2019-02-26, 13:47
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...

Leksaksvapen var betydligt mer vanliga förr men, rimligtvis borde hundratals barn avrättats av drängar under 70- och 80-talet. Fast något verkar ha hänt med både samhället och nivån på statens drängar. Själv tror jag det är SD:s fel.

Att ens försöka sig på ett rättfärdigande av en avrättning av en utvecklingsstörd får en att börja undra vem som egentligen är funktionsnedsatt från första början Du kör inte runt rattfull och skriver inlägg på mobilen nu hoppas jag? Kör du över ett barn t.ex. så är det både ytterst olämpligt samt ett brott, det förstår du va?

Jag förstår att det är svårt att sätta sig in i situationen där och då, du behöver inte ha utbildning för att lyckas med det men ett normalutvecklat intellekt underlättar.
Som den underutvecklade primat du är så förstår du inte att vissa situationer kan skapa helt fel förutsättningar för en bra insats.
Detta var en sådan.
Leksak som liknar riktigt vapen, mörkt, avstånd, felaktig info inför insatsen och en person som inte går att kommunicera med. Som i värsta fall trott att poliserna "ville leka krig".
Jag skriver inte detta övertydliga för att du ska ha en chans att förstå utan för att alla andra som läser tråden ska ännu en gång inse hur korkad du är.
Citera
2019-02-26, 13:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Har det väckts åtal än? Eller är det fortfarande en förundersökning som pågår?

Vad var skälet att en av poliserna inte är misstänkt? Satt hon kvar i bilen och vaktade den? Eller var hon med men avstod att skjuta prick på Eric?

Det skall bli intressant att följa hur detta fall avslutats. Om poliserna blir helt frikända eller förundersökning läggs ned kommer många att uppfatta det som poliserna skyddas av sina vänner i rättsväsendet.

Dessa poliser är helt olämpliga i ett arbete där de har tillgång till skjutvapen. Det skall inte behövas 25 skott, varav ett dödande i ryggen för att "oskadliggöra" en pojke med Downs syndrom som var på en en småbarns intellektuella nivå och som viftar med leksakspistol i fullt dagsljus.

Med en okorrumperad rättsapparat så skulle dessa poliser dömas till vållande av annans död alternativt mord och hållas inlåsta så att vi inte drabbas av dem. Att de skulle få fortsätta som poliser borde vara uteslutet. Skulle du vilja möta dem? Eller vad händer om de möter en pensionär med käpp och pensionären viftar med käppen? Blir det en ny avrättning med 25 skott varav tre i ryggen?

Antagligen blir pensionären med käpp skjuten, får ju skylla sig själv som befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt. Alternativt är det åldringens barn som får bära skulden som inte tar hand om gamla mamma som sig bör.

Gamla människor och barn skall inte vara ute mitt i natten, finns folk som tycker så.
Citera
2019-02-26, 13:52
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Intressant att se hur många som har åsikter om hur det gick till, och hur rätt eller fel det var av polisen. Vissa tror att en grupp poliser stod i ring och sköt Eric under fötterna medans man spelade fiol och munspel, medans andra tror att Eric gjorde en fantastisk imitation av Malexanderrånarna innan han nedkämpades av fiendens eld.
Jag tänker mig att dom flesta poliser nog inte har som hobby att skjuta prick på begåvningshandikappade, och att folk i allmänhet gör så jävla gott dom kan.
Han skulle väl för satan inte få knalla runt med leksaksvapen och promenera fram i hotfullt manér mot poliserna... det säger sig självt att det är förenat med livsfara!
Att gossen sedan hade Downs syndrom innebär ju inte att han regelmässigt kan identifieras som begåvningshandikappad och ofarlig, då det faktiskt finns kriminella med jävla udda utseende och som framstår som lågbegåvade vid en initial okulärbesiktning.
Det man kan konstatera är väl att det var en jävla oturlig räcka med sammanträffanden som ledde till tragedin.
Citera
2019-02-26, 14:00
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag förstår att det är svårt att sätta sig in i situationen där och då, du behöver inte ha utbildning för att lyckas med det men ett normalutvecklat intellekt underlättar.
Som den underutvecklade primat du är så förstår du inte att vissa situationer kan skapa helt fel förutsättningar för en bra insats.
Detta var en sådan.
Leksak som liknar riktigt vapen, mörkt, avstånd, felaktig info inför insatsen och en person som inte går att kommunicera med. Som i värsta fall trott att poliserna "ville leka krig".
Jag skriver inte detta övertydliga för att du ska ha en chans att förstå utan för att alla andra som läser tråden ska ännu en gång inse hur korkad du är.

