2019-03-03, 16:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Dina "psykologiska spekulationer" hade möjligen ett underhållningsvärde i början, men nu börjar det bli lite tjatigt. För en riktig psykolog är nog åklagarens rigiditet och tunnelseende (och hennes följares besynnerliga auktoritetstro) det betydligt mer intressanta här. Nog måste det väl snart ha gått upp även för den mest inbitne systemkramare att den här åklagaren lika gärna kunde ha en vuvuzela i munnen.

Låt vara att tråden sett bättre dagar. Och också dina servereturer varit mer distinkta. Men när man är i väntans tider får man till sist mest bara luta sig tillbaka och se spektaklet an. Jag skulle dock som medborgare göra antagandet att din ensamma vuvuzelablåsare snarare är en hel symfoniorkester, med dirigent och hela paketet. Så nog kommer de till partiturets slut allt. Vem solisten till sist vänder sig till får väl visa sig. Men nån j-l borde de allt ta och låsa in.

Formalisten i mig skulle gilla det. Vem bryr mig mindre, så länge det är rätt person.
Citera
2019-03-03, 16:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, jag tramsar inte.
Jag skärskådar. Jag analyserar argument och påståenden. Jag ställer frågor, bl a till dig, men du svarar inte, utan försöker klistra smuts på mig. Du är inte seriös. Av annan postare har du beskrivits som "semantikens mästare" och det får stå för den personens uppfattning. Min uppfattning är att du bajsar ord.

OnT: Du svarar inte på om du anser det redan nu vara säkerställt att det är SD som dödat LW.

Du skriver att folk inte döms på enbart empiri.
Men om jag skriver 'Kaj Linna', vad svarar du mig då? D v s om du ens väljer att svara mig.

Du måste ha märkt att det finns de i tråden som redan nu skriver ut att SD är en mördare. Har du några synpunkter på det, du som gärna förordar domstolar.
Hur ser du på den "folkdomstol" som här i tråden oombedd fäller avgöranden om SD utan att hört honom?

Trollar gör du i alla fall. Jag har redan svarat. Vad i hela världen linna (och goebbels mfl) ska ha med alla rättsfall på jorden att göra förstår jag icke. (Jo, förresten, det förstår jag nog: det är nog ”Guss Werk” som är den gemensamma nämnaren... — och inget större fel med det.) Han dömdes väl snarast på för lite empiri, kan man anta. Nu får du allt trolla med ngn annan.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-03 kl. 16:33.
Citera
2019-03-03, 17:55
Medlem
Honan6s avatar
Utan insyn i om hur Lena mördats kan jag bara spekulera och jag ber de som stör sig på mina tankar om ursäkt för att jag funderar på om Klorin eller liknande har använts för att dölja spår.

Det skulle inte se så bra ut för MGM om teknikerna såg att avloppsrör, tvättmaskin eller något annat var nyligen kliniskt rengjort hemma hos SD -
men om så var fallet, vet jag ju inte förstås.
Citera
2019-03-03, 18:06
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Utan insyn i om hur Lena mördats kan jag bara spekulera och jag ber de som stör sig på mina tankar om ursäkt för att jag funderar på om Klorin eller liknande har använts för att dölja spår.

Det skulle inte se så bra ut för MGM om teknikerna såg att avloppsrör, tvättmaskin eller något annat var nyligen kliniskt rengjort hemma hos SD -

Varför ber du om ursäkt? Det är väl lika rimligt som eller t o m rimligare än både ett och annat annat resonemang här i tråden?
Citera
2019-03-03, 18:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Be inte om ursäkt för dina spekulationer. Det var ingen dålig idé. Det är bara min personliga tro att GM borde varit för stressad för upptäckt efter allt Lenas skrikande och hellre ville fly så snabbt som möjligt.
Ingen vet vems tro eller spekulationer som är korrekta. Det är bra att kunna bolla idéer fram och tillbaka.
Citera
2019-03-03, 19:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inte heller jag har låst mig för att den som utredningen pekar ut som den ende de har som misstänkt därför måste vara rätt.
Jag minns älgen.
Det räcker.

OffT: Där var Polisen tvärsäkra på vem som hade mördat Agneta. Det var alldeles fel.
Det räcker.

Polisen/åkl kan i en viss dimension av saken inte rå för vilka de misstänker. Termen ”misstänkt” syftar på att polis/åkl arbetar med perspektiv el hypoteser enl. vilka en individ skulle kunna vara den skyldiga. För att det bevisligen eller rimligen anses finnas stöd för det, (och (ev.) inte något annat), så länge det gör det. Det är inte för att vara tjaskiga. Det är vanligen bara den skyldige som tycker att de är tjaskiga. Eller kvällspressen.

