2019-03-03, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ingen som säger att dom har planerat dådet. Polisen säger att föräldrarna beslutade sig under hösten att att avsluta sina och sina barns liv. Att man beslutar sig innebär inte att man sätter igång och dödstädar, betalar sina räkningar och beskär äppelträden så man sen kan dö med gott samvete. Man kan bestämma sig för något utan att planera en enda detalj. Man bara genomför det man bestämt när man känner att det ska ske.

Logiskt tänkande människor tror kanske att man sätter sig och gör en tidsplan med lite delmål och fördelar olika ansvarsuppgifter mellan sig och gör ett stort X i almanackan på den uppgjorda dagen. Problemet är att logiskt tänkande människor inte dödar sina barn, eller rättare sagt, dom som mördar sina barn tänker kanske inte logiskt.

Hur ser du på inköp av nya bilar samt renovering av flickornas rum?
Tror du det hände innan beslutet eller efter?
Citera
2019-03-03, 09:06
Medlem
Citat:
Polisen uppger aldrig att planeringen varit långvarig, det var beslutet som togs under hösten. Det innebär inte att man har funnit stöd för att planeringen har pågått under lång tid. Det är en efterhandskonstruktion av dig för att kunna påstå att även om Hanna har varit med i planeringen så visar den oplanerade gärningen att hon har ändrat sig och att Oskar måste ha handlat i affekt.

Men din efterhandskonstruktion håller inte måttet. Antagandet att föräldrarna borde ha hittat ett snällare dödssätt om dom planerat länge stämmer inte, lika lite som att dom borde ha betalat sina räkningar. Jag har visat dig en film där man demonstrerar hur ett offer blir medvetslöst inom några sekunder vid strypning/kvävning. Om man väljer att betala sina räkningar inför självmordet är nog väldigt individuellt.

Detta inlägg var inte riktat till mig, men jag ger en kommentar:

Nu blir det väldigt mycket hårklyveri. Beslut eller planering - ja, det är olika företeelser. Men i praktiken bör det ha varit överlappande begrepp för föräldrarna...Om jag tar beslutet att döda mina barn så uppstår väl automatiskt, i samma ögonblick, frågan "och hur ska jag döda dem?" Och den frågan borde ju ha sysselsatt mina tankar allra mest, ända fram till dagen för dåden. En form av planering...
Citera
2019-03-03, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Vad försöker du egentligen att säga?
Att Solglitter har fel och du har rätt i den här frågan?
Att dödsättet kan vara välplanerad ändå (man här informerad sig och övd)? (Går det lika snabbt med kudden som det finns rykten kring här)?
Och betyder detta att det då var ett mer humant sätt att döda än de flesta här tyckte när det blev offentlig vid pt i december och många blev ganska upprört?
Att det då kommer närmare en altruistisk handling?

Varför antar du att just det här gick snabbt?
Varför anta att det gick långsamt och var så plågsamt som Solglittret försöker få det till i sin trådsanning? Det går att strypa/kväva någon så denne förlorar medvetandet inom några få sekunder och sedan avlider utan att någonsin mer återfå medvetandet. Det är en enkel teknik som lärs ut inom många kampsporter.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-03-03 kl. 09:25.
Citera
2019-03-03, 09:19
Medlem
Citat:

Berätta om bilinköpen och rumsrenoveringarna? När skedde dom?
Citera
2019-03-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Detta inlägg var inte riktat till mig, men jag ger en kommentar:

Nu blir det väldigt mycket hårklyveri. Beslut eller planering - ja, det är olika företeelser. Men i praktiken bör det ha varit överlappande begrepp för föräldrarna...Om jag tar beslutet att döda mina barn så uppstår väl automatiskt, i samma ögonblick, frågan "och hur ska jag döda dem?" Och den frågan borde ju ha sysselsatt mina tankar allra mest, ända fram till dagen för dåden. En form av planering...
Naturligtvis kan det finnas en basal plan, men ett beslut innebär inte per automatik att man sätter sig och googlar på olika sätt att ta ihjäl sina barn på och gör en lista på saker som måste bockas av på det sätt som Solglittret för fram. Många skulle nog skita i räkningar och disk till exempel....
Citera
2019-03-03, 09:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Det där brukar vara typiskt manliga sysslor. ( ja kvinnor kan också) Jag tror att O var den som höll ut längst och försökte få ordning på allt in i det sista.
Citera
2019-03-03, 09:36
Medlem
Citat:
Varför anta att det gick långsamt och var så plågsamt som Solglittret försöker få det till i sin trådsanning? Det går att strypa/kväva någon så denne förlorar medvetandet inom några få sekunder och sedan avlider utan att någonsin mer återfå medvetandet. Det är en enkel teknik som lärs ut inom många kampsporter.

På något sätt tror jag inte att föräldrarna hade den kunskap och att de har övad. Men vem vet, kanske det var deras söndagssysselsättning medan barnflickan var hemma. Att öva kampsport. Hur absurd ska detta bli? Men jag fattar att du nog antar att det räcker med uppläring via internet.

