2019-03-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
En viktig skillnad mellan fallen är att föräldrarna i Tyskland ville dö tillsammans.

Jag skulle vilja veta hur mycket "höga" doser lugnande var för föräldrarna i Bjärred. Dör du en timme efter du tagit din insomningstablett har du t.ex höga doser i blodet. Tar du två insomningstabletter så har du motsvarande 0,5 i promille morgonen därpå osv. Föräldrarna hade inte så mycket att de inte kunde agera, så hur mycket är det? En FUP kan berätta.

Jag undrar också hur mycket tabletter de tagit. Plus om det på något sätt fanns tecken/spår av att föräldrarna försökt få i flickorna lugnande medicin. Tex att man hittade dryck med substanser i. Elli sa att polisen hade teorier om händelseförloppet och att något hänt i köket. Kanske Agnes inte ville dricka mixen - hur mycket anade hon att något skumt var på gång? Hade man testat ge barnen lugnande tidigare och att de därför "förbrukat" så mycket medicin att man kvällen det gällde valde att ta medicin själv och strypa och kväva barnen efter att de somnat som vanligt. Om barnen inte tagit sömntabletter tror jag att modern kvävde en flicka och fadern den andra, samtidigt, för att inte en flicka skulle vakna och se vad de gjorde med systern.

Vilka tabletter syftar du på? Det finns ju en uppsjö sömntabletter och ångestdämpande mediciner i olika styrkor. De flesta man får utskrivna är milda, spec om du inte har andra psykiska åkommer förutom sömnproblem.
Citera
2019-03-01, 10:10
Medlem
Citat:
Jag har undrat vart informationen om att det var H som var pådrivande kom ifrån. Stod det i förklaringsbrevet? Det är ett sätt att säga att det var mer hennes "fel". Hanna har för övrigt namnsdag den 5 januari.

Kan den informationen komma från någon annan än Oskar? Det är väl en omöjlighet eftersom ingen anade något innan händelsen? Eller? Hur mycket visste kollegan som skrev "det som inte fick hända hände"? Jag tror knappast att H själv skrev det i avskedsbrevet? Men det kanske fanns information i mail mellan föräldrarna? Men ryktet om att modern var drivande tycks väl ha uppstått tidigt, innan polisen hunnit hitta belägg för det?
Citera
2019-03-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag undrar också hur mycket tabletter de tagit. Plus om det på något sätt fanns tecken/spår av att föräldrarna försökt få i flickorna lugnande medicin. Tex att man hittade dryck med substanser i. Elli sa att polisen hade teorier om händelseförloppet och att något hänt i köket. Kanske Agnes inte ville dricka mixen - hur mycket anade hon att något skumt var på gång? Hade man testat ge barnen lugnande tidigare och att de därför "förbrukat" så mycket medicin att man kvällen det gällde valde att ta medicin själv och strypa och kväva barnen efter att de somnat som vanligt. Om barnen inte tagit sömntabletter tror jag att modern kvävde en flicka och fadern den andra, samtidigt, för att inte en flicka skulle vakna och se vad de gjorde med systern.

Vilka tabletter syftar du på? Det finns ju en uppsjö sömntabletter och ångestdämpande mediciner i olika styrkor. De flesta man får utskrivna är milda, spec om du inte har andra psykiska åkommer förutom sömnproblem.

Det fanns teorier tidigt i tråden att det fanns blod i köket. Sedan någon som avfärdade det med att ett glas gått sönder. Det hade säkert gått att smula ned en tablett i vad som helst om det funnits en plan.

T.ex Imovane.

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/08/kor-inte-bil-om-du-tagit-somnmedel
Citera
2019-03-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Kan den informationen komma från någon annan än Oskar? Det är väl en omöjlighet eftersom ingen anade något innan händelsen? Eller? Hur mycket visste kollegan som skrev "det som inte fick hända hände"? Jag tror knappast att H själv skrev det i avskedsbrevet? Men det kanske fanns information i mail mellan föräldrarna? Men ryktet om att modern var drivande tycks väl ha uppstått tidigt, innan polisen hunnit hitta belägg för det?

Det beror på vem som skrev förklaringsbrevet. I brevet stod att det planerats sedan hösten och möjligtvis att H drivit på. Iofs som O:s kollegor kan ha tolkat det också. Undrar när de fick veta det? Var det i november när O sjukskrev sig? I slutet av september fanns i alla fall framtiden på hans karta. Som jag skrev tidigare. Moas diagnos verkar ha gjort honom optimistisk inför framtiden.
Citera
2019-03-01, 11:26
Medlem
Citat:
Jag har undrat vart informationen om att det var H som var pådrivande kom ifrån. Stod det i förklaringsbrevet? Det är ett sätt att säga att det var mer hennes "fel". Hanna har för övrigt namnsdag den 5 januari.

Jag är inne på att brevet kanske var handskrivet av Hanna trots allt. Men tänk om det var ett "gammalt" brev daterat från i höstas? Jag vet inte, jag spekulerar. Men något måste ändå finnas som tyder på att Hanna kan tolkas varit medveten och på något sätt delaktig i vad som skulle ske.

