Straffsats om våldtäkt är oförändrad från då till nu. Lagen skrevs 1962.
Däremot har ändringar kring sexualbrott generellt tillkommit genom åren, samt själva begreppet utvidgats. Det har även tillkommit prejudikat, men allt senare än 1995 måste bortses från i en dagens rättegång.
Men det spelar ingen roll, här är det grov våldtäkt som är rubriceringen och det enda som kanske hade justerat straffet en aning är ev senare prejudikat.
Du missförstod mig.
Man hittade fanskapet tack vare att hans nära släkting fanns i polisens DNA-register.
Det är inte utan att man är lite nyfiken på vem den nära släktingen är, hur nära släktingar de är och vad släktingen har gjort för att bli topsad av polisen?
Genom prejudikat av HD har det sakta ökat på, men jag kan inte annat än hålla med dig.
Här finns dock tunga ingredienser. Ett barn, fullbordat samlag, samt ett ytterst grovt våld. Det är sällan alla dessa tre avgörande rekvisit uppnås på grovt i ett enstaka mål, så här tror jag faktiskt det kan tangera tio år.
Jag hoppas så iaf...
På 1700-talet dömdes man till döden.
Tager man qwinno med wåld, och emot hennes vilja främjar sin onda lusta, och warder lagliga thertil wunnen; miste lifwet, och qwinnan ware saklös.
En nära släkting behöver nödvändigtvis inte vara barn.
Vilka brott har hänt i närtid där man topsat gärningsmannen/männen/kvinnan ...?
Vid den grova misshandeln av Ivar 83 år var det fyra gärningsmän i olika åldrar. Kan någon av dessa vara son eller bror till 58-åringen?
Har 58-åringen varit gift med en thailändska?
Tror själv att släktingen var med i registret för ngt brott, att de gjorde matchningen nu var pga en lagändring som trädde i kraft 1/1/19
Men framtiden får visa sanningen
Genom prejudikat av HD har det sakta ökat på, men jag kan inte annat än hålla med dig.
Här finns dock tunga ingredienser. Ett barn, fullbordat samlag, samt ett ytterst grovt våld. Det är sällan alla dessa tre avgörande rekvisit uppnås på grovt i ett enstaka mål, så här tror jag faktiskt det kan tangera tio år.
Jag hoppas så iaf...
På 1700-talet dömdes man till döden.
Tager man qwinno med wåld, och emot hennes vilja främjar sin onda lusta, och warder lagliga thertil wunnen; miste lifwet, och qwinnan ware saklös.
Skulle bli förvånad om straffet nådde upp till 10 år faktiskt. Möjligen i TR men med en sänkning i HR.
Max 8 år såhär sent är min gissning.
Det finns alltså en god poäng i att liknande galningars namn kommer fram så att straffet kan slå fullt ut i andra former.
Släktingen behöver inte ha hamnat i DNA-registret nyligen. Han/hon kan ha varit med där länge. Det var genom en lagändring 1/1-2019 som polisen kunde söka på det här viset, därav att de fick träff nu.
Tror själv att släktingen var med i registret för ngt brott, att de gjorde matchningen nu var pga en lagändring som trädde i kraft 1/1/19
Men framtiden får visa sanningen
Det är en ganska stor ändring. Tidigare fick man bara se träffar som hade mer än ca 55% matchning (med en viss felmarginal) vilket då bara kan vara den skyldige eller en enäggstvilling.
Numera kan man få fram en lista på alla som delvis matchar. Vet inte exakt till hur låg del, men får man t.ex. 1% träff så kan det vara en brylling och finns det flera träffar så går det ganska enkelt att kartlägga vilka misstänkta som kan vara i lämplig ålder och kön av kanske ett 50-tal individer. Så även träffar med låga procenttal kan ge enorma framsteg i sökandet eftersom man då kan begränsa till specifika släkten.