2019-03-03, 12:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast då faller väl SD ner en hel massa pinnhål som MGM?

Inte ens trådens hatiske detektiv, den där som oftalmologiskt sensationellt hävdade att SD hade ögon tillhöriga ett annat sorts ryggradsdjur, inte ens h*n har väl påstått att SD är rasist, än mindre nazist -väl?

Jag är objektiv och inte låst på att SD är enda möjliga GM. I så fall hade jag inte ens tänkt på ett rasistiskt motiv. I det hypotetiska scenariot är GM någon annan.
Citera
2019-03-03, 12:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
(min fetning)
Vet du vem som i detta fall är mördaren?

Sen det där du skriver strax innan om att man sällan slår ihjäl nån utan vidare: Du vet säkert att verkligheten tyvärr visar på en mängd exempel på mördare som just utan rimligt skäl slagit ihjäl folk?

En fråga till dig: Anser du att det redan nu finns tillräckligt med indikatorer på att SD är LW:s mördare och att han därför egentligen inte skulle behöva höras i domstol innan han låses in på livstid?

All realistisk psykologisk spekulation i detta fall måste utgå ifrån antagandet att polisen misstänker rätt person, för vi har inte tillräckligt för att misstänka eller spekulera om andra.

Verkligheten visar upp mycket specifikt att slumpmässiga ihjälslagninagr i ett lugnt bostadsområde i Örebro en måndagkväll är extremt få, på gränden till obefintliga.

Så länge go*gle och nazismen inte gjort gemensam sak så behöver vi icke frukta att våra medborgare döms ohörda. Det krävs sannolikt ett världskrig och en revolution eller två för att ändra på det. Vem i hela friden är du som önskar något sådant över oss?
Citera
2019-03-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Riv vid avvärjningsförsök är nog en väldigt vanlig instinkt, men vi vet ju inte om GM hade henne i "låst" grepp och om hon helt enkelt inte hade möjlighet att rivas mot GM.

Därtill vet vi inte hur kylig GM varit under och precis efter dådet. Hen kan ha klippt av naglarna och rengjort hennes händer noga med klorin eller liknande.

Mobila spår ger svaren som saknas?
Jag tror inte LW gick en meter utan att ha med sig åtminstone en av sina mobiler och vi vet att en följde med ut kvällen hon mördades - buren av henne eller norpad av GM.

Jag inbillar mig att mobiler har en central roll i mordet på Lena.

De väntade IT-analyserna ger nog intressant information som blir svårt för en hal GM att slingra sig ur...
Så nu är Klorin ännu en gång ute på promenad..?

Tänker du att LW:s mördare medförde nagelsax alt en Victorinox plus en flaska Klorin innan h*n gick för att mörda LW?
Är det vad du tror att MV syftade på när h*n skrev att mordet föregåtts av ett visst mått av planering?
Citera
2019-03-03, 13:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Riv vid avvärjningsförsök är nog en väldigt vanlig instinkt, men vi vet ju inte om GM hade henne i "låst" grepp och om hon helt enkelt inte hade möjlighet att rivas mot GM.

Därtill vet vi inte hur kylig GM varit under och precis efter dådet. Hen kan ha klippt av naglarna och rengjort hennes händer noga med klorin eller liknande.

Mobila spår ger svaren som saknas?
Jag tror inte LW gick en meter utan att ha med sig åtminstone en av sina mobiler och vi vet att en följde med ut kvällen hon mördades - buren av henne eller norpad av GM.

Jag inbillar mig att mobiler har en central roll i mordet på Lena.

De väntade IT-analyserna ger nog intressant information som blir svårt för en hal GM att slingra sig ur...

Då måste det verkligen vara någon utan nerver som kan sätta sig ner för att klippa och rengöra naglar istället för att fly så snabbt som möjligt efter att Lena skrikit i 5 minuter och hen äntligen lyckats få tyst på henne.
Citera
2019-03-03, 13:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Där kan det säkert finnas motiv men då skulle jag först vilja veta hur mycket man har på MGM innan jag lyfter upp den typen av GM högre upp på listan.

