Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
(det där som jag fetat)
Vad får dig till att resonera kring, att det när det gäller mordet på LW, det skulle föreligga en utpressningssituation?
Du skriver mycket och du skriver långt, men när du spekulerar vore det käckt om du kunde ange detta tydligt.
Du har ju varit med så länge på Flashback, så du vet hur trådsanningar uppstår och hur de kan skapas, så därför önskar åtminstone jag tydlighet.
OnT: Anser du att utpressning kan ha funnits med som orsak till att LW mördades?
Det vore välkommet med ett svar som inte är av typen: "Jag kan i alla fall inte utesluta att utpressning kan ha funnits med i bilden".
Eftersom överträdelse var på tapeten så fann jag ingen ytterligare brygga behövlig. Gör man vad man inte bör så gör man sig till föremål för påtryckning eller utpressning. Det känns väl som en möjlighet, jämte svek, som väl då skulle bygga mer på undandragande av förtroende, ynnest eller hån etc.
Man slår ju sällan ihjäl ngn utan vidare, det måste finnas en trigger. Det är i detta fall rimligen direkt kopplat till vem GM föredrar att vistas med, trots äktenskap. Det gör honom till ngn häftigare (än han är), men sårbar då.
Idén att han skulle ha slagit ihjäl henne pga upplevt svek i allmämhet (att hon ”gör slut”) har alltid förefallit mig lite magert. Det verkar troligare att hon försökt ”skada” honom, från hans perspektiv sett, dvs sabba hans äktenskap, vårdnad om barnen och resa odyl. Eller vittna om hans olämplighet som vårdnadshavare i en ev. vårdnadstvist, vad vet jag. LW kan ju ha försökt vara lite explicit elak för att han skulle dra för f-n i våld, men det behöver ju inte GM ha fattat.
Det hela beror väl lite på vad exakt GM är för typ, och hur irritabel han var för tillfället.
Men jag tror inte LW försökt pressa honom på pengar, nej.