2019-03-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så du menar att ett arrangerat/kontrollerat stryptest är jämförbart med ett brutalt mord?
Och därmed anser du att de brutala morden handlar om barmhärtighetsmord?
Vakna upp!
Citera
2019-03-04, 00:22
Medlem
Skolan kanske mörkar att de skickade ut ett besked om besparingskraven till familjen (om de gjorde det?)? Indragen hemskolning skulle säkert få föräldrarna att löpa amok, de verkar ha varit mycket fästa vid den lösningen, av någon anledning. Den var en garant för att döttrarna skulle komma in på gymnasiet (rätt eller fel?). En garant för liv med kvalitet som vuxna...

Vill minnas att det var många artiklar om skolans havererade ekonomi under hösten. O kanske förstod att hans familj enkom låg bakom utgiftsberget? Skam?

Rektorn blev sedermera omplacerad (gammal nyhet):
https://www.sydsvenskan.se/2018-05-03/rektorn-pa-bjarehovskolan-lamnar-sin-

"Under de senaste månaderna har Bjärehovskolans ekonomi satts under lupp, efter att ett stort underskott på flera miljoner kronor uppdagades 2017.
Kommunen har tagit in extern hjälp för att granska hur underskottet uppkommit. Den granskningen skulle vara klar vid månadsskiftet april/maj, men på kommunen har man ännu inte sett röken av den."
Senast redigerad av rappytt 2019-03-04 kl. 00:25.
Citera
2019-03-04, 00:36
Medlem
Det kan hen inte, för om hen gör det, då har Solgrittet vunnit. Detta är endast en tävling för hen. Bevisa till varje pris att hen har rätt. Tyvärr. Stackars lilla M och A, att försöka bevisa att och skapa trådsanningar om att deras död inte var ångestfyllda. Ingen vet ens om de var vakna när de ströps/kvävdes.
Citat:
Ursprungligen postat av likor
[/spoiler]
Så du menar att ett arrangerat/kontrollerat stryptest är jämförbart med ett brutalt mord?
Vakna upp!
Citera
2019-03-04, 01:01
Medlem
Är det någon som vet om A hade hemundervisning våren 2018? Den kanske var indragen? Det var ju bara Moas lärare som vände vid dörren?
Citera
2019-03-04, 01:12
Medlem
Eftersom det inte finns nån sammanfattning i trådstart blir det hels tiden rundgång. Den här skrev jag för mycket länge sen. Den innehåller allt väsentligt och inga känslor eller spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Seriöst försök till sammanfattning som kanske är neutral nog att hamna i trådstarten? Nån får gärna fylla på med föräldrarnas ålder samt när de flyttade till Bjärred, och när O började på Lunds universitet.

———

Mamma H*nna Br*nt*n från Västra (a,e,o), Frölunda, Göteborg
Pappa Osk*r H*nk*w från Bromma (a,e,o)
Dotter Agn*s (e) 14 år
Dotter Mo* (a) 11 år

Familjen bodde tidigare i Göteborg men flyttade till Bjärred för några år sedan. Innan dess hade O pendlat till arbetet i Lund sedan 20??

9 januari på eftermiddagen larmade Oskars chef polisen, som sedan hittade hela familjen död i sitt hem i Bjärred.

Denna dag skulle Osk*r haft en viktig roll på ett seminarium i Lund där han undervisade och forskade. Tidigare på dagen hade barnens lärare varit där och ringt på men inte fått svar. Rektorn hade uppmanat läraren att fortsätta försöka nå familjen på telefon.

Både H och O var jurister och de hade tidigare arbetat i Göteborg, på Ernest & Young. Nu arbetade H på skattemyndigheten i Malmö och O på Lunds universitet.

Osk*ar var docent och hade ansökt om att få bli befordrad professor.

Båda flickorna hade ”någon form av kronisk trötthet”, som rektorn för den ena dotterns skola sade i presskonferensen. Barnen hade läkarintyg för hemundervisning. Om det stod en diagnos på läkarintyget har inte framgått i media.

Agn*s hade hemundervisning sedan 2016
M*a hade hemundervisning sedan hösten 2017. Enligt rektorn var flickorna duktiga och presterade väl.

Det ena av barnens skola hade ekonomiska problem och annonserade i december om neddragningar.

O hade ett LinkedIn-konto som var raderat den 10 januari. Länken till kontot finns kvar på hans webbsida. Det fanns då även ett Facebook-konto med hans namn i länken - detta konto var också raderat den 10 januari. H hade ett facebook-konto utan bild som fortfarande finns kvar.

19 januari skriver polisen på sin webbsida
”Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna”

Länkar:
Polisens pressmeddelande 19 januari
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

Expressen 10 januari
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-efter-tragedin-blir-mordutredning/

Neddragningar Bjärehovskolan
https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in
Citera
2019-03-04, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
[/spoiler]
Vakna upp!
Är det verkligen så svårt att förstå att bara för att föräldrarna angav altruism som en orsak betyder det inte att jag anser att det är det? Jag kan skriva att katter gärna äter möss, det betyder inte att jag tycker att det är gott.

