2019-03-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Spekulationer. universum betyder ordagrant allt som finns i fysisk format. Att prata vad som finns bort det blir metafysisk oavsett om du pratar om multiversum eller Gud. Vilken som så finns det en entitet som är evig och rationell.
Självklart är det spekulationer. Jag försöker inte påstå att jag vet något som jag inte vet. Det är inte min grej.
Det enda man kommer till om man köper premisserna du lägger fram är en orsak, inget mer.
Du är väldigt långt ifrån någon speciell gud.
Citera
2019-03-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dessutom är ju ”rationellt” något vi männskor ”kommit på” för att beskriva saker.
Jag har ingen aning om allt som händer i universum, och har hänt, är rationellt.

hahaha say what?

Du har en handske som har plats för 5 fingrar, inte 6, inte 4, inte 100 utan just 5 som passar perfekt när du trär på den. Är det vi människor som kommit på att detta är rationellt? haha menar du ordet rationellt eller vad vi observerar eller vad som bör vara? Inte ens Platon skulle förstå dig
Citera
2019-03-02, 14:48
Medlem
Citat:
Självklart är det spekulationer. Jag försöker inte påstå att jag vet något som jag inte vet. Det är inte min grej.
Det enda man kommer till om man köper premisserna du lägger fram är en orsak, inget mer.
Du är väldigt långt ifrån någon speciell gud.

Det är det som är det mest väsentliga i sammanhanget, nämligen en orsak som är evig och rationell. Ingen speciell Gud. Vi kan kalla orsaken för Gud om vi så vill men också för ursprunget, orsaken, evigheten, kärleken, kraften, anden osv
Citera
2019-03-02, 14:48
Medlem
Citat:
hahaha say what?

Du har en handske som har plats för 5 fingrar, inte 6, inte 4, inte 100 utan just 5 som passar perfekt när du trär på den. Är det vi människor som kommit på att detta är rationellt? haha menar du ordet rationellt eller vad vi observerar eller vad som bör vara? Inte ens Platon skulle förstå dig
Menar du att det är irrationellt att födas med 4 fingrar på en hand?
Ja, jag menar ordet ”rationellt”.
Citera
2019-03-02, 14:50
Medlem
Citat:
Det är det som är det mest väsentliga i sammanhanget, nämligen en orsak som är evig och rationell. Ingen speciell Gud. Vi kan kalla orsaken för Gud om vi så vill men också för ursprunget, orsaken, evigheten, kärleken, kraften, anden osv
Ja, ingen tanke behövs.
Citera
2019-03-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så det enda du hade att invända emot var vad du tänkte och inte vad jag skrev alltså.

Det du skrev är underförstådd. Om du känner dig missförstådd kan du alltid utveckla din agenda och syfte med din formulering. Och även förklara vad du menar med tillräckligt antal gåner? är 100 gånger tillräckligt? är 10 gånger tillräckligt? Ange gärna en siffra. Och förklara också när du presenterar ditt syfte vad som är orsaken till tärningens existens, samt kraften som sätter tärningen i rörelse. Vem vem du kanke är inne på nåt spännande, eller?
Citera
2019-03-02, 14:52
Medlem
Citat:
Menar du att det är irrationellt att födas med 4 fingrar på en hand?
Ja, jag menar ordet ”rationellt”.

nej, utan att en som föds med 4 fingrar på en hand får en handske med fyra platser för varje finger.

Ordet i sig är ointressant. Du måste förstå detta.
Citera
2019-03-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ja, ingen tanke behövs.

utveckla, vad menar du med ingen tanke behövs?
Citera
2019-03-02, 14:54
Medlem
Citat:
Det du skrev är underförstådd. Om du känner dig missförstådd kan du alltid utveckla din agenda och syfte med din formulering. Och även förklara vad du menar med tillräckligt antal gåner? är 100 gånger tillräckligt? är 10 gånger tillräckligt? Ange gärna en siffra. Och förklara också när du presenterar ditt syfte vad som är orsaken till tärningens existens, samt kraften som sätter tärningen i rörelse. Vem vem du kanke är inne på nåt spännande, eller?
Spännande vore det om någon kom med något som inte debunkats tusentals ggr i historien. Men det lär nog inte hända i denna tråd, om du ursäktar.
När det sker kommer det att vara på löpaedlarna och ”alla” vet om det ganska fort.
Citera
2019-03-02, 14:56
Medlem
Citat:
Spännande vore det om någon kom med något som inte debunkats tusentals ggr i historien. Men det lär nog inte hända i denna tråd, om du ursäktar.
När det sker kommer det att vara på löpaedlarna och ”alla” vet om det ganska fort.

Nja, löpsdelarna berör inget som de inte tjänar ekonomiskt på. Nu är du naiv. Nnyheter kommer alltid att handla om det fysiska, konkreta händelser som kan påverka ekonomi, politik och miltär men framförallt ekonomi. Inget har genom historien debunkats. Du önsketänker nu. Folk har haft sina åsikter som du har nu men världen har fortsatt bettet sig rationellt.
Citera
2019-03-02, 14:57
Medlem
Citat:
utveckla, vad menar du med ingen tanke behövs?
Naturliga processer som fungerar/agerar efter naturlagar.
Vi har ju aldrig sett någon/något ”tänka fram” något fysiskt, så materialet till universum måste ha kommit från någonstans, om så skett. En mind (gud) kan ju inte tänka fram material. Det är inte rationellt.
Citera
2019-03-02, 15:01
Medlem
Citat:
Nja, löpsdelarna berör inget som de inte tjänar ekonomiskt på. Nu är du naiv. Nnyheter kommer alltid att handla om det fysiska, konkreta händelser som kan påverka ekonomi, politik och miltär men framförallt ekonomi. Inget har genom historien debunkats. Du önsketänker nu. Folk har haft sina åsikter som du har nu men världen har fortsatt bettet sig rationellt.
Det enda folk lyckats med är att ”filosofera fram” gudar. Tyvärr saknas beläggen att backa upp påståendena. Men egentligen är det väldigt få religiösa som menar en sådan gud när de talar om gud. Ofta menar de just sin egna gud, med allt vad det innebär. Och där finns ännu sämre belägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in