2019-03-03, 22:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Våldtäkt går under allmänt åtal. (Tror jag)
Din önskan har inget med saken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej inte om det är ett brott som går under allmänt åtal vilket våldtäkt gör. I det fallet har åklagaren en skyldighet att driva fallet vidare om det finns bevis.

Okej. Jaja då är det bara ännu en spik i sjukhetskistan för Svea rike.
Citera
2019-03-03, 22:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Läs lagen igen och igen och igen och försök förstå vad det betyder att otillbörligt utnyttja någon.

Det är inte en synonym till att väcka sin villiga sambo med sex.

Som sagt, säg det till överåklagare Marianne Ny som enligt er gjorde fel.

Citat:
Ursprungligen postat av lurfiix
Jag förstår inte grejen med att utnyttja någon som sover, hon var med först men inte sen den matematiken är jag med på iallafall .

Det är rätt vanligt, flera av mina ex har gjort det med mig när de vaknat innan mig och känt behov.

Vi har även t.ex. Moment22x22 här i tråden som har medgivit att hon har begått våldtäkt upprepade gånger utan att skämmas för det.
Citera
2019-03-03, 22:44
Medlem
Citat:
Vill hon bli väckt med sex eller inte?

För modligen inte, om så pass bör man känna kvinnan och även kanske ha diskuterat ämnet annars blir det en våldtäkt.
Citera
2019-03-03, 22:45
Medlem
Jenny9s avatar
Så länge man inte heter Assange och har/hade USA efter sig behöver man nog inte bekymra sig.
Citera
2019-03-03, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Okej. Jaja då är det bara ännu en spik i sjukhetskistan för Svea rike.
Nej, naturligtvis kommer inte åklagaren att utreda när ingen ens anser sig vara brottsutsatt.
Citera
2019-03-03, 22:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurfiix
För modligen inte, om så pass bör man känna kvinnan och även kanske ha diskuterat ämnet annars blir det en våldtäkt.

Ett samtycke måste avges omedelbart innan sexet inleds, det duger inte med ett samtycke som gavs långt innan.
Citera
2019-03-03, 22:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, naturligtvis kommer inte åklagaren att utreda när ingen ens anser sig vara brottsutsatt.

Om det finns bevis begår åklagaren i så fall tjänstefel.
Citera
Medlem
Citat:

Det är rätt vanligt, flera av mina ex har gjort det med mig när de vaknat innan mig och känt behov.

Vi har även t.ex. Moment22x22 här i tråden som har medgivit att hon har begått våldtäkt upprepade gånger utan att skämmas för det.

Det låter helt rubbat att vilja göra saker med någon som inte äns är med i matchen. Beklagar hoppas de fick smaka på stekpannan.
Citera
Avslutad
Citat:

Du förstår alltså inte vad otillbörligt utnyttja betyder?
Citera
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Haha, jo, men alltså polisen hade aldrig tagit något liknande under utredning. Om jag är utsatt för ett brott och nekar till anmälan eller drar tillbaka anmälan så är väl saken ur världen?
Sexbrott faller under så kallat allmänt åtal vilket kan mynna ut i en hel del knepiga situationer i teknisk mening.

Säg att det aktuella scenariot filmas och visas upp för en åklagare, då har åklagaren (som i det här exemplet även kan identifiera medverkande i videon) skyldighet att väcka åtal och gärningsmännens/brottsoffrens anmälan är ovidkommande.

Hur ett sådant juridiskt ärende hade hanterats i praktiken har vi ingen linje för men rent tekniskt så ska ett sådant brottsärende leda till åtal.

Och tekniskt kan ditt tidigare avslöjande om brott mot samtyckeslagen användas mot dig som bevis i ett sådant allmänt åtal.

Och ja... jag bygger ett domstolsmål mot er as we speak.
Citera
2019-03-03, 22:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du förstår alltså inte vad otillbörligt utnyttja betyder?

Det är överåklagare Marianne Ny som inte förstår det i så fall.
Citera
2019-03-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ett samtycke måste avges omedelbart innan sexet inleds, det duger inte med ett samtycke som gavs långt innan.

Självklart visst är det så man får vara lite människa och förstå varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in