2019-02-23, 00:47
Medlem
Det ska tydligen vara på det sättet att tio av de ursprungliga tolv judiska stammarna,
så ska tio av dem ha försvunnit spårlöst. Det finns dock en del kulturella företeelser bland en
del folk ute i världen som skulle kunna tyda på att de faktiskt tillhör någon av de tio försvunna
judiska stammarna. Jag hade en diskussion med en ganska insatt i dom frågorna för 20 år sedan, snart.
Jag kanske får berätta vad jag hört senare, det KAN eventuellt också vara lite känsligt.
Antisemitism är ju på framväxt, så man vill inte att någon ska bli utsatt.
Vad vet ni om dom här sakerna, har ni hört nåt?

Diskutera
Senast redigerad av pk2 2019-02-23 kl. 01:07.
Citera
2019-02-23, 00:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det ska tydligen vara på det sättet att två av de ursprungliga tolv judiska stammarna,
så ska två av dem ha försvunnit spårlöst.
Det finns dock en del kulturella företeelser bland en
del folk ute i världen som skulle kunna tyda på att de faktiskt tillhör någon av de två försvunna
judiska stammarna. Jag hade en diskussion med en ganska insatt i dom frågorna för 20 år sedan, snart.
Jag kanske får berätta vad jag hört senare, det KAN eventuellt också vara lite känsligt.

Diskutera

Belägg?
Citera
2019-02-23, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Belägg?

Jag orkar inte leta efter belägg, men jag tror det står i bibeln att av de ursprungliga tolv
stammarna, så försvann tio spårlöst. Jag är ingen expert på området, men det är vad jag
har hört.
Senast redigerad av pk2 2019-02-23 kl. 01:01.
Citera
2019-02-23, 01:02
Medlem
Ring of power - sök på youtube. 4 delar tror jag. 1 - 1 1/2 timme st. Den berättar allt. Om allt. Antingen är det världens värsta propagandafilm eller så bör man vara fkn mörkrädd... den är jävligt intressant och minst sagt underhållande. Funnits ett tag nu och är lite som zeitgeist på steroider lol
Citera
2019-02-23, 01:03
Medlem
Jag har ändrat lite i rubriken, det ska tydligen vara så att 10 av de ursprungliga 12 judiska stammarna
ska ha försvunnit spårlöst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Lost_Tribes
Senast redigerad av pk2 2019-02-23 kl. 01:08.
Citera
2019-02-23, 01:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag har ändrat lite i rubriken, det ska tydligen vara så att 10 av ursprungliga 12 judiska stammarna
ska ha försvunnit spårlöst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Lost_Tribes

Det där är obibliskt. Det bygger på ett missförstånd. Israel delades i två riken när Jereboam gjorde uppror. 9,5 landområden som tillhörde dom så kallade "förlorade stammarna" tillhörde det norra riket. 2,5 tillhörde det södra. Det norra riket sögs upp av Assyrien, väldigt förenklat, och stammarna blandades upp... Eller inte. Det bodde folk från alla stammar både i norra och södra riket. Paulus är t ex benjaminit, så benjamins stam är uppenbarligen inte borttappad. Gå inte på sådana där myter.

Just ja, Benjamins stam var inte en av dom tio. Men kolla in Lukas 2:36 så hittar du Asher.
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-02-23 kl. 01:14.
Citera
2019-02-23, 01:29
Medlem
Jag vill bara säga det, att det finns en del myter om det hela, också i Norden.
Citera
2019-02-23, 10:22
Medlem
Citat:
Det ska tydligen vara på det sättet att tio av de ursprungliga tolv judiska stammarna,
så ska tio av dem ha försvunnit spårlöst. Det finns dock en del kulturella företeelser bland en
del folk ute i världen som skulle kunna tyda på att de faktiskt tillhör någon av de tio försvunna

Diskutera

Alla 12 stammarna är "försvunna" på det sättet att släktregistren försvann år 70 när romarna förstörde Jerusalem, så ingen har koll på vem som tillhör vilken stam.
Citera
2019-02-23, 10:31
Medlem
Vilka som är dom riktiga Israeliterna 12 stammar kan du se här:
https://gatheringofchrist.org/twelve-tribes/

Det är inte dom som kallar sig för Judar idag, dom är konvertiter till "Judendom" men är egentligen Edomiter.

Youtubekanalen aGATHERING144 för mer info.
https://youtu.be/tewztuntoHo
Citera
2019-02-23, 10:48
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Vilka som är dom riktiga Israeliterna 12 stammar kan du se här:
https://gatheringofchrist.org/twelve-tribes/

Det är inte dom som kallar sig för Judar idag, dom är konvertiter till "Judendom" men är egentligen Edomiter.

Youtubekanalen aGATHERING144 för mer info.
https://youtu.be/tewztuntoHo
Går knappast spåra upp dom, de är försvunna långt bak i historien! Och alla säger olika.. dessa judarna från dessa stammar kan lika gärna ha beblandat sig med araber allihop!inte för att de skulle bli mindre judar då(era idioter)!

Går det inte se hela regnbågen så hittar man inte skatten! Kan man inte spåra tillbaks hela tråden så vet man inte.

Förresten så säger Jesus i slutet av bibeln att de nya judarna är de som omskär sina hjärtan spirituellt och inte sina fysiska penisar och de andra judarna kan dra åt helvete!
Senast redigerad av Magnitud 2019-02-23 kl. 10:55.
Citera
2019-02-23, 11:33
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Går knappast spåra upp dom, de är försvunna långt bak i historien! Och alla säger olika.. dessa judarna från dessa stammar kan lika gärna ha beblandat sig med araber allihop!inte för att de skulle bli mindre judar då(era idioter)!

Går det inte se hela regnbågen så hittar man inte skatten! Kan man inte spåra tillbaks hela tråden så vet man inte.

Förresten så säger Jesus i slutet av bibeln att de nya judarna är de som omskär sina hjärtan spirituellt och inte sina fysiska penisar och de andra judarna kan dra åt helvete!

Det var i och för sig Paulus som sa det, inte Jesus. Hursomhelst är kristna INTE fysiska ättlingar till Jakob.

Han kom till sitt eget, men hans egna tog inte emot honom.
Joh 1:11

Men så många som tog emot honom, åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.
Joh 1:12

Hans länk verkar argumentera för någon sorts afrocentrism eller liknande.
Citera
2019-02-24, 23:52
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det där är obibliskt. Det bygger på ett missförstånd. Israel delades i två riken när Jereboam gjorde uppror. 9,5 landområden som tillhörde dom så kallade "förlorade stammarna" tillhörde det norra riket. 2,5 tillhörde det södra. Det norra riket sögs upp av Assyrien, väldigt förenklat, och stammarna blandades upp... Eller inte. Det bodde folk från alla stammar både i norra och södra riket. Paulus är t ex benjaminit, så benjamins stam är uppenbarligen inte borttappad. Gå inte på sådana där myter.

Just ja, Benjamins stam var inte en av dom tio. Men kolla in Lukas 2:36 så hittar du Asher.
Psaltaren 78 berättar att Israels folk utsattes för härjningar av andra folk som straff för sin otrohet mot Gud. I slutet av psalm 78 står att efter härjningarna utvalde Gud Juda stam:

"han utvalde inte Efraims stam.
68Men han utvalde Juda stam
och Sions berg som han älskade.
69Han byggde sin helgedom hög som himlen
och fast som jorden, som han grundlagt för evigt
." Ps 78:67-68.

Men kristna läser ju mest sina egna tilläggstexter i nt istället för att ta gamla testamentets texter på allvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in