Några utlåtanden om domen:
1. Din reaktion på domen?
2. Var det rätt eller fel?
Sven-Erik Alhem, fd överåklagare
1. En mycket väntad dom – och suveränt välskriven. Samma beröm kan man ge åt domskälen och den fina processledningen i hovrätten. Det är rena skolboken, stort A. Bästa tänkbara betyg. Samtidigt är domen kontroversiell, många lär ha synpunkter och det kommer att bli mycket diskussion kring den.
2. Enligt min uppfattning har man gjort rätt bevisvärdering. Det är ställt bortom allt rimligt tvivel.
Lotta Insulander-Lindh, brottmålsadvokat
1. Ett indiciemål, och jag tycker att domstolarna – både tingsrätten och hovätten – tagit sitt ansvar. Det känns som en riktig dom. De händer ofta att domstolarna fegar ur, det tycker jag inte att man har gjort nu.
2. Kan jag inte bedöma, men indirekt har jag ju besvarat den frågan. Jag litar på att
hovrätten gjort sitt jobb.
Louise Bjurwill, brottsmålsadvokat
1. Det var en väntad dom. Vi som har följt den här rättegången har förstått att det skulle bli fällande eftersom hon inte släppts, utan varit fortsatt häktad. Någon annan påföljd än
livstids fängelse är utesluten.
2. Rätt. Utifrån den bevisning åklagarna lagt fram är det ställt utom allt rimligt tvivel att det är hon. Det finns ingen annan gärningsman.
Kenneth Ågren, kriminalinspektör
1. Domen verkar bra, rimlig – och framför allt att domstolen höjer skadeståndet till föräldrarna.
2. Jag tror det är rätt, helt rätt. Det finns så mycket detaljer runt i kring detta som gör att det bara pekar åt ett håll. Jag känner det här är rätt – och väntat.
https://www.expressen.se/nyheter/sa-kommenterar-experterna-domen/?complete-navigation=&site=mobile