2019-02-25, 20:00
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Älskar när du är igång igen rapytt! Får ångest när du säger att du ska dra dig tillbaka. Tråden behöver dig!
Vi kan inte lägga av nu när fupen ska krävas ut! Varför sitter polisen och håller på den? Den har ju varit klar länge.
Jag har tänkt mkt på Agnes och skolan. Önskar så att någon från tiden i gbg ville göra sin röst hörd. Var det inte någon i början av tråden?
Var hon mobbad? Nu minns jag. Någon skrev ngt om en händelse i skolan i gbg.
Alla svar ligger i dåtiden. Långt innan morden.
Jag förstår inte vad pt kom med för nytt? Jo det bestialiska tillvägagångsättet men inget mer.
Att föräldrarna var överrens gick man ut med redan efter några dagar. Likaså att barnen var sjuka. Nu bekräftades mediagnosen men ingen info om sjukvårdskontakter, vårdplan,hur man kommit fram till diagnosen, inget om skolans beslut om hemundervisning, ingen redogörelse av hur man kommit fram till gemensamt beslut.
Ingenting! Hur kan det sammanfatta ett års utredning? Jajaja. Vi har inte rätt att veta.
Jo vi har väl all rätt i världen att få veta varför Agnes och Moa mördades.
Anhöriga lever i ett helvete. Ett tungt sorgearbete. Går inte att föreställa sig. Sina barn älskar man oavsett vad dom gjort. Skuldkänslor finns alltid vid självmord. Har kontakten dessutom varit bristfällig känns det ännu svårare. Om man dessutom lever i en miljö där yta och fasad är viktigt så blir fallet ännu högre. Man känner skam. Jag tänker att anhöriga behöver all hjälp och stöd som finns och inte bara av vänner utan proffshjälp vilket dom säkert får. Oskars pappa har kanske byggt upp hela livet kring framgång och prestation och varit väldigt stolt över sin son. Det är den bilden han behöver ha kvar för att övht orka gå vidare.
Det tar lång tid att ta in vad som faktiskt hänt.
Om det någonsin går. Jag tror att man ska se hemsidan i det perspektivet. En pappa som behöver sin stolthet över sin son. För att övht. orka leva vidare. Vi kan inte begära något av anhöriga. Dom lever i kaos.
Det står inte i kontrast till att allmänheten får insyn i utredningen. Det värsta ,mest otänkbara har redan hänt. Vad skulle rimligen vara värre?

Värre vore att tvingas dela detta fruktansvärda med hela svenska folket.
Citera
2019-02-25, 20:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men du insinuerar att släkten "högt uppsatta jurister" skulle ha kunnat lägga munkavle på polisen. Det är ju i så fall ett brott i sig... alltså som du menar att de kan ha begått. Vad kallas det brottet för...?

Nej, jag vet inte om polisen påverkats.
Men kombinationen av att saker sopas under mattan samtidigt som folk har vissa kontakter, släktband eller positioner i samhället, väcker tyvärr alltid misstankar.

Att anhöriga har påverkar polisen att korrigera PT informationen är klarlagt.
PT gav inte de klargörande svar som idag saknas. Kanske hade polisen från början tänkt lämna ut annan eller mer info?
Kombination av brist på tydliga svar, bl a utelämnandet att O även är misstänkt för att ha dödat H och önskan från anhöriga att korrigera PT, väcker funderingar.

Men anhöriga gör inte fel om de vill eller försöker påverka (inom vissa gränser). Det är polisen som låter sig påverkas som då gör fel.

