Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Frågan är vad man kan dra för slutsats av sådana undersökningar?
Impulsen i förbindelse med känslan, agerar i troende individer vid beslutsfattande t.ex , vid uppfattning av vilka konsekvensetiska ställningstaganden eller ageranden som kan behövas, t.ex
Hurreagerar och agerar troende vid bl.a psykosocialt känsliga situationer, hur bemöter man barn hur förklarar man viktiga skeenden för barn - vilka redskap får de sig till livs, som på sikt påverkar samhällen där gudstron är inte bara stark utan fastrotad norm som inte enbart bör men vad varje individ ska underkasta sig.
Vilka impulser och impulskontroller eller avsaknad av impuls eller impulskontroll kan ses som jämförelse bland dem som inte följer religiös eller sekteristisk norm.
Finns många anledningar att försöka förstå (försöka.. kartlägga medvetandegrader spom får stora konsekvenser i samhällen)
Jag för bara ett snabbt ogenomtänkt utkast, liksom i en brainstorming ang. din fråga "slutsats av sådana undersökningar" , jag tror personligen inte att det går att dra slutsat ur sådan undersökning, däremot blottläggs mekanismer som man fortsatt kan utveckla men aldrig riktigt dra fasta slutsatser om eftersom det handlar om "relationen till det övernaturliga och att många fokuserar på detta och av den anledningen inte tar sig tid för så mkt annat, eller hinner.. av den anledningen förträngs faktainsamling för dessa individer varför många saknar underlag , inte för att de inte skulle kunna investera med sin "hjärnkapacitet" , utan för att de VALT att underhålla sig och bli underhållna av färdiga tros-koncept och valt att tro, de vill inte veta : då avser jag i huvudsak fundamentalister med agendor, medan följarna mkt väl kan ta sig ur maktprocessen och vilja kunna själv avhjälpa detta underskott av adekvat uppfattningsförmåga av det som bevisligen är, finns och fortsatt under livets gång kommer att vara så som det är - att det är inte en ond kraft som förbannade en eller ens familj eller barn, det var konkreta omständigheter som går att analysera med helt annat svar på t.ex katastrofen eller händelsen.
Ursäkta långt svar, men det är så det kan bli - undersökningrna är ju ändå ännu mer omfattande gällande läsmaterial än ett litet inlägg med några fler rader än vad vissa önskar.
Jag spånar, och jag kan ha helt fel, men någonstans kan man ju börja? när man ändå undrar..... om sådana undersökningar kan tänkas? syfta till att försöka motbevisa någonting, t.ex att en eller flera gudar existerar med tanke på att de i någon sekvens i undersökningen, av någon/några ville publicera det som vettigt underlag? (jag är tveksam!)
Jag tror inte att troende människor i egentlig mening är lägre intelligenta eller lågintelligenta, de kan gissningsvis vara bl.a
förtryckta däremot. De kan vara hotade. De kan vara utpressade , de kan vara mentalt och fysiskt så gott som kidnappade! det finns bakomliggande faktorer som alla undersökningar aldrig publicerar.
Varje undersökning kan dessutom vinklas för att passa t.ex obehörig agenda som påstår! att de köpt rättigheter... finns så mycket skit inblandat med vissa undersökningar, källor behövs!!! innan slutsats alls kan dras.