2019-03-03, 10:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Osäker om denna sida varit uppe här förut?

Den behandlar i alla fall Lake Pontchartrains kraftledning och hur plattjordarna misstolkar detta, avsiktligt eller bara genom att vara korkade och okunniga...

https://flatearth.ws/pontchartrain

Ser att det bl a finns en debunk av Dubay’s 200 påståenden om att jorden är platt
Oja, det har varit uppe här tidigare. Jag gjorde till och med en bild på kraftledningen med perspektivlinjer som viar att konvergenspunkten tydligt är ovanför horisonten. Plattjordarna har ännu inte lyckats presentera en godtagbar alternativ förklaring, det enda jag sett är dåliga bortförklaringar. Vem som helst kan upprepa observationen på plats.
Citera
2019-03-03, 11:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Nu finns det ju inga satelliter och rymden existerande bara i din hjärna, men tro vad vill.
Solen, månen och stjärnorna som roterar ju ovanför vår platta jord är väl en typ av satelliter?
Om man mäter solen och stjärnornas positioner så vet man ju vilken longitud och latitud man befinner sig på. Tror du verkligen att vi är så smarta och våra förfäder var så jäkla korkade att det inte var kapable att förstå sin omgivning?
Min världsbild är under byggnation, och sanningen är att den heliocentriska fantasin kollapsar.

Jag hittar inte på, du kan gå till regimens hemsida och själv konstatera att man måste ha tillstånd för att besöka Antarktis. Man vill inte öppet förbjuda tillträde till Antarktis för då börjar ju naturligtvis alla undra och ställa frågor. Så man har skapat ett ogenomträngligt regelverk, en djungel med regler och krav för att hindra icke auktoriserade besökare från att på egen hand ta sig till Antarktis.

Artikeln visar bara att du är sanslöst naiv och har inte en susning om vad som pågår i världen.
Här har du fler vilseledande trams om Antarktis, kryddat med sedvanlig feministvinklad hönor kan propaganda.
https://www.expressen.se/nyheter/hon-blev-forst-over-antarktis-pa-skidor/
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0011/15/skidtjejer.html
https://www.dn.se/nyheter/varlden/ingen-har-korsat-antarktis-som-hon/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2z6oq/johanna-33-akte-skidor-till-sydpolen-pa-rekordtid

Hur den än vrider och vänder på det så är det frågan om lägre tryck. Vi kan på sin höjd uppnå medelvakuum i vår omgivning.
Om du hade t.ex. kopplat en hundrahästars dieselpump till vakuumkammaren i din länk så hade glaskupolen tryckts sönder av atmosfärstrycket.

Du ser längre när höjden ökar och då är det liksom naturligt att bergstopparna belyses först.
Hur funkar det på din glob? Är det sfärens uppåtgående kurvatur som skymmer solljuset?

Flera har redan kommenterat det, men du har uppenbarligen en mycket felaktig idé om atmosfärstryck. På utsidan av glasklockan är det 1 atmosfärs tryck, där inne 0. Alltså 1 bars tryck. Ett cykeldäck kan lätt ha rekommenderat tryck på över 6 bar. Det kan smälla rejält vid en punktering, men regeln är ju såklart att däcket håller för detta tryck.

Tankar för fordongas har 200 bars tryck, och håller, så din idé att ett glaskärl skulle tryckas sönder av 1 enda bar är mycket felaktigt.

Faktum är att ett pingisboll håller i vacuum, ägg håller - oftast - i vacuum. Saker som inte håller samman i vaccum är t ex en Mums Mums. Det är på den nivån av skörhet. Det är konstigt att du inte fått experimentera med vacuumkammare i skolan. De är ju försedda med tryckmätare så man ser själv hur nära vacuum man ligger. Men jag har ju min teorier om hur skolgången varit för en person som på riktigt tror att jorden är platt.
Citera
2019-03-03, 11:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Nu finns det ju inga satelliter och rymden existerande bara i din hjärna, men tro vad vill.
Solen, månen och stjärnorna som roterar ju ovanför vår platta jord är väl en typ av satelliter?
Om man mäter solen och stjärnornas positioner så vet man ju vilken longitud och latitud man befinner sig på. Tror du verkligen att vi är så smarta och våra förfäder var så jäkla korkade att det inte var kapable att förstå sin omgivning?
Min världsbild är under byggnation, och sanningen är att den heliocentriska fantasin kollapsar.

