• 1
  • 2
2019-02-28, 15:01
Medlem
Jag är en Kvinna i 30 årsålder (båda min kandidat och master examen är tagen i Sverige). Jag har sökt för alla möjliga tjänster som ligger ute men har aldrig fått en enda intervju förutom en gång hos polisen som civil utredare då hade jag inte ens en personligt brev (jag fick inte jobbet).

På intervjun sade de att de komma att kontakta mina referenser och sedan hör av de om några veckor. När jag inte hörde av de så ringde jag och fick höra att rekrytering processen är tagen av Stockholm och hen kunde inte säga vad kommer händer. Efter ungefär ett år var annonsen för samma jobb ute och jag sökte en gång till. Jag fick inte kommer på intervju denna gången.

Sedan dess har jag sökt liknande tjänster hos polisen, samordnare hos kommuner, sommarvikarie hos kriminalvården, rehabilitering verksamheter, osv men inte en enda intervju. Jag brukar få det standard mail ”tack för ansökan men tyvärr....”

Att vara arbetslös är en sak men att söka massa jobb och ingen kalla mig för intervju gör att jag må dålig och jag börja ifrågasätta många saker. Vad gör jag fel? Finns det hopp att få jobb i Sverige? Är jag för gammal och saknar relevant jobb erfarenhet trotts jag har gjort 3 praktik? Ska jag nöja mig med arbetslösheten efter 5-årig högskola studier?

Bra att nämna att jag är invandrare och har varit i Sverige sedan 8 år och jag har Svenskt B körkort också. Jag har hört att ”bra” nätverk är bra sätt att komma på arbetsmarknaden men jag har ingen sånna. Vad ska jag göra? Dörrknackning har jag tänkt men det låtar att vara en super dålig ide’ eftersom det känns som min yrkesval är mer eller mindre hos myndigheter.

Jag har varit hos arbetsförmedlingen och det är hopplöst ärligt talat. Jag vill inte gå på deras rules att söka alla tjänster dit och hit för att få några ersättningar. Däremot vill jag och brukar jag söka tjänster som jag känner för och är utbildad inom.

Men nu börjar min tålamod rinner ur. Ska jag byta mitt namn till något svenskt som någon bekant skojade om? Men vad händer om jag dyker up för intervju och då visar det sig att jag är svart och har grovt brytning?

Har ni några tips om hur jag kan fixa ett jobb?
Tack på förhand
Citera
2019-02-28, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SusyK
Men nu börjar min tålamod rinner ur. Ska jag byta mitt namn till något svenskt som någon bekant skojade om? Men vad händer om jag dyker up för intervju och då visar det sig att jag är svart och har grovt brytning?

Har ni några tips om hur jag kan fixa ett jobb?

Självklart ska du byta namn det kommer se ut som att du är adopterad.

Jag själv skulle aldrig anställa någon som har utländsk namn men om personen kan ren svenska eller riktigt bra svenska då skulle jag tänka mig att anställa.

Skicka alltid med en bild på CV.

Du skriver extremt bra svenska jag tror inte att problemet ligger där.
Senast redigerad av Firmi 2019-02-28 kl. 15:26.
Citera
2019-02-28, 15:13
Bannlyst
Välkommen till Sverige. Landet där arbetsgivarna är rasister.
Citera
2019-02-28, 15:21
Medlem
note-its avatar
Man måste nog kunna bättre svenska för att få ett jobb. Tyvärr är det så.
Citera
2019-02-28, 15:22
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Det är många som ändrar sitt namn till ett svensk då vi har ett utbrett problem med rasism hos både myndigheter och privata arbetsgivare.
Citera
2019-02-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Självklart ska du byta namn det kommer se ut som att du är adopterad.
Jag själv skulle aldrig anställa någon som har utländsk namn men om personen kan ren svenska eller riktigt bra svenska då skulle jag tänka mig att anställa.
Skicka alltid med en bild på CV.
Du skriver extremt bra svenska jag tror inte att problemet ligger där.

Tack för svaret! Jag brukar har photo på CV. Att byta namn är något jag ska fundera på🤔
Citera
2019-02-28, 15:27
Medlem
321js avatar
http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter...9-05926a0a8b36

Annie Lööf är en mycket klok kvinna. Hon kommer ge dig råd om hur du får ett jobb.
Citera
2019-02-28, 15:28
Medlem
Utgår från att du bor i Stockholm = hård konkurrens om jobben så de handlar nog mer om dina konkurrenter än vad du heter.
Idag är ju myndigheter måna om bredden i personalen känns de som än 3000 Svenssons
Citera
2019-02-28, 15:34
Medlem
Snobben06s avatar
Du skriver otroligt dålig svenska!
Citera
2019-02-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Välkommen till Sverige. Landet där arbetsgivarna är rasister.

Jag vägrar ser det som du säger. Jag har aldrig träffat en rasist bara folk som har åsikter som skiljer sig enormt ifrån min (alla lika värde&#128522.

Självklart kan det hända att det finns arbetsgivarna som är rasister men jag fortfarande har hopp i männskligheten. Och att några av oss invandrare om inte de flesta🤭 springa efter bidrag genom att läsa svenska/sfi år efter år och delta i arbetformedlingensaktiviteter för evighet är inte att gör rätt för oss😊
Citera
2019-02-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Utgår från att du bor i Stockholm = hård konkurrens om jobben så de handlar nog mer om dina konkurrenter än vad du heter.
Idag är ju myndigheter måna om bredden i personalen känns de som än 3000 Svenssons

Rimligt svar!
Citera
2019-02-28, 15:45
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SusyK
Tack för svaret! Jag brukar har photo på CV. Att byta namn är något jag ska fundera på🤔

Stava rätt är superviktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in