2019-03-01, 09:51
Medlem
Intressant beträffande skoavtrycken och därmed fabrikaten.
Jag funderar på följande:

1. Kan man map dessa skomodeller se vilken "årsmodell" dessa har. Dvs var dessa skomodeller år 2005 helt nya eller hade de funnits längre tillbaka?
2.var och i vilka länder såldes dessa skor ifall.
3. Hade någon av markgrannarna varit utomlands under 200?-maj 2005 och därmed kunnat inköpa skorna?
4. Intressant att få veta om skorna är gjorda för idrott/ gymnasik/orientering etc eller s.k fritidsskor/prommenadskor.
5. Var skosulorna slitna? Kan antyda flitigt användande i tex löpning/prommenadskor etc vilket påvisar GM/ medhjälparens förhållande till idrott/ aktiv livsstil.
Citera
2019-03-01, 09:55
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Intressant beträffande skoavtrycken och därmed fabrikaten.
Jag funderar på följande:

1. Kan man map dessa skomodeller se vilken "årsmodell" dessa har. Dvs var dessa skomodeller år 2005 helt nya eller hade de funnits längre tillbaka?
2.var och i vilka länder såldes dessa skor ifall.
3. Hade någon av markgrannarna varit utomlands under 200?-maj 2005 och därmed kunnat inköpa skorna?
4. Intressant att få veta om skorna är gjorda för idrott/ gymnasik/orientering etc eller s.k fritidsskor/prommenadskor.
5. Var skosulorna slitna? Kan antyda flitigt användande i tex löpning/prommenadskor etc vilket påvisar GM/ medhjälparens förhållande till idrott/ aktiv livsstil.

Hur gamla skorna var säger väl inget direkt om gärningsmannen eller gärningsmännen?
Citera
2019-03-04, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Hur gamla skorna var säger väl inget direkt om gärningsmannen eller gärningsmännen?

Det går kanske att ringa in mördaren och var denne befann sig, tänker på GH som var ofta utomlands men har han skostorlek 38, det låter lite litet för en man, antingen är det ett barn eller en kvinnas skor.
Kanske någon som hade med sig sin son tänker jag, eller fru.
Personligen tror jag att den som skickade in brevet här om året var en släkting till mördaren, eller nära vän.
Citera
2019-03-04, 10:49
Avslutad
Är ganska säker på att detta mord kan klaras upp om man använder samma teknik som i Billdalsfallet i Göteborg: Vi vet ju att någon av GMn lämnade efter sig DNA även i Brattås.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRG3bG/marie-johanssons-mordare-nast-pa-tur-i-nytt-dna-sok

Många mördare som kommit undan lär vara nervösa nu när DNA tekniken förbättrats och kan utökas.
Citera
2019-03-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Är ganska säker på att detta mord kan klaras upp om man använder samma teknik som i Billdalsfallet i Göteborg: Vi vet ju att någon av GMn lämnade efter sig DNA även i Brattås.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRG3bG/marie-johanssons-mordare-nast-pa-tur-i-nytt-dna-sok

Många mördare som kommit undan lär vara nervösa nu när DNA tekniken förbättrats och kan utökas.

Om man har ett DNA så borde man kunna fånga gärningsmannen. Om man inte kan fånga gärningsmannen så är man helt fel ute, fel DNA eller helt okänd gärningsman. Skulle DNA träffa mot någon som är topsad och att polisen inte kan fånga gärningsmannen så finns det ett visst hopp att lösa morden.
Att lösa morden bara på DNA verkar i dagsläget inte fungera.
Citera
2019-03-04, 17:10
Avslutad
Citat:
Om man har ett DNA så borde man kunna fånga gärningsmannen. Om man inte kan fånga gärningsmannen så är man helt fel ute, fel DNA eller helt okänd gärningsman. Skulle DNA träffa mot någon som är topsad och att polisen inte kan fånga gärningsmannen så finns det ett visst hopp att lösa morden.
Att lösa morden bara på DNA verkar i dagsläget inte fungera.

Vad jag vet har dom inte fått träff på DNA ännu.
Är DNA från en totalt okänd person så kan ändå hoppet på ett sätt öka för att lösa morden, det kan ju även vara någon som polisen aldrig haft koll på.
Man har väl redan topsat en hel del i Härnösand men jag tror personligen man inte topsat rätt typ av personer då polisen hoppades att det skulle vara någon kriminell, detta mord har aldrig handlat om ett vanlig rånmord, även om förövarna ville få det att se ut så med kreditkortet.
Men visst DNA kan också vara värdelöst då någon av grannarna tex kan hävda att dom varit på gården dagen innan mordet, dock faller det på GH då han skulle ha varit i Göteborg.

Här DNA testades en 40 årig man redan 2012.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/20120327075343_dna-testas_for_brattasmorden
Senast redigerad av BerraSWE 2019-03-04 kl. 17:14.
Citera
2019-03-04, 21:44
Medlem
Citat:
Vad jag vet har dom inte fått träff på DNA ännu.
Är DNA från en totalt okänd person så kan ändå hoppet på ett sätt öka för att lösa morden, det kan ju även vara någon som polisen aldrig haft koll på.
Man har väl redan topsat en hel del i Härnösand men jag tror personligen man inte topsat rätt typ av personer då polisen hoppades att det skulle vara någon kriminell, detta mord har aldrig handlat om ett vanlig rånmord, även om förövarna ville få det att se ut så med kreditkortet.
Men visst DNA kan också vara värdelöst då någon av grannarna tex kan hävda att dom varit på gården dagen innan mordet, dock faller det på GH då han skulle ha varit i Göteborg.

