Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-15, 17:40
  #15109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Dom sprintersarna är inte i närheten av lika överlägsna. Du kan inte jämföra det med johaug. Poängen var att hennes nivå av överlägsenhet är absurd och i kombination med att hon har varit dopad ser det mycket mycket dåligt ut.
Ja, och jag lämnade en förklaring till varför Johaug är så bra. Jag glömde dessutom att hon verkar ha bra genetiska förutsättningar.

EDIT.
Jag jämförde inte våra sprintertjejer med Johaug.....................
__________________
Senast redigerad av smokieknife 2019-12-15 kl. 17:42.
Citera
2019-12-15, 17:57
  #15110
Medlem
Perguitars avatar
Det som är lite trist för Johaug är att hon kom fram samtidigt med Björgen. Men det känns ändå ganska säkert att TJ kommer att gå till historien som en av världens främsta skidåkare genom tiderna. Bra det! En fantastisk tävlingsmänniska, med en unik motor, och en lika unik vinnarskalle, är oerhört svårslagen, och till alla lågvattenmärkena i intelligensreserven härinne säger jag bara: ”Genom att enbart snacka skit om, och nedvärdera, motståndare vinns inga segrar. Det är bara hård träning och stark motivation som ger vinstresultat!”
Citera
2019-12-15, 19:13
  #15111
Medlem
Flairrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Det som är lite trist för Johaug är att hon kom fram samtidigt med Björgen. Men det känns ändå ganska säkert att TJ kommer att gå till historien som en av världens främsta skidåkare genom tiderna. Bra det! En fantastisk tävlingsmänniska, med en unik motor, och en lika unik vinnarskalle, är oerhört svårslagen, och till alla lågvattenmärkena i intelligensreserven härinne säger jag bara: ”Genom att enbart snacka skit om, och nedvärdera, motståndare vinns inga segrar. Det är bara hård träning och stark motivation som ger vinstresultat!

Samma sak sade Lance Armstrong också, och vi såg alla hur det slutade.
Citera
2019-12-15, 19:14
  #15112
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Det är bara hård träning och stark motivation som ger vinstresultat!

Jo, det sa Lance Armstrong också till alla avundsjuka losers som anklagade honom för att vara dopad...

Edit: Tvåa på bollen. Men det tål att upprepas.
Citera
2019-12-15, 20:38
  #15113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Det som är lite trist för Johaug är att hon kom fram samtidigt med Björgen. Men det känns ändå ganska säkert att TJ kommer att gå till historien som en av världens främsta skidåkare genom tiderna. Bra det! En fantastisk tävlingsmänniska, med en unik motor, och en lika unik vinnarskalle, är oerhört svårslagen, och till alla lågvattenmärkena i intelligensreserven härinne säger jag bara: ”Genom att enbart snacka skit om, och nedvärdera, motståndare vinns inga segrar. Det är bara hård träning och stark motivation som ger vinstresultat!”

Du framstår själv som ett lågvattenmärke, iaf okunnig inom fysträning när du inte förstår vidden av johaugs överlägsenhet och orimligheten i det. Att hon dessutom varit dopad.

Om något går som en anka, ser ut som en anka...
Citera
2019-12-15, 21:47
  #15114
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du framstår själv som ett lågvattenmärke, iaf okunnig inom fysträning när du inte förstår vidden av johaugs överlägsenhet och orimligheten i det. Att hon dessutom varit dopad.

Om något går som en anka, ser ut som en anka...

Även om det såklart är trist för sporten, så tycker jag inte alls att Johaugs överlägsenhet i längdspåren är särskilt orimlig. Det är snarare du som inte tycks förstå att längdskidåkning är en väldigt smal sport internationellt.

Skulle du ställa bröderna Ingebrigtsen mot de bästa banlöparna i Sverige, Finland och Ryssland skulle de ha lekstuga med konkurrenterna på samma sätt som Johaug dominerar i skidspåren.

Den amerikanska simmaren Katie Ledecky är för övrigt lika dominant inom sin sport över längre frisimsdistanser och inom skridskosporten dominerade holländaren Sven Kramer under ett drygt decennium (2007-2017), så Johaug är knappast det omänskliga fysfenomen som du vill låta påskina.
Citera
2019-12-15, 21:50
  #15115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Även om det såklart är trist för sporten, så tycker jag inte alls att Johaugs överlägsenhet i längdspåren är särskilt orimlig. Det är snarare du som inte tycks förstå att längdskidåkning är en väldigt smal sport internationellt.

Skulle du ställa bröderna Ingebrigtsen mot de bästa banlöparna i Sverige, Finland och Ryssland skulle de ha lekstuga med konkurrenterna på samma sätt som Johaug dominerar i skidspåren.

Den amerikanska simmaren Katie Ledecky är för övrigt lika dominant inom sin sport över längre frisimsdistanser och inom skridskosporten dominerade holländaren Sven Kramer under ett drygt decennium (2007-2017), så Johaug är knappast det omänskliga fysfenomen som du vill låta påskina.


