2019-02-25, 13:59
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Påfrestar väl hjärtat i samma, om inte mindre, utsträckning som kaffe.

Vet inte hur relevant det är, men den senaste tandläkaren sa att tandköttet inte var nåt problem. Att det försvann till viss del men fanns ett ”stop”. Är iof bara en person

Jag känner en stor skillnad från när jag hållit upp från snuset. Pulsen är jämnare och hjärtat "rusar" inte som de kan göra när jag snusar. Pulsen blir lugn och behaglig trots att jag även dricker kaffe. Det finns även många i "Sluta snusa"-tråden som vittnar om exakt samma sak och att det är just en av de mest positiva sakerna med att sluta snusa.

Sen är jag tveksam till din tandläkares teori. Nu har jag snusat 1½ dosa lössnus per dag i 22 år och tandhalsarna är ju som sagt ganska blottade. Jag har bara tunt tandkött kvar nu över tandrötterna. Skulle jag fortsätta i 10 år till är jag ganska övertygad om att även det skulle försvinna. Kött som kött liksom.
Sen handlar det nog om hur man snusar. Snusar man portionssnus och inte särskilt frekvent så är det nog ingen fara alls. Snusar du rejäla lössnusar ofta och under lång tid så kommer tandköttet ta rejält med stryk.
Citera
2019-02-25, 14:44
Medlem
YP4XQs avatar
Testa, om du aldrig snusat förr, att snusa, eller svälj en portion och se hur kroppen reagerar. Reagerar den som om det vore nyttigt eller som om det vore farligt?
Citera
2019-02-25, 15:28
Medlem
Firewaias avatar
Sambon är oral hälsoforskare och hon har inga klagomål på mitt snusande. Hennes professionella åsikt är att det är inget vidare för tandköttet, men på det stora hela håller det munnen lite renare från bakterier och ger oftast lite mer salivutsöndring, vilket också är bra. Cancer kan hon inte uttala sig om, men det är väl redan avskrivet?

Så ja det "fräter" på tandköttet till en punkt, men det är typ allt ur en oral hälsosynpunkt.
Citera
2019-02-25, 16:17
Medlem
Stark-Fisklukts avatar
Snusare här!
Har perfekt blodtryck, har aldrig haft hål i tänderna. Smärt och frisk, 40 år.
Jag, och många snusare med mig, tycker inte om att äta när jag har en prilla inne vilket gör att jag aldrig småäter.
Inget godis, inga kakor, inga snacks å skit.
Citera
2019-02-25, 16:34
Medlem
kakelpannas avatar
Ja, snusning är förenat med diverse försämringar av hälsan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Fisklukt
Snusare här!
Har perfekt blodtryck, har aldrig haft hål i tänderna. Smärt och frisk, 40 år.

Statistiskt sett och mer än sannolikt hade du haft bättre hälsa om du inte hade snusat. Jag känner folk som tar heroin som hobby en gång i månaden och mår prima och sportar och äter hälsosamt, men det betyder inte att det är hälsosamt för dem.
Citera
2019-02-25, 16:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Jag är övertygad om att snus är ungefär lika "farligt" som salt och socker. I rimlig mängd påverkar det hälsan MINIMALT.
Citera
2019-02-25, 17:48
Medlem
DesktopZquaress avatar
Asså jag vet inte... Jag snusar ca en dosa om dagen och tror nog att det sätter sina spår. Det är ju ändå ett konstant stresspåslag för kroppen (om man nu snusar som jag dvs hela tiden) och jag tror det fuckar upp hjärnans belöningscentrum. Man ger sig själv dessa små belöningar hela tiden och tillslut slår det slint. Jag tror det är en del av vad som gör beroendet så starkt.

Sen har vi ju ganska ny forskning som associerar snus med diabetes typ 2.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...111/joim.12592

Citat:
Results
Compared to never users, the HR of type 2 diabetes was 1.15 (95% CI: 1.00–1.32) in current users of snus. In individuals consuming 5–6 boxes per week, the HR was 1.42 (95% CI: 1.07–1.87); in those consuming ≥7 boxes per week, the HR was 1.68 (95% CI: 1.17–2.41). Each additional box of snus consumed per week yielded an HR of 1.08 (95% CI: 1.01–1.16).
Citera
2019-02-25, 19:33
Medlem
Men finns det inte risk för högt blodtryck, diabetes och som kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar? Man kan få diabetes via cigaretter, ingen aning med snus men jag antar att man kan det.
Citera
2019-02-25, 19:38
Medlem
Tw1steds avatar
Ett gammalt uttryck är Snus lite dåligt för knäskålarna och att man får glansigare tänder. Vilket förvisso icke stämmer.
Citera
2019-02-25, 21:04
Medlem
Snus tar bort mitt sockersug HELT. Det gör att mina risker för diabetes och övervikt minskar drastiskt.
Citera
2019-02-25, 21:41
Medlem
Messerschmittzs avatar
Har snusat dygnet runt i mer än 20 år och är sällan sjuk, ingen övervikt, bra fysik, inget problem med sex som många påstår att nikotinet är orsak till mm.Har slutat två gånger under längre perioder men börjat igen när jag gillat snuset.Men vi är alla olika och påverkas också olika av olika preparat i livet.Enda anledningen som finns idag till att sluta är den löjligt höga kostnaden för en dosa snus ute i handeln där en större del är skatt till staten.
Citera
2019-02-25, 21:45
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Det är farligt för tänderna sägs det.
Nej. Inte alls. För tandköttet. Kan vara. Finns ingen skada man kan hitta hos alla snusare som man kan med rökare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in