2019-02-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag är övertygad om att det här fallet aldrig kommer ingå i statistik för gemensamt familicide.
Det här fallet är statistiken för family annihilation.
Citera
2019-02-26, 20:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men är ni kvar där än? Ang testamentet har de självklart kollat med familjen H.

Från Letsdoit:

Ordagrann utskrift:
Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på, och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på så sätt att vi kan konstatera att inga spår efter nån annan individ finns på dom här dokumenten: inget fingeravtryck, inga DNA-spår eller nånting annat på dom här dokumenten som säger att nån annan människa har pillat på dom här handlingarna.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Länk till ljudupptagningen: (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi har utskrift och ljudfil. Därför är vi kvar där. Det är EXTREMT viktigt att få mera klarhet eftersom vi pratar om delaktighet och planering.
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Då kan man ju tolka det polisen sade som:

- Testamentet är tryckt innan signaturer skrevs och därmed vet man att ingen lurats skriva på ett tomt papper (men såg den som skrev på texten, eller var den övertäckt?)

- signaturer på avskeds/förklaringsbrev är autentiska jämfört med tidigare signaturer och bedöms därför att föräldrarna skrivit på

- ingen DNA från andra personer på dokumenten (bortsett från Hanssons på testamentet antar jag...?)

Det fetade från ljudfilen vid PT är ju egentligen lite märkligt om SS skulle avse det bevittnade testamentet när han hänvisar "dom här dokumenten".

Bevisligen har ju paret Hanss*on själva skrivit under just testamentet som vittnen och deras fingeravtryck och DNA borde man ju hittat.
Så vilka dokument, i plural, talar SS om?
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-26 kl. 20:52.
Citera
2019-02-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Två saker jag tänker på.

1. Vitamin D eller järnbrists är väl det första man kolla? Det kan väl knappast har någon missat när man ska sprungit från läkare till läkare (något som jag delvis betvivlar).

2. Det är många av er som antar att barnen visade hur tråkigt de hade, hur ledsna de var, hur de mådde etc. Så fort ett barn märker att det påverkar föräldrarna negativt, så låter man jo bli just detta. Att visa sitt eget mående och sina känslor. Antingen blir man ganska utagerande - det tror jag vi kan utesluta här - eller så knep man som barn ihop så gott man kunde. Jag går utifrån att inte bara omgivningen märkte att O och H hade problem att hantera döttrarnas sjukdom, men att flickorna märkte det dåliga mående av föräldrarna och deras oro. Skuldkänslor kan komma hos barnen. Jag tror inte att dess två flickor reagerade så som barn med friska föräldrar gör och som ni antar. Jag tror det var mer en situation som i familjer där föräldrarna är sjuka, psykisk sjuka eller misbrukare (nej jag menar inte att dessa föräldrar var missbrukare, men att barnens beteende kan var mer lik som i familjer där någon är missbrukare). Dvs man vill vara tillags, är försiktig, inte visa sina känslor etc.

Jag tror att jag förstår vad du menar. Och jag håller med: jag tror inte heller att flickornas reaktioner innebar varken utagerande beteende eller dramatiska uttryck för sorg. Precis som du gissar jag att detta var tjejer som "anpassade" sig - för annars hade ju lärarna reagerat. Om flickorna tydligt visat att de for illa i sin situation så hade det kommit någon reaktion utifrån, vid något tillfälle.

Men jag tänker mig att H och O - när de återvände till hemmet efter arbetsdagens slut - bör ha mötts av två håglösa tjejer. Man kan väl inte bli annat än håglös om man lever så som flickorna gjorde - och därtill kommer de symptom som sjukdomen gav. Det sas om M att hon som frisk var en social tjej - bara att dagligen se sin tidigare sociala tjej vara så uttråkad som hon bör ha blivit, måste ju känts knäckande för föräldrarna (och värst var det för M själv, givetvis). Och A, som varit sjuk och hemma under så lång tidsperiod, på vilka sätt uttryckte hon sin förmodade leda och uppgivenhet?