Nej, jag håller inte med. Det finns större bredd inom längdskidåkning och johaugs överlägsenhet över blott 10 km är absurd.
Citera
2019-12-15, 22:58
  #15116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Även om det såklart är trist för sporten, så tycker jag inte alls att Johaugs överlägsenhet i längdspåren är särskilt orimlig. Det är snarare du som inte tycks förstå att längdskidåkning är en väldigt smal sport internationellt.

Skulle du ställa bröderna Ingebrigtsen mot de bästa banlöparna i Sverige, Finland och Ryssland skulle de ha lekstuga med konkurrenterna på samma sätt som Johaug dominerar i skidspåren.

Den amerikanska simmaren Katie Ledecky är för övrigt lika dominant inom sin sport över längre frisimsdistanser och inom skridskosporten dominerade holländaren Sven Kramer under ett drygt decennium (2007-2017), så Johaug är knappast det omänskliga fysfenomen som du vill låta påskina.

Har bröderna Inge, Ledecky och Kramer också åkt dit för dopning?
Citera
2019-12-15, 23:33
  #15117
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nej, jag håller inte med. Det finns större bredd inom längdskidåkning och johaugs överlägsenhet över blott 10 km är absurd.

Större bredd? Tillåt mig småle...

Hur många tjejer utanför Norge, Finland, Sverige och Ryssland har placerat sig topp-10 i distanscupen under de senaste åtta Världscupsäsongerna? Jo, snittet ligger på 1.5 aktiva per säsong, eller 15% av topp-10 platserna. Snittet för norskorna under samma period ligger på 4.5 aktiva per säsong, eller 45% av topp-10 platserna i distanscupen.

2018–19: 6. Jessica Diggins (USA)
2017–18: 3. Diggins, 7. Teresa Stadlober (AUT), 10. Sadie Bjornsen (USA)
2016–17: 7. Diggins
2015–16: 9. Diggins
2014–15: 6. Nicole Fessel (GER), 7. Elizabeth Stephen (USA)
2013–14: 7. Justyna Kowalczyk (POL)
2012–13: 1. Kowalczyk, 10. Kikkan Randall (USA)
2011–12: 2. Kowalczyk
Citera
2019-12-16, 00:08
  #15118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Större bredd? Tillåt mig småle...

Hur många tjejer utanför Norge, Finland, Sverige och Ryssland har placerat sig topp-10 i distanscupen under de senaste åtta Världscupsäsongerna? Jo, snittet ligger på 1.5 aktiva per säsong, eller 15% av topp-10 platserna. Snittet för norskorna under samma period ligger på 4.5 aktiva per säsong, eller 45% av topp-10 platserna i distanscupen.

2018–19: 6. Jessica Diggins (USA)
2017–18: 3. Diggins, 7. Teresa Stadlober (AUT), 10. Sadie Bjornsen (USA)
2016–17: 7. Diggins
2015–16: 9. Diggins
2014–15: 6. Nicole Fessel (GER), 7. Elizabeth Stephen (USA)
2013–14: 7. Justyna Kowalczyk (POL)
2012–13: 1. Kowalczyk, 10. Kikkan Randall (USA)
2011–12: 2. Kowalczyk

Tänkte du likadant när Muhlegg åkte. Längdskidåkningen är en så liten sport så det är nog helt normalt.
__________________
Senast redigerad av Milton-E 2019-12-16 kl. 00:13.
Citera
2019-12-16, 11:45
  #15119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Större bredd? Tillåt mig småle...

Hur många tjejer utanför Norge, Finland, Sverige och Ryssland har placerat sig topp-10 i distanscupen under de senaste åtta Världscupsäsongerna? Jo, snittet ligger på 1.5 aktiva per säsong, eller 15% av topp-10 platserna. Snittet för norskorna under samma period ligger på 4.5 aktiva per säsong, eller 45% av topp-10 platserna i distanscupen.

2018–19: 6. Jessica Diggins (USA)
2017–18: 3. Diggins, 7. Teresa Stadlober (AUT), 10. Sadie Bjornsen (USA)
2016–17: 7. Diggins
2015–16: 9. Diggins
2014–15: 6. Nicole Fessel (GER), 7. Elizabeth Stephen (USA)
2013–14: 7. Justyna Kowalczyk (POL)
2012–13: 1. Kowalczyk, 10. Kikkan Randall (USA)
2011–12: 2. Kowalczyk
Bredd är en vetting förklaring till varför Norge har MÅNGA bra åkare, men inte varför de också har enskilda åkare som ligger långt utanför den egna normalfördelningen.

Det konstigaste är kanske inte att Johaug åker ifrån svenskarna, utan att hon också är en minut före de andra norskorna.

Dessutom har hon varit avstängd från träning i landslaget i nästan två år. Varför har man ens ett landslag om man blir bättre av att inte vara med.
Citera
2019-12-16, 12:25
  #15120
Moderator
Gromguttens avatar
Hur många av de 1000 Ryssarna på dopinglistan håller på med vintersporter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback