2019-02-26, 15:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Descartes är ytterligare ett strå vassare än Anselms..( förövrigt är hans tankegångar om existens intressanta).

Despite similarities, Descartes' version of the argument differs from Anselm's in important ways. The latter's version is thought to proceed from the meaning of the word “God,” by definition, God is a being a greater than which cannot be conceived. Descartes' argument, in contrast, is grounded in two central tenets of his philosophy — the theory of innate ideas and the doctrine of clear and distinct perception. He purports not to rely on an arbitrary definition of God but rather on an innate idea whose content is “given.” Descartes' version is also extremely simple. God's existence is inferred directly from the fact that necessary existence is contained in the clear and distinct idea of a supremely perfect being. Indeed, on some occasions he suggests that the so-called ontological “argument” is not a formal proof at all but a self-evident axiom grasped intuitively by a mind free of philosophical prejudice.

Känns det inte lite som att man tangerar vid en återgång till primitiva idéer om vidskepelse? Att man bara förnimmer sanningen som självklar, som infödingen som förklarar vulkanutbrottet vara en guds vrede?
Citera
2019-02-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Det brukar sluta med att du säger precis så där. Har du ett manus du bara reciterar ur eller vad? Du låter hursomhelst inte vidare klyftig i ditt tjat i tråd efter tråd om belägg.
De andra, är det du som är de andra? För nu skrev jag ju specifikt till dig eftersom just du är överdrivet tjatig och trögfattad och dessutom är du nog värst i att spamma på med upprepande frågor ocn har dessutom arrogant attityd trots att vem som helst kan se att du inte kan så mycket om religion. Mitt förslag är att du tonar ner dig lite och tar dig tiden att lära dig. Sedan tar du dig tiden att reflektera på de svar du får innan du ställer nya löjliga frågor.
Jag kanske har ett manus i huvudet, men det är inget jag tänker på.
Att du tycker jag är arrogant kan jag inte heller göra så mycket åt. Det är dessutom helt felaktigt, om man jämför med hur vissa troende uppför sig på detta forum.
De flesta svar jag får behöver jag inte reflektera över eftersom de är använda flera ggr förut. Hör jag något nytt så tar jag dock tid på mig.
Citera
2019-02-26, 15:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim-price
Försök ta reda på vad ditt påstådda intellekt har för förmågor egentligen..
Det kan tänka, det är det man har det till.

Att du inte kan uppfatta liknelser eller andra argument skallrar annars om att ditt intellekt är ur funktion.
Du är som zebrorna på savannen helt inställd på att använda kroppen istället.
Detta för att du är vettskrämd

Mycket strunt för att slippa förklara att du inte vet vad du pratar om.
Citera
2019-02-26, 15:50
Medlem
tim-prices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kanske har ett manus i huvudet, men det är inget jag tänker på.
Att du tycker jag är arrogant kan jag inte heller göra så mycket åt. Det är dessutom helt felaktigt, om man jämför med hur vissa troende uppför sig på detta forum.
De flesta svar jag får behöver jag inte reflektera över eftersom de är använda flera ggr förut. Hör jag något nytt så tar jag dock tid på mig.
Ja, du skulle väl aldrig kunna missa något eller missuppfatta någon?
Citera
2019-02-26, 15:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du själv vill ju istället stoppa huvudet i arslet och påstå att vulkanen inte ens finns?!

Baserat på vad?
Citera
2019-02-26, 15:53
Medlem
tim-prices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Baserat på vad?
Din argumentation och uppenbara ideologi
Citera
2019-02-26, 15:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Din argumentation och uppenbara ideologi

Exempelvis?
Citera
2019-02-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ja, du skulle väl aldrig kunna missa något eller missuppfatta någon?
Varför inte?
Citera
2019-02-26, 16:16
Medlem
Citat:
Läs era egna inlägg först, innan ni uttalar frågor och svar på andras.
Ofta är det uppenbart. Ni behöver inte ställa ännu dummare frågor på dumma svar ni fått som svar på era tidigare dumma svarsinlägg.
Uppfattat? Eller misstolka vidare?

Hur vore det om ni tog bort de där feta trygga skygglapparna?
Istället för att påstå att ni inte har några..
Alla andra ser dem ju?!
Jag läser mitt inlägg medans jag skriver det.
Vad är det alla andra ser? Om det är gudsbevis du menar så stämmer det inte alls. Väldigt många, även troende, anser att Gud/gudar inte går att bevisa.
Citera
2019-02-26, 16:27
Medlem
Beviskravet varierar. Om din defintion av Gud är vag torde det vara relativt lätt för någon pp forumet att besvara. Är din definition starkt baserat på traditionell religion ( alltså att du själv antar en djupt religös hållning ) så kam det bli besvärligare. Så vänligen definera vad som ska bevisas så att man inte talar äpplen och päron.
Citera
2019-02-26, 16:30
Medlem
Citat:
Gör om gör något annat än idiotfel..
Läs inlägg en gång till. Du har med största sannolikhet missat allt vad poäng heter.

Du verkar tom ha för låg intelligens för att anställas av staten som våldsgris?
De har en gräns på 85, i nivå med Forrest Gump
Ja, så är det nog.
Detta stämmer nog på alla som inte tror på gudar.
Citera
2019-02-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fast jag vill ju det. Därför ställer jag frågor till dig men du vägrar ju svara. Jag tror inte du har förståelsen när du konstant hänvisar till annat. Varför kan du inte svara på hur du vet att din uppfattning om Gud är från just Gud och inte människors påhitt? Spelar det ingen roll för dig?

Det där är bara en undanflykt och det vet du.

Självrättfärdigande.
Nej, det vill du ju inte. Att förkovra sig innebär inte att ställa frågor till Gudstroende på flashback och förvänta sig att de ska redogöra för hur allt ligger till och även för varför ni som inte tror inte kan förstå varför någon tror.
Förstår du inte orimligheten i att du ber mig redovisa alla bevis och förklara hur allt hänger ihop utifrån de heliga skrifter och all den övriga litterarur jag läst? Bara för att du är lat och inte vill läsa själv?
Min uppfattning är att folk som gör så vill inte veta, de vill argumentera.

Varför jag inte kan svara? Svara du istället på vad jag skulle tjäna på att göra stora ansträngningar för att förklara för dig och kiss.

Tron ligger långt bortom den inställning som du och många andra icke-troende har. Bara att ni utgår från att människan är större och mäktigare än Gud och att lilla okunniga människan ska kunna bevisa Guds existens med sitt ofullständiga instrument vetenskapen är bevis nog för att ni är långt ifrån att vilja förstå.

Du får tro att Gud är mänskligt påhitt, det är din förlust. Jag bryr mig inte i vad du tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in