2019-02-27, 17:34
Medlem
Det finns flera saker som är tråkiga i den här härvan.

En av dom är:

Varför har det inte avslöjats via "ordinarie/vanliga" dopingtester?
Det borde ju innebära att det är ganska riskfritt att använda sig av nu använda metod då det krävdes spaning från polisiär myndighet.
Vad jag förstod av Expressens artikel är det just i Östterike som det i lag är förbjudet med doping och att det var därför dom åkte dit.
Citera
2019-02-27, 17:34
Medlem
crisscrosss avatar
Dominik Baldauf, Max Hauke, Andreas Veerpalu, Tammjärv och Aleksej Poltoranin(som dessutom har Andres Veerpalu som tränare)...
Citera
2019-02-27, 17:38
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Dominik Baldauf, Max Hauke, Andreas Veerpalu, Tammjärv och Aleksej Poltoranin(som dessutom har Andres Veerpalu som tränare)...

Andres är inte tränare, han är "materialare" för Aleksej.
Citera
2019-02-27, 17:39
Medlem
welcometorealitys avatar
Vem var det som togs i bar gärning med en nål i armen?
Citera
2019-02-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

En av dom är:

Det borde ju innebära att det är ganska riskfritt att använda sig av nu använda metod då det krävdes spaning från polisiär myndighet.
Vad jag förstod av Expressens artikel är det just i Östterike som det i lag är förbjudet med doping och att det var därför dom åkte dit.

Onekligen en intressant aspekt, dom verkade klara sig undan efter själva loppet, som jag antar att tester utförs?
Citera
2019-02-27, 17:45
Medlem
Citat:

En av dom är:

Det tänkte jag också på, om dessa herrar har blivit testade under VM men inte upptäckts så blir det lite märkligt, speciellt när en av gossarna satt med kanylen i armen.

Har inte följt skidor den här säsongen, första jag missar sen Torgny var en nykomling, och har faktiskt inte saknat det öht. Alla suspekta dopingfall och mjäkiga straff har dödat intresset för mig.
De här kommer nog att straffas hårt eftersom de inte hör till de ledande nationerna... Sen kan cirkusen fortsätta som vanligt.
Citera
2019-02-27, 17:51
Medlem
Kravallens avatar
Andrus Veerpalu (pappa till Andreas) sa till Estnisk media: "Ma tõesti ei tea, mida öelda. Praegu on pisut halb aeg rääkimiseks."

Översatt: "Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Det är opassande att prata nu."
Citera
2019-02-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Det tänkte jag också på, om dessa herrar har blivit testade under VM men inte upptäckts så blir det lite märkligt, speciellt när en av gossarna satt med kanylen i armen.

Har inte följt skidor den här säsongen, första jag missar sen Torgny var en nykomling, och har faktiskt inte saknat det öht. Alla suspekta dopingfall och mjäkiga straff har dödat intresset för mig.
De här kommer nog att straffas hårt eftersom de inte hör till de ledande nationerna... Sen kan cirkusen fortsätta som vanligt.

Var Johannes Durr´s kommentar korrekt, det går att dopa sig utan att bli upptäckt?
Citera
2019-02-27, 17:52
Medlem
Citat:

En av dom är:

Är det inte så att just bloddoping är näst intill omöjligt att upptäcka?
Citera
2019-02-27, 17:55
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:

En av dom är:

Mjo, tyder på Duerr var rätt ute när ha sa det går att komma undan om man vill om det måste gå via polisarbete för att hitta doparna.

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross

Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Andres är inte tränare, han är "materialare" för Aleksej.
Mati Alaver, Estlands ladslagstränare fram tills han avgick iom Andrus positiva dopingprov, är väl tränare för Poltoranin. Raido Ränkel nämnde att Tammjärv och Veerpalu ej bodde på deras hotell. Alaver har ju lobbat för att bli tränare i nåde Finland och Ryssland efter stinten i hemladet, vet inte om han har ngn officiell roll i estniska förbundet atm.
Citera
2019-02-27, 17:59
Medlem
exceptionals avatar
Något som jag tycker är konstigt är att någon som erkänner totalt. Är mest hatad.
Medan de som bevisligen varit dopade skyller på läkare och allt möjligt blir hyllade.
Ska vi inte lyssna på någon som erkänner och lära oss?
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/skidvarldens-mest-hatade-trader-fram/ .
Citera
2019-02-27, 18:00
Medlem
Skodegs avatar
Citat:

En av dom är:

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Onekligen en intressant aspekt, dom verkade klara sig undan efter själva loppet, som jag antar att tester utförs?

När begreppet bloddopning används brukar det inte handla om intag av någon substans, utan om att tappa sig på blod för att sedan återinföra vid senare tillfälle.

Det går således inte att vid ett enskilt tillfälle finna spår/rester från dopningen, utan bloddopning bekämpas genom s.k. blodpass, där mängden blodkroppar/hemoglobin (eller vad det nu är) i blodet registreras över tid.

Avviker värdena i blodpasset från vad som är normalt blir du föremål för utredning (vad det kan bero på osv, kan säkert bli avstängd direkt vid tydligare fall också?).

I vilket fall som helst är det inte en dopningsmetod som man åker dit på "direkt" om det sköts snyggt.
Senast redigerad av Skodeg 2019-02-27 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in