2019-03-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Okej, tack för att du förklarar. Det har ju funnits en del otrevliga typer tidigare i tråden tror jag som gärna påpekat LWs födelseursprung på ett otrevligt sätt.

Ser också fram emot svar på din fundering.

Hur är läget i området annars nu? Vad säger grannar till LW och MGM? Tänker man att man är rädd för random galen mördare lös eller lutar man åt polisens MGM som GM? Minns jag rätt att du hade viss lokalförankring?

Stämmer att jag har lite anknytning till området men fra Örebro i stort.. Vad jag förstår är det ganska tyst om detta och det folk i stort tycker är att detta skulle varit uppklarat för länge sedan.. Tragiskt är det och hoppas på någon form av genombrott och kanske lite mer info till media och folket som kan ta spekulationerna o fhv fallet vidare
Citera
2019-03-02, 23:06
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Nej jag läste i en grupp på FB där en postare länkade en lite tveksam bild med lite rasistisk text och när jag klickade on på dennes profil hittade jag denna bild och med tanke på tre vuxna klättrandes i en sådan ”klätter ställning” varav den ena ser lite lik ut Lena och jag vet det finns/funnits en geocach i närheten av en sådan ”klätter ställning” i Varberga/Oxhagen någon km fr LWs bostad vill jag bara få bekräftat av någon som känner till platsen jag mena o kanske i första hand ser på omgivningen i bakgrunden om det kan vara där jag menar.. I sådant fall tycker jag det är lite underligt någon ”anonym” på FB postar rasistiska bilder och också har denna bild under sina få bilder på FB.. Fanns en kommentar till bilden också postad av konto ägaren jag tycker är smått skum också..
https://minfil.com/y1O5Cav4ba/D2D80A2D-4779-4A2A-BFE2-9C4CED948A0E_png

https://minfil.com/x9ObC6vab1/D46EEEFE-C5B7-4633-A43E-1F733553859D_png

Det är säkert ett långskott men vill gärna ha bekräftat som sagt av någon att det inte är ”klätter ställningen mellan Varberga och Oxhagen

Ser ut som ställningen i Varbergaparken.

(Kan du inte lägga upp bilderna på forumbilder.se istället, så man slipper massa crap?)
Citera
2019-03-02, 23:11
Medlem
Citat:
Vad skulle detta kunna innebära? Någon rasistisk geocachare som hyst agg mot LW? Eller annan signifikans? Ser spontant ut som LW men bilden är tämligen suddig. Vilka fler är med på bilden isåfall? Tänker du att den ev cachen kan ha relevans?

Skulle det inte kunna vara UW?
Citera
2019-03-02, 23:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Kan någon bekräfta/dementera till 100% att detta är eller inte den ”klätterställningen” mellan Oxhagen och varberga där det också finns/funnits en geocach? O e det bla Lena på bilden? Kom över lite underlig rasistisk text av en person på FB som inte står i sitt namn och när jag klicka mig vidare hittade jag denna bild av en slump.. Riktigt långskott kanske men ser gärna att någon till 100% kan bekräfta det inte är Lena och inte den ”klätterställning” jag menar
Om det hjälper så är bilden publicerad på fb 2016
https://minfil.com/fbF5C1vdb1/B7DB47DF-3ECD-409D-86C4-0A461F5E77F2_png

Kan det vara samma klätterställning som denna?

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/d7cc414c-f9c4-4fb7-874b-50e9a598c48e.jpg

Det verkar ha funnits en (numera arkiverad) cache som hette "Spindelnätet" i Varbergaparken, och som LW loggade den 16 april 2014:

Det finns dock inga bilder i cachens galleri där man ser LW eller de andra personerna som du hade med på bilderna i ditt inlägg. LW besökte enligt loggen inte cachen med andra vuxna geocachare, utan med två av barnen. (Möjligtvis kan UW ha varit med, men han verkar inte ha ägnat sig åt geocaching).
Citera
2019-03-02, 23:32
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Stämmer att jag har lite anknytning till området men fra Örebro i stort.. Vad jag förstår är det ganska tyst om detta och det folk i stort tycker är att detta skulle varit uppklarat för länge sedan.. Tragiskt är det och hoppas på någon form av genombrott och kanske lite mer info till media och folket som kan ta spekulationerna o fhv fallet vidare

Okej. Minns att du tidigt i tråden bidrog med bra info så därav frågan. Tack för att du delger om läget där för oss som inte bor i Örebro. Man undrar ju verkligen hur stämningen kan vara efter något så gräsligt och GM ännu fri.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle det inte kunna vara UW?

Som klättrar tänkte du?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Det verkar ha funnits en (numera arkiverad) cache som hette "Spindelnätet" i Varbergaparken, och som LW loggade den 16 april 2014:

Det finns dock inga bilder i cachens galleri där man ser LW eller de andra personerna som du hade med på bilderna i ditt inlägg. LW besökte enligt loggen inte cachen med andra vuxna geocachare, utan med två av barnen. (Möjligtvis kan UW ha varit med, men han verkar inte ha ägnat sig åt geocaching).

