• 1
  • 2
2019-03-01, 22:39
Medlem
pelle_snusks avatar
Jag har fått en avi från Posten om ett brev jag måste lösa ut. Posten vill ha 32:- i lösen.

Eftersom jag inte vet vem avsändaren är eller vad brevet handlar om löser jag ut det. Annars går det till någon postcentral som öppnar det och så försvinner brevet ut i evigheten.

Well - när jag har brevet i min hand ser jag att det är korrekt frankerat (jag väger det) med ostämplade märken som däremot har suttit på ett annat kuvert. Resterna av det andra kuvertet är fasttejpat. Dock täcker inte tejpen frimärkena.

När anses ett frimärke vara använt? Är det när det är stämplat? Eller räcker det med att det suttit på ett annat kuvert? (Om det suttit på ett annat kuvert kan man tänka sig att avsändaren skrev fel adress eller aldrig skickade det andra brevet och klippte ut/flyttade över till kuvertet som skickades till mig.)

Någon som vet? Får Posten göra så här?

Inga moralkakor om vad man borde eller inte borde göra, hur fult det är att lura Posten eller hur kul det är. Det är inte det det handlar om utan om vad Posten faktiskt får göra i detta fall. (Inte vad de gör.)
Citera
2019-03-01, 22:50
Medlem
Det räcker med att frimärkena suttit på annat Kuvert. Eftersom maskinerna kan missa frimärket.
Citera
2019-03-01, 23:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag vet inte om jag uppfattat dig rätt nu men - ja - du kan använda frimärken igen, naturligtvis.
Du får tejpa om du vill.
Det enda som är viktigt är att de inte är stämplade.
Citera
2019-03-02, 02:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag vet inte om jag uppfattat dig rätt nu men - ja - du kan använda frimärken igen, naturligtvis.
Du får tejpa om du vill.
Det enda som är viktigt är att de inte är stämplade.

Fel.

http://sff.nu/ett-brev-blev-diskvalificerat/
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=135776
https://m.sweclockers.com/forum/trad...-anvands-redan (Se sista svaret)
Citera
2019-03-02, 02:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Någon som vet? Får Posten göra så här?

Inga moralkakor om vad man borde eller inte borde göra, hur fult det är att lura Posten eller hur kul det är. Det är inte det det handlar om utan om vad Posten faktiskt får göra i detta fall. (Inte vad de gör.)

Du an få samma svar en gång till

Ett märke behöver inte stämplas för att vara använt. Har det använts som betalning så är det förbrukat.
Citera
2019-03-02, 08:01
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Ett märke behöver inte stämplas för att vara använt. Har det använts som betalning så är det förbrukat.

Tack frör svar, men ingen av de länkarna du hänvisar till säger om ett frimärke är använt för att det har suttit på ett annat kuvert utan det är mer tolkningar. Att ett använt frimärke inte kan användas igen är jag med på.

Jag är egentligen ute efter någon lagtext eller föreskrift så att det inte är uppe till Postnord att tolka. Petig fråga - jag vet och jag är ingen rättshaverist men jag blev nyfiken helt enkelt.
Citera
2019-03-02, 08:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tack frör svar, men ingen av de länkarna du hänvisar till säger om ett frimärke är använt för att det har suttit på ett annat kuvert utan det är mer tolkningar. Att ett använt frimärke inte kan användas igen är jag med på.

Jag är egentligen ute efter någon lagtext eller föreskrift så att det inte är uppe till Postnord att tolka. Petig fråga - jag vet och jag är ingen rättshaverist men jag blev nyfiken helt enkelt.

Vänd på det, det finns ingen lag som säger att ett värdemärke måste stämplas för att anses förbrukat. Det är så att säga upp till för edlingsföretaget att sätta de reglerna.
Citera
2019-03-02, 08:38
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Vänd på det, det finns ingen lag som säger att ett värdemärke måste stämplas för att anses förbrukat. Det är så att säga upp till för edlingsföretaget att sätta de reglerna.

Njae... Men jag kontaktar Postnord direkt.
Citera
2019-03-02, 09:57
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Well - när jag har brevet i min hand ser jag att det är korrekt frankerat (jag väger det) med ostämplade märken som däremot har suttit på ett annat kuvert. Resterna av det andra kuvertet är fasttejpat. Dock täcker inte tejpen frimärkena.
Är du säker på att det var tillräckligt frankerat? Om det var ett tjockt brev eller stort kuvert som inte går in i brevlådan enligt mallen som postnord har på 3 cm tjocklek och en viss bredd på kuvertet så skall man ha 2 extra frimärken för skrymmande också.
Sedan gäller det att det inte finns något spår av stämpeln i t.ex ett hörn av ett frimärke som avsändaren kan ha missat.
Citera
2019-03-02, 11:14
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Är du säker på att det var tillräckligt frankerat? Om det var ett tjockt brev eller stort kuvert som inte går in i brevlådan enligt mallen som postnord har på 3 cm tjocklek och en viss bredd på kuvertet så skall man ha 2 extra frimärken för skrymmande också.
Sedan gäller det att det inte finns något spår av stämpeln i t.ex ett hörn av ett frimärke som avsändaren kan ha missat.

Nej, frankeringen var korrekt. Definitivt ostämplat.

Det Postnord har reagerat på är att de anser märkena "använda" eftersom de satt på hörnet av ett gammalt kuvert som tejpats på.
Citera
2019-03-02, 11:20
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Nej, frankeringen var korrekt. Definitivt ostämplat.

Det Postnord har reagerat på är att de anser märkena "använda" eftersom de satt på hörnet av ett gammalt kuvert som tejpats på.

Varit med om samma sak! Fast då var det jag som skickade ett kuvert med ”använda” frimärken. De var ostämplade och satt innan på ett brev jag aldrig skickade så jag klippte ut dem och limmade på dem på det nya kuvertet. Mottagaren tvingades så betala för att få ut brevet! Vidrigt beteende.
Citera
2019-03-02, 11:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Men snälla rara det är bara att ta ett ostämplat märke och lägga den i varmt vattenbad för att separera den från pappret det kom på och vips får man använda igen. Funkade under hela min uppväxt och lär funka nu också förutom att vissa frimärken som är som klistermärken måste man klippa fint runtom istället.

Stämplad = använd, ogiltig.
Ostämplad = fritt fram

Tillägg: det funkar jättebra! Använd ganska varmt vatten och vänta en minut - hey presto, det finns ingen som kan se att man använt det förr.

Dock tycker jag självklart att man inte ska återanvända stämplade frimärken då stämpeln visar att den är ogiltig!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2019-03-02 kl. 12:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in