Det är inte förvånande att den här tråden har gått i baklås.
Citera
2019-03-04, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Frank? Vilken Frank?
Vi har inte haft någon Frank i denna tråd på 11 månader, sedan april-18.
Långt innan dödsorsaker, uppgivna mordskäl och längre planerings/funderingshorisont var officiella.
Vems inlägg avser du när du tycker att någon på ett bra sätt beskrivit vägen fram till tragedin?
Källa?
Detta är väl en bra sammanfattning?

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-03-04, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad menas med mycket sjuk? Enligt polisen så var ingen av föräldrarna psykisk sjuk vid gärningen.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En mycket djup depression kan ta sig uttryck som en sk akut psykos - och DÅ är det att likna vid en psykisk sjukdom.

Läs om akut psykos och andra psykossjukdomar här (vanföreställningar och/eller hallucinationer):

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Medicinens-ABC/2013/04/ABC-om-Akut-psykos/

Detta kan ge ett hum av vad det kanske handlade om. Ingen utomstående behöver ha märkt nåt uppseendeväckande. Inte heller den sjuka ha sökt hjälp för sina besvär.

Jag var inne på samma tanke som Zilvereko när jag skrev att "någon kanske blev mycket sjuk."
Citera
2019-03-04, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det blir som vanligt en väldig rundgång i tråden när alla måste positionera sig.

Ville föräldrarna åsamka barnen en så fruktansvärd död som möjligt? Troligen inte.

Hade de planerat morden i detalj? Förmodligen inte det heller.

Är det svårt att få tag i läkemedel eller narkotika som sänker medvetandegraden? Nej, dessutom hade de tillgång till sådana läkemedel ("lugnande preparat") som de själva försåg sig med.

Vad hände egentligen den där sista tiden och de sista dagarna i villan? Det tror jag inte ens polisutredningen har alla svar på.

Man kan föreställa sig att om föräldrarna under en längre tid var upptagna av tankar på självmord och mord (jag tror dock att de själva betraktade det som ett slags "familjesjälvmord" i sådana fall) så var det svårt för dem att samtidigt erbjuda barnen en trevlig vardag. Troligen brast de i sin omsorgsförmåga.

Utifrån polisens ovilja att redovisa en tidslinje eller närmare gå in på vem som utförde vilka handlingar utläser jag att det förmodligen finns en diskrepans mellan den dokumentation föräldrarna efterlämnade och det faktiska händelseförloppet. Uppenbarligen anser polisen att det är fastställt med viss säkerhet att föräldrarna har varit överens om det som skulle hända. Däremot vill de inte tala klarspråk kring hur det hela har gått till. Om man förutsätter ett relativt linjärt händelseförlopp där föräldrarna till exempel inväntar att barnen skall somna, gemensamt dödar dem och sedan intar lugnande och tar sina egna liv så finns det inte någon direkt anledning att inte åtminstone mycket översiktligt beskriva detta. Ingen egentlig ny information skulle vara nödvändig som kan skada anhöriga eller tala mer illa om de döda än den information man redan delgivit allmänheten.

Antingen är det inte fullständigt utrett vem som gjort vad och när (vilket för skuldfrågan möjligen inte är väsentligt) eller så finns det detaljer kring händelseförloppet som är sådana att de stämmer dåligt med teorin om en gemensam skuldbörda, eller som stämmer dåligt med en längre tids planering (till exempel att det varit våldsamt).

Polisen väljer därför att enbart presentera sina sammantagna slutsatser men känner sig tvungna att redovisa vissa detaljer (framför allt dödsorsakerna) för att få stopp på spekulationer.

Den ofullständiga informationen man går ut med väcker dock en del ytterligare frågor snarare än tydliggör kring förloppet i villan.

Om jag kommer ihåg rätt så kunde det inte bevisas vem som dog i vilken ordning. Därmed är man jo hänvisad att man måste ha en hypotes för att förklara tidslinjen, men man vet inte. Och då är man kanske mindre benägen att redovisa den, särskild när man egentligen inte bruka redovisa något alls i dessa fall.

Klart är väl att O dog sist och att O dödade H. Och där slutar tidslinjen för oss. Nu har det kommit rykten, som jag tycker är troligen, att O dödade alla. Men då är frågan om H dog innan eller efter barnen? Om det inte går att bevisa? Då får man ha en hypotes. Går man utifrån samförstånd, då kanske dödade O barnen först och sen H - så klart hjälp då. Men så måste det inte vara. Skulle det mot det som har sagts hittills inte varit samförstånd ligger jo hypotesen närmare att H dog innan barnen. Men det kunde också vara fallet vid samförstånd - men kanske mindre trolig. Men jag tror just det går inte att bevisa. Tidslinjen alltså. På något sätt bör jo samförstånd innebära att H tog det lugnande själv. Och det går kanske att bevisa. Hennes fingeravtryck på tablettförpackningen och ingen annans? Inget man har hittat som visat att detta tvingades eller lurades i henne. Är det bevis nog på brottsplatsen?

