2007-03-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nhult
Är det en bra stad?
Händer något?
Vad finns att göra?

Har blivit erbjuden jobb o funderar på o tacka ja

Berätta gärna lite ni som bor där!
De har Peace & Love ju. (och mando diaos hemstad fast kanske inte intressant för många)
Citera
2007-03-20, 13:53
Medlem
Koffe1010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Kriminaliteten är inte direkt någonting man tänker på mer än någon annanstans, men nog blir man av med en cykel då och då. Undvik stadsdelen Tjärnaängar om du flyttar hit så ska det nog gå bra. Tjärnaängar är Borlänges motsvarighet till Rinkeby, Botkyrka el dyl. Billiga lägenheter är det iofs där.

Men på frågan om det händer någonting i Borlänge så är svaret nej. Om man bortser från Peace and Love festivalen, men den varar ju bara 2 av årets 365 dagar.

Om det inte var för att jag hatar vinter och snö så hade nog jag flyttat till Piteå, Borlänge är en ganska tråkig och "insnöad" stad ändå.

Vafan?? Vad är det med alla som dissar Tjärna Ängar? Visst, det är fullt med white thrash-morsor, deras alkismän och deras snorungar, och det dräller med negrer, turkar och kurder.. MEN DET ÄR BARA EN FÖRDEL!!

Hur du än beter dig så klagar _INGEN_. Fest till sex på morgonen en tisdag? Helt ok, ingen jobbar ändå i ditt hus. Problem med snorungar utanför balkongen? Kasta ölburkar på dem, ingen kan klaga, dom kan inte svenska. Och har du nåra problem med lägenheten får du hjälp direkt, vaktmästarna har nämligen tröttnat på att behöva tolk när de ska prata med dina grannar, så det blir överlyckliga att du kan svenska! Och så har vi ett schysst hemköp med snygga biträden ( nåja, en eller två iaf. )

Tjärna Ängar är alla fattiga ungdomars våta dröm! Eldorado, vilda western!

Och när det gäller Borlänge/Falun kan jag bara säga, vill du gå på krogen, välj Borlänge, vill du sitta på Café Vi Tre eller Kopparhatten och se svår ut, välj Falun. Borlängebor är med laidback och kanske mer trashiga än Falubor, medans Falubor har mer kulturkofta och stockholmssyndrom än oss Borlängebor.

Men vafan, jag flyttar om nåra månader så jag kanske inte ska säga nåt...
Citera
2007-03-21, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lira
åk till tjärna ängar så får du se på invandrare smockfullt där..
Jo jag vet det jag har varit där "ett par gånger" så att säga.
Citera
2007-03-22, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vippe
Grattis,,, till flytten till ett riktigt skithål med hur mycket skit o kriminalitet som helst. Att stan är ful dessutom är bara bonus...

hur kan det vara så mycket kriminalitet just i Borlänge? Vilka står för brotten?
Citera
2007-03-27, 15:50
Medlem
zübeydes avatar
Borlänge har ett gravt stockholmskomplex.Dom slår upp köpcentrum på köpcentrum och rondeller som om dom vore en stad med 100 000 + invånare.
Det är nästan generande att se.

Falun låter däremot sin stad se ut som en stad och inte en utdragen by som Borlänge ser ut som.
Citera
2007-03-27, 16:52
Medlem
arezons avatar
Haha, askul att läsa om Falun vs Borlänge ju. Iofs bor jag inte i Falun längre men det är en betydligt skönare stad än Borlänge om du ska bo. Å andra sidan så är Falun ingen höjdare direkt heller, massa insnöade och allmänt tråkiga människor. Vad du än gör så fösök INTE gå ut på krogen om du skulle vara i Falun (här är faktiskt Borlänge betydligt bättre), och försök absolut inte ragga (okej, här kan det vara jag osm är dålig men tveksam...) sen är det nog bland de sämsta städerna i Sverige för folk i åldrarna 16-35. Men om du vill fika så fungerar Falun bra, sen har jag för mig att tåg mellan Borlänge -> Falun går senare än 23, men inte säker.