OT: Man ska inte glömma att utredarna av Palmemordet tillät att fru Palme styrde konfrontationen efter sin vilja och vägrade ljudupptagning när hon skulle identifiera mördaren. Detta försvagade bevisvärdet av utpekandet av CP i rätten och var en av orsakerna att CP frikändes.
Det var den gången mycket erfarna poliser som lät sig påverkas till ett så tokigt handlande..
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-25 kl. 20:19.
Citera
2019-02-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Värre vore att tvingas dela detta fruktansvärda med hela svenska folket.
Nej det tror jag absolut inte. Anhöriga kan aldrig lastas för det som har hänt. Oavsett hur deras relationer sett ut. Det är föräldern/föräldrarna ensamma som bär skulden. Om dom anhöriga har proffshjälp vilket jag hoppas och tror så får dom stöd och hjälp med att bearbeta skam och skuldkänslor. Rykten och spekulationer är alltid värre än vetskap.
Sedan, hela svenska folket är ju en klar överdrift. Många är intresserade. Några helt insnöade som vi här men faktiskt många bryr sig inte. Det där med hela svenska folket får du ta med dom där du stöttar😀
Citera
2019-02-25, 20:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Nej det tror jag absolut inte. Anhöriga kan aldrig lastas för det som har hänt. Oavsett hur deras relationer sett ut. Det är föräldern/föräldrarna ensamma som bär skulden. Om dom anhöriga har proffshjälp vilket jag hoppas och tror så får dom stöd och hjälp med att bearbeta skam och skuldkänslor. Rykten och spekulationer är alltid värre än vetskap.
Sedan, hela svenska folket är ju en klar överdrift. Många är intresserade. Några helt insnöade som vi här men faktiskt många bryr sig inte. Det där med hela svenska folket får du ta med dom där du stöttar😀

Där har du helt fel i ditt resonemang, de anhöriga vill nog helst av allt få sörja sina döda i fred och inte ha några hyenor som ringer och snokar.

Men jag vet ju var du står i frågan så jag är inte förvånad.
Citera
2019-02-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
https://www.fokus.se/2018/06/hopplos-diagnos/

Det är väl bara att läsa artiklar som denna med rubriken "En hopplös diagnos" så förstår man att de gav upp. Det är otroligt att granskande media som Fokus inte kan fördjupa sig mer än att låta läkaren för "lobbyn" säga att det inte finns några bevis för att sjukdomen har psykiska orsaker. Inte heller vet man varför sjukdomen verkar drabba högpresterande. Alla som kommer i beröring med lobbyn basunerar ut "MÖRKRET" och att alla som drabbats är missförstådda, att vården inte fattar, att det saknas resurser med mera. Att en majoritet av sjukvården ifrågasätter får kritik.

Det jag stör mig mest på är att media verkar tappa sin granskande roll när de har med just lobbyn i detta fall att göra. Så stark är den, men man tror att den är svag eftersom den inte får som den vill. Att här ramlas mellan stolarna är ju beklagligt.

Om man inte vet vad något beror på så får man inte prata om hopplös... tycker jag. Vem säger att något är hopplöst och varför? Okej, de har det tufft, men är det hopplöst? Indirekt kan man säga att lobbyn påverkar alla drabbade kraftigt negativt, även om man ska lyssna, så är det ju tokigt att ständigt mata på med ord som just hopplöshet. Ger det energi och styrka?

O och H tappade hoppet...

Tror att det vore bra om polisen tittade närmare på kopplingen lobbyn och familjens fullständiga haveri. Dessutom var ju O en högpresterare som kanske marinerade döttrarna i ME. Om nu 5 personer anger att de vill begå självmord till följd av ME, är det enbart förstärkt vård man ska titta på eller är det så att man behöver göra upp med mörkerspridningen?

Finns det några andra patientorganisationer som är så här inriktade på hopplöshet? En sak förstår jag inte heller. Det kanske du kan svara på. Man pratar om neurologisk sjukdom, men det finns ju inga fysiska bevis?

Håller med om mycket du skriver. "Mörkret" som poängteras av ME-lobbyn kan inte skänka krafter till någon som är sjuk. Som motvikt till detta mörker skulle sjuka individer behöva mer positiv input: de skulle behöva möta människor som kan förmedla hopp, människor som kan hjälpa de sjuka att få göra åtminstone någonting som var roligt för dem, utifrån dagsformen. A och M hade behövt nära kontakt och nära relationer till kloka, seriösa och kunniga personer som hjälpt till med att skänka åtminstone något positivt innehåll till deras liv, vid sidan av skolarbetet.

Eftersom föräldrarna ville fortsätta att yrkesarbeta så gott som heltid, hade andra personer behövt träda in. Hur var det - fanns det fler vuxna runt barnen? Det hade säkert inte varit problem med att - i samråd med läkare - göra en planering där skolundervisningen fått stå tillbaka litet till förmån för ett något mer lustfullt innehåll i dagsprogrammet.

Fler vuxna runt barnen hade inte gjort dem friska, men möjligen hjälpt dem att uthärda sjukdomen något bättre.

