2018-12-20, 04:29
Medlem
det instämmer 100% det du säger! dem sköms över sin identitet och avskyr andra utlänungar,dem dör föratt vara en européer och gör vad som ba för att se ut som en européer,det roöiga är deras kvinnor väljar sist sina egna killlar och det undrar jag över? vad kan vara fel på eran egna män?
Citera
2018-12-20, 12:38
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
talat med en iranier de senaste dagarna, han hatar araber och påstår han är "persisk" och är muslim.
hatar judar också.

men han verkar hyfsat intelligent och har mycket humor f.ö.

Förstår de inte att de alla är araber? Man ser klart och tydligt att det är samma svartmustiga folk, lite som att jämföra svenskar och norrmän, samma skit, båda nordeuropéer.

har en fråga offtopic.. tillhör iran asien? är de alltså asiater? Är väll skillnad på geografi och folkslag.

Svartskallar hela högen..
Njaa det är ganska stor skillnad på iranier och araber.
Citera
2018-12-21, 08:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag känner två iranier som bytt till europeiska namn. En av dem ljög en gång för en tjej att han var italienare (fick jag höra på nån omväg).

Så även om min bekantskapskrets inte kan ses som representativ statistiskt på något vis så får jag ändå känslan av att det ligger något i denna gamla trådstart...
Citera
2018-12-22, 01:12
Medlem
Tvärtom är min uppfattning att iranier är stolta med sitt ursprung. Och dom flesta jag mött har varit riktigt sköna människor. På mitt första jobb var en äldre man från Iran som levt länge i Sverige. Den mest trygga och avslappnade personen jag mött. Älskade sprit och avskydde Mellanöstern.

Dom andra perser jag mött har verkat smarta och alltid trevliga, dom är civiliserade och för inte ett sånt liv som araber gör. Statistik visar även att perser i Sverige har i snitt den högsta utbildningen, även högre än svenskar.

Så ifall vissa valt att konvertera till kristendom, trots att jag är ateist, tycker jag är väldigt fint. Det visar på ambitioner att vilja integrera sig.
Citera
2018-12-31, 07:45
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philhermouth
Jag ser iranier ofta med kristna symboler på kroppen (halsband, tatueringar) och undrar av ren nyfikenhet varför ni är kristna. Ni är väl muslimer från början, eller? Läste en tjejs blogg för ett tag sedan där hon skrev att hon var kristen "i smyg". Hennes mamma visste inte om det. Varför blir ni inte ateister, buddhister eller judar istället? Hatar ni ert land så mycket att ni vill byta indentitet helt och hållet för att bli så "svenska" som möjligt?

Ni verkar inte vilja se ut som iranier gör heller. Ni är ju kända för att operera era näsor och byta namn till t.ex Alexander. Jag satt och väntade på bussen, då jag råkar höra en liten konversation mellan en iranier och en kvinna, båda två mellan 22 - 30 år gamla, som löd:

Man: Vilket land tror du att jag kommer från?
Kvinna: Hmm... Vet inte... Svårt att säga...
Man: Jag är pers.
Kvinna: Ja, du ser ut som en sån!
Man: Nää... det gör jag väl inte?

Hatar ni ert utséende, identidet och kulturella arv så mycket att ni är beredda att göra vad som helst för att inte bli betraktade som Iranier i människors ögon?

Dom iranier som jag träffat, känt eller jobbat med har alltid varit stolta över att vara iranier och framförallt blivit mycket arga om någon tror att dom är araber. Oftast muslimer och stolta samt öppna med det men jag kan förstå att en muslim konverterar till kristendomen istället för att bli ateist eller att ta till någon icke-abrahamitisk religion då kristendomen iaf har mycket gemensamt med Islam.
Citera
2019-01-26, 11:14
Medlem
Wretch32s avatar
Självklart kan man vara Iranier och samtidigt vara Kristen/Inte vara Muslim.