Japp detta handlade mest om Falun, och ganska dåligt betg. MEN Falun är alltid bättre är Borlänge.
Citera
2007-03-27, 16:53
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zübeyde
Borlänge har ett gravt stockholmskomplex.Dom slår upp köpcentrum på köpcentrum och rondeller som om dom vore en stad med 100 000 + invånare.
Det är nästan generande att se.

Falun låter däremot sin stad se ut som en stad och inte en utdragen by som Borlänge ser ut som.

Det där är en utmärkt beskrivning av Borlänge Hela staden är utplattad och liknar en tråkig och smutsig rysk stad. Falun är däremot en mysig stad med fina hus istället för fula fabriker och ett dött centrum med 70-tals hus. Nu ska kommungubbarna bygga om tågstationen också. Allt ska tydligen hända i Borlänge De har inte ens 50 000 invånare men kommungubbarna tror att det finns 300 000 invånare vilket ger staden ett dött och deprimerande intryck. Hela staden är sotig och i centrum kan man se en och annan person som är där för något ärende, inte shopping. Kupolen är enligt min åsikt det enda som är bra med Borlänge. Romme Alpin finns också men liftkorten är lika dyra som Sälen, så att åka dit är rent slöseri med pengar.
Citera
2007-03-29, 14:13
Medlem
mackapärs avatar
Haha, det är så mycket osanningar och fördomar i den här tråden
När man läser detta så förstår man att man kan ta det mesta man läser på flashback med en nypa salt. (alltså även detta som jag skriver)

Koffe1010: Underbar avatar, och underbar beskrivning av tjärna ängar.

Borlänge är en mellanstor svenskstad i mellanmjölkens land sverige. Den är lagom. Den har de flesta butikerna, restauranger från världens alla hörn och några krogar. Ett antal gym och idrottsanläggningar, Pokerklubbar Den har bostadsområden från white och brown trash till övre medelklassen.
Här skulle jag kunna tänka mig att bo: http://www.maklarhuset.se/ViewObjekt...78&view=Images

Borlängeborna arbetar på någon av de stora industrierna SSAB eller KP, butiksbiträde på kupolen eller på något av de statliga verk som finns här (vägverket och banverket) Vägverkets lokalisering i borlänge har hjälpt staden med väldigt bra infrastruktur gällande vägar, väldigt lätt att ta sig fram med många rondeller och mycket fyrfiliga vägar.

Mentaliteten hos borlängebor skiljer sig inte så värst mycket från någon annanstans som jag har bott på, och inte brottsligheten heller.

Men inte fan flyttar man till Borlänge eller Falun för utbudet av butiker och nöjesliv, man gör det för den underbara naturen. Runns skärgård är riktigt vacker, Älven är fin på sina ställen. plus andra små insjöar.

Gravt stockholmskomplex hittar jag inte i Borlänge. Men du syftar på att det byggs upp köpcentrum på köpcentrum. Kupolen byggdes för 17 år sedan, sedan dess har det inte öppnat något mer köpcentrum även om just kupolen och området där runt omkring har växt.

"Dött och deprimerande uttryck" hittar man i den gamla stadskärnan på dagarna då kupolen tyvärr har tagit över handeln 70-talshus är det inte. Skämtsamt kallas borlänge centrum gamla stan.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att borlänge är en "lagomstad" som varken är bättre eller sämre än falun.
Tog du jobbet eller blev du avskräckt från flashbacks fördomar?
Citera
2007-03-29, 15:06
Medlem
LostSouls avatar
Borlänge och Falun är inget vs det är ett grymt samarbete. Dessa städer behöver varandra väldigt mycket och tillsammans (ligger ca 2mil ifrån och 7-8 minuters bilresa ifrån varandra) blir dessa EN stad med över 100 000 invånare och ett helt okej utbud av det mesta.

Alla som bott/bor eller vistats en tid i regionen vet att det finns nästan lika många borlängebor som jobbar i Falun som i blge och vise versa. Falun är en tjänstemannastad och här ser du betydligt mer "storstadskomplex/medvetenhet" än i Borlänge som är en arbetarstad.
Mentaliteten är något hårdare i Borlänge enligt mitt tycke och i Falun kan det finnas en viss snobbighet på sina håll.