Jag hittar inte på, du kan gå till regimens hemsida och själv konstatera att man måste ha tillstånd för att besöka Antarktis. Man vill inte öppet förbjuda tillträde till Antarktis för då börjar ju naturligtvis alla undra och ställa frågor. Så man har skapat ett ogenomträngligt regelverk, en djungel med regler och krav för att hindra icke auktoriserade besökare från att på egen hand ta sig till Antarktis.

Artikeln visar bara att du är sanslöst naiv och har inte en susning om vad som pågår i världen.
Här har du fler vilseledande trams om Antarktis, kryddat med sedvanlig feministvinklad hönor kan propaganda.
https://www.expressen.se/nyheter/hon-blev-forst-over-antarktis-pa-skidor/
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0011/15/skidtjejer.html
https://www.dn.se/nyheter/varlden/ingen-har-korsat-antarktis-som-hon/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2z6oq/johanna-33-akte-skidor-till-sydpolen-pa-rekordtid

Hur den än vrider och vänder på det så är det frågan om lägre tryck. Vi kan på sin höjd uppnå medelvakuum i vår omgivning.
Om du hade t.ex. kopplat en hundrahästars dieselpump till vakuumkammaren i din länk så hade glaskupolen tryckts sönder av atmosfärstrycket.

Du ser längre när höjden ökar och då är det liksom naturligt att bergstopparna belyses först.
Hur funkar det på din glob? Är det sfärens uppåtgående kurvatur som skymmer solljuset?

Hittar btw inte regimens hemsida. Vet du vilken toppdomän de ligger under? .aq är ju Antarktis toppdomän och där ligger den inte.
Citera
2019-03-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Flera har redan kommenterat det, men du har uppenbarligen en mycket felaktig idé om atmosfärstryck. På utsidan av glasklockan är det 1 atmosfärs tryck, där inne 0. Alltså 1 bars tryck. Ett cykeldäck kan lätt ha rekommenderat tryck på över 6 bar. Det kan smälla rejält vid en punktering, men regeln är ju såklart att däcket håller för detta tryck.

Tankar för fordongas har 200 bars tryck, och håller, så din idé att ett glaskärl skulle tryckas sönder av 1 enda bar är mycket felaktigt.

Faktum är att ett pingisboll håller i vacuum, ägg håller - oftast - i vacuum. Saker som inte håller samman i vaccum är t ex en Mums Mums. Det är på den nivån av skörhet. Det är konstigt att du inte fått experimentera med vacuumkammare i skolan. De är ju försedda med tryckmätare så man ser själv hur nära vacuum man ligger. Men jag har ju min teorier om hur skolgången varit för en person som på riktigt tror att jorden är platt.

Du kunde fan inte avhålla dig från skolgångstjatet. I ett land där utbildningen går ner och ner...

Ta fartyg som exempel. Varför sitter ni och dillar om tryck mellan noll och sex bar? En vakuumtoalett upphör att fungera vid ca. minus 0,3 bar. Naturligtvis höjdberoende, eller inte?

Nej, det är inte så! Vakuum utbreder sig i hela rörsystemet oavsett höjd. Det är lätt att täta för att rören suger in diverse gummilappar och dylikt.
Citera
2019-03-03, 12:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paoopnad
Du kunde fan inte avhålla dig från skolgångstjatet. I ett land där utbildningen går ner och ner...

Ta fartyg som exempel. Varför sitter ni och dillar om tryck mellan noll och sex bar? En vakuumtoalett upphör att fungera vid ca. minus 0,3 bar. Naturligtvis höjdberoende, eller inte?

Nej, det är inte så! Vakuum utbreder sig i hela rörsystemet oavsett höjd. Det är lätt att täta för att rören suger in diverse gummilappar och dylikt.

Därför att det är uppenbart att om man tror att jorden är platt så saknar man fundamentala delar av den utbildning man förväntar sig av ett modernt samhälle. Kanske är skolan att skylla på detta, men den diskussionen hör hemma i annan tråd.

Jag pratar om tryck för att Sebban påstår att ljus inte kan färdas genom vacuum, och i den efterföljande diskussionen påstår att 1 atmosfärs tryck skulle krossa en glasklocka. Hen tror att detta tryck är väldigt högt. Några i tråden berättar att cykeldäck kan ha 6 bars tryck, och dessutom lagas med en liten gummiflärp och lim.

