-05-03/rektorn-pa-bjarehovskolan-lamnar-sin-

"Under de senaste månaderna har Bjärehovskolans ekonomi satts under lupp, efter att ett stort underskott på flera miljoner kronor uppdagades 2017.
Kommunen har tagit in extern hjälp för att granska hur underskottet uppkommit. Den granskningen skulle vara klar vid månadsskiftet april/maj, men på kommunen har man ännu inte sett röken av den."

Länken fungerar inte. Kanske är den ofullständig?
Citera
2019-03-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Länken fungerar inte. Kanske är den ofullständig?

Du frågade inte mig, men jag kan ju ändå hjälpa till med rätt länk:

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-03/rektorn-pa-bjarehovskolan-lamnar-sin-tjanst

Om den inte går att läsa i sin helhet kan jag klippa in det jag tycker är mest relevant i artikeln.
Citera
2019-03-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Du frågade inte mig, men jag kan ju ändå hjälpa till med rätt länk:

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-03/rektorn-pa-bjarehovskolan-lamnar-sin-tjanst

Om den inte går att läsa i sin helhet kan jag klippa in det jag tycker är mest relevant i artikeln.

Tack, denna länk fungerar men det är tämligen intetsägande och handlar inte alls om elever med hemskolning.

Naturligtvis är det svindyrt att ha barn i hemskolning och att det kan ha påverkat skolans dåliga ekonomi. Kanske fanns det andra barn, förutom A och M som också behövde den typen av stöd? Men man nämner inte detta med ett enda ord.

Kan fråga mig varför.

Att A och M inte längre skulle få hemskolning kan vara en utlösande trigger i bjärredsfallet - men det räcker ändå inte för att förklara varför barnen blev mördade. Det är endast en av alla förklaringar. Sammantaget med annat kan det dock vara en av orsakerna.

Men varför ville inte föräldrarna att barnen skulle få prova på att gå i skolan, kan jag undra. De skulle säkert ha fått all tänkbar hjälp då. Tidigare hade man även infört ett vilorum, men vad jag vet utnyttjades det aldrig.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-04 kl. 18:00.
Citera
2019-03-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack, denna länk fungerar men det är tämligen intetsägande och handlar inte alls om elever med hemskolning.

Naturligtvis är det svindyrt att ha barn i hemskolning och att det kan ha påverkat skolans dåliga ekonomi. Kanske fanns det andra barn, förutom A och M som också behövde den typen av stöd? Men man nämner inte detta med ett enda ord.

Kan fråga mig varför.

Att A och M inte längre skulle få hemskolning kan vara en utlösande trigger i bjärredsfallet - men det räcker ändå inte för att förklara varför barnen blev mördade. Det är endast en av alla förklaringar. Sammantaget med annat kan det dock vara en av orsakerna.

Men varför ville inte föräldrarna att barnen skulle få prova på att gå i skolan, kan jag undra. De skulle säkert ha fått all tänkbar hjälp då. Tidigare hade man även infört ett vilorum, men vad jag vet utnyttjades det aldrig.

Ja, det finns fler artiklar om besparingarna på Bjärehovsskolan, de finns i tråden. Flera föräldrar till barn i åk 3 gick ihop i en artikel t.ex

https://www.sydsvenskan.se/story/lommas-skolor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in