2019-02-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det finns inget sätt att veta vilket bläck som hamnade på pappret först av den tryckta texten och underskrifterna om dessa hamnar på pappret inom samma vecka eller månad.

Förutom om underskrifterna överlappar den tryckta texten eller det är uppenbart på annat sätt att texten fanns där först, exempelvis om det är en fotostatkopia eller utskriften har lämnat andra spår på pappret (smuts, ändrad yta).

Det kanske är detta du menar med lager?

Det var i så fall ungefär det jag skrev. Man kan bara veta vilken text som tillkom först om den ena överlappar den andra på något sätt.

Ingen har ifrågasatt att polisen verkligen är säkra på att namnteckningarna på det aktuella dokumentet är äkta och har tillkommit efter att texten var tryckt. Enbart vilket dokument de egentligen talar om.

Testamentet eller brevet?
Om det bara finns ett underskrivet dokument bör det vara testamentet eftersom de underskrifterna är bevittnade. Vi vet att testamentet är utskrivet eftersom vi har sett det. Avskedsbrevet behöver inte vara utskrivet, det kan vara helt handskrivet och då vet man vem som skrev det även om underskrifter saknas.
Citera
2019-02-26, 15:32
Medlem
Citat:
Det finns inget sätt att veta vilket bläck som hamnade på pappret först av den tryckta texten och underskrifterna om dessa hamnar på pappret inom samma vecka eller månad.

Förutom om underskrifterna överlappar den tryckta texten eller det är uppenbart på annat sätt att texten fanns där först, exempelvis om det är en fotostatkopia eller utskriften har lämnat andra spår på pappret (smuts, ändrad yta).

Det var i så fall ungefär det jag skrev. Man kan bara veta vilken text som tillkom först om den ena överlappar den andra på något sätt.

Ingen har ifrågasatt att polisen verkligen är säkra på att namnteckningarna på det aktuella dokumentet är äkta och har tillkommit efter att texten var tryckt. Enbart vilket dokument de egentligen talar om.

Men är ni kvar där än? Ang testamentet har de självklart kollat med familjen H.

Från Letsdoit:

Ordagrann utskrift:
Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på, och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på så sätt att vi kan konstatera att inga spår efter nån annan individ finns på dom här dokumenten: inget fingeravtryck, inga DNA-spår eller nånting annat på dom här dokumenten som säger att nån annan människa har pillat på dom här handlingarna.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Länk till ljudupptagningen: (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-02-26, 15:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Från Letsdoit:

Ordagrann utskrift:
Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på, och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på så sätt att vi kan konstatera att inga spår efter nån annan individ finns på dom här dokumenten: inget fingeravtryck, inga DNA-spår eller nånting annat på dom här dokumenten som säger att nån annan människa har pillat på dom här handlingarna.

Länk till ljudupptagningen: (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

För vilken gång i ordningen det där testamentet dyker upp har jag ingen aning men det är nog inte slutältat om det än, den korrupta och onda polismakten döljer ju något just genom att negligera underskrifterna.

Såg du mitt inlägg om det svar jag fick från registrator?

Fallet är inte nedlagt än så det dröjer ett tag till innan FUP sekretessprövas allt enligt gruppchef A-C A.
Citera
2019-02-26, 15:59
Medlem
Citat:

Från Letsdoit:

Ordagrann utskrift:

Vi har utskrift och ljudfil. Därför är vi kvar där. Det är EXTREMT viktigt att få mera klarhet eftersom vi pratar om delaktighet och planering.
Citera
2019-02-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi har utskrift och ljudfil. Därför är vi kvar där. Det är EXTREMT viktigt att få mera klarhet eftersom vi pratar om delaktighet och planering.
Materialet i utredningen kommer att styrka polisens uttalande på presskonferensen, eller tror du att det kommer att stå något motsägande?
Citera
2019-02-26, 17:46
Medlem
Då kan man ju tolka det polisen sade som:

- Testamentet är tryckt innan signaturer skrevs och därmed vet man att ingen lurats skriva på ett tomt papper (men såg den som skrev på texten, eller var den övertäckt?)

- signaturer på avskeds/förklaringsbrev är autentiska jämfört med tidigare signaturer och bedöms därför att föräldrarna skrivit på

- ingen DNA från andra personer på dokumenten (bortsett från Hanssons på testamentet antar jag...?)
Citera
2019-02-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Materialet i utredningen kommer att styrka polisens uttalande på presskonferensen, eller tror du att det kommer att stå något motsägande?

Jag är övertygad om att det här fallet aldrig kommer ingå i statistik för gemensamt familicide.
Citera
2019-02-26, 18:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Från Letsdoit:

Ordagrann utskrift:

Tack

Begriper inte detta eviga tjafs om att avskedsbrevet endast finns i digitalt format.
Citera
2019-02-26, 18:57
Medlem
Citat:

Jag har ingen aning hur man ska bevisa vad som var först på pappret - bläck eller underskrift. Men när jag funderade efter pt så trodde jag att det hade med fingeravtryck att göra. Alltså att man rör vid pappret när man hanterar det och att man kan se om fingeravtryck ligger ”under” eller ”ovanpå” bläcket. Men det är ren spekulation från min sida. Vore intressant att veta hur bevisningen såg ut.
Citera
2019-02-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

- Testamentet är tryckt innan signaturer skrevs och därmed vet man att ingen lurats skriva på ett tomt papper (men såg den som skrev på texten, eller var den övertäckt?)

