Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Då har hon inte hetsat till självmord, utan till mord. Och det faller under annan rubricering i så fall. Troligen stämpling. Har dock aldrig hört att någon "hetsat" någon till mord, men nån annan kanske minns något fall?
Edit: Johanna Möller kan jag tycka hetsade Mohammed till mord. Han fick väl 14 år om jag minns rätt. Och hon livstid.
Ja, man behöver inte själv utföra gärningen, en del kanske tror att man själv måste det för att kunna dömas.
Jag har i tråden däremot framställt att båda barnen kan ha knäckts till orkeslöshet, en annan form av trakasserier. Det kan också vara så att skolan, barnen eller föräldrarna, dolt missförhållanden i skolan.
Var det stökigt i klassrummet? Aktiv mobbing? Utfrysning? Hur väl kom den nyinflyttade Agnes in i klassen? Hårt hållna barn kan ha svårare att hävda sig själva i utsatta lägen. Barn sniffar sig gärna till skörhet, de otäcka små liven. Det är lite som att ha ett infekterat sår, låg självkänsla. Det stör människor, omedvetet eller medvetet.
Okej, nu är jag i gång i tråden igen. Fasiken...
En fråga: Hur länge gick Agnes i skolan i Bjärred? När flyttade de till Bjärred och när gick Agnes hem från skolan för att aldrig komma tillbaka? Att Moa blev sympatisjuk är jag övertygad om...