Det med namnsdagen var lite intressant. Men jag tror ändå mest på "Disappointed". Livet blev en besvikelse. Där i kanske även karriären räknades in.
Citera
2019-03-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer!
I Tyskland var bägge föräldrarna tandläkare med lång utbildning och receptförskrivningsrätt. De borde haft tillgång till sederande preparat.
Vet dock inte bakgrunden om deras ekonomiska bekymmer kanske kommer från att de förlorat jobbet och tillgången på preparat?
Inte heller med vilket plötslig impuls morden på barnen kan ha skett? Kanske var det, som i Bjärred, bara en förälder som genomförde morden på barnen och denne valde en brutal metod, men när de själva skulle suicidera ville den andra göra det mer humant??

Det man undrar över är om föräldrarna i Tyskland genomförde detta som en impuls eller om de, som påstås i Bjärred, planerat det hela. Och i så fall hur de kan ha resonerat och båda två kommit fram till värsta tänkbara lösning.

Hade O och /eller H överlevd hade man ju frågat dem allt detta. I en studie där man intervjuvat föräldrar som dömts till fängelse efter fillicid - dvs som både överlevt och inte varit psykiskt sjuka - så ångrar sig den absoluta majoriteten och uppger idag att deras skäl för barnamorden absolut inte räckte till sett i backspegeln.

Jag tror attt morden i Bjärred skedde av vrede och på impuls, även om det var planerat sen länge. Kanske för att den ena (H?) ville dra sig ur och ta ut skilsmässa?
Citera
2019-03-01, 12:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
En viktig skillnad mellan fallen är att föräldrarna i Tyskland ville dö tillsammans.

Jag skulle vilja veta hur mycket "höga" doser lugnande var för föräldrarna i Bjärred. Dör du en timme efter du tagit din insomningstablett har du t.ex höga doser i blodet. Tar du två insomningstabletter så har du motsvarande 0,5 i promille morgonen därpå osv. Föräldrarna hade inte så mycket att de inte kunde agera, så hur mycket är det? En FUP kan berätta.

Tror inte att poliserna menade 1 insomningstablett när de uppgav att båda föräldrarna hade intagit stora doser lugnande.
Citera
2019-03-01, 12:08
Medlem
Citat:

Tvivlar på att man dör inom en timme ens vid en överdos tabletter. Men efter ett antal timmar inträffar väl en s.k andningsdepression och det slutar så småningom med att man helt slutar andas - dör.
Citera
2019-03-01, 12:16
Medlem
Citat:
Det fanns teorier tidigt i tråden att det fanns blod i köket. Sedan någon som avfärdade det med att ett glas gått sönder. Det hade säkert gått att smula ned en tablett i vad som helst om det funnits en plan.

T.ex Imovane.

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/08/kor-inte-bil-om-du-tagit-somnmedel

Har för mig att det skrevs om blod i tvättstugan...

Det är ytterst illa att de inte verkade anse sig hitta en "mjukare" mordmetod på barnen. Som morfinplåster typ fentanyl, heroin eller liknande. Att överfalla och stryp/kväva sina egna barn är höjden av barbari.

Deras förklaringsbrev gör bara större skada på deras eftermäle. Men troligen trodde föräldrarna att nån skulle tycka synd om dem, som en sags ursäkt?
Citera
2019-03-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har för mig att det skrevs om blod i tvättstugan...

Det är ytterst illa att de inte verkade anse sig hitta en "mjukare" mordmetod på barnen. Som morfinplåster typ fentanyl, heroin eller liknande. Att överfalla och stryp/kväva sina egna barn är höjden av barbari.

Deras förklaringsbrev gör bara större skada på deras eftermäle. Men troligen trodde föräldrarna att nån skulle tycka synd om dem, som en sags ursäkt?

Ja, kanske det var tvättstugan.

Håller med. Avrättning. Det är huvudanledningen till att jag inte tror på någon planering. Förklaringsbrevet har paralleller med filmen i Sala som jag ser det. Skylla ifrån sig. Kanske dessutom på H. Samtidigt nästan få en form av hjältestatus.

Det finns betydligt enklare sätt än morfinplåster. Om man googlar på det skonsammaste sättet att dö på så kan jag köpa det nu och ha färdigt till kvällen. Utan recept och idiotsäker död. Om man vill ha en vacker död utan plågor.
Citera
2019-03-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tror inte att poliserna menade 1 insomningstablett när de uppgav att båda föräldrarna hade intagit stora doser lugnande.

”Stora doser lugnande och ändå kunna agera”. Svårt att säga vad polisen menade. Står i FUP.
Anledningen till att man somnar av en insomningstablett är den höga dosen som insöndras snabbt. Sen har den en snabbare halveringstid än sömntablett. Om nu någon av paret nyttjade något för sömnen.
Citera
2019-03-01, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag är inne på att brevet kanske var handskrivet av Hanna trots allt. Men tänk om det var ett "gammalt" brev daterat från i höstas? Jag vet inte, jag spekulerar. Men något måste ändå finnas som tyder på att Hanna kan tolkas varit medveten och på något sätt delaktig i vad som skulle ske.

Det med namnsdagen var lite intressant. Men jag tror ändå mest på "Disappointed". Livet blev en besvikelse. Där i kanske även karriären räknades in.

Hmm, det är nog inte handskrivet av någon. Polisen har upprepat så många gånger att det är föräldrarna som efterlämnat ett förklaringsbrev.

Disappointed? Osäker... Karriären gick bra och hösten 2018 verkar O trott på att utses till professor. Dessutom så verkade O fått luft under vingarna efter Moa fick sin diagnos.
Möjligtvis ett faktum på en skilsmässa o att H o barnen skulle flytta till Göteborg eller Stockholm? Att han försökt hålla henne kvar genom att göra flickorna sjuka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in