2019-02-28, 10:55
Medlem
Reimers avatar
"Update"

Mailväxlingen med polisen går bättre nu, fått ett nytt svar från registrator angående fallet.

Förundersökning pågår fortfarande, inget nytt där alltså men min begäran om att få FUP har diarieförts och jag har fått ett ärendenummer för min begäran.

Så fort sekretessprövningen är klar så ska jag få något alltså, antingen ett avslag eller en FUP.
Citera
2019-02-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I slutet på augusti 2018 hände något liknande Bjärred igen, denna gång i Tyskland.
Två tandläkare, han 58 år och hon 46 år dödade sina gemensamma barn, en pojke på 13 och en flicka på 10 varefter paret satte sig i sin bil i husets garage med motorn på och inväntade döden.
Efter morden på barnen, som skedde med kniv och hammare, hade man satt eld på villan. Det lockade dit Brankåren som hittade paret i garaget och hann rädda både pappan och mamman, svårt skadade men vid liv.

Det visade sig att paret hade enorma ekonomiska problem, villan hade sålts av Kronofogden och de nya ägarna skulle flytta in kl 8 på morgonen samma dag, branden satte igång efter kl 7.
Medan brandkåren släkte kom de nya ägarna.

Nu ett halvår senare börjar snart rättegången mot pappan och mamman som har återhämtat sig fysiskt. De har dock enligt polisen hitintills vägrat prata och hållits häktade under denna tid.
Det är ju onekligen ett fall som lite liknar Bjärred, men där förövarna faktiskt skulle kunna beskriva sina tokiga tankar hur de kom fram till detta - gemensamt.

Det som skiljer från Bjärred är ju den uppenbara triggern om förestående katastrof med bostadslöshet, lämna orten, byte av skola för barnen osv. Det är ju också oklart om de planerat det hela en tid, som påstås skett i Bjärred. I vart fall ett intressant, ovanligt fall med två föräldrar som mister det totalt - och skulle kunna berätta efteråt.

https://www.youtube.com/watch?v=8eGom6izvJ0

Usch vad hemskt! Hammare och kniv...
Citera
2019-02-28, 18:47
Medlem
https://www.wired.co.uk/article/family-killers

"Self-righteous killers hold the mother responsible for the breakdown of the family and will often call her before to explain what he is about to do. Disappointed killers believe their family has let them down, and the killing could be sparked by something like children not choosing to follow religious customs. Anomic killers see the family as a symbol of their own economic success, but if they suffer some kind of economic failure -- bankruptcy, for example -- the family no longer serves this function. Paranoid killers are often motivated by a desire to protect their family from a perceived threat, such as having children taken away by social services.

Most family annihilators fell into the self-righteous or anomic categories, says Wilson, and those who were self-righteous were often "histrionic and dramatic", choosing significant dates -- such as father's day -- to commit their crimes. "

Ingen djupgående artikel, men fastnade på det där med speciella datum. Att dö på trettondagsafton är väldigt symboliskt.

Länkar inte artikeln för att peka ut O som ensam gm.
Citera
2019-02-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
https://www.wired.co.uk/article/family-killers

"Self-righteous killers hold the mother responsible for the breakdown of the family and will often call her before to explain what he is about to do. Disappointed killers believe their family has let them down, and the killing could be sparked by something like children not choosing to follow religious customs. Anomic killers see the family as a symbol of their own economic success, but if they suffer some kind of economic failure -- bankruptcy, for example -- the family no longer serves this function. Paranoid killers are often motivated by a desire to protect their family from a perceived threat, such as having children taken away by social services.

Most family annihilators fell into the self-righteous or anomic categories, says Wilson, and those who were self-righteous were often "histrionic and dramatic", choosing significant dates -- such as father's day -- to commit their crimes. "

Ingen djupgående artikel, men fastnade på det där med speciella datum. Att dö på trettondagsafton är väldigt symboliskt.

Länkar inte artikeln för att peka ut O som ensam gm.

Pappan i Sala låter som ett skolexempel på self--righteous. Det var mammans "fel", han valde att ta livet av barnen på mammans födelsedag och "förvarnade" vitt och brett innan, fast då var det redan försent.

Jag tror att i Bjärredfallet handlar det snarare om Disappointed. Det finns en del som pekar på det, bl.a. frasen "ingen av oss kommer någonsin leva ett liv i egentlig mening". Men även annat.
Citera
2019-02-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Pappan i Sala låter som ett skolexempel på self--righteous. Det var mammans "fel", han valde att ta livet av barnen på mammans födelsedag och "förvarnade" vitt och brett innan, fast då var det redan försent.

Jag tror att i Bjärredfallet handlar det snarare om Disappointed. Det finns en del som pekar på det, bl.a. frasen "ingen av oss kommer någonsin leva ett liv i egentlig mening". Men även annat.

Ja, så är det nog. Jag tänkte att de, Bjärred, var self-righteous eller i alla fall att det fanns inslag av det när de pekade ut barnens sjukdom.
Citera
2019-02-28, 22:32
Medlem
Citat:
I slutet på augusti 2018 hände något liknande Bjärred igen, denna gång i Tyskland.
Två tandläkare, han 58 år och hon 46 år dödade sina gemensamma barn, en pojke på 13 och en flicka på 10 varefter paret satte sig i sin bil i husets garage med motorn på och inväntade döden.
Efter morden på barnen, som skedde med kniv och hammare, hade man satt eld på villan. Det lockade dit Brankåren som hittade paret i garaget och hann rädda både pappan och mamman, svårt skadade men vid liv.