Upplevelsen av sjukdom - och även faktisk försämring eller förbättring av sjukdom - utvecklas och påverkas av samspelet mellan den sjuka och den omgivande miljön. Den som är sjuk och samtidigt omgiven av ledsna vuxna, och när de sjuka dessutom förväntas fylla sina dagar med aktiviteter som kanske inte är enbart positiva - den har ett mindre gynnsamt läge än den som har en mer stöttande omgivning.

Om O och H var så påtagligt olyckliga över flickornas sjukdomar, att de inte förmådde stötta tjejerna, så hade det kanske varit bättre om det funnits andra vuxna som kunnat ta över eller åtminstone gå in och stötta upp situationen. Om O och H dessutom var så uppgivna att de planerade att alla skulle dö - ja, då levde ju flickorna i en miljö där de varken kunde blir friskare eller lära sig att leva med sjukdomen.

Därför är för mg den allra viktigaste frågan: Hur såg höstterminen 2017 ut för barnen och deras föräldrar? Vilket stöd hade familjen erbjudits? Vilket stöd hade de tackat ja till och vilket hade de avböjt? Vilka andra vuxna än föräldrarna fanns runt barnen och hade till uppgift att stötta dem? Vilket stöd hade föräldrarna själva, aktivt letat efter för sina barn och för sig själva?

Den som är sjuk kan inte så lätt bli frisk i en sjuk miljö.
Senast redigerad av Kryptogam 2019-02-25 kl. 20:48.
Citera
2019-02-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om man skall gå efter PT så hade föräldrarna angivit flickornas hälsa som anledning till morden. Antingen tror man på utredningens sammantagna bild eller inte.

Jag har nu till slut kommit fram till att både Hanna och Oskar älskade sina barn, de ville göra allt för dom och ge dom hela världen om de kunnat.
Efter år av lidande och sökande av lindring och bot hamnade Agnes på en mycket mörk plats - hon blev deprimerad och till slut även suicidal. Jag tror bestämt på att Agnes hade uttalat detta för föräldrarna, så O och A ordnade så att Moa stannade hemma för att hålla koll på Agnes.

Agnes tillstånd förvärras och föräldrarna har slut på alternativ för Agnes problem och mående. Ingen och ingenting kan hjälpa Agnes att må bättre. Hon är djupt deprimerad som hela familjen (mer eller mindre) Det blir svårt för hela familjen i och med att Agnes inte längre vill eller orkar kämpa med sin sjukdom, hon har givit upp.

Utredningen har angivit att mamma och pappa dödade barnen och begick självmord. Anledningen till detta var barnens sjukdom. Oskar och Hanna mäktadeinte med att se Agnes lida de hade inget annat alternativ än döden för att få slut på eländet.

Detta var föräldrarnas enda alternativ. Det behövdes ingen triggar eller psykiska sjukdomar, ondska mm. De var ingen sjuk symbios som världen aldrig tidigare sett. Agnes led i flera år, mamma och pappa orkade inte se på längre.

Tror man på vad polisen gått ut med i PT, så finns svaret där, i avskedsbrevet. Orsak- barnens sjukdom

Kan du bara förklara mig varför ingen kurator uppmärksammade problemet med As själmordstankar? Varför inte skolpsykologen märkte något? Ingen lärare? Varför just två akademiker föräldrar som lyckades att få en mycket omfattande hemundervisning för två barn (jag tror det är någon av de mest omfattande hemundervisning någon har organiserad för sina barn i Sverige) - varför just dessa föräldrar inte klarade att få den bästa hjälp för sin dotter A angående självmordstankar eller ME. Det finns mycket bra hjälp att få och ganska omgående när man har möjlighet att betala privat (angående suicidala tankar). För ME hade man kunnat åka till Stora Sköndal eller ett kompetent stället i Norge.

Men inget av detta hände. Eventuell en resa till Tyskland (antagligen innan me diagnosen). Ingen hjälp från SUS (varför?). Och sen? Efter diagnosen? Det verkar så att man har lagt mycket mer energi på att fixa hemundervisning än man har lagt på att får vård för barnen. I alla fall efter det vad som har kommit fram här. Och just det stinker till himmelen, tycker jag.
Och att då antar att föräldrarna tyckte det var bäst att hjälpa till med självmorden - ursäkta uttrycket - det tycker jag är ett mycket cyniskt synsätt.
Citera
2019-02-25, 21:50
Medlem
Pressetiska regler verkar inte förhindra att man skriva så här detaljerad - bara dådet skedde i ett annat land https://www.expressen.se/nyheter/mamman-korde-sina-barn-till-skogen-skot-dem-/

Sjuk är dessa fall. Hur sjukt kan det egentligen bli när man sjukanmälda sina barn för att döda de? Men här verkar det i alla fall vara uppenbart att gm var sjuk.
Citera
2019-02-25, 21:52
Medlem
Det är väldigt lätt att tacka nej till hjälp och stöd som erbjuds. Även om du blir utredd på soc kan du tacka nej till ”familjestöd”. Särskilt lätt är det om fasaden är fin och både barn och vuxna har intellektuella resurser.

