Citat:
Ursprungligen postat av
Kirev
Hade för mig att det var 13 stammar från början och en är ”försvunnen”. En (judisk)Amerikansk kille jag kände hade en teori att (Han)Kineser är av den trettonde stammen...så försvunnen är den ju då knappast
Han Kineser har sitt ursprung i Shandong och Shangxi, i nordostra Kina. Kinas 2 storst filosofer (Konfuse och Mencious) levde i Shandong for omkring 2400 ar sedan. Da var Han endast en del av Kina, the warring tribes kallas det
Han Kina ar den enda tidiga hogkultur som uppkom i ett kallt klimat, darfor har han kineser ett utmarkt utseende for att leva i ett kallt klimat.
1. liten nasa, man fryser latt om nasan. Stammer inte med Judar.
2. ogonformen, minskar risken for snoblindhet. Stammer inte med Judar.
3. runda huvuden, med runt huvud for man den storsta volymen till arean. Ett avlangt huvud kyler lattare. Stammer inte med Judar.
4. mindre kroppshar an i Afrikaner och Europeer, ett tecken pa att de tidigt bar klader. Stammer inte.
5. mycket kansliga for kroppslukter. Stammer inte.
Jag ser inga likheter med Judism och Mencius.
Han dynastin regerade fran 200 BC till 200 AD och tacker stora delar av dagens Kina. Och den forsta verkliga dynastin (Qin hade endast regerat i 20 ar).
Han Kineser fran Shangdong och Shangxi ar annu idag valkanda i Kina for att vara langa och ljus hyd. De ar omkring en dm langre an Hankineser fran mellersta Kina.
Nar Han Kineser grundade sitt imperium fann det praktiskt att gifta sig med icke Kinesiska stammar, denna politik har Kina foljt till var tid. Idag ar 13% av varldens befolkning Han Kineser. Sa han Kineserna ar varldens enda smaltdegel.
Givetvis kom Kineser i kontakt med Judar och senare Kristna och annu senare Muslimer. Kineserna hade svart att se skillnaden mellan dessa religioner och kallade alla Hui. Efter att muslimerna hade erovat den ostra kyrkan minskade kontakten med kristna.
Efter Britternas opium krig fick en persisk Jude monopol av opium handeln till Kina. Han blev varldens rikaste Jude pga av detta. Det var Britterna som hade gett honom mandatet.