2019-03-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Lätt skulle säkert vara men jag tror inte de har ork och energi.
Du tror inte att dom var nöjda med polisens utredning och du tror inte att de har ork och energi att protestera. Har du några belägg för din tro eller baseras den enbart på dina egna känslor kring händelsen?
Citera
2019-03-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur ser det ut när någon dör av en överdos heroin, somnar dom bara in som en hund som får sitt liv avslutat hos veterinären? Är det en smärtfri och värdig död? Du vet att man inte studsar runt, då bör du rimligtvis veta hur det ser ut?

Leder insulinöverdos till ett stilla insomnande utan dödsångest?

Ni som tycker att föräldrarna borde ha valt någon av dessa sätt i stället bör ju rimligtvis kunna tala om skillnaderna och på vilket sätt dessa skulle vara bättre för annars är era spekulationer ingenting värt.

Du ska inte ta på dig någon moderatorsroll och tala om vad jag får skriva eller om jag ska hänga här eller inte. För jag tänker fortsätta och jag ska även fortsättningsvis ställa frågor som ni inte klarar av att svara på eftersom ni inte vet vad ni pratar om.

Jag modererar knappast mer än vad du gör. Jag frågar vad du själv har för spekulationer för jag har svårt att skönja det i dina ofta överkritiska inlägg i nedvärderande ton.

Jag har inte överhuvudtaget påstått att jag förespråkar något av alternativen heroin- eller insulinöverdos. Det låter sig nämligen inte göras att förespråka något som helst sätt att avliva sina barn, eller för all del någon människa alls, när man som jag är helt emot dödsstraff.
Det betyder dock inte att jag är okunnig om hur en heroinöverdos dödar.
Citera
2019-03-02, 11:26
Medlem
Din uppgift här i tråden är endast ifrågasätta när det inte passar DIN teori. Du skriver själv ”du tror” och det är just det jag gör. Dra dina egna utslutsatser då, eller mentalisera i hur jag tänker 😂
Citat:
Du tror inte att dom var nöjda med polisens utredning och du tror inte att de har ork och energi att protestera. Har du några belägg för din tro eller baseras den enbart på dina egna känslor kring händelsen?
Citera
2019-03-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag modererar knappast mer än vad du gör. Jag frågar vad du själv har för spekulationer för jag har svårt att skönja det i dina ofta överkritiska inlägg i nedvärderande ton.

Jag har inte överhuvudtaget påstått att jag förespråkar något av alternativen heroin- eller insulinöverdos. Det låter sig nämligen inte göras att förespråka något som helst sätt att avliva sina barn, eller för all del någon människa alls, när man som jag är helt emot dödsstraff.
Det betyder dock inte att jag är okunnig om hur en heroinöverdos dödar.
Jag har inte påstått att du förespråkar något. Om du inte är okunnig om hur en död i heroinöverdos ser ut så kan du väl upplysa oss. Särskilt dom som tycker att föräldrarna skulle ha valt den metoden i stället med motiveringen att den skulle varit ”mjukare”.
Citera
2019-03-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Nej 😊 Det är mitt sista svar till dig. Du borde ha följt med Diveli (eller vad hon kallas) ur tråden, för att ge alla! frighet att uttala sig i fallet Bjärred utan din sjukliga kamp med att tillrättavisa andra. Jag tycker på riktigt att du är en sorglig person. Krya på dig! Och ett råd, mentalisera dig själv nån gång då och då.

Jag tror inte att flickorna hade ME och jag tror Oskar är orsaken till hela tragedin.

Det tror jag och flera andra också. Hoppas sanningen kommer fram vad den nu må vara.
Citera
2019-03-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Skulle vilja tipsa om en intressant dokumentär från P1, "Vem ska bota Maja?", om en flicka ungefär i A's ålder som har en rad oförklarliga symptom som inträder ungefär vid pubertetens början. Såsmåningom får hon diagnosen POTS/CRPS/PANDAS. Är inte läkare men vad jag ser har ju åtminstone PANDAS symptom som är väldigt lika ME/CFS. Tjejen i dokumentären och hennes situation påminner mycket (enligt min uppfattning) om en del unga som diagnosticeras med ME. Dessa diagnoser såsom PANDAS och ME som helt saknar biomarkörer riskerar ju att "dra med sig" tonåringar som egentligen lider av olika ångestsyndrom eller egentlig depression, särskilt om föräldrarna till tonåringen i fråga är mer öppna för en fysisk diagnos en än rent psykiatrisk.... I dokumentären hör man även hur samtliga (anhöriga mfl) uttrycker att det hela "utlöstes" av en infektion. En läkare som uttalar sig säger även uttryckligen att PANDAS/POTS är extremt lik ME i symptomen. Ytterligare en läkare/professor säger även att diagnosen ifråga är "omtvistad" och är lite av en "mode-diagnos" som blivit omtalad och populär. Detsamma har många många gånger sagts om ME.

