2019-03-03, 22:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jaja då är vi alla våldtäktsmän och kvinnor då. Jag kollade inte av samtycke sist jag hade aktiviteter i sängkammaren, och inte han heller för den delen.
Gjorde du?

Folk bryter mot lagen eftersom den är absurd och inte passar hur människor vill ha det. Sådana lagar borde vi förstås inte ha. Men en våldtäktsman är du!

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du kanske ska läsa lagtexten som du hänvisade till igen. Och igen och igen och igen. Du kanske lyckas komma på det.

Men du kan förstås inte berätta det och du upplyste heller inte överåklagare Marianne Ny om det som hade en internationell efterlysning på Assange i 7 år med den grunden.
Citera
2019-03-03, 22:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ett annat än tokigare scenario:

Ett par går och lägger sig lite berusade. Kvinnan kan inte somna, väcker mannen mha bj och de börjar nuppa.
Kvinnan somnar och mannen märker inte detta.

Polisen får reda på detta, inleder förundersökning mot båda, trots att paret i efterhand ansett att det var ok.

Detta borde vara två fall av våldtäkt. Kvinnan saknade samtycke för blåsjobbet, mannen saknade samtycke för avslutet.

Haha, jo, men alltså polisen hade aldrig tagit något liknande under utredning. Om jag är utsatt för ett brott och nekar till anmälan eller drar tillbaka anmälan så är väl saken ur världen?
Citera
2019-03-03, 22:23
Medlem
Moment22x22s avatar
[quote=Pungtering|66916542]
Citat:

Nej, det sunda förnuftet är avskaffat iochmed att man inte kan ge samtycke till samtyckesfrihet.

Sunt förnuft hade varit att ställa krav på att avsaknad av samtycke ska framgå tydligt om inte redlösheteller liknande råder.

Så var det ju tidigare. Då var det att man skulle säga nej eller visa tydligt nej.
Gick inte så bra med de fällande domarna dock..
Problemet är väl att samtyckeslagen ändå inte kommer göra nån ordentlig skillnad på det som jag klassar som riktiga våldtäkter.
Citera
2019-03-03, 22:23
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Haha, jo, men alltså polisen hade aldrig tagit något liknande under utredning. Om jag är utsatt för ett brott och nekar till anmälan eller drar tillbaka anmälan så är väl saken ur världen?
Våldtäkt går under allmänt åtal. (Tror jag)
Din önskan har inget med saken att göra.
Citera
2019-03-03, 22:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Nej inte om det är ett brott som går under allmänt åtal vilket våldtäkt gör. I det fallet har åklagaren en skyldighet att driva fallet vidare om det finns bevis.
Citera
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Så var det ju tidigare. Då var det att man skulle säga nej eller visa tydligt nej.
Gick inte så bra med de fällande domarna dock..
Problemet är väl att samtyckeslagen ändå inte kommer göra nån ordentlig skillnad på det som jag klassar som riktiga våldtäkter.
Njae.... förr var gärningsmannen tvungen att ha uppfattat nejet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Folk bryter mot lagen eftersom den är absurd och inte passar hur människor vill ha det. Sådana lagar borde vi förstås inte ha. Men en våldtäktsman är du!

Men du kan förstås inte berätta det och du upplyste heller inte överåklagare Marianne Ny om det som hade en internationell efterlysning på Assange i 7 år med den grunden.
Du kan få en ledtråd och det är ordet otillbörligen.
Citera
2019-03-03, 22:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du kan få en ledtråd och det är ordet otillbörligen.

Hart du ringt upp överåklagare Marianne Ny än och berättat hon gjorde fel?
Citera
2019-03-03, 22:30
Avslutad
Citat:
Hart du ringt upp överåklagare Marianne Ny än och berättat hon gjorde fel?
Jaha, menar du Assange inte misstänktes för att ha begått något otillbörligt?
Citera
2019-03-03, 22:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jaha, menar du Assange inte misstänktes för att ha begått något otillbörligt?

Han hade sex med en kvinna på kvällen med samtycke, de båda somnar och han inledde senare sex med henne igen när hon sov. För det blev han misstänkt för våldtäkt av överåklagare Marianne Ny men hon hade tyvärr inte rådgjort med auktoriteten Ipsi på flashback som säger att detta är okej.
Citera
2019-03-03, 22:39
Medlem
Citat:
Han hade sex med en kvinna på kvällen med samtycke, de båda somnar och han inledde senare sex med henne igen när hon sov. För det blev han misstänkt för våldtäkt av överåklagare Marianne Ny men hon hade tyvärr inte rådgjort med auktoriteten Ipsi på flashback som säger att detta är okej.

Jag förstår inte grejen med att utnyttja någon som sover, hon var med först men inte sen den matematiken är jag med på iallafall .
Citera
2019-03-03, 22:41
Avslutad
Citat:
Läs lagen igen och igen och igen och försök förstå vad det betyder att otillbörligt utnyttja någon.

Det är inte en synonym till att väcka sin villiga sambo med sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in