Jeje, blir nog bra det där du. Se för helvete till att håll dom där jävla stolpskotten borta från allt som har med vapen och ansvar att göra. Det bästa är dom döms för det dom är skyldiga till och får sitta livstid. Att ha varit polis lär säkert uppskattas hos medfångarna. Kanske kan dom dela lite erfarenheter med Jackie?

Jag kom att tänka på filmen strange wilderness när dom träffar på big foot.

https://youtu.be/mnRd0Nll5Hw

Antagligen lär både själva händelsen samt debriefingen ha stora liknelser.
Citera
2019-02-26, 14:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Detta var en sådan.

Antingen såg man vad E hade i handen, och då var det inte mörkt, eller så såg man inte, och då var det mörkt. Om man inte såg är det märkligt att man trodde att det var en pistol. Lägg ner det där med mörker nu, du gör dig till åtlöje.

Felaktig information får stå på polisens konto, det ska inte allmänheten klä skott för. En brist som skapade dålig förutsättning för ett acceptabelt ingripande.

Gick det inte att kommunicera med E, var finner du stöd för det?

Det där med att leka krig använder du som förstärkning åt din tes om hur det gick till, finns inget som talar för att E ville leka krig med polisen. Fria fantasier för att din teori ska gå ihop, ett antagande i din föreställningsvärld.

De bilder vi har sett på leksaken antyder att det inte liknar ett existerande fabrikstillverkat skjutvapen. Får polisen inte utbildning på vanligt förekommande skjutvapen, eller kan en blindkäpp också tas för ett skjutvapen om det hålls i handen av en person med Downs?
Citera
2019-02-26, 14:08
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:

Jeje, blir nog bra det där du. Se för helvete till att håll dom där jävla stolpskotten borta från allt som har med vapen och ansvar att göra. Det bästa är dom döms för det dom är skyldiga till och får sitta livstid. Att ha varit polis lär säkert uppskattas hos medfångarna. Kanske kan dom dela lite erfarenheter med Jackie?

Jag kom att tänka på filmen strange wilderness när dom träffar på big foot.

https://youtu.be/mnRd0Nll5Hw

Antagligen lär både själva händelsen samt debriefingen ha stora liknelser.

Du får gärna springa runt och vifta med vapen för min del, kör hårt! GLHF!

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antingen såg man vad E hade i handen, och då var det inte mörkt, eller så såg man inte, och då var det mörkt. Om man inte såg är det märkligt att man trodde att det var en pistol. Lägg ner det där med mörker nu, du gör dig till åtlöje.

Felaktig information får stå på polisens konto, det ska inte allmänheten klä skott för. En brist som skapade dålig förutsättning för ett acceptabelt ingripande.

Gick det inte att kommunicera med E, var finner du stöd för det?

Det där med att leka krig använder du som förstärkning åt din tes om hur det gick till, finns inget som talar för att E ville leka krig med polisen. Fria fantasier för att din teori ska gå ihop, ett antagande i din föreställningsvärld.

De bilder vi har sett på leksaken antyder att det inte liknar ett existerande fabrikstillverkat skjutvapen. Får polisen inte utbildning på vanligt förekommande skjutvapen, eller kan en blindkäpp också tas för ett skjutvapen om det hålls i handen av en person med Downs?

Därför att alla anser att han var på en 3-årings nivå. Du har kanske ingen egen avkomma men 3-åringar är inte bra på att kommunicera i skarpa lägen.
Citera
2019-02-26, 14:09
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Antagligen blir pensionären med käpp skjuten, får ju skylla sig själv som befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt. Alternativt är det åldringens barn som får bära skulden som inte tar hand om gamla mamma som sig bör.

Gamla människor och barn skall inte vara ute mitt i natten, finns folk som tycker så.

En käpp kan definitivt tas för ett vapen om det är på natten. En käpp påminner i formen en hel del om t.ex. gevär m/96 och därför får man inte ta några risker.

Sedan av speciell och och hemlig utbildning vi andra dödliga aldrig kommer kunna förstå så avfyrar man 25 skott men 22 av dessa är avledande. Döden säkerställs sedan med att sista skott i ryggen när denna försöker rädda sig själv. Inga konstigheter.
Citera
2019-02-26, 14:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Intressant att se hur många som har åsikter om hur det gick till, och hur rätt eller fel det var av polisen. Vissa tror att en grupp poliser stod i ring och sköt Eric under fötterna medans man spelade fiol och munspel, medans andra tror att Eric gjorde en fantastisk imitation av Malexanderrånarna innan han nedkämpades av fiendens eld.
Jag tänker mig att dom flesta poliser nog inte har som hobby att skjuta prick på begåvningshandikappade, och att folk i allmänhet gör så jävla gott dom kan.
Han skulle väl för satan inte få knalla runt med leksaksvapen och promenera fram i hotfullt manér mot poliserna... det säger sig självt att det är förenat med livsfara!
Att gossen sedan hade Downs syndrom innebär ju inte att han regelmässigt kan identifieras som begåvningshandikappad och ofarlig, då det faktiskt finns kriminella med jävla udda utseende och som framstår som lågbegåvade vid en initial okulärbesiktning.
Det man kan konstatera är väl att det var en jävla oturlig räcka med sammanträffanden som ledde till tragedin.

