2019-03-01, 06:48
Medlem
Honan6s avatar
Intressant att IT-analyserna inte är färdiga. Det är just dem jag inbillar mig kan bli MGM:s fall i fallet...

(Tack till NA som anammade mitt inlägg igår morse och uppvaktade ÅH för att skriva en artikel)
Citera
2019-03-01, 08:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Intressant att IT-analyserna inte är färdiga. Det är just dem jag inbillar mig kan bli MGM:s fall i fallet...

(Tack till NA som anammade mitt inlägg igår morse och uppvaktade ÅH för att skriva en artikel)

Det var nog snarare allt "tjat om åklagaren" som du kallade det de senaste dagarna som till sist drev media att pressa åklagaren på mer information.

Så länge allmänheten nöjer sig och försvarar åklagaren är det ingen som kommer pressa henne att prestera bättre, varken media eller hennes chefer.
Citera
2019-03-01, 10:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Kom igen nu, sluta tracka ner åklagaren, det räcker med tjatkvarnens dagliga gnäll.

Vad hon väntar på? Ehh.. NFC?

Tror du på allvar att som Draifos säger att hon "förhalar"?

SD är misstänkt, utredning pågår, vi får nog svar snart. Chilla lite, CJ.

Jag har förstått det som att Örebropolisen har haft mycket att göra med bl a Vivallaakjutningarna.
Att man inte vill lägga ner en utredning på ett så allvarligt brott som mordet på LW är begripligt, så länge man ser att det finns saker som ännu kan utredas.

Att man jobbar ” brett” som ÅK uttrycker det i artikeln, kanske också betyder att man kollar upp varenda lös ände och varenda person som har något att tillföra utredningen.

Det skulle inte förvåna mig om det har ”kastats skuggor” över vissa personer i LWs umgängeskrets, som måste uteslutas som gm.

Eftersom NFC är liksom rättsmedicin är överbelastade, kan man inte ”skynda på”.

Jag funderar över polisens nya vädjan om att allmänheten ska höra av sig med information om de har sett eller hört något.

Det får mig att tro att polisen anar att någon sitter inne med något.

Grannar som hört/ sett något men inte vågar lämna uppgifter?
Lojala vänner till MGM som inte vill riskera att förstöra en familjefars familj/liv genom att avslöja något som kan vara en viktig pusselbit?
Citera
2019-03-01, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Önskar jag snarare vore senantikens mästare när jag följer detta fallet understundom.

Jag tycker det ser prima ut ändå. Men det hänger mer på slutledningen än på semantiken trängre förstådd.

Örnen har nog landat ändå. Eller skumpar fram ett stycke till.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Houston we have a problem.

Hiding vi har ett problem.

Det som kanske oroar mig mest är kanske det här:
En 44-årig man är fortfarande polisens huvudmisstänkte – men hittills har mordutredarna inte lyckats binda honom till brottet.

Naturligtvis är det ingen ”nyhet” på det viset att det har varit underförstått.

Men att ÅK nu tydligt artikulererar det och säger att det saknas den avgörande pusselbiten, visar att det inte verkar närma sig en lösning.
Den slutsatsen drar jag av att det ingenstans yttras ett ord om att utredingen går framåt, eller vi väntar på avgörande svar, eller ”whatever” som kan tyda på att man kan hoppas på något positivt slutresultat.

Jag har svårt att acceptera att mordet aldrig skulle lösas, så jag hoppas på ett litet under.

Typ att någon granne/vittne/vän tar bladet från munnen och lämnar den eftersökta pusselbiten.

Eller att det finns den där särskilda personen som jobbar i utredningen som klarar att analysera och lista ut en viktig pusselbit genom sitt idoga arbete. Något liknande som vi sett i andra fall.

Ja, jag hoppas på ett mirakel.
För ännu kan vi inte tidsbestämma DNA.
Citera
2019-03-01, 12:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En 44-årig man är fortfarande polisens huvudmisstänkte – men hittills har mordutredarna inte lyckats binda honom till brottet.

Uppmärksamt. Att SD skulle vara även polisens huvudmisstänkte är ju faktiskt en ny uppgift, och den går väl lite stick i stäv med de antydningar som polisens spaningsledare själv gjorde i en tidigare intervju. Kommer alltså den här nya uppgiften från en intervju med Åsa Hiding?
Citera
2019-03-01, 12:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Men att ÅK nu tydligt artikulererar det och säger att det saknas den avgörande pusselbiten, visar att det inte verkar närma sig en lösning.
Den slutsatsen drar jag av att det ingenstans yttras ett ord om att utredingen går framåt, eller vi väntar på avgörande svar, eller ”whatever” som kan tyda på att man kan hoppas på något positivt slutresultat.