Tjärnaängar i Borlänge är inte paradiset på jorden men det går inte att jämföra med en större förort till Sthlm/gbg, där kan du bo ett tag tills du hittat ett bättre boende.

Utelivet är väl ungefär likvärdigt i Borlänge som i Falun, lite beroende på vad du är ute efter. Faluns stadskärna är betydligt mer livligt och finare än Borlänges, då Borlänge satsat mer på Kupolen än sitt centrum.

Läget är okej både till natur/fritid som du har intill knuten, men även rätt nära andra städer. En dryg timme till Gävle, Västerås, 1 1/2 till Uppsala och ca 2 till Stockholm.

Kriminaliteten finns ju, men det gör det på alla håll. Det som utmärkt den är väl att den varit rätt grov för sin ringa storlek. Inget att frukta om du bara ska bo där. Lycka till!
Citera
2007-03-29, 23:00
Medlem
zübeydes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostSoul
Borlänge och Falun är inget vs det är ett grymt samarbete. Dessa städer behöver varandra väldigt mycket och tillsammans (ligger ca 2mil ifrån och 7-8 minuters bilresa ifrån varandra) blir dessa EN stad med över 100 000 invånare och ett helt okej utbud av det mesta.

Alla som bott/bor eller vistats en tid i regionen vet att det finns nästan lika många borlängebor som jobbar i Falun som i blge och vise versa. Falun är en tjänstemannastad och här ser du betydligt mer "storstadskomplex/medvetenhet" än i Borlänge som är en arbetarstad.
Mentaliteten är något hårdare i Borlänge enligt mitt tycke och i Falun kan det finnas en viss snobbighet på sina håll.

Tjärnaängar i Borlänge är inte paradiset på jorden men det går inte att jämföra med en större förort till Sthlm/gbg, där kan du bo ett tag tills du hittat ett bättre boende.

Utelivet är väl ungefär likvärdigt i Borlänge som i Falun, lite beroende på vad du är ute efter. Faluns stadskärna är betydligt mer livligt och finare än Borlänges, då Borlänge satsat mer på Kupolen än sitt centrum.

Läget är okej både till natur/fritid som du har intill knuten, men även rätt nära andra städer. En dryg timme till Gävle, Västerås, 1 1/2 till Uppsala och ca 2 till Stockholm.

Kriminaliteten finns ju, men det gör det på alla håll. Det som utmärkt den är väl att den varit rätt grov för sin ringa storlek. Inget att frukta om du bara ska bo där. Lycka till!
Visst är Falun en akademikerstad och Borlänge en arbetarstad men jag tycker inte att det är snobbigt i Falun,iofs ett tag sen jag bodde där men jag tycker dom flesta är trevliga.
Visst finns det 13:åriga esteter som spelar svåra men det gör det ju i alla städer,att Falun skulle vara snobbigt tycker jag inte.
Sen det här med att Borlänge skulle vara så hårt att bo i,det är en sanning med modifikation.Ibland utmålas ju staden som Sveriges svar på Liverpool,en hård arbetarstad med hårt klimat,speciellt av en viss rockgrupp(Mando Diao).
Det är ganska patetiskt enligt mig,det är en svensk stad som vilken annan som helst,däremot med lite mer kriminalitet än vanligt.
Citera
2007-03-31, 20:52
Medlem
cosmic_dancers avatar
Falun är kalrt mycket snobbigare än Borlänge. Dock är det finare här. Korglivet är väl sådär på båda ställerna. Mycket "mcsnubbar" på Faluns krogar... vilket kan bli otrevligt ibland.

Hur gick det för dig företsen?
Citera
2007-04-01, 10:23
Medlem
arezons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Falun är kalrt mycket snobbigare än Borlänge. Dock är det finare här. Korglivet är väl sådär på båda ställerna. Mycket "mcsnubbar" på Faluns krogar... vilket kan bli otrevligt ibland.

Hur gick det för dig företsen?

Kroglivet är ju totalt jävla värdelöst i Falun men något bättre i Borlänge...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in