Jag håller med dig, men saken handlar om någon har gjort fel, något brottsligt, alldeles oavsett alla omständigheter.

Polis har inte rätt att begå brott även om olyckliga omständigheter flödar.

Domstolen avgör om någon har gjort fel.
Citera
2019-02-26, 14:12
Moderator
OYs avatar
Citat:

Därför att alla anser att han var på en 3-årings nivå. Du har kanske ingen egen avkomma men 3-åringar är inte bra på att kommunicera i skarpa lägen.

Men den här 3-åringen var kanske det, vad vet du om det?

Som sagt, din argumentation baseras på förutfattade meningar och inte på konkret kunskap i det aktuella fallet.
Citera
2019-02-26, 14:14
Medlem
0.999...s avatar
Citat:

Jag har gjort utlandstjänst fyra gånger och varit nära att få huvudet bortskjutet fler gånger än vad du har fingrar. Har aldrig haft några samvetskval och X99 i ryggen som bekräftar detta. Hade det varit mig drängarna kom efter så hade dom fått kämpa för det. Vad fan har du gjort förutom att kört runt rattfull som gör dig till någon form av expert som skall försvara drängarna till absurdum.
Citera
2019-02-26, 14:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
En käpp kan definitivt tas för ett vapen om det är på natten. En käpp påminner i formen en hel del om t.ex. gevär m/96 och därför får man inte ta några risker.

Sedan av speciell och och hemlig utbildning vi andra dödliga aldrig kommer kunna förstå så avfyrar man 25 skott men 22 av dessa är avledande. Döden säkerställs sedan med att sista skott i ryggen när denna försöker rädda sig själv. Inga konstigheter.

Det som stör mig i det här fallet är att det dödande skottet såvitt jag har uppfattat saken sitter i ryggen.

Men det är ju klart, om det var mörkt kunde poliserna självklart inte se vilken sida E vände mot dem, trots det ansåg man att E utgjorde en omedelbar fara .
Citera
2019-02-26, 14:29
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Jag har gjort utlandstjänst fyra gånger och varit nära att få huvudet bortskjutet fler gånger än vad du har fingrar. Har aldrig haft några samvetskval och X99 i ryggen som bekräftar detta. Hade det varit mig drängarna kom efter så hade dom fått kämpa för det. Vad fan har du gjort förutom att kört runt rattfull som gör dig till någon form av expert som skall försvara drängarna till absurdum.

Det tror jag inte en sekund på. Du har ingen susning om sådant här i verkligheten utan sitter bara o dagdrömmer på internet. Du har ju för bövelen inte ett uns av förmåga att sätta dig in i situationen där och då.

Citat:
Det som stör mig i det här fallet är att det dödande skottet såvitt jag har uppfattat saken sitter i ryggen.

Men det är ju klart, om det var mörkt kunde poliserna självklart inte se vilken sida E vände mot dem, trots det ansåg man att E utgjorde en omedelbar fara .

Jag ser fram emot ett ev åtal och att FUP blir tillgänglig så att det här med skotten och träffbilden reds ut en gång för alla.
Men det ryktas om 3 träffar: 1 i magen, 1 eller 2 i ryggen?
Vi vet ingenting om hur många skott som verkligen avlossades, återigen ryktesvis ca 25, och framförallt inte under vilket tidsförlopp.
Det kan ju vara så att de 3 träffande kulorna avlossades under relativt smalt tidsintervall. Anledningen att jag tror att det kan vara så är för att efter ett skott i magen är det inte många som står upp så länge. Och jag är övertygad om att i samma ögonblick som Eric landar på marken så är det absolut färdigskjutet.
Man kan tänka sig att kulan i magen träffar först och att en chockad/förvånad/skadad Eric vänder och vrider på kroppen och att det kommer två kulor till som träffar allt från sidan, baktill till ryggen (vi vet inte exakt var). Det kan alltså vara så att när poliserna fått klart för sig att Eric står med ryggen mot dom så är det färdigskjutet men att det kan finnas en reaktionstid på allt från 0-1? sekund från det att Eric vänder ryggen mot tills det är uppfattat och man slutar skjuta verkanseld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in