2019-03-03, 23:04
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Sexbrott faller under så kallat allmänt åtal vilket kan mynna ut i en hel del knepiga situationer i teknisk mening.

Säg att det aktuella scenariot filmas och visas upp för en åklagare, då har åklagaren (som i det här exemplet även kan identifiera medverkande i videon) skyldighet att väcka åtal och gärningsmännens/brottsoffrens anmälan är ovidkommande.

Hur ett sådant juridiskt ärende hade hanterats i praktiken har vi ingen linje för men rent tekniskt så ska ett sådant brottsärende leda till åtal.

Och tekniskt kan ditt tidigare avslöjande om brott mot samtyckeslagen användas mot dig som bevis i ett sådant allmänt åtal.

Och ja... jag bygger ett domstolsmål mot er as we speak.

Jaha, då får vi dra in den inte så oskyldiga herren i det hela också. Blir en trevlig överraskning för honom!
Citera
2019-03-03, 23:04
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det finns bevis begår åklagaren i så fall tjänstefel.
Precis. Det är åklagarens skyldighet att åtala brott som går under så kallat allmänt åtal - gärningsmannens och brottsoffret synpunkter är ovidkommande, när bevis för brott finns. Och sexualbrott faller under allmän åtalan...

Det är därför utövande pedofiler inte frias även om barnet inte vill allmänna henom/väcka åtal. Barnet behöver inte ens närvara i domstolsärendet överhuvudtaget (om exempelvis gärningsmannen var den enda som kunde identifieras i en relevant video). Här är det lätt att se syftet/poängen med att vissa brott hanteras genom allmänna åtal...

Och tekniskt gäller samma praxis även samtyckeslagen, men vi har inga vägledande mål av sådan art än.
Citera
2019-03-03, 23:05
Avslutad
Citat:
Oavsett vad min partner och jag kommer överens om gäller det som anges enligt svensk lag. Även om vi båda anser att det var okej är det våldtäkt om lagen säger det och i då det går under allmänt åtal måste det drivas av en åklagare som får kännedom om det.
Nej, fatta nu: att otillbörligt utnyttja betyder att du utnyttjar att hon sover till att göra saker hon aldrig skulle gå med på i vaket tillstånd.
Citera
2019-03-03, 23:06
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Oavsett vad min partner och jag kommer överens om gäller det som anges enligt svensk lag. Även om vi båda anser att det var okej är det våldtäkt om lagen säger det och i då det går under allmänt åtal måste det drivas av en åklagare som får kännedom om det.

Ja absolut du har helt rätt. Lagen kommer dock inte att tolkas så av åklagare.
Citera
2019-03-03, 23:08
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Förutom att du är tjej är du alltså målgruppen för topic då du inte tycker våldtäkt är så farligt.

Det är inte våldtäkt om det är samtyckande.
Förresten så visar man ju samtycke genom att delta i aktiviteten. Så jag har inte brutit mot lagen kom jag på då.
Citera
2019-03-03, 23:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja absolut du har helt rätt. Lagen kommer dock inte att tolkas så av åklagare.

I så fall har vi ett ännu större problem, då har vi lagar som kan användas för att sätta dit vem som helst i princip då de flesta begår våldtäkt enligt lagens mening. Men åklagaren driver bara sådana fall om den ogillar personen av andra skäl. Det är en riktigt farlig samhällsutveckling.
Citera
2019-03-03, 23:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är inte våldtäkt om det är samtyckande.
Förresten så visar man ju samtycke genom att delta i aktiviteten. Så jag har inte brutit mot lagen kom jag på då.

Försök inte slingra dig nu, du har redan erkänt våldtäkt och jag bygger ett case mot dig.
Citera
2019-03-03, 23:10
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det är du som inte förstår det eftersom du tror att man har blivit otillbörligt utnyttjad om man i enlighet med sina önskemål blivit väckt med sex.
Man har inte fått visa sitt samtycke innan akten. Det är helt klart.

Otillbörligt utnyttjad eller vet jag inget om.
Citera
2019-03-03, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Man har inte fått visa sitt samtycke innan akten. Det är helt klart.

Otillbörligt utnyttjad eller vet jag inget om.
Jag förklarar igen: otillbörligt utnyttjad har man blivit om personen utnyttjat att man sover till att göra saker man inte skulle gå med på i vaket tillstånd.

Det har inget att göra med att väcka nån med sex som vill detta.
Citera
2019-03-03, 23:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Precis. Det är åklagarens skyldighet att åtala brott som går under så kallat allmänt åtal - gärningsmannens och brottsoffret synpunkter är ovidkommande, när bevis för brott finns. Och sexualbrott faller under allmän åtalan...

Det är därför utövande pedofiler inte frias även om barnet inte vill allmänna henom/väcka åtal. Barnet behöver inte ens närvara i domstolsärendet överhuvudtaget (om exempelvis gärningsmannen var den enda som kunde identifieras i en relevant video). Här är det lätt att se syftet/poängen med att vissa brott hanteras genom allmänna åtal...

Och tekniskt gäller samma praxis även samtyckeslagen, men vi har inga vägledande mål av sådan art än.

Problemet i ett sånt fall kan bli bevis då.
Citera
2019-03-03, 23:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Försök inte slingra dig nu, du har redan erkänt våldtäkt och jag bygger ett case mot dig.

Kör hårt. Det kan behöva hända något spännande i mitt liv!
Citera
2019-03-03, 23:15
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det är du som inte förstår det eftersom du tror att man har blivit otillbörligt utnyttjad om man i enlighet med sina önskemål blivit väckt med sex.

Citat:
Synonymer till otillbörlig
opassande, olämplig, oläglig, obefogad; otillständig, oförskämd, oanständig

motsatsord
passande, lämplig; anständig, artig

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/otillbörlig
Citat:
otillbörlig

1. som är oacceptabel enligt rimliga normer
Hon tilltalades på ett otillbörligt sätt.
1886: Regler och råd angående svenska språkets behandling i tal och skrift, Nils Linder:
I uttalet undvike man såväl otillbörlig elision af vokaler […] och utelemning af konsonanter […] som inskjutning af obehöriga ljud […].
2010 (16 apr): Avanzas polisanmälan ledde till fällande dom (Affärsvärlden):
En erfaren aktiehandlare döms i hovrätten för otillbörlig marknadspåverkan på grund av oaktsamhet.

https://svenska.se/tre/?sok=Otillbörlig&pz=1
Citat:
o|*till·*bör·*lig adjektiv ~t ~a
• som inte passar sig

Har du verkligen förstått ordet korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in