Det är inte ovanligt att folk/barn/vuxna begår suicid utan att någon i omgivningen vågat ta upp det med personen i fråga. Ofta har omgivningen märkt något, men i te kunnat sätta fingret på det.

Det är så mycket droger, alkohol, missbruk av andra slag, misshandel och elände som försiggår utan att grannar, kollegor och lärare har någon aning.

Det går inte att veta vilket stöd föräldrarna och/eller barnen har erbjudits, för det går under sekretess. Men det går att veta att det är möjligt att tacka nej till hjälp även om den erbjuds.

Jag tycker det är anmärkningsvärt hur många här inne som är beredda att acceptera ”barnen var sjuka, föräldrarna gjorde sitt bästa, de var kärleksfulla föräldrar, men nu är alla döda”.

Om du dödar dina barn är det väl VÄLDIGT sannolikt att du kanske inte är så kärleksfull trots allt? Du kanske till och med är aningen självisk? Till och med en gnutta ond? OAVSETT vad du skriver för anledningar i ditt avskedsbrev. (En som dödar kan faktiskt ljuga. Jag tror till och med att en som dödar andra människor också är lite mer benägen än andra att ljuga. Och då kanske du också är rädd att din lögn avslöjas)

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med om mycket du skriver. "Mörkret" som poängteras av ME-lobbyn kan inte skänka krafter till någon som är sjuk. Som motvikt till detta mörker skulle sjuka individer behöva mer positiv input: de skulle behöva möta människor som kan förmedla hopp, människor som kan hjälpa de sjuka att få göra åtminstone någonting som var roligt för dem, utifrån dagsformen. A och M hade behövt nära kontakt och nära relationer till kloka, seriösa och kunniga personer som hjälpt till med att skänka åtminstone något positivt innehåll till deras liv, vid sidan av skolarbetet.

Eftersom föräldrarna ville fortsätta att yrkesarbeta så gott som heltid, hade andra personer behövt träda in. Hur var det - fanns det fler vuxna runt barnen? Det hade säkert inte varit problem med att - i samråd med läkare - göra en planering där skolundervisningen fått stå tillbaka litet till förmån för ett något mer lustfullt innehåll i dagsprogrammet.

Fler vuxna runt barnen hade inte gjort dem friska, men möjligen hjälpt dem att uthärda sjukdomen något bättre.

Upplevelsen av sjukdom - och även faktisk försämring eller förbättring av sjukdom - utvecklas och påverkas av samspelet mellan den sjuka och den omgivande miljön. Den som är sjuk och samtidigt omgiven av ledsna vuxna, och när de sjuka dessutom förväntas fylla sina dagar med aktiviteter som kanske inte är enbart positiva - den har ett mindre gynnsamt läge än den som har en mer stöttande omgivning.

Om O och H var så påtagligt olyckliga över flickornas sjukdomar, att de inte förmådde stötta tjejerna, så hade det kanske varit bättre om det funnits andra vuxna som kunnat ta över eller åtminstone gå in och stötta upp situationen. Om O och H dessutom var så uppgivna att de planerade att alla skulle dö - ja, då levde ju flickorna i en miljö där de varken kunde blir friskare eller lära sig att leva med sjukdomen.

Därför är för mg den allra viktigaste frågan: Hur såg höstterminen 2017 ut för barnen och deras föräldrar? Vilket stöd hade familjen erbjudits? Vilket stöd hade de tackat ja till och vilket hade de avböjt? Vilka andra vuxna än föräldrarna fanns runt barnen och hade till uppgift att stötta dem? Vilket stöd hade föräldrarna själva, aktivt letat efter för sina barn och för sig själva?

Citera
2019-02-25, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om man skall gå efter PT så hade föräldrarna angivit flickornas hälsa som anledning till morden. Antingen tror man på utredningens sammantagna bild eller inte.

