2019-03-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad är anledningen till att man inte tar DNA på alla som föds i Sverige? Då hade man ju fått massa fler fällda för brott där det finns DNA på brottsplatsen?

Integritetskränkning, mitt dna har inget att göra i något register.

Du kanske litar på att den informationen inte missköts, men det ingår makt i sådan information, så den kommer osökt och av mänsklig natur misskötas.
Citera
2019-03-02, 22:00
Avslutad
Skulle inte förvåna om han varit på sina barn också och att han sabbat deras uppväxt och att den nära släktingen(sonen) begått brott på grund av sin uppväxt. Är ju ofta att sån här skit går i arv.
Citera
2019-03-02, 22:00
Medlem
Citat:
Vad är anledningen till att man inte tar DNA på alla som föds i Sverige? Då hade man ju fått massa fler fällda för brott där det finns DNA på brottsplatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Integritetskränkning, mitt dna har inget att göra i något register.

Du kanske litar på att den informationen inte missköts, men det ingår makt i sådan information, så den kommer osökt och av mänsklig natur misskötas.

Det gör man ju iofs. Säkerligen så även på dig ”Jikad”. Kallas PKU-register. Officiellt får man inte använda det.
Citera
2019-03-02, 22:01
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Släktingen behöver inte ha hamnat i DNA-registret nyligen. Han/hon kan ha varit med där länge. Det var genom en lagändring 1/1-2019 som polisen kunde söka på det här viset, därav att de fick träff nu.

”- Vi begärde en familjesökning på det dna-spår vi har i ärendet och har fått ett utfall mot ett antal personer i dna-registret som i fallande skala bedöms kunna vara tänkbara släktingar, antingen barn, förälder eller syskon till vår förövare.”
Citera
2019-03-02, 22:02
Medlem
Flor-Idas avatar
Har vi namn på monstret?
Citera
2019-03-02, 22:05
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Har vi namn på monstret?

Någon med konto här borde veta vem det är.
Citera
2019-03-02, 22:06
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kanske kan missbrukas?

Kanske inte så kul om någon planterar ditt DNA för att få dig fälld för något mindre smickrande?
Citera
2019-03-02, 22:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Som artikeln var skriven så fick man uppfattningen att mannen lämnat spår fram till "cykelgaraget" vilket skulle kunna innebära att han troligen försvann på en cykel?
Samma artikel noterade att polisen bedömde att gärningsmannen kände väl till området.

Ja, jag fick också den uppfattningen. Det faktumet (om han hade en cykel på lagom avstånd) tillsammans med platsen för överfallet (kunde snabbt ta sig genom skogen till sin cykel och cykla därifrån) skulle kunna tyda på en person med lokalkännedom, antingen genom att han bodde i närheten eller av andra orsaker kände till området väl. Undrar hur mycket tid som polisen lade ner på att höra folk i området där spåret slutade.

Det skulle visserligen också ha kunnat vara så att mannen hade sin bil parkerad där, och det skulle ju också kunna förklara varför spåret slutade där vid "cykelgaraget".
Citera
2019-03-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är en ganska stor ändring. Tidigare fick man bara se träffar som hade mer än ca 55% matchning (med en viss felmarginal) vilket då bara kan vara den skyldige eller en enäggstvilling.

Numera kan man få fram en lista på alla som delvis matchar. Vet inte exakt till hur låg del, men får man t.ex. 1% träff så kan det vara en brylling och finns det flera träffar så går det ganska enkelt att kartlägga vilka misstänkta som kan vara i lämplig ålder och kön av kanske ett 50-tal individer. Så även träffar med låga procenttal kan ge enorma framsteg i sökandet eftersom man då kan begränsa till specifika släkten.

Låter ju konstigt med tanke på att man helt enkelt inte fick söka genom nära träffar, tex nära släktingar.

Har du någon källa som styrker ditt påstående om träffar med 55% matchning för det låter minst sagt bisarrt.

Uppenbarligen har utvecklingen i fallet lockat till sig mer än en desperat släktforskare men hur långt kan man gå offtopic egentligen?
Citera
2019-03-02, 22:09
Medlem
Fy fan vad skönt att de verkar kommit åt aset som gjort detta vidriga. Fick tårar i ögonen efter att läst vad som hände den stackars tjejen. Tänker på min egen dotter som är i samma ålder, och vilket hemskt öde som skulle kunna lämnas åt henne. Hoppas att man hittat GM och att han kommer få sitt straff och brinna i helvetet!
Citera
2019-03-02, 22:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Ja du. Flickans signalement 1995:

”mannen ska ha haft en brun jacka, blå jeans och brunt hår. Han talade svenska utan brytning eller med någon speciell dialekt.”

Mannen ifråga skall ha varit kallad för topsning redan 1995 men ”dök aldrig upp”, enligt Lokala Nyheter Väst. Om detta påstående är sant så väcks en o annan frågeställning.
Citera
2019-03-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Detta är garanterat ingen ”engångsförbrytare”. Nu gäller det att sammankoppla fanskapet mot andra brott som han har begått.

Det tror jag med om man bortser från misshandeln av sin son som han blev dömd för, varifrån familje-DNA som ledde till träff förmodligen kommer ifrån

Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Har du mer info att delge tråden, hur vet du att det var just sonen som fanns med i dna/registret¿

Jag redigerade mitt inlägg. Släkting, skrev jag sen. Ingen info att ge, nej.
Senast redigerad av glendale 2019-03-02 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in