Sen finns det då en och annan sak som faller mellan stolarna på ett eller annat sätt, men det får man då handskas med när det uppstår. Det går ju liksom sällan kringgå oupptäckta misstag innan de upptäcks. Man kan ju inte lägga ut brottsutredning på entreprenad, eller man brukade inte kunna.

Man får ju lita till att saker blir rätt till slut ändå. Eftersom det finns insyn. Och hörda dömda.

Tänk va sur älgen ska ha blitt som dömdes ohörd. I svensk domstol. Trots att han kanske såg sig som legalt uniformerad milis för Beklövade Staten, som syftar till att hämnas älgjakten och de flesta viltolyckor, som de betraktar som artmord.

Tänk om det var justitiemord och älgen inte alls var skyldig?
Citera
2019-03-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Polisen/åkl kan i en viss dimension av saken inte rå för vilka de misstänker. Termen ”misstänkt” syftar på att polis/åkl arbetar med perspektiv el hypoteser enl. vilka en individ skulle kunna vara den skyldiga. För att det bevisligen eller rimligen anses finnas stöd för det, (och (ev.) inte något annat), så länge det gör det. Det är inte för att vara tjaskiga. Det är vanligen bara den skyldige som tycker att de är tjaskiga. Eller kvällspressen.

Sen finns det då en och annan sak som faller mellan stolarna på ett eller annat sätt, men det får man då handskas med när det uppstår. Det går ju liksom sällan kringgå oupptäckta misstag innan de upptäcks. Man kan ju inte lägga ut brottsutredning på entreprenad, eller man brukade inte kunna.

Man får ju lita till att saker blir rätt till slut ändå. Eftersom det finns insyn. Och hörda dömda.

Tänk va sur älgen ska ha blitt som dömdes ohörd. I svensk domstol. Trots att han kanske såg sig som legalt uniformerad milis för Beklövade Staten, som syftar till att hämnas älgjakten och de flesta viltolyckor, som de betraktar som artmord.

Tänk om det var justitiemord och älgen inte alls var skyldig?
Ditt dravel om älgen och justitiemord visar att du som skribent här på Flashback inte är seriös. Frågan är om du ens är det irl, men det är inte topic, så det släpper jag.

OnT: Men i det jag fetat kan vi kanske nå samsyn i att även om inte denna brottsutredning lagts ut på entreprenad, så hade det absolut inte skadat att få den bedömd av utom- och fristående utredare, eller hur?
Det är för alla, någotsånär observanta, mycket tydligt att Örebropolisen kört fast. Under senhösten stod det bland en del tråddeltagare stor förhoppning till att NFC lagom till jul skulle presentera resultat så att SD skulle få tillbringa julen 2018 häktad på sannolika skäl. Så blev det inte. Åkl Åsa Hiding fortsätter med att försöka ingjuta hopp hos omgivningen genom att tala om att hon fortfarande inväntar info från NFC. Det är vi många som gör, vecka efter vecka. Säkert SD också. I hans fall gissningsvis för honom friande info..

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Haha, men så blev ju inte älgen häktad och dömd samt fängslad heller utan att bli hörd.
Det är ju vad som händer med andra misstänkta att så länge de inte döms oskyldiga så kan man snacka hur mycket skit man vill enbart på grund av deras misstankegrad.
Tala om att tro på en auktoritär värld och inte kunna tänka självständigt och kritiskt.
Det är inte alltid helt lätt att tillägna sig ett kritiskt förhållningssätt, men det är absolut nödvändigt för att uppnå vetenskaplighet.
Auktoritetstro, särskilt av den underdåniga arten, kan leda folk in i fördärv.
Och en utredning kan därför gå i kvav.

OnT: Sitter det fortfarande 10 st utredare och utreder mordet på LW under åkl Åsa Hidings ledning? Nån som vet?
Citera
2019-03-03, 22:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att hon misslyckas med sannolika skäl två gånger med bara en
vecka i mellan är sensationellt uselt, har aldrig tidigare varken hört
eller sett något liknande, tyder inte direkt på någon lysande kompetens.

Tydligen så har hon efter det inte varit i närheten av sannolika skäl, men
att hon trots det ligger i, tyder det på en positiv envishet eller en
helt malplacerad tjurighet.