Jag har nu till slut kommit fram till att både Hanna och Oskar älskade sina barn, de ville göra allt för dom och ge dom hela världen om de kunnat.
Efter år av lidande och sökande av lindring och bot hamnade Agnes på en mycket mörk plats - hon blev deprimerad och till slut även suicidal. Jag tror bestämt på att Agnes hade uttalat detta för föräldrarna, så O och A ordnade så att Moa stannade hemma för att hålla koll på Agnes.

Agnes tillstånd förvärras och föräldrarna har slut på alternativ för Agnes problem och mående. Ingen och ingenting kan hjälpa Agnes att må bättre. Hon är djupt deprimerad som hela familjen (mer eller mindre) Det blir svårt för hela familjen i och med att Agnes inte längre vill eller orkar kämpa med sin sjukdom, hon har givit upp.

Utredningen har angivit att mamma och pappa dödade barnen och begick självmord. Anledningen till detta var barnens sjukdom. Oskar och Hanna mäktadeinte med att se Agnes lida de hade inget annat alternativ än döden för att få slut på eländet.

Detta var föräldrarnas enda alternativ. Det behövdes ingen triggar eller psykiska sjukdomar, ondska mm. De var ingen sjuk symbios som världen aldrig tidigare sett. Agnes led i flera år, mamma och pappa orkade inte se på längre.

Tror man på vad polisen gått ut med i PT, så finns svaret där, i avskedsbrevet. Orsak- barnens sjukdom

Det fetade:
"Föräldrarnas enda alternativ?" Det krävs mer än så för att ta livet av sina barn. Att man ens kan tänka tanken.

Självklart fanns det andra alternativ för familjen, men i sin nedåtgående spiral av depression och självömkan och dessutom ha mage att skylla hela tragedin på barnen - och där deras framtidsdrömmar för sig själva och sina barn, så begick de dessa illgärningar. Det är oförståeligt.

Låter på dig som att du "förstår" föräldrarnas beslut och att det på nåt obegripligt sätt var ok.
Citera
2019-02-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Varför har jag som enligt era epitet tillhör ME-maffian en så helt annorlunda bild av dess verksamhet. Det skrivs massor om aktuell forskning och om en sjukvård som börjar ha mer insikt och kunskap i sjukdomen. Lobbyn delar dagligen tips och trix om en bättre vardag och hjälper varandra.
Varför är några skribenter så angelägna att sprida denna mörka bild av sjukdomen - som inte ens är drabbade - eller?
Varför skulle inte O och H ha läst sig till att genombrottet är nära, att barn har bättre prognos och att det finns hopp? Tror de hade det tufft men att det var något annat som tippade dem över kanten.
Citera
2019-02-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS

Jag tycker det är anmärkningsvärt hur många här inne som är beredda att acceptera ”barnen var sjuka, föräldrarna gjorde sitt bästa, de var kärleksfulla föräldrar, men nu är alla döda”)

Det är en sak om vi här spekulerar kring detta - men en helt annan sak om de som jobbar med barn tänker också så. Så som rektorn - eventuellt. Om man då inte klara upp fallet ordentlig, så kan man då stanna kvar i dessa tankebanor - och det, tycker jag, är kontraproduktiv.
Citera
2019-02-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Man kan tolka det som sades på pressträffen som att diagnosen på ME tog så mycket fokus och kraft att man inte ansåg sig kunna leva ett liv i egentlig mening.

I avskedsbrevet/förklaringsbrevet framgår det att föräldrarna gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet att dom skulle avsluta sina och sina barns liv. Anledningen att dom har gjort detta är att barnen fått var sin diagnos av sjukdomen ME. Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat-
Ingen av oss kommer kunna leva ett liv i någon egentlig mening. slutcitat

Nej, de var rädda inför framtiden. Uppskrämda av lobbyn, tolkar jag det som. En mörk och hopplös framtid, skriver tidningar som Fokus, när de formulerar en rubrik som fullständigt slår undan benen på folk. "Hopplös diagnos". Här och nu kunde de jobba heltid och leva faktiskt precis som vanligt. Om de inte fuskade med sina jobb och halkade efter när de jobba hemma, man kan misstänka det också. Till slut brast bubblan, om O inte förberett sin konferens som han skulle.

De planerade även morden, så ork och kraft hade de. Det var inte så att de var utrangerade i sin föräldraroll. De vägrade acceptera alternativa bilder, de var självgoda och arroganta i sitt föräldraskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in