Men polisen vet nog detta. Vad man googlade på och vilka avvärjningsskador som finns.
Citera
2019-03-03, 09:43
Medlem
Citat:
Berätta om bilinköpen och rumsrenoveringarna? När skedde dom?

Jag vet inget mer kring detta än dig - dvs det som har framkommit i tråden. Dvs ”under hösten”. Källa: Elli09 angående renovering. Angående bilar: jag kommer inte ihåg. Var bara intresserad om du trodde att det var en del av planeringen eller inte. Men visst, är man tveksamt att det har hänt är det kanske ointressant att spekulera.
Citera
2019-03-03, 09:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du försöker hela tiden göra dig till talesperson för andra, vilka fler har fått samma info som du påstår dig ha fått? För den är fullständigt obekräftad samtidigt som du försöker framställa den som fakta med förhoppningen att alla som begärt ut FU;n kommer att få avslag. Men då har redan din lögn om att du fått förtrolig information att samma gärningsman mördat alla tre offren blivit en trådsanning.

Det är för att du inte ska lyckas plantera lögner som vi andra måste hänga kvar i tråden även om polisen har berättat allt väsentligt om hur dådet gick till.
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Fler som fått nedanstående mail?

Du har begärt ut handlingar i det I massmedia uppmärksammade sk Bjärredfallet.

Jag vill bara meddela att beslut kommer i nästa vecka.

Med vänlig hälsning

Ann-C*arlotte An*vski
Rättsavdelningen
Gruppchef Rättstillämpning Syd 2
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, jag har fått det mailet och jag har fått ett diarienummer för mitt ärende, vi får se om det kommer något inom en snar framtid.

Det kan ju bli ett negativt beslut, dvs. ingen får ut någonting från FU.

Armstark, du är så förbaskat grälsjuk att du missar en del av inläggen i tråden. Du hoppar på folk för vad som helst. Och klagar samtidigt om och om igen över att andra inte läser vad just du skrivit.

Hade jag skrivit att bara jag fått mailet hade du väl hoppat på mig för att jag vill göra mig märkvärdig. Ja vi är flera som ansökt om FUP och som fått detta mail.
Att beskylla just mig för att jag inte vill ha mer info och att jag skulle hoppas på att alla får avslag på ansökan om FUP är bara så dumt så det förtjänar ingen mer kommentar.

I andra trådar jag följt brukar folk faktiskt tacka någon postare som lagt ner tid, ringt och grävt för att få tag i mer fakta. Det brukar vara väldigt välkommet och inte misstros om man tydligt anger källan och omständigheterna. Ibland har postare till och med åkt till brottsplatsen och berättar om sina iaktagelser. För övrigt exakt det Missan gjorde.
Men hon, precis som jag och fler som har tagit reda på lite mer fakta häcklas och hånas på ett helt orimligt och osunt sätt. Varenda ord ska nagelfaras, årsgamla inlägg, eller ännu äldre ur andra trådar, citeras och ordföljden jämföras och det ifrågasätts om ordföljden förändrats - trots att innehållet och andemeningen är exakt densamma.

Det är ren och skär mobbing. Ett sätt att tysta någon, göra någon osäker och hämmad. Det är en vedervärdig attityd. Man mår nog inte riktigt bra innerst inne om man håller på så här.
I vart fall är man inte intresserad av att få mer information om den inte passar agendan.

Hur mycket du än håller för ögon och öron är de fakta som EGW och A-C A uppgett kring barnens obefintliga aktiva substanser, att H är mördad och att en förälder handgripligen mördade bägge barnen - förtydliganden av det som också kom fram undet PT.
Är du i behov av att få detta direkt förtydligat just till dig personligen från nämnda personer, tycker jag du ska ringa dem.
Vill du fortsatta blunda och hålla för öronen, kan du väl i vart fall också lägga en hand för munnen och låta bli att kommunicera ut din envisa önskan att förbli i okunnighet.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-03 kl. 10:38.
Citera
2019-03-03, 09:51
Medlem
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-lades-mordutredningen-om-familjetragedin-i-bjarred-ned-dar-tva-foraldrar-mordade-sina-tva-sma-f lickor/
Citera
2019-03-03, 10:23
Medlem
Citat:
Jag vet inget mer kring detta än dig - dvs det som har framkommit i tråden. Dvs ”under hösten”. Källa: Elli09 angående renovering. Angående bilar: jag kommer inte ihåg. Var bara intresserad om du trodde att det var en del av planeringen eller inte. Men visst, är man tveksamt att det har hänt är det kanske ointressant att spekulera.
Deras bilar var leasade, jag var mest bara intresserad av om du har koll och spekulerar utifrån kunskap eller inte. Nu vet jag.
Citera
2019-03-03, 10:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-lades-mordutredningen-om-familjetragedin-i-bjarred-ned-dar-tva-foraldrar-mordade-sina-tva-sma-f lickor/

Tack för länken!
Ja, EH är en driven erfaren duktig journalist som intresserat sig för Bjärredstragedin och hennes intresse verkar hålla i sig. Glädjande.
Även EH är klar över att Hanna är mördad av Oskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in