Håller helt med dig.
Även om ÅK har misslyckats med att få upp misstankegraden till sannolika vid två tillfällen, så tror jag att det inte desto mindre balanserar på gränsen i bevisföringen.
I detta nu fortsätter analyserna av material, it-analyser och fortsatta förhör.
Jag tror ju inte att ÅK vågar riskera ett tredje försök, utan filar på en tät indiciekedja.

Det skrevs ju att förhören ingår i det breda utredningsarbetet.

Att man skulle efter nio månader av förhör och utredning inte friat MGM från misstankar tyder på att man inte fått upp något nytt spår.
Citera
2019-03-03, 13:03
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, just funderingen kring att hon eventuellt inte verkar ha rivit/klöst sin angripare är något som skaver. (För om hon rivit sin angripare borde väl dna ha kunnat bevaras under naglarna, trots värmen. Och dna under en avlidens naglar är svårt att bortförklara för en MGM).

Försvarsinstinkten är ju vanligtvis väldigt stark. Såvida inte en annan instinkt vägde tyngre, dvs att inte vilja skada angriparen?

Om MGM är skyldig så var han mycket medveten
om LWs benskador.
Om han började attacken med att skada hennes ben
så hade hon nog svårt att komma åt hans ansikte
efter det.
Speciellt om han använde ett tillhygge.
Citera
2019-03-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ja, just funderingen kring att hon eventuellt inte verkar ha rivit/klöst sin angripare är något som skaver. (För om hon rivit sin angripare borde väl dna ha kunnat bevaras under naglarna, trots värmen. Och dna under en avlidens naglar är svårt att bortförklara för en MGM).

Försvarsinstinkten är ju vanligtvis väldigt stark. Såvida inte en annan instinkt vägde tyngre, dvs att inte vilja skada angriparen?

Sista stycket, kan ana hur dina tankar går.

LW kanske inte kommit åt att riva, klösa sin angripare på händerna
eller i ansiktet.

Som @gloriouslife skriver kan mördaren varit medveten om hennes
tidigare benskador och att hon på grund av det haft nedsatt styrka
i benen.

Jag tänker att mördaren t ex stått med vänster fot på hennes lår
och sedan attackerat överkroppen och huvudet med kraftiga slag
av ev ett baseballträ. Eller med mängder av kraftfulla sparkar (med
rejäla vandringskängor/geocachkängor) mot LW:s överkropp och
huvud. Kanske hon då kom åt och försökte riva eller klösa mördaren
på de förmodligen med långbyxor, skyddade underbenen?

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om MGM är skyldig så var han mycket medveten
om LWs benskador.
Om han började attacken med att skada hennes ben
så hade hon nog svårt att komma åt hans ansikte
efter det.
Speciellt om han använde ett tillhygge.
Citera
2019-03-03, 13:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Så nu är Klorin ännu en gång ute på promenad..?

Tänker du att LW:s mördare medförde nagelsax alt en Victorinox plus en flaska Klorin innan h*n gick för att mörda LW?
Är det vad du tror att MV syftade på när h*n skrev att mordet föregåtts av ett visst mått av planering?

Jag tror inte heller att Klorin eller annat lutbaserat ämne har funnits med i bilden (av praktiska skäl är detta vanligare vid mord som begås inomhus).

Lägg därtill att om det stämmer att LW hittades liggande på mage, så är det nog en ganska opraktisk position för en GM att genomföra ett postmortem rengörande och/eller avlägsnande av naglarna. Bruket av nagelsax hade dessutom inneburit att GM behövt plocka upp och ta med sig de avklippta nagelspetsarna
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-03-03 kl. 13:51.
Citera
2019-03-03, 13:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Sista stycket, kan ana hur dina tankar går.