- signaturer på avskeds/förklaringsbrev är autentiska jämfört med tidigare signaturer och bedöms därför att föräldrarna skrivit på

- ingen DNA från andra personer på dokumenten (bortsett från Hanssons på testamentet antar jag...?)

Det är säkert helt i sin ordning. Att själva dokumentet är täckt vid vidimering är inte alls ovanligt. Det är ju namnteckningarna man verifierar. Inte själva innehållet. Därför tror jag att det stämmer helt och hållet och är juridiskt bindande.

En namnteckning märks vid en analys om den är förfalskad.

Den som försöker förfalska en annans signatur avslöjas då det inte skrivs med samma "flow" som den rättmätiges, plus en del andra tecken. Sånt kan teknikerna. Garanterat.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-26 kl. 19:10.
Citera
2019-02-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag har också funderat i liknande banor som du.

När det handlar om en sjukvård där ”behandlingen” (fel ord, egentligen) är att man ska lära sig att utnyttja sina begränsade krafter på allra bästa sätt, borde det vara viktigt att barn och tonåringar får hjälp med att lära sig just detta?

Att inte föräldrarna i Bjärred valde att stanna hemma på heltid för att lotsa och vägleda barnen genom dagarna, kan jag ha viss förståelse för. Det är inte alltid så lyckat att barn och föräldrar tillbringar all tid tillsammans, och särskilt inte när det rör sig om barn som hunnit upp i den ålder då de unga normalt börjar känna behov av att frigöra sig.

En bättre variant skulle då kunna vara att föräldrar yrkesarbetar och någon annan hjälper barnen att utforma dagarna på det sätt som blir bäst utifrån hälsoläget. Jag undrar om det fanns ”någon annan?” (och jag tänker då inte att de hemundervisande lärarna skulle vara dessa ”hjälpare”).

Även om barnen hade besök av lärarna nästan varje dag, så måste det ha blivit många långa och ensamma timmar för A och M där hemma i villan. Och föräldrarna möttes antagligen av väldigt uttråkade och kanske ledsna flickor, då de kom hem från sina arbeten. Jag kan förstå om föräldrarna då tänkte att ”detta är inte ett liv i egentlig mening.” Det var verkligen inte ett liv i ”egentlig menig ” för de två barnen – och antagligen inte heller för föräldrarna som blev olyckliga över att se barnen ledsna, håglösa (och sjuka). För H och O var antagligen inte heller så lätt att koncentrera sig på jobbet när de befann sig på sina arbetsplatser, och inte heller när de arbetade hemifrån – förmodligen låg det ständigt en mörk matta av dåligt samvete och oro över dem, och som plågade dem kolossalt.

Men vad gjorde de åt saken? Vilka olika lösningar hade de provat? Innan de kom fram till att döden var lösningen? Jag tänker mig att man borde ha prövat allt - allt, allt, allt – innan man kommer fram till att döden är det bästa alternativet…

Fanns det någon person som hjälpte barnen att, utifrån sjukdomens villkor – få litet omväxling, litet stimulans och kanske egna upplevelser (av något slag, även om det var aldrig så vilsamma och enkla aktiviteter), så att tjejerna hade någonting att berätta för mamma och pappa när de kom hem… Fanns det dagar när flickorna mådde litet bättre och när de kunde få upplevelser som påminde om ”ett liv i egentlig mening?”

Och var flickorna exakt lika sjuka? Var A sämre än M? Hade de två tjejerna därmed litet olika dagsprogram beroende på hur sjukdomen yttrade sig för var och en av dem?

Hur flickornas tillvaro såg ut där hemma har ju stor betydelse för tragedin, eftersom det är just denna tillvaro som anges vara skälet till allas död.

Två saker jag tänker på.

1. Vitamin D eller järnbrists är väl det första man kolla? Det kan väl knappast har någon missat när man ska sprungit från läkare till läkare (något som jag delvis betvivlar).

2. Det är många av er som antar att barnen visade hur tråkigt de hade, hur ledsna de var, hur de mådde etc. Så fort ett barn märker att det påverkar föräldrarna negativt, så låter man jo bli just detta. Att visa sitt eget mående och sina känslor. Antingen blir man ganska utagerande - det tror jag vi kan utesluta här - eller så knep man som barn ihop så gott man kunde. Jag går utifrån att inte bara omgivningen märkte att O och H hade problem att hantera döttrarnas sjukdom, men att flickorna märkte det dåliga mående av föräldrarna och deras oro. Skuldkänslor kan komma hos barnen. Jag tror inte att dess två flickor reagerade så som barn med friska föräldrar gör och som ni antar. Jag tror det var mer en situation som i familjer där föräldrarna är sjuka, psykisk sjuka eller misbrukare (nej jag menar inte att dessa föräldrar var missbrukare, men att barnens beteende kan var mer lik som i familjer där någon är missbrukare). Dvs man vill vara tillags, är försiktig, inte visa sina känslor etc.
Citera
2019-02-26, 19:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

Ja, plus att man också sett att ingen av föräldrarna skrivit på ett tomt papper och således texten kommit dit i efterhand.

Antag att en bläckstråleskrivare printat ut avskedsbrevet. - Hade man då sett huruvida namnteckningarna påförts ett tomt papper enbart genom konstaterandet att dessa ej kunnat passera obemärkta genom utskrivarens vals, eller - beroende på skrivare och skrivhuvud - viss karakteristika avsatts på papper som passerat genom skrivaren och därmed också skulle ha synliggjorts på underskrifterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in