2019-03-03, 10:25
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallandeskala
Det där stämmer inte! Man finns på Lexbase om man tex figurerat i ett tvistemål. Oavsett om man vunnit eller förlorat. Ett oskick enligt min mening men det är en annan historia...
Suck. Det finns ett annat reg. på LB för den kategorin, då står det också "part i tvistemål" eller liknande.
När det står "FÖREKOMMANDE" så betyder det att man är fälld och FÖREKOMMER I KRIMINALREGISTRET.
Fan, ska det vara så jävla svårt att fatta, era tröga jävlar...
Citera
2019-03-03, 10:29
Medlem
Äntligen åkte förövaren dit, det är nog samtliga (utom förövaren) överens om att det är jävligt bra !

Sedan pratas det om huruvida detta "nya samhälle" är en dystopi eller en utopi. Själv skulle jag vilja att alla topsas. Den politiska diskussionen får handla om när man ska ta in DNA i förundersökningen. Vid sådana här vidriga brott som denna tråden handlar om är det en SJÄLVKLARHET !

Nu åkte äcklet dit tack vare tekniken och ändrad lagstiftning. Ingen vettig människa kan tycka annat än att detta är BRA !
Citera
2019-03-03, 10:31
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Han kommer inte sitta inne mer än 6,5 år vad som än händer - maxstraffet för grov våldtäkt mot barn är 10 år. Döms han för det sitter han alltså 6 och ett halvt år.

Rent juridiskt kan man nog addera rubriceringen försök till dråp med tanke på att han misshandlar ett barn så pass så denne spräcker skallbenet.
Citera
2019-03-03, 10:32
Medlem
Jag vet inte vad straffet för detta brott var 1995. Man döms till den påföljd som gällde när brottet begicks dvs inte till den påföljd som gäller idag.
Vi måste komma ihåg att straffet för sexualbrott har skärpts stegvis de senaste åren. 1995 var påföljden gissningsvis mildare.
Någon som vet?
Citera
2019-03-03, 10:34
Medlem
Istället för att debattera "övervakningssamhället" som nu medfört att denne men äntligen får sona sitt brott, kan väl ni som är bra på att gräva fram folks identitet hjälpa til med det, så vi får ett ansikte på människan?
Citera
2019-03-03, 10:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag vet inte vad straffet för detta brott var 1995. Man döms till den påföljd som gällde när brottet begicks dvs inte till den påföljd som gäller idag.
Vi måste komma ihåg att straffet för sexualbrott har skärpts stegvis de senaste åren. 1995 var påföljden gissningsvis mildare.
Någon som vet?

Se nedanstående:

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Straffsats om våldtäkt är oförändrad från då till nu. Lagen skrevs 1962.
Däremot har ändringar kring sexualbrott generellt tillkommit genom åren, samt själva begreppet utvidgats. Det har även tillkommit prejudikat, men allt senare än 1995 måste bortses från i en dagens rättegång.
Men det spelar ingen roll, här är det grov våldtäkt som är rubriceringen och det enda som kanske hade justerat straffet en aning är ev senare prejudikat.

Jag tror på ca 10 år här.
Citera
2019-03-03, 10:38
Medlem
Så enligt rykten ska han anhållit i Kullavik i fredags, men ska inte bo där. Vad gör man i Kullavik på en fredag om man inte bor där? Anhölls han på dagtid så lär han ju arbeta där och det kan inte finnas många företag i Kullavik?
Citera
2019-03-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Se nedanstående:
Tack för klargörandet. Då kanske vi kan hoppas på ett ganska långt straff ändå.
Citera
2019-03-03, 10:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Helt naturligt. Användarna Gilla och Trolltestet försöker omdefiniera och förvanska begreppet västsverige. Den här tråden skulle fungerat mycket bättre om folk lärde sig googla.

Fast googla var ju precis det jag gjorde innan jag skrev...
http://www.regionhalland.se/kultur/vara-arbetsomraden/regionsamverkan-sydsverige/
Citera
2019-03-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Så enligt rykten ska han anhållit i Kullavik i fredags, men ska inte bo där. Vad gör man i Kullavik på en fredag om man inte bor där? Anhölls han på dagtid så lär han ju arbeta där och det kan inte finnas många företag i Kullavik?

Vet vi att det var i Kullaviks han påträffades?

Oavsett, jag tror han flyttade hem till mamma när kallelsen till topsningen kom hem i brevlådan. Jag tror han stängde ner alla eventuella sociala medier såsom facebook m.m.

Jag tror han hade sådan ångest att han sket på sig....
Citera
2019-03-03, 10:45
Medlem
Hämtat direkt ur Lexbases Frågor och svar:

Förekommande kan således avse både brottmål och tvistemål

Frågor & Svar
Vad är Lexbase?
Lexbase är Sveriges största nyhetstjänst med rättslig information om personer och företag. Lexbase är en webbtjänst som på ett och samma ställe tillgängliggör rättslig information från samtliga svenska domstolar och en rad andra myndigheter. Lexbase gör det möjligt att ta reda på om en person eller ett företag varit föremål för juridisk prövning.

Vad är Lexbase läkarinformation?
Lexbase läkarinformation är en databas över Sveriges samtliga läkare och tandläkare – här finns både de som har fått en disciplinpåföljd och de som inte har någon. Lexbase läkarinformation är en ny tjänst på den svenska marknaden.

Vilken information kan jag hitta i Lexbase?
Lexbase rättsdatabas uppdateras med tusentals dokument varje dag. I databasen finns domar från svenska domstolar i brott- och tvistemål. Brottmålsdomarna gallras efter en tid ut (beroende på brott) men tidigast efter fem år. Strafförelägganden gallras efter fem år. Tvistemålsdomarna gallras ut efter 20 år.

På grund av hög arbetsbelastning vid vissa domstolar innehåller inte databasen samtliga faktiska domar bakåt i tiden. Denna eftersläpning kan komma att fortsätta under 2016.
Citera
2019-03-03, 10:46
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

GM anhölls i fredags då han befann sig i en villa i Kullavik, ej hans egen.

Eller är Kullavik bara en trådsanning? Enligt polisen ”i en villa i norra Halland”.

GM har hållit sig borta och polisen hittade honom efter spaningsarbete vilket tyder på att föräldrar, syskon eller någon annan närstående äger villan.
Senast redigerad av ModerEva 2019-03-03 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in