Jag har svårt att acceptera att mordet aldrig skulle lösas, så jag hoppas på ett litet under.

Typ att någon granne/vittne/vän tar bladet från munnen och lämnar den eftersökta pusselbiten.

Eller att det finns den där särskilda personen som jobbar i utredningen som klarar att analysera och lista ut en viktig pusselbit genom sitt idoga arbete. Något liknande som vi sett i andra fall.

Du kan ha rätt. Det beror kanske även en aning på ”gången” (inte ankans gång då utan rättvisans), eller om man så vill vad som ryms bakom orden.

Nu är det ju samma mänskor som talat om jättemånga teknisk bevisning, men bortser man från det så står de ändå faktiskt och säger att de i princip snickrar på galgen hans. Det känns svårt att komma runt. Att ”inte kunna binda” måste till slut (lite idealiserat), och så länge de har en huvudmisstänkt, vara exakt samma sak som att ”inte kunna fria”. Och det trots att halva Örebro nu förhörts. Men sen är det då en fråga om hur den där allra sista tröskeln är skapt. Men den mössan borde väl hiding helt enkelt kunna vända ut och in. Allt annat är orimligt.
Citera
2019-03-01, 12:48
Medlem
Citat:

Men å andra sidan, för resonemangets skull, OM nu åkl skulle bedöma att fallet var nära en lösning (gn tex ngn form av positivt förhandsbesked från NFC el nåt) och att ett åtal mot den uttalade mgm snart skulle kunna formuleras då hade det kanske (?) inte varit så lämpligt att offentligt torgföra det; det hade ju nästan då blivit till en implicit uppmaning till mgm att packa väskan för att undandra sig lagföring och straff.
Bara en tanke. Kanske en dum sådan men ändå.
Citera
2019-03-01, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppmärksamt. Att SD skulle vara även polisens huvudmisstänkte är ju faktiskt en ny uppgift, och den går väl lite stick i stäv med de antydningar som polisens spaningsledare själv gjorde i en tidigare intervju. Kommer alltså den här nya uppgiften från en intervju med Åsa Hiding?

Dessvärre är artikeln låst.
Du kan gå tillbaka till de citeringar som gjordes igår i tråden av bokstavskombo och mig och dra dina egna slutsatser.

https://www.na.se/logga-in/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er
Citera
2019-03-01, 14:18
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Rätt intressant med alla INTEn i fallet. ÅK överklagade inte att hon inte fick igenom sannolika och advokaten har inte rutit i.....
Kan bara hålla med dig.
Citera
2019-03-01, 14:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men å andra sidan, för resonemangets skull, OM nu åkl skulle bedöma att fallet var nära en lösning (gn tex ngn form av positivt förhandsbesked från NFC el nåt) och att ett åtal mot den uttalade mgm snart skulle kunna formuleras då hade det kanske (?) inte varit så lämpligt att offentligt torgföra det; det hade ju nästan då blivit till en implicit uppmaning till mgm att packa väskan för att undandra sig lagföring och straff.
Bara en tanke. Kanske en dum sådan men ändå.

Hade man kommit dithän så hade man ju gripit vederb. innan man gjort tidningsintervjuer. Alltså har man formellt inte det. Man kan inte säga ”jomenvisst” eller ”nu är det bara en dna-spiral som ska centrifugeras, sen är saken biff”, det vore tjänstefel.

Nu har jag inte läst hela artikeln men man vill väl säkert att de som har någon uppgift som kan fria eller fälla ska få en chans att stiga fram. (Beroende på hur det ser ut i just detta fall så kan det ju hypotetiskt bli tjorvigt för den framtida relationen med den icke inspärrade samhällsgemenskapen om man ställt sig på fel sida när snaran dras åt.) Det finns säkert flera aspekter på det.
Citera
2019-03-01, 15:43
Medlem
NA's senaste artikel utan betalvägg:

https://theworldnews.net/se-news/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er
Citera
2019-03-01, 16:16
Medlem
Blessedfruits avatar
”En 44-årig man är fortfarande polisens huvudmisstänkte – men hittills har mordutredarna inte lyckats binda honom till brottet.”

I mina öron låter det väldigt mycket som en freudiansk felsägning som skvallrar om att fallet är polisiärt uppklarat och att allt nu handlar om att lyckas leda det i bevis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in