Jag antar att föräldrarna varje dag sörjde över att de förlorat den tid då de hade två aktiva döttrar som vid middagsbordet hade mycket att berätta från både skoldagen och olika fritidsaktiviteter.
Citera
2019-02-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För vilken gång i ordningen det där testamentet dyker upp har jag ingen aning men det är nog inte slutältat om det än, den korrupta och onda polismakten döljer ju något just genom att negligera underskrifterna.

Såg du mitt inlägg om det svar jag fick från registrator?

Fallet är inte nedlagt än så det dröjer ett tag till innan FUP sekretessprövas allt enligt gruppchef A-C A.

Ja säg vad som inte har ältats i denna tråd...
Ja jag såg, tack för att du uppdaterar oss i tråden! Stefan S verkar inte ha särskilt bråttom med att lägga ned FU, vi får ge oss till tåls helt enkelt.
Citera
2019-02-26, 22:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det fetade från ljudfilen vid PT är ju egentligen lite märkligt om SS skulle avse det bevittnade testamentet när han hänvisar "dom här dokumenten".

Bevisligen har ju paret Hanss*on själva skrivit under just testamentet som vittnen och deras fingeravtryck och DNA borde man ju hittat.
Så vilka dokument, i plural, talar SS om?
Avskedsbrevet kan bestå av två sidor, men med tanke på att innehållet inte verkar uppta mer än max en halv sida, framstår inte detta som så troligt - om inte texten är väldigt gles, börjar långt ned på sidan, osv. - Då kanske ark nr 2 bara bestod av en mening: Med vänliga hälsningar...
USB-stickan (om den existerar) skulle kunna innehålla det tredje dokumentet: praktisk information till de efterlevande + en inventarieförteckning..?
Senast redigerad av letsdoit 2019-02-26 kl. 22:16.
Citera
2019-02-26, 22:35
Medlem
Jag har varit och är fortfarande tveksam till om avskeds/förklaringsbrevet var handskrivet av Hanna som vissa påstår.

Men OM det var så, skulle det ju kunna vara en anledning till att polisen bedömde att dådet var i samförstånd. Speciellt om det nu är så att en person ensam mördat barnen och att detta är Oskar. Eftersom Hanna skrev brevet anses det ändå vara i samförstånd.

Hanna fick uppdraget att skriva brevet och Oskar att strypa barnen...😱😭

Kan ju vara därför vissa också envist hävdar att det var Hanna som var drivande - eftersom hon skrev brevet.

Men jag vet inte vad jag ska tro. Antingen det eller att det trots allt fanns en film på USB-minnet. Att det bara skulle vara autentiska underskrifter som kommer på efter att bläcket är tryckt på pappret som är beviset för samförstånd anser jag ändå känns för tunt i ett sådant här fall.
Citera
2019-02-27, 12:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja säg vad som inte har ältats i denna tråd...
Ja jag såg, tack för att du uppdaterar oss i tråden! Stefan S verkar inte ha särskilt bråttom med att lägga ned FU, vi får ge oss till tåls helt enkelt.

Eller hur?

Inget har varit för lågt eller högt för att inte kunnat ältas.

Jag försöker få ett svar från polisen syd när fallet kan tänkas bli nedlagt men svarsbenägenheten hos dessa allmänhetens tjänare är på ren svenska usel.
Citera
2019-02-27, 13:30
Medlem
Citat:
Eller hur?

Inget har varit för lågt eller högt för att inte kunnat ältas.

Jag försöker få ett svar från polisen syd när fallet kan tänkas bli nedlagt men svarsbenägenheten hos dessa allmänhetens tjänare är på ren svenska usel.

Ja håller med, jag har inte ens fått autosvar från registrator på mina frågor. Tydligen bara vissa som får specialinformation. Ändå fick Polismyndigheten kritik av sin handläggning så sent som 170929 i rapporten "Granskning av Polismyndighetens utlämnande av allmän handling" https://polisen.se/siteassets/dokument/internrevision/granskning-av-polismyndighetens-utlamnande-av-allman-handling.pdf
Citera
2019-02-27, 13:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja håller med, jag har inte ens fått autosvar från registrator på mina frågor. Tydligen bara vissa som får specialinformation. Ändå fick Polismyndigheten kritik av sin handläggning så sent som 170929 i rapporten "Granskning av Polismyndighetens utlämnande av allmän handling" https://polisen.se/siteassets/dokument/internrevision/granskning-av-polismyndighetens-utlamnande-av-allman-handling.pdf

Hmm, lite mystiskt du borde ha fått ett autosvar i alla fall.