Sedan kan jag tycka att hon kunde ha varit lite smidigare i sin kontakt med
media, möjligen hänga ut SD lite mindre.

Så då till den stora frågan, vad fan väntar hon på, har det gått prestige i fallet
eller har hon en vettig anledning till å dra ut på det.

Citat:
Nja, en rådman får nog se till att göra korrekt bedömning oavsett dagform och när det ligger på gränsen till sannolika brukar de ge åklagaren det, inte tvärtom. I annat fall kan ju alltid en åklagare överklaga om nu en domare haft en dålig dagsform.

Det säger allt att Hiding inte överklagade Tingsrättens bedömning. Hon vet eller anar själv att hon har ett svagt case

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hon kunde ha överklagat TRs beslut till HovR, då hade hon fått en annan domare.

Du har rätt, polisen har också varit onödigt tydlig, men vist det är ett småknepigt läge.

Det är riktigt, det brukar ta tid, men oftast har man MGM häktad
på sannolika skäl, oftast brukar det heta att man "väntar provsvar från NFC".
ÅK måste ändå visa att utredingen går framåt.

Jämför det med vad ÅK säger i det här fallet "hon vet inte om eller när fallet kommer
att gå till åtal".

Har haft en hektisk period några dagar. Några missuppfattningar bör nog redas ut här:

1. Åklagaren har inte försökt häkta SD två gånger på sannolika skäl. En ny sådan häktning på sannolika skäl får inte ske, så länge inte starkare bevisning finns att åberopa från den första häktningen på sannolika skäl.

2. Jag tror ni blandar ihop åklagaren med den misstänkte. Den misstänkte kan överklaga ett häktningsbeslut till hovrätten. Det kan inte en åklagare göra. En åklagares sätt att överklaga ett häktningsbeslut sker genom det ovan nämnda: Hon ber om en ny häktningsförhandling, men då måste det presenteras bevisning som är starkare än vid den första. I väntan på ett sådant nytt häktningsbeslut så finns det dock en möjlighet för åklagaren att anhålla den misstänkte.
Citera
2019-03-03, 23:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
1. Åklagaren har inte försökt häkta SD två gånger på sannolika skäl......
Häktningsförhandlingar hölls tydligen 1/6 och 8/6, och enligt uppgifter i media försökte alltså åklagaren båda gångerna få SD häktad på just sannolika skäl:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
2. .....Den misstänkte kan överklaga ett häktningsbeslut till hovrätten. Det kan inte en åklagare göra......
Är du säker på att en åklagare inte kan överklaga ett beslut i häktningsfrågan?
När häktningsförhandlingen avslutats, ska rätten omedelbart meddela beslut i häktningsfrågan (24 kap. 16 § första stycket). Rättens beslut i häktningsfrågan är ett s.k. slutligt beslut. Det innebär att deras beslut får överklagas av båda parterna (49 kap. 3 §). Både åklagaren och den misstänkte har alltså möjlighet att överklaga rättens beslut.
https://lawline.se/answers/kan-aklagaren-overklaga-ett-haktningsbeslut
Senast redigerad av Draifos 2019-03-03 kl. 23:58.
Citera
2019-03-04, 02:39
Medlem
Usch. Kollade hennes Insta igen. Så sorgligt.
Från den 23 februari 2016 finns en bild med 3 personer med varsin bulle i munnen.
En är givetvis LW. Vilka är de andra? En har skägg. Den har andra har otäcka ögon. Påminner lite om grisögon.
Citera
2019-03-04, 06:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Häktningsförhandlingar hölls tydligen 1/6 och 8/6, och enligt uppgifter i media försökte alltså åklagaren båda gångerna få SD häktad på just sannolika skäl:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Är du säker på att en åklagare inte kan överklaga ett beslut i häktningsfrågan?
När häktningsförhandlingen avslutats, ska rätten omedelbart meddela beslut i häktningsfrågan (24 kap. 16 § första stycket). Rättens beslut i häktningsfrågan är ett s.k. slutligt beslut. Det innebär att deras beslut får överklagas av båda parterna (49 kap. 3 §). Både åklagaren och den misstänkte har alltså möjlighet att överklaga rättens beslut.
https://lawline.se/answers/kan-aklagaren-overklaga-ett-haktningsbeslut