Här DNA testades en 40 årig man redan 2012.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/20120327075343_dna-testas_for_brattasmorden

Det kan vara stor risk att DNA som polisen nu påstår sig ha, kan vara från polisen själva då Leif GW sa att det var som allmänhetens fria åkning i inledningen av mordutredningen.
Ett DNA är väl inte direkt en färskvara, skulle vara intressant att få veta hur DNA avtrycket avsatts. Om avtrycket avsatts på tex mordoffrets kläder så skulle en GM ha väldigt svårt att slingra sig ur det hela.
Citera
2019-03-04, 22:04
Avslutad
Citat:
Det kan vara stor risk att DNA som polisen nu påstår sig ha, kan vara från polisen själva då Leif GW sa att det var som allmänhetens fria åkning i inledningen av mordutredningen.
Ett DNA är väl inte direkt en färskvara, skulle vara intressant att få veta hur DNA avtrycket avsatts. Om avtrycket avsatts på tex mordoffrets kläder så skulle en GM ha väldigt svårt att slingra sig ur det hela.

Ja fast om DNA är från en utomstående som inte hade något där att göra så får man nog ändå svårt att förklara det.

En nära anhörig skulle kunna förklara varför DNA fanns där, men det beror också på hur färskt DNA är, det tog väl minst 2 dagar innan kropparna hittades, tror nog att man får svårt att förklara bort DNA, framförallt då ingen nära anhörig har varit där förutom Barbro, men hon lär ju vara kollad och har på sitt alibi redan.

Men hela den här utredningen verkar ha skötts av klåpare så jag undrar om man ens har matchat DNA mot offren. Skulle mycket väl kunna vara Gerds DNA om hon såg Tor död och spydde eller något.
Men troligen är det ju DNA från mördaren, kanske kräktes mördaren efter att ha dräpt Gerd och när dom dragit in både offren i skjulet.

Något som fortfarande stör mig är varför man inte eldade upp alltihop för att röja bevisen som fanns. Förvisso hade detta gett mördarna ännu mindre tid att leta det man var ute efter, men då kunde man ju lika gärna ha eldat upp båda gårdarna om man vill dölja något spår.

Kanske var det så att offren hade personlig koppling och därför kunde man inte förmå sig att elda upp uthuset för man vill att offren skulle vara "hela".

Vad jag vet har det ännu inte framkommit om det är blod DNA eller någon annan form av DNA, möjligen kan Gerd ha skrapat mördarens hud, Tor hade förmodligen ingen chans att försvar sig då han blev överrumplad med en yxa bakifrån, eller vad det var för vapen.
Citera
2019-03-05, 16:16
Medlem
Readyfreddies avatar
Nu när det äntligen verkar lossna i ett antal kalla fall genom familje-DNA så lär det börja hända saker här också. Kallsvetten bryter fram hos ett antal mördare och våldtäktsmän i Sverige just nu.
Citera
2019-03-08, 15:50
Medlem
spoilers avatar
"Den första januari fick polisen möjlighet att göra så kallade familjesökningar i dna-registret, och vips gav det överraskande stort gensvar på provet från Brattås.
– Vi hittade 20 personer som har ett visst antal likheter med det dna som vi har. Det innebär att anhöriga kring de personerna skulle kunna vara väldigt intressanta i vår utredning säger Veronica Andersson, tillförordnad chef på utredningssektionen vid polisen i Västernorrland."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nytt-hopp-att-losa-dubbelmordet-i-brattas
Citera
2019-03-08, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Den första januari fick polisen möjlighet att göra så kallade familjesökningar i dna-registret, och vips gav det överraskande stort gensvar på provet från Brattås.
– Vi hittade 20 personer som har ett visst antal likheter med det dna som vi har. Det innebär att anhöriga kring de personerna skulle kunna vara väldigt intressanta i vår utredning säger Veronica Andersson, tillförordnad chef på utredningssektionen vid polisen i Västernorrland."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nytt-hopp-att-losa-dubbelmordet-i-brattas

Så jävla gött om detta äntligen kan klaras ut, mördaren är så gott som fast nu.

Om DNA kommer från en person som inte varit under polisens radar får man ju väldigt svårt att förklara varför DNA finns på platsen.

Kommer nog ändå krävas mycket detektivarbete, men har man iaf intressanta personer att jobba med och få dom att förklara sig.

Dock undrar jag hur det kan vara så många som 20 personer som fått träff ?

Måste vara en relativt stor släkt ??

Kan tex vara kusiner och tremänningar som blivit DNA topsade av polisen ?
Citera
2019-03-09, 00:06
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Så jävla gött om detta äntligen kan klaras ut, mördaren är så gott som fast nu.

Om DNA kommer från en person som inte varit under polisens radar får man ju väldigt svårt att förklara varför DNA finns på platsen.

Kommer nog ändå krävas mycket detektivarbete, men har man iaf intressanta personer att jobba med och få dom att förklara sig.

Dock undrar jag hur det kan vara så många som 20 personer som fått träff ?

Måste vara en relativt stor släkt ??

Kan tex vara kusiner och tremänningar som blivit DNA topsade av polisen ?
Inte för att jag begriper så mycket hur sån här DNA-spårning går till, men det är inte bara släktingar man får träff på. Men det lär ju räcka om det är en.

Det här fallet lär i alla fall aldrig preskriberas så det är bara en tidsfråga innan det klaras upp, åtminstone polisiärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in