Fruktansvärt det hela hur det en var. Men tidslinjen är nog svårt och därmed är frågan om det finns bevis för samförstånd på brottsplatsen eller inte. Brist på försvar från Hs sida kunde kanske vara en sådan, därför var det viktig att nämna att man var påverkad, men inte så mycket att man inte ha kunnat handla.

Det hade varit intressant att veta om man hade kommit fram till samförstånd utan de dokument som finns - alltså enbart pga det som kom fram på brottsplatsen.
Citera
2019-03-04, 07:42
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Om jag kommer ihåg rätt så kunde det inte bevisas vem som dog i vilken ordning. Därmed är man jo hänvisad att man måste ha en hypotes för att förklara tidslinjen, men man vet inte. Och då är man kanske mindre benägen att redovisa den, särskild när man egentligen inte bruka redovisa något alls i dessa fall.

Klart är väl att O dog sist och att O dödade H. Och där slutar tidslinjen för oss. Nu har det kommit rykten, som jag tycker är troligen, att O dödade alla. Men då är frågan om H dog innan eller efter barnen? Om det inte går att bevisa? Då får man ha en hypotes. Går man utifrån samförstånd, då kanske dödade O barnen först och sen H - så klart hjälp då. Men så måste det inte vara. Skulle det mot det som har sagts hittills inte varit samförstånd ligger jo hypotesen närmare att H dog innan barnen. Men det kunde också vara fallet vid samförstånd - men kanske mindre trolig. Men jag tror just det går inte att bevisa. Tidslinjen alltså. På något sätt bör jo samförstånd innebära att H tog det lugnande själv. Och det går kanske att bevisa. Hennes fingeravtryck på tablettförpackningen och ingen annans? Inget man har hittat som visat att detta tvingades eller lurades i henne. Är det bevis nog på brottsplatsen?

Fruktansvärt det hela hur det en var. Men tidslinjen är nog svårt och därmed är frågan om det finns bevis för samförstånd på brottsplatsen eller inte. Brist på försvar från Hs sida kunde kanske vara en sådan, därför var det viktig att nämna att man var påverkad, men inte så mycket att man inte ha kunnat handla.

Det hade varit intressant att veta om man hade kommit fram till samförstånd utan de dokument som finns - alltså enbart pga det som kom fram på brottsplatsen.

Ja jag tycker också att det hade varit av intresse att veta vad själva brottsplatsen berättar, förutom breven.

Polisen har förstås ingen skyldighet att dela med sig av i stort sett någon information mdr än att fallet anses polisiärt uppklarat men eftersom de nu valde att göra en slags sammanfattning så önskar jag att de hade varit lite tydligare.

Men det är förstås möjligt att de inte exakt vet vem/när/hur.
Citera
2019-03-04, 07:48
Medlem
Det går ju inte att sluta grubbla på den här tragedin. Jag funderar på varför ingen reagerat innan det skedde eftersom O verkar ha pratat med sina kollegor. Enda anledningen jag ser till att O fick sån direkt reaktion efter tragedin är att kollegorna hört en totalt annan förklaring än den i brevet. Att de trodde att O hade kontroll. Normala människor, som vi pratar om, skulle inte ge en eloge eller kalla någon ängel som varit delaktig i morden på sina barn. Inte heller tillägna ett seminarium i hans namn. De såg honom enbart som ett offer eller faktiskt ett helgon. Någonstans i tråden finns uppgifter om att H skulle varit mest drivande och kanske det härrör från kollegornas beskrivning de fått? Frågan är varför O skulle berätta något över huvud taget för kollegorna? Så här i efterhand så ser jag det som ett sätt att börja skylla ifrån sig. Precis som pappan i Sala men bara på ett lite mera planerande sätt.
Citera
2019-03-04, 08:28
Medlem
En till sak som FUP kommer att berätta är om testamentet som hittades var i original och datum när H:s bevittnat. Jag funderar nämligen över varför polisen jämfört namnteckningar med gamla dokument när de hade testamentet med färska bevittnade namnteckningar. Var det inte färskt eller inte i original? Testamentet de hittade behöver inte varit i original för att gälla enligt vad jag läst mig till. Om man aldrig hittar originalet av ett testamente så kan, polisen i det här fallet, intyga att kopian man hittat är "originalet". När man sedan kopierar det igen så har man rätt att intyga att den nya kopian överensstämmer den med "originalet". Precis som polisen vidimerat. Om polisen bara hittade en kopia så kan man fundera på testamentets äkthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in