Använde du mailadressen registrator.syd@polisen.se ?

Om inte prova den då får du i alla fall ett autosvar.
Citera
2019-02-27, 20:38
Medlem
Citat:
Hmm, lite mystiskt du borde ha fått ett autosvar i alla fall.

Använde du mailadressen registrator.syd@polisen.se ?

Om inte prova den då får du i alla fall ett autosvar.

Jag har fått autosvar, inte mer. Tar nu en Choco moment och funderar....
My heritage har i alla fall släktträdet. Jag har granskat E&Ys anställda bakåt i tid...... Många anställda blev det...
De träffades väl där? Så sorglig deras kärlekshistoria blev....
Undrar om det ändå inte fanns skilsmässotankar...
Tänker att suicide är mångfacetterst, alla bitar gungar... utom deras ekonomi då...
Citera
2019-02-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Jag har fått autosvar, inte mer. Tar nu en Choco moment och funderar....
My heritage har i alla fall släktträdet. Jag har granskat E&Ys anställda bakåt i tid...... Många anställda blev det...
De träffades väl där? Så sorglig deras kärlekshistoria blev....
Undrar om det ändå inte fanns skilsmässotankar...
Tänker att suicide är mångfacetterst, alla bitar gungar... utom deras ekonomi då...

Nja, men angående ekonomi är det anmärkningsvärd att just den biten man inte vill dela mellan familjerna - företaget - gick extremt bra 2017. En lösning som man kunde ha vald vid en skilssmässa och om man hade ordnat ett äktenskapsförord då företaget inte ingår i den gemensama delen. Var det något under året som gjorde att omsättningen växte så mycket i just den delen.

Men det finns jo inget som antydde en skilsmässa här. Det ända som jag kom över när jag läste något gammalt inlägg, var att H (tror jag var det) ska ha skuldbelagd O. Frågan är om föräldrarna också anklagade varandra kring att inte välja rätta lösningar eller så. Funderar fortsatt på varför H inte vill att flickorna skulle resa till Ö. Rädsla, överbeskyttande, sjukligt, eller litade hon inte på O. Funderar fortsatt hur man kan vara oens om semester, pianolektioner, eventuell behandling, men enas om något så drastisk som att förinta hela familjen.
Citera
2019-02-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Nja, men angående ekonomi är det anmärkningsvärd att just den biten man inte vill dela mellan familjerna - företaget - gick extremt bra 2017. En lösning som man kunde ha vald vid en skilssmässa och om man hade ordnat ett äktenskapsförord då företaget inte ingår i den gemensama delen. Var det något under året som gjorde att omsättningen växte så mycket i just den delen.

Men det finns jo inget som antydde en skilsmässa här. Det ända som jag kom över när jag läste något gammalt inlägg, var att H (tror jag var det) ska ha skuldbelagd O. Frågan är om föräldrarna också anklagade varandra kring att inte välja rätta lösningar eller så. Funderar fortsatt på varför H inte vill att flickorna skulle resa till Ö. Rädsla, överbeskyttande, sjukligt, eller litade hon inte på O. Funderar fortsatt hur man kan vara oens om semester, pianolektioner, eventuell behandling, men enas om något så drastisk som att förinta hela familjen.

Ett hot om skismässa kan mycket väl vara en av orsakerna till att det gick så fort mot slutet. Så brutalt avslut på barnens liv. Som sagt: de kanske inte alls var så tighta som många verkar ha velat tro. I ett sånt läge, när orden slungas ut, så kanske det gick överstyr. Inte fan var det att ändra eller riva självmordsdokumenten som var det första man tänkte på då. I så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in