Jag tror att symptomen i A's fall (och även i Majas fall i dokumentären) hade en psykiatrisk förklaring snarare än en fysiologisk/biologisk.
Jag tror att A kände nästan exakt såsom Maja i dokumentären beskriver. Jag tror att föräldrarna (eller föräldern) i Bjärred var väldigt "ill-equipped" att hantera sådana här symptom. De kunde inte ta in att det kunde handla om en ångestproblematik eller depressions-symptom.
Jag tror de krävde en fysisk diagnos och fick Me. Jag tror denna diagnos likagärna hade kunnat vara POTS som i dokumentären. Jag tror att när de väl fick en sådan kunde föräldrarna (eller en förälder) inte hantera den heller (uppenbarligen).
Jag tror att M fick liknande symptom utifrån den destruktiva hemmiljön. Utifrån detta och föräldrarnas (förälderns?) påtryckningar fick även hon diagnosen.

Oavsett vad ni tror rekommenderar jag er att lyssna på en dokumentär om en tjej som mår ungefär så som A/M mådde (troligen).

https://sverigesradio.se/avsnitt/1242939

https://sverigesradio.se/avsnitt/1246216

Tack för länkarna. Lyssnade på båda. Hjärtskärande. Man blir helt gråtfärdig.

Men jag ser en hel del skillnader till fallen i Bjärred. Tror inte efter det som har kommit fram till att flickorna i Bjärred mådde så dålig som beskrivs här (omfattning av hemundervisning, kunna lager sig lunch, resan till Öland etc.). Nu är jag jo absolut ingen som har medicinsk expertis, men jag hade inte ett ögonblick trodd att sjukdomstillstånd som beskrivs i radiosändningen hos huvudpersonen har psykologiska orsaker - autoimunsjukdom verkar jo mer närliggande. Att man inte mår bra efter allt som hon har genomgått är en annan sak och ganska uppenbart, men det är jo en hel del saker som inte passar in med ME.

Det som är så fruktansvärd är sjukvårdens hjälplöshet. Jag förstår att man inte kan bota i alla lägen, men att lyssna här gör ont. Kan man inte ha ett rehabcentet åtminstone, där personer kan vara inlagd i perioder, där man känner att någon försöker och bryr sig, där man samla expertis. Det finns många patientgrupper som hade fått mer hjälp.

Och då är frågan igen, vilka erbjudande fick familjen i Bjärred efter diagnosen. Vilka tackade man nej till, vilken vård sökte man. Har inte intryck att man så sökte så mycket - annars hade det nog kommit fram på ett eller annat sätt här.
Citera
2019-03-02, 12:52
Medlem
Vet NilsHlt. Och om det visar sig att jag har fel, ja, då får det vara så, men just nu och under ett års tid, har jag trott på det du och många flera andra också tror.
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det tror jag och flera andra också. Hoppas sanningen kommer fram vad den nu må vara.
Citera
2019-03-02, 12:54
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att du förespråkar något. Om du inte är okunnig om hur en död i heroinöverdos ser ut så kan du väl upplysa oss. Särskilt dom som tycker att föräldrarna skulle ha valt den metoden i stället med motiveringen att den skulle varit ”mjukare”.

Det finns bl a, upptäckte jag nu, en egen tråd på FB ”heroin överdos - hur känns det” (FB) Heroin överdos - Hur känns det?.

Där kan du läsa hur det känns med erfarnas egna ord.

Strypdöden lär inte vara behagligare i alla fall. Så sjukt av föräldrarna att välja den metoden. Låter inte särskilt välplanerat. Det KAN inte stämma att de planerat hela hösten, det låter i mina öron som de lämnat helt obegripliga förklaringar i avskedsbrevet. Men det är väl det som håller liv i den här tråden, att många tänker som jag 😔.
Citera
2019-03-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ni vill inte ha sanningen, ni vill ha en sanning som passar er.
Och vad vet du om det? Är det som man känner sig själv känner man andra som yttrar sig här?
Citera
2019-03-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ni vill inte ha sanningen, ni vill ha en sanning som passar er.

Det kan inte du veta. Vad som har framkommit från PT är brottstycken och det som sagts har skapat fler frågor än det gett svar. De frågor som dryftas och spekuleras kring handlar väl precis om att sanningen eftersöks, som jag ser det.
Citera
2019-03-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Och vad vet du om det? Är det som man känner sig själv känner man andra som yttrar sig här?
Polisen har hållit en presskonferens och talat om sanningen, men det var inte er sanning så den duger inte.
Citera
2019-03-02, 13:08
Medlem
Citat:
Polisen har hållit en presskonferens och talat om sanningen, men det var inte er sanning så den duger inte.
Jaha så allting är klart då, det finns alltså inga oklarheter eller fler frågor att ställa. Frågan som infinner sig då är vad gör du här? Polisen har ju redan talat om sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in