Låt dom leva för tusan

Mvh
Citera
2019-02-17, 23:07
Medlem
savagemamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YPG-PKK
det instämmer 100% det du säger! dem sköms över sin identitet och avskyr andra utlänungar,dem dör föratt vara en européer och gör vad som ba för att se ut som en européer,det roöiga är deras kvinnor väljar sist sina egna killlar och det undrar jag över? vad kan vara fel på eran egna män?

Vadå vi väljer våra egna killar sist måste man gifta sig med en ifrån samma land är du korkad eller vad? Det är inte 1800 talet. Och att vi ska skämmas över vår identitet nej det stämmer inte för alla, förstår inte varför du kommer med detta strunt. Och för vi avskyr andra utlänningar är väll för de andra inte kan bete sig 🤷🏽‍♀️
Citera
2019-02-17, 23:10
Medlem
savagemamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
talat med en iranier de senaste dagarna, han hatar araber och påstår han är "persisk" och är muslim.
hatar judar också.

men han verkar hyfsat intelligent och har mycket humor f.ö.

Förstår de inte att de alla är araber? Man ser klart och tydligt att det är samma svartmustiga folk, lite som att jämföra svenskar och norrmän, samma skit, båda nordeuropéer.

har en fråga offtopic.. tillhör iran asien? är de alltså asiater? Är väll skillnad på geografi och folkslag.
Svartskallar hela högen..

Ja och du har inte alla hästar hemma. Araberna kom och våldtog Iran och vi är samma sak som araber? Då är svenskar och danskar samma sak. Chilenare och en brasilian är samma sak då med?! Och förresten skit kan du vara själv
Citera
2019-02-23, 19:44
Medlem
Finn din lycka, bli trygg i dig själv. Ha ett sånt bra liv och upptaget liv så så du kan ignorera all rasism ich grupperingar hit och dit. Helt vansinnigt löjligt med identifiering. Tjänar du 1 mille i månaden, har en pangbrud, barn, bra vänner familj, som du har starka band och connection med, allmänt älskad så struntar du i sånt här nationalism, identitet, gruppering trams.

Generellt. Byt namn om de ger dig mer jobb, om ditt företa lyckas bättre. Det är generellt mer mästerligt om du kan bemästra fler kulturer, och vara öppen för fler. En djupare upplevelse för dig. Du slipper gå runt och känna hat i samma utsträckning om du är mer integrerad.
Åk

Alla svenskar som ser ner på dig och öppet visar det har egna issues, komplex, så ta inte åt dig. Alla högstatussvenskar som är smarta, utbildade är förståndigare än att hatea någon blatte. Umgås med. Backpackers turister som inte har har rasismtankar som en enda cell i hjärnbarken, för de är inte från ett multikulti land där rasismen gror. Få ett interntionellt perspektiv.

Som nån sa, är du framgångsrik, och beter dig bra, så är du alltid hög klass.

Som iranie ska du inbilla dig att du älskar alla raser, så att du ökar din trivsel och ökar sannolikheten för bra intreasanta möten.

Vi kan inte fejka om vi hatar en ras, folk märker det på mikro kropsspråk som släpar efter enligt studier då amygdala fördröjer vid fake... Enda sättet är att inbilla dig att du gillar alla jävla raser. Gör om gör rätt.!!
Senast redigerad av stroganof 2019-02-23 kl. 19:57.
Citera
2019-02-27, 17:32
Medlem
Vill utveckla resonemanget.

Iransk kultur är att anpassa sig till det rådande i samhället som är status. I svenskt samhälle är det att vara svensk och framgångsrik. Så det är iranskt att vara integrerad och omedvetet bli svensk.

Att man kan plocka en iranie och sätta den i en annan nation och få den att snabbt integrera sig och bli övre medelklass tycker jag är förträffligt bra egenskap hos iranierna. som närmast kan likna de överlägset framgångsrika judarna.