Tack för bra grävt som vanligt!
Citera
2019-03-02, 23:33
Medlem
Citat:

Jag bara tyckte att det påminde om hans frisyr.
Citera
2019-03-02, 23:34
Medlem
Citat:

Vi kan nog ändå se det jag postade som tyvärr o intressant.. Googla varberga parken och se bilder så stämmer i backen under klätterställningen alls såg jag.. Ser ut och vara i någon form av typ gummi i varberga parken och på bilderna jsg postade typ grus och mycket mindre yta
Citera
2019-03-02, 23:36
Medlem
Citat:
Okej. Minns att du tidigt i tråden bidrog med bra info så därav frågan. Tack för att du delger om läget där för oss som inte bor i Örebro. Man undrar ju verkligen hur stämningen kan vara efter något så gräsligt och GM ännu fri.

Som klättrar tänkte du?

Tack för bra grävt som vanligt!

Han utan hår.
Citera
2019-03-03, 00:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag bara tyckte att det påminde om hans frisyr.

Att döma av hennes Instagram var "fyra muntra lirare i åldrarna 7-41 år" på bio samma påsklovskväll. Där har hon dock på sig en grön tränings-/mysjacka, till skillnad från den röda/orangea jackan som kvinnan i klätterställningen har.

På en annan geocachingbild från 2014 har LW iofs på sig en bjärt orange jacka. Kan det vara samma färg och/eller jacka som (den oidentifierade) kvinnan i klätterställningen har på sig?

Citera
2019-03-03, 00:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Vi kan nog ändå se det jag postade som tyvärr o intressant.. Googla varberga parken och se bilder så stämmer i backen under klätterställningen alls såg jag.. Ser ut och vara i någon form av typ gummi i varberga parken och på bilderna jsg postade typ grus och mycket mindre yta

Klätterställningen är dock lik. Och pga. säkerhetsaspekt kan ju underlaget numera ha ersatts med mjukare gummi, jämfört med 2014.

Att döma av grönskan i träden och gräset är nog "din" bild sannolikt inte från LW's geocachingbesök den 16 april 2014 (då borde det ha varit mindre utslagna löv). Det är dock inget som utesluter att hon inte har varit i parken vid andra tillfällen eftersom den ju ligger ganska nära hennes hem. Bl.a. har hon en bild från klätterställningen från den 18 juli 2014 på sitt Instagram.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-03-03 kl. 00:39.
Citera
2019-03-03, 00:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Han utan hår.

Det kan vara UW och eventuellt NW som är överst? Jag tycker kläderna liknar sådana som en tonåring skulle kunna ha på sig.

LW med sin oragea jacka som Gilgrissom grävde fram ser det ut som också.

Hur stor är sannolikheten att det är en annan asiatisk kvinna med liknande ovanliga färg på jackan, dessutom i sällskap med en man som liknar UW? Ganska låg skulle jag vilja säga.
Citera
2019-03-03, 02:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det där som jag fetat)
Vad får dig till att resonera kring, att det när det gäller mordet på LW, det skulle föreligga en utpressningssituation?

Du skriver mycket och du skriver långt, men när du spekulerar vore det käckt om du kunde ange detta tydligt.
Du har ju varit med så länge på Flashback, så du vet hur trådsanningar uppstår och hur de kan skapas, så därför önskar åtminstone jag tydlighet.

OnT: Anser du att utpressning kan ha funnits med som orsak till att LW mördades?

Det vore välkommet med ett svar som inte är av typen: "Jag kan i alla fall inte utesluta att utpressning kan ha funnits med i bilden".

Eftersom överträdelse var på tapeten så fann jag ingen ytterligare brygga behövlig. Gör man vad man inte bör så gör man sig till föremål för påtryckning eller utpressning. Det känns väl som en möjlighet, jämte svek, som väl då skulle bygga mer på undandragande av förtroende, ynnest eller hån etc.

Man slår ju sällan ihjäl ngn utan vidare, det måste finnas en trigger. Det är i detta fall rimligen direkt kopplat till vem GM föredrar att vistas med, trots äktenskap. Det gör honom till ngn häftigare (än han är), men sårbar då.

Idén att han skulle ha slagit ihjäl henne pga upplevt svek i allmämhet (att hon ”gör slut”) har alltid förefallit mig lite magert. Det verkar troligare att hon försökt ”skada” honom, från hans perspektiv sett, dvs sabba hans äktenskap, vårdnad om barnen och resa odyl. Eller vittna om hans olämplighet som vårdnadshavare i en ev. vårdnadstvist, vad vet jag. LW kan ju ha försökt vara lite explicit elak för att han skulle dra för f-n i våld, men det behöver ju inte GM ha fattat.

Det hela beror väl lite på vad exakt GM är för typ, och hur irritabel han var för tillfället.

Men jag tror inte LW försökt pressa honom på pengar, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in