Vilket syfte har du med toalettargumentet?
Citera
2019-03-03, 12:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Crow777 ska släppa bomb om solen nästa vecka.

Crrow777 anses vara en "goverment shill" av många plattjordare, bland annat Dubay är av den åsikten.
http://www.atlanteanconspiracy.com/2015/06/flat-earth-shill-wall-of-shame.html

Dubay har för övrigt en lång lista med namn som han anser är "goverment shills". Bland de mer kända hittar vi både Mark Sargent och Jeranism.

Vad är din åsikt?
Har Dubay rätt? Är Crrow777 en shill? Eller är det i själva verket Dubay som är en shill som försöker smutskasta de "riktiga" plattjordarna som Sargent, Jeranism och Crrow777?

Vem litar du på? Dubay eller Crrow777?
Citera
2019-03-03, 16:12
Medlem
johanjosefssons avatar
Jag tror det här är ett enda stort trollexperiment. En grupp människor som helt enkelt bestämt sig för att "Nu går vi ut och hävdar att jorden är platt och så ser vi hur många människor som blir upprörda. Haha vad kul!". Kan tänka mig att det ursprunglig kommer från 4chan eller Reddit.
Citera
2019-03-03, 17:36
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Jag tror det här är ett enda stort trollexperiment. En grupp människor som helt enkelt bestämt sig för att "Nu går vi ut och hävdar att jorden är platt och så ser vi hur många människor som blir upprörda. Haha vad kul!". Kan tänka mig att det ursprunglig kommer från 4chan eller Reddit.

Jo, faktum är att du är något på spåren. Det började bli stort när en flock troll drog igång på olika forum och det startade andra vågen men redan på 1800-taled var Samuel Rowbotham igång med en kampanj.
Citera
2019-03-03, 20:35
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson

Om du spenderar lite tid med att efterforska och studera rörelsen kommer du strax se att väldigt få är "troll". Att det skulle ha sitt ursprung på relativt moderna forum är en ganska knasig gissning då den faktiskt haft aktiva anhängare ganska länge.

Det som gav rörelsen skjuts i seglen verkar främst vara Seattle Skyline och Dubays video. Inom CT-kretsar har det etablerats som sanning att NASA, medicinföretag, skolsystem, vetenskapsmän, läkare och alla regeringar ljuger. Steget till total misstro blir således väldigt kort.

Jag var i London i höstas och såg ett gäng stå med en banner som löd:

YOU HAVE BEEN FOOLED! EARTH IS FLAT AND THEY ARE HIDING IT FROM YOU!

Pratade med dem och de var villiga till en början fram tills de insåg att jag kände till många argument samt motargument varpå de anklagade mig för att stalka dem. Jag kan med säkerhet, reserverat för att jag är en urusel människo-kännare, säga att de inte var några troll.
Citera
2019-03-03, 20:43
Medlem
I går så kollade jag på uppskjutningen av raketen Falcon 9. Jag måste säga att det var väldigt bra gjort av dem att i realtid lyckas dölja att jorden är platt. Det enda som jag inte förstår är motivet bakom det hela. Skulle en stor del av befolkningen få psykiska problem och ta livet av sig om jorden visar sig vara platt?
Citera
2019-03-03, 21:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
I går så kollade jag på uppskjutningen av raketen Falcon 9. Jag måste säga att det var väldigt bra gjort av dem att i realtid lyckas dölja att jorden är platt. Det enda som jag inte förstår är motivet bakom det hela. Skulle en stor del av befolkningen få psykiska problem och ta livet av sig om jorden visar sig vara platt?

En geocentrisk och platt jord leder (enligt dem) till att en gud har skapat jorden och att människan är i skapelsens centrum.

Så enligt plattjordare är det satan (och frimurare och judar) som döljer "sanningen" och motivet är att vi på så sätt ska bli mindre religiösa.

Knasigt? Ja utan tvekan.
Citera
2019-03-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
En geocentrisk och platt jord leder (enligt dem) till att en gud har skapat jorden och att människan är i skapelsens centrum.

Så enligt plattjordare är det satan (och frimurare och judar) som döljer "sanningen" och motivet är att vi på så sätt ska bli mindre religiösa.

Knasigt? Ja utan tvekan.

Frågan om det är en myt om att folk på medeltiden trodde att jorden var platt. Enligt läroboken Elucidarius från slutet av 1100-talet så står det att jorden har formen av ett klot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in