LW kanske inte kommit åt att riva, klösa sin angripare på händerna
eller i ansiktet.

Som @gloriouslife skriver kan mördaren varit medveten om hennes
tidigare benskador och att hon på grund av det haft nedsatt styrka
i benen.

Jag tänker att mördaren t ex stått med vänster fot på hennes lår
och sedan attackerat överkroppen och huvudet med kraftiga slag
av ev ett baseballträ. Eller med mängder av kraftfulla sparkar (med
rejäla vandringskängor/geocachkängor) mot LW:s överkropp och
huvud. Kanske hon då kom åt och försökte riva eller klösa mördaren
på de förmodligen med långbyxor, skyddade underbenen?

Det går att få fram fibrer från kläder under naglar också. Sedan är det bara att matcha var den exakta fibrern originerar ifrån. Man tar väl kläder från misstänkta som kan tänktas matcha. Eller har ni inte den tekniken i Sverige än? Det är inte bara DNA under naglarna som är fällande i mord.
Citera
2019-03-03, 14:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Inte heller jag har låst mig för att den som utredningen pekar ut som den ende de har som misstänkt därför måste vara rätt.
Jag minns älgen.
Det räcker.

OffT: Där var Polisen tvärsäkra på vem som hade mördat Agneta. Det var alldeles fel.
Det räcker.

Jag önskar älgen var den enda mördaren som gått fri. Hur många fall har inte fått resning av HD bara på senare tid? Oskyldiga som dömts och suttit inne i åratal medan de verkliga mördarna fortfarande är ute i det fria.

För att inte nämna alla skäligen och sannolikt misstänkta som släpps ut ur häkte på grund av att man faktiskt lyckas fånga den riktige GM till slut.

Vi får väl vara glada om ingen oskyldig döms för Lenas mord också, d.v.s. av domstolarna. Att oskyldiga döms av sina medmänniskor är tyvärr mer regel än undantag.
Citera
2019-03-03, 15:51
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:

Det är ju inte säkert att Lena kunde riva GM. Handskar, en långärmad jacka/tröja, en mycket starkare GM och eventuellt redan försvagad av skador vid ett första angrepp. Omständigheterna kan ha gjort att hon aldrig kom åt GM.

Kan ju ha funnits fiber under naglarna, men då måste man ju ha plagg att matcha mot, eller åtminstone hitta samma fiber någonstans som gör det möjligt att binda GM vid brottet.

Naglarna kan ju också ha varit föremål för GM:s städinsats under de dagar som Lena inte hade hittats.
Citera
2019-03-03, 15:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vem jag är irl borde inte vara av nåt större intresse.
Den fråga jag ställde dig och som jag fetade i mitt inlägg handlade om att jag var nyfiken på om du tillhör dem som redan "vet" att det är SD som mördat LW?
Och som då kanske tycker att en rättslig process innan SD slängs i fängelse på livstid är en fullständigt onödighet och slöseri med skattemedel och domstolsresurser?

FYI 1: Det finns många i denna tråd som redan nu pekar ut SD som mördare. Trådens "detektiv" är en av dem.
FYI 2: Så som du formulerar dig, så är det svårt, åtminstone för mig, att dra annan slutsats än att du anser det vara klarlagt att SD är LW:s mördare.

Du tramsar. Det är domstolar som dömer. På grundval bla av teknisk bevisning. Folk döms inte på empiri allena. Det skulle dessutom direkt motverka rättvisans grund och intresse; att hitta o straffa den verkligt skyldige. Att hävda ngt annat är lagvidrigt. All diskussion på fb bygger på det.

Men det är ju meningslöst att diskutera ngt utan att ta hänsyn till fakta. Då skulle alla trådar se exakt likadana ut — vilket de förvisso nästan gör...

Vad är det för vits du försöker utvinna?

Att hävda att MGM inte har gjort någonting för att han inte ställts inför rätta är ju ett felaktigt antagande, som bara är en negation av motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in