Judarna är enligt mig bättre då de skaffar barn med varandra, medan iranierna sakta förintar sig själva då helst vill skaffa barn med svenskar eller det som är mest status. Att integrera sig så pass kan skapa identitetskris fram till att iranien är 30, sen brukar ju faktiskt vuxna bli trygga i sig själva. En annan grej är att iranien med sitt svarta hår riskerar att associeras med mustiga kurder, araber och annat pack och iranien får en konstant lägre status. Iranierna får fajtas om att få en medelmåttig svensk tjej, för de har alltid ett statushandikapp.

Jag hoppas innerligt att iranierna går samma väg som judarna och föder barn med sina iranska landsmän. Som det är nu får iranierna tävla om att få medelmåttiga svenska tjejer, eller importera en iranie från hemlandet vilket är helt ok. Iranierna har lite utmaningar, vilket är en naturlig följd av att befinna sig i ett annat land som
minoritet , jämfört med majoritetsbefolkningen.

Även om Iranierna snabbt tappar sig själva utomlands så är de jävligt bra på hemmaplan i sitt egna hemland. Av just detta argument är iranier alltid bättre än araber, kurder då deras hemlander inte är lika framstående vare sig nu eller historiskt och att då kritisera iranier i sverige är som att kritisera iranierna i iran, de är samma kultur, mentalitet och genetik! Hoppas nån förstår min logik.

Iranien förlorar sig själv utomlands och behöver frodas i sitt hemland. Som svensk i sverige bör svenskar vara tacksamma att få denna gratis iranska multikulti som faktiskt bidrar till de svenska samhället.

Araber syrianer som inte anpassas utan är starkt nationalistiska innebär att de på hemmaplan kommer ha massa klan krig. Det är därför iran kan ha sa många minoriteter i sitt land utan att det blir krig, då vi iranier är öppensinade och överlag inte rasisriska så länge man sköter sig.

Så visst, araber som inte anpassas och bara umgås med sina egna må hålla ihop bättre ihop utomlands och bli en lägre samhälsklass som socbidragsragare eller pizzeria, frisör, och på hemmaplan i deras arabland har de massa krig. Tycker att det är en dålig ekvation på båda fronter.
Senast redigerad av stroganof 2019-02-27 kl. 18:06.
Citera
2020-06-05, 01:03
Medlem
Jag är en iranier, dessutom en svartskalle vilket är vanligt i Iran för det ligger långt ner... Bara för ett det finns ett par ljusa iranier så är iranier överlag ett brunt folkslag, likt Indien, olika språk osv... Jag älskar Iran o vill faktiskt ha en iransk brud men spelar ingen roll faktiskt...
Varför en del iranier förnekar sig själva är pga. att en del iranier här i Sverige flydde pga. att de gillade diktatorn shah Phalavi o ville inte ha den slags frihet Iran har nu.
Sluta upp med rasismen!! Iranier e verken bättre än svenskar o svenskar e verken bättre än iranier..
Citera
2020-06-05, 02:06
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle527w7djd
Jag är en iranier, dessutom en svartskalle vilket är vanligt i Iran för det ligger långt ner... Bara för ett det finns ett par ljusa iranier så är iranier överlag ett brunt folkslag, likt Indien, olika språk osv... Jag älskar Iran o vill faktiskt ha en iransk brud men spelar ingen roll faktiskt...
Varför en del iranier förnekar sig själva är pga. att en del iranier här i Sverige flydde pga. att de gillade diktatorn shah Phalavi o ville inte ha den slags frihet Iran har nu.
Sluta upp med rasismen!! Iranier e verken bättre än svenskar o svenskar e verken bättre än iranier..
Fast var det inte så att för typ 2000 år sedan så var alla perser vita? Iran kallades ju Arya, ariernas hemvist. Perserna då såg typ ut som svenskar eller vilka européer som helst. Det var senare tiders influx av icke-vita som ändrade på den bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in