2019-03-03, 22:38
Medlem
En stor brist i utredningen måste vara att varken Lisbeth Palme eller Skandiamannen var med i en rekonstruktion av mordet, det skulle gjort rekonstruktionen mer fullständig.

https://www.youtube.com/watch?v=GpsYKpyORZY
Skandiamannen i Svt
Senast redigerad av Sumer 2019-03-03 kl. 23:03.
Citera
2019-03-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Den enda grupp som vi säkert vet var aktiv mordkvällen i mordområdet är narkotikaspaningen mot SC.

Enligt DF var det en Barbrogrupp ute. Något som Borgnäs också påstår hos Hörning. Den sistnämnde har flera oberoende källor till det påstår han.

Enligt Säpo var det en grupp som övervakade OP från Gamla stan till bion. KP har mig veterligen inte sagt ett ord om den promemorian. Och ingen har frågat honom heller vad jag vet.

Sedan har vi alla WT-bärare som du påpekar. Något som Dag konfirmerade. Där det är omöjligt att koppla ihop de i Gamla stan med en narkotikaspaning i Träsket.

Nyligen framkom det att KP och hans 4 utredande poliser enbart utgår från personer som man vet befann sig på Sveavägen. Frågan är hur många av dessa som är okända för oss.
Vad har vi för belägg för att knarkspaningen inte inskränkte sig till två frusna spanare i varsin bil, någon i holk och ytterligare någon i TK-rummet.
Det är ju allt vi har i den vägen, plus några förnamn inkl ME.
Presentera gärna fler...

...Fler namn och motiv krävs för att bygga upp ett case mot dessa knarkspanare, annars är tystnad det bästa receptet om man inte självmant vill sätta på sig dumstruten.

I övrigt håller jag med. Övervakningen kan vara nyckeln.
Citera
2019-03-03, 23:24
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Vet du varifrån termen konspirationsteoretiker ursprungligen härstammar? Warrenkommissionen. Och om man nu tror på CP som Palmes baneman varför ska ni då samtidigt avfärda till exempel Sydafrika eller Baseball-ligan som konspirationsteorier så lättvindigt?
Jag avfärdar ingenting.Tycker inställningen om att helt avfärda olika spår inte leder en närmare sanningen. Däremot vill jag se mera konkreta indicier som kan koppla potentiella gärningsmän till mordplatsen.Alltså vilka ifrån baseball-ligan eller sydafrika har befunnit sig kring mordplatsen? Vad dom har haft för kopplingar till magnum revolvrar? Vilka typer av liknande attentat dom har utfört? Sedan finns det ett stort problem med dessa konspirationsteorier, nämligen att konspirationer utan en tidigare väldigt tydlig hotbild är så underrepresenterade när det handlar om mord och mordförsök på demokratiskt valda ledare.Oftast är det terrorister eller ensamma gärningsmän som utför den här typen av dåd i demokratier. Det betyder att om man inte kan hitta tydliga kopplingar till mordplatsen är sannolikheten i princip obefintlig att teorierna stämmer. Hittar man tydliga kopplingar till mordplatsen så öker givetvis sannolikheten drastiskt vilket är skälet bakom Palmemordets utredare att fokusera så tydligt på mordplatsen.
Citera
2019-03-03, 23:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur tolkar ni det Lisbeth Palme berättar i början av det här klippet, jag blir inte klok på detta.

Den förste mannen hon pratar om, antar jag är Anders B men vem är den andre spensligare mannen?
Varför är hon så mån om att förklara hur skärpt uppmärksamhet hon har, vem skulle förebrå henne om hon inte hade full koll på alla detaljer med tanke på händelsen som sådan.

https://www.youtube.com/watch?v=LsqnQSXOEmY

Palmemordet Kommentarer på Lisbeth Palmes vittnesmål

Fru Palme var nog en rejält udda figur. En medioker kock men som tack vare sin grandiosa självbild hade stått och skrikit tillbaka på Gordon Ramsay trots att köttbiten helt uppenbart är överstekt.

Det är väl den vänligaste tolkningen man kan göra av hennes ageranden och ickeageranden i denna soppa. Alla andra alternativ gör ju henne annars direkt delaktig i mordgåtans ouppklarande.
Citera
2019-03-03, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Jag avfärdar ingenting.Tycker inställningen om att helt avfärda olika spår inte leder en närmare sanningen. Däremot vill jag se mera konkreta indicier som kan koppla potentiella gärningsmän till mordplatsen.Alltså vilka ifrån baseball-ligan eller sydafrika har befunnit sig kring mordplatsen? Vad dom har haft för kopplingar till magnum revolvrar? Vilka typer av liknande attentat dom har utfört? Sedan finns det ett stort problem med dessa konspirationsteorier, nämligen att konspirationer utan en tidigare väldigt tydlig hotbild är så underrepresenterade när det handlar om mord och mordförsök på demokratiskt valda ledare.Oftast är det terrorister eller ensamma gärningsmän som utför den här typen av dåd i demokratier. Det betyder att om man inte kan hitta tydliga kopplingar till mordplatsen är sannolikheten i princip obefintlig att teorierna stämmer. Hittar man tydliga kopplingar till mordplatsen så öker givetvis sannolikheten drastiskt vilket är skälet bakom Palmemordets utredare att fokusera så tydligt på mordplatsen.

Men det innebär ju att du avfärdar alla andra teorier förutom CP. Du ser, grejen med Palmemordet är ju att det knappt finns någon teknisk bevisföring alls. De har ännu alltså efter 33 år inte ens lyckats binda CP till mordet rent tekniskt. Så egentligen avfärdar du honom också genom det du precis skrev.

Däremot finns det mängder av olika vittnesskildringar ifrån närheten av Dekorimahörnet som pekar åt alla möjliga jävla håll och kanter. Det här är ett utav dem: https://www.youtube.com/watch?v=FzM8wfI6bW4

Har du levt under en sten de senaste 33 åren?
Citera
2019-03-04, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Personnummer är bra att ha koll på: 19370127

Kommer detta från något förhörsprotokoll eller liknande? Arkivuppfiter som har hittats om Skandiamannen?
Citera
2019-03-04, 00:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Fru Palme var nog en rejält udda figur. En medioker kock men som tack vare sin grandiosa självbild hade stått och skrikit tillbaka på Gordon Ramsay trots att köttbiten helt uppenbart är överstekt.

Det är väl den vänligaste tolkningen man kan göra av hennes ageranden och ickeageranden i denna soppa. Alla andra alternativ gör ju henne annars direkt delaktig i mordgåtans ouppklarande.
En tolkning kan vara att hon förnekar att karln hennes var så avskydd för att inte säga hatad, speciellt i etablissemanget. Inte hennes karl inte. Därför är CP en så perfekt gm för henne: en smutsig lodis från ingenstans som ingen människa skulle lyssna på.

Nej, OP var helt visst omtvistad men en respekterad man både hemmavid och i världspolitiken, det kan ha varit så hon ville se sin livspartner, baserad på hennes erfarenhet av lismande och smilande ansikten paret Palme mött i maktens alla korridorer.

Kanske var hon politiskt naiv. Helt klart hade fru Palme en låsning som visat sig vara total och jag tror den låsningen var av psykologisk art.
Senast redigerad av MossTrums 2019-03-04 kl. 00:42.
Citera
2019-03-04, 00:41
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
CP saknade kapacitet för att genomföra brottet med en sådan iskyla, följa efter Palme och välja en närmast perfekt flyktväg. Dessutom stämmer han inte alls in på signalementet som beskriver mördaren som en person med trekvartslång rock, gubbkeps med öronlappar, lågskor (kontorsskor) och handledsväska. Detta signalement stämmer dock mycket väl in på Skandiamannen.
Hur vet du att CP saknade kapaciteten?

Jag antar att du liksom mig har läst igenom de flesta ögonvittnerna... som alltid så finns det så mycket motsägelsefulla vittnesmål att det går att peka ut rätt många olika personer som potentiella mördare. Skandiamannen är givetvis intressant då han befann sig på plats men att hävda att det finns ett entydigt signalement på mördaren stämmer ju inte ,eller hur? Annars gillar jag inte vittnesmål av klädsel...I synnerhet vittnesmål av klädseln på mördaren skiljer sig åt markant.
Citera
2019-03-04, 00:55
Medlem
Citat:
Hur vet du att CP saknade kapaciteten?

Jag antar att du liksom mig har läst igenom de flesta ögonvittnerna... som alltid så finns det så mycket motsägelsefulla vittnesmål att det går att peka ut rätt många olika personer som potentiella mördare. Skandiamannen är givetvis intressant då han befann sig på plats men att hävda att det finns ett entydigt signalement på mördaren stämmer ju inte ,eller hur? Annars gillar jag inte vittnesmål av klädsel...I synnerhet vittnesmål av klädseln på mördaren skiljer sig åt markant.

I teorin kan han naturligtvis ha gjort det. Men det är inte sannolikt och liknar inte det bajonettmord som han dömdes för i samma kvarter 1970 där han högg ner en person som hade gått in i honom mitt på gatan framför massor av människor. Att säga att han hade låg impulskontroll är en underdrift.

Läser man vittnesmålen talar de dock tydligt om en trekvartslång rock och gubbkeps/hatt. Vittnet Yvonne på David Bagares gata har även sett en handledsväska och att han hade lågskor. Det finns inga vittnesmål som motsäger detta, utan bara avsaknader av tillräckligt bra observationer. Att tro att CP gick runt i herrkläder/kontorskläder är en barock tanke. Han bar sjaskiga jackor och jeans.
Citera
2019-03-04, 01:40
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Men det innebär ju att du avfärdar alla andra teorier förutom CP. Du ser, grejen med Palmemordet är ju att det knappt finns någon teknisk bevisföring alls. De har ännu alltså efter 33 år inte ens lyckats binda CP till mordet rent tekniskt. Så egentligen avfärdar du honom också genom det du precis skrev.

Däremot finns det mängder av olika vittnesskildringar ifrån närheten av Dekorimahörnet som pekar åt alla möjliga jävla håll och kanter. Det här är ett utav dem: https://www.youtube.com/watch?v=FzM8wfI6bW4

Har du levt under en sten de senaste 33 åren?
Vill minnas att man känner till två magnumrevolvrar av typen Palme sköts med som fanns i Stockholmsområdet för tidpunkten för mordet och som sedan aldrig återfunnits. Den ena var suckdorfsrevolvern som CP had tillgång till via Sigge Cedergren. Den andra fanns kring kungsträdgården och den sista ägaren av den revolvern sköt sig i huvudet när polisen kom och knackade på. Alla , även du är väl överrens om vilken vapentyp Palme sköts med? Skulle man hitta suckdorfsrevolvern och det visar sig att det inte är Palmevapnet så kan man inte längre koppla CP till ett eventuellt mordvapen. Fram tills dess finns det ett intresse för alla de personer som hade tillgång till just den revolvern.

Jag har sett det där klippet. Det är pinsamt hur dåligt förberedda och vilken avsaknad av mediaträning som Ölvebro och Helin har. Nu var det länge sedan jag såg klippet senast och läste om det men jag vill minnas att dom finska kvinnornas vittnesmål avfärdades för att de gett fel tidsangivelser. Att det funnits poliser med Walkie talkies runt mordplatsen kort före mordet har väl polisen aldrig förnekat då det pågick en spaning så det är knappast något nytt. Dessutom har dom med all rätt försökt att skydda sina egna spanare från att bli inblandade i spekulationer kring mordet. Det hade varit ett helvete för dom här polisernas familjer om media och privatspanare börjar ringa hej vilt och ställa massa frågor.
Citera
2019-03-04, 01:58
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
I teorin kan han naturligtvis ha gjort det. Men det är inte sannolikt och liknar inte det bajonettmord som han dömdes för i samma kvarter 1970 där han högg ner en person som hade gått in i honom mitt på gatan framför massor av människor. Att säga att han hade låg impulskontroll är en underdrift.

Läser man vittnesmålen talar de dock tydligt om en trekvartslång rock och gubbkeps/hatt. Vittnet Yvonne på David Bagares gata har även sett en handledsväska och att han hade lågskor. Det finns inga vittnesmål som motsäger detta, utan bara avsaknader av tillräckligt bra observationer. Att tro att CP gick runt i herrkläder/kontorskläder är en barock tanke. Han bar sjaskiga jackor och jeans.
Oj oj oj, här blinkar det rött.. Varför säger du att CP klädde sig sjaskigt? Visa gärna bilder på CP taget senast 86 där han är dåligt klädd.Han var ju känd för att vara välklädd och kallades för greven i kriminella kretsar just för sin fåfänga klädstil.

Jag tycker tex den där jackan han har på sig på bilden med kassen över axeln ser rätt stilig ut.
http://www.itdemokrati.nu/page55.html
Citera
2019-03-04, 02:00
Avslutad
Citat:
Vill minnas att man känner till två magnumrevolvrar av typen Palme sköts med som fanns i Stockholmsområdet för tidpunkten för mordet och som sedan aldrig återfunnits. Den ena var suckdorfsrevolvern som CP had tillgång till via Sigge Cedergren. Den andra fanns kring kungsträdgården och den sista ägaren av den revolvern sköt sig i huvudet när polisen kom och knackade på. Alla , även du är väl överrens om vilken vapentyp Palme sköts med? Skulle man hitta suckdorfsrevolvern och det visar sig att det inte är Palmevapnet så kan man inte längre koppla CP till ett eventuellt mordvapen. Fram tills dess finns det ett intresse för alla de personer som hade tillgång till just den revolvern.

Jag har sett det där klippet. Det är pinsamt hur dåligt förberedda och vilken avsaknad av mediaträning som Ölvebro och Helin har. Nu var det länge sedan jag såg klippet senast och läste om det men jag vill minnas att dom finska kvinnornas vittnesmål avfärdades för att de gett fel tidsangivelser. Att det funnits poliser med Walkie talkies runt mordplatsen kort före mordet har väl polisen aldrig förnekat då det pågick en spaning så det är knappast något nytt. Dessutom har dom med all rätt försökt att skydda sina egna spanare från att bli inblandade i spekulationer kring mordet. Det hade varit ett helvete för dom här polisernas familjer om media och privatspanare börjar ringa hej vilt och ställa massa frågor.

I Stockholmsområdet ja. Har det slagit dig att den typen av revolvrar kanske finns utanför tullarna också eller? Och dessutom känns det inte som en ren slump att en tjomme med WT i ena handen och ett blänkande föremål i den andra står placerad nästan exakt vid den plats OP mördas på bara sekunder efter vittnesskildringen äger rum.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-03-04 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in