Det stämmer att Hiding begärde honom häktad på sannolika skäl i början men fick bara en veckas häktning på skäligen. Sedan försökte hon förlänga häktningen och var då tvungen att höja till sannolika skäl vilket hon misslyckades med. Vi diskuterade ju båda häktningarna hej vilt i tråden och vilken skandal det är att en åklagare misslyckas två gånger. Hur kan någon skribent glömma det? 😊

Vi diskuterade också huruvida SD fick överklaga häktningsbeslutet eftersom han ju frigavs eller om bara åklagaren fick göra det. Men frågan var om SD fick överklaga för att få bort den skäliga misstankegraden eller bara få bort restriktionerna (eller något sådant).
Ingen ifrågasatte däremot att åklagaren fick överklaga utan det togs för givet att hon kan det. Faktum är att en del skribenter förväntade sig att hon skulle göra det.

Så ja, åklagare får också överklaga. Konstigt vore väl annars om bara en part får överklaga en rätts beslut.

"BESLUT
Stefan Davidsson är fortfarande skäligen misstänkt för mord någon gång under kvällen den 14 eller natten till den 15 maj 2018 i Örebro, Örebro kummun. Misstankegraden sannolika skäl har således inte uppnåtts.
På grund härav häver tingsrätten häkningen av Stefan Davidsson, vilket innebär att denne omedelbart ska sättas på fri fot.
--------------------------------
HUR MAN ÖVERKLAGAR
Beslutet kan överklagas till Göta hovrätt. Överklagandeskriften ska lämnas in till tingsrätten senast den 29 juni 2018.

Som ovan,

Martin Starsmark
Protokollet uppvisat/
https://cdn-05.minfil.com/oek4Pfedb8...1C746F981C.png"
Citera
2019-03-04, 07:19
Medlem
Citat:
Det stämmer att Hiding begärde honom häktad på sannolika skäl i början men fick bara en veckas häktning på skäligen. Sedan försökte hon förlänga häktningen och var då tvungen att höja till sannolika skäl vilket hon misslyckades med. Vi diskuterade ju båda häktningarna hej vilt i tråden och vilken skandal det är att en åklagare misslyckas två gånger. Hur kan någon skribent glömma det? 😊

Vi diskuterade också huruvida SD fick överklaga häktningsbeslutet eftersom han ju frigavs eller om bara åklagaren fick göra det. Men frågan var om SD fick överklaga för att få bort den skäliga misstankegraden eller bara få bort restriktionerna (eller något sådant).
Ingen ifrågasatte däremot att åklagaren fick överklaga utan det togs för givet att hon kan det. Faktum är att en del skribenter förväntade sig att hon skulle göra det.

Så ja, åklagare får också överklaga. Konstigt vore väl annars om bara en part får överklaga en rätts beslut.

"BESLUT
Stefan Davidsson är fortfarande skäligen misstänkt för mord någon gång under kvällen den 14 eller natten till den 15 maj 2018 i Örebro, Örebro kummun. Misstankegraden sannolika skäl har således inte uppnåtts.
På grund härav häver tingsrätten häkningen av Stefan Davidsson, vilket innebär att denne omedelbart ska sättas på fri fot.
--------------------------------
HUR MAN ÖVERKLAGAR
Beslutet kan överklagas till Göta hovrätt. Överklagandeskriften ska lämnas in till tingsrätten senast den 29 juni 2018.

Som ovan,

Martin Starsmark
Protokollet uppvisat/
https://cdn-05.minfil.com/oek4Pfedb8...1C746F981C.png"
Trist om vi som deltar i tråden inte ens kan hålla reda på elementa och det basala som t ex detta med häktningen av SD.

Om det är så att några här i tråden anser att åkl Åsa Hidning INTE misslyckats med 'sannolika' två gånger, fast hon alltså har det, så kommer ju tråden att typ spelas upp i två helt olika format, så att säga. Vi som är kritiska till ÅH (och dit räknar jag mig själv) ser tafflighet och kanske också inkompetens, medan "ÅH-sekten" då ser oss kritiker som hatiska rättshaverister.

OffT: Min tro -här den jordiska- är att det här mordet tyvärr kommer att förbli ouppklarat. Att 58-åringen i fallet med våldtäkten på en liten flicka i Billdal kunde gripas efter 24 år är ju en sensationell framgång för Polisen. Det är bara att gratulera!

Jag har försökt läsa och lyssna mig till om Örebropolisen på nåt vis skulle ha varit inblandad i den nu lyckosamma delen av utredningen. Det har de INTE varit. Det var kanske just därför 58-åringen blev häktad i helgen, på sannolika skäl..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in