Det visade sig att paret hade enorma ekonomiska problem, villan hade sålts av Kronofogden och de nya ägarna skulle flytta in kl 8 på morgonen samma dag, branden satte igång efter kl 7.

Nu ett halvår senare börjar snart rättegången mot pappan och mamman som har återhämtat sig fysiskt. De har dock enligt polisen hitintills vägrat prata och hållits häktade under denna tid.
Det är ju onekligen ett fall som lite liknar Bjärred, men där förövarna faktiskt skulle kunna beskriva sina tokiga tankar hur de kom fram till detta - gemensamt.

Det som skiljer från Bjärred är ju den uppenbara triggern om förestående katastrof med bostadslöshet, lämna orten, byte av skola för barnen osv. Det är ju också oklart om de planerat det hela en tid, som påstås skett i Bjärred. I vart fall ett intressant, ovanligt fall med två föräldrar som mister det totalt - och skulle kunna berätta efteråt.

Intressant och otäckt fall. Bra att föräldrarna kan dömas. Man kan se deras motiv, vilket jag inte kan i Bjärredfallet.

De tyska föräldrarna valde en mjukisdöd, lugn och fridfull.
Kan inte se att någon väljer att bli strypt frivilligt av sin make, av alla metoder som finns. Överdos heroin, fentalyn hade väl varit mer troligt.
Jag tror inte på att mamman var med på det i Bjärredsfallet.
Även om jag vet att kvinnor kan skada och mörda också.
Citera
2019-02-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Intressant och otäckt fall. Bra att föräldrarna kan dömas. Man kan se deras motiv, vilket jag inte kan i Bjärredfallet.

Kan inte se att någon väljer att bli strypt frivilligt av sin make, av alla metoder som finns. Överdos heroin, fentalyn hade väl varit mer troligt.

Somliga tror det och andra tror det inte. Jag tillhör dom senare om det nu skulle råda nån oklarhet om det.
Citera
2019-03-01, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Intressant likhet i båda fallen är att båda föräldraparen valt en mer skoningslös död för barnen än för sig själva. I Bjärred tog O och H mkt lugnande medan barnen mördades utan preparat i blodet. I Ty mördades barnen mkt brutalt, medan föräldrarna planerat att somna in tillsammans.
Citera
2019-03-01, 08:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Intressant likhet i båda fallen är att båda föräldraparen valt en mer skoningslös död för barnen än för sig själva. I Bjärred tog O och H mkt lugnande medan barnen mördades utan preparat i blodet. I Ty mördades barnen mkt brutalt, medan föräldrarna planerat att somna in tillsammans.

Instämmer!
I Tyskland var bägge föräldrarna tandläkare med lång utbildning och receptförskrivningsrätt. De borde haft tillgång till sederande preparat.
Vet dock inte bakgrunden om deras ekonomiska bekymmer kanske kommer från att de förlorat jobbet och tillgången på preparat?
Inte heller med vilket plötslig impuls morden på barnen kan ha skett? Kanske var det, som i Bjärred, bara en förälder som genomförde morden på barnen och denne valde en brutal metod, men när de själva skulle suicidera ville den andra göra det mer humant??

Det man undrar över är om föräldrarna i Tyskland genomförde detta som en impuls eller om de, som påstås i Bjärred, planerat det hela. Och i så fall hur de kan ha resonerat och båda två kommit fram till värsta tänkbara lösning.

Hade O och /eller H överlevd hade man ju frågat dem allt detta. I en studie där man intervjuvat föräldrar som dömts till fängelse efter fillicid - dvs som både överlevt och inte varit psykiskt sjuka - så ångrar sig den absoluta majoriteten och uppger idag att deras skäl för barnamorden absolut inte räckte till sett i backspegeln.
Citera
2019-03-01, 09:41
Medlem
Citat:

Ofattbart vilka beslut människor kan fatta över sina barn. Hoppas att det går att läsa mera om rättegången och få veta upprinnelsen. Om de varit beroende av droger eller var psykiskt sjuka. När två tandläkare inte klarar av hyran så måste föräldrarna haft personliga problem under lång tid. Svårt att se en trigger i Bjärred. O ansökte om befordran några månader innan. Dvs han verkade se mera positivt på framtiden efter Moa fick sin ME-diagnos. Förklaringen i avskedsbrevet är inget annat än en bortförklaring.
Citera
2019-03-01, 09:52
Medlem
Citat:

En viktig skillnad mellan fallen är att föräldrarna i Tyskland ville dö tillsammans.

Jag skulle vilja veta hur mycket "höga" doser lugnande var för föräldrarna i Bjärred. Dör du en timme efter du tagit din insomningstablett har du t.ex höga doser i blodet. Tar du två insomningstabletter så har du motsvarande 0,5 i promille morgonen därpå osv. Föräldrarna hade inte så mycket att de inte kunde agera, så hur mycket är det? En FUP kan berätta.
Citera
2019-03-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

Jag har undrat vart informationen om att det var H som var pådrivande kom ifrån. Stod det i förklaringsbrevet? Det är ett sätt att säga att det var mer hennes "fel". Hanna har för övrigt namnsdag den 5 januari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in