2019-02-25, 17:21
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Okej, du är aspig. Jag menar att det i andra länder bestraffats att systematiskt påtala att någon bör begå självmord. Är det samma i Sverige, vilket brott begår man då? Det är i vart fall brottsligt att trakassera.
Regeringen har 2018 tillsatt utredning om en ny lag som kriminaliserar hets till självmord. Vi får väl se om den genererar något i slutändan. Väldigt OT. Har ju inget med den här tråden att göra. Förr var det kriminaliserat med försök till självmord. Dvs, dog man inte av sitt självmordsförsök, så blev man straffad. Också väldigt OT.
Citera
2019-02-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Regeringen har 2018 tillsatt utredning om en ny lag som kriminaliserar hets till självmord. Vi får väl se om den genererar något i slutändan. Väldigt OT. Har ju inget med den här tråden att göra. Förr var det kriminaliserat med försök till självmord. Dvs, dog man inte av sitt självmordsförsök, så blev man straffad. Också väldigt OT.

Tack för info! Men hur vet du att det inte har med topic att göra? Det är många i tråden som framhärdat i att H hetsade O till att ha ihjäl familjen, han blev hennes lydiga redskap bara. Även att kollegan till O beklagande med "det som inte fick hända hände" anses av en del spegla detta.
Citera
2019-02-25, 17:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Tack för info! Men hur vet du att det inte har med topic att göra? Det är många i tråden som framhärdat i att H hetsade O till att ha ihjäl familjen.
Då har hon inte hetsat till självmord, utan till mord. Och det faller under annan rubricering i så fall. Troligen stämpling. Har dock aldrig hört att någon "hetsat" någon till mord, men nån annan kanske minns något fall?

Edit: Johanna Möller kan jag tycka hetsade Mohammed till mord. Han fick väl 14 år om jag minns rätt. Och hon livstid.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-25 kl. 17:33.
Citera
2019-02-25, 17:33
Medlem
Citat:
Då har hon inte hetsat till självmord, utan till mord. Och det faller under annan rubricering i så fall. Troligen stämpling. Har dock aldrig hört att någon "hetsat" någon till mord, men nån annan kanske minns något fall?

Men O tog ju livet av sig, hon kan ha hetsat till självmord menar många.

Du kan ju googla på R*jo och Enskede så hittar du ett fall där ungdomar hetsade en kille till mord. Att hetsa till självmord är mer ovanligt, hände i USA.
Citera
2019-02-25, 17:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Men O tog ju livet av sig, hon kan ha hetsat till självmord menar många.

Du kan ju googla på R*jo och Enskede så hittar du ett fall där ungdomar hetsade en kille till mord. Att hetsa till självmord är mer ovanligt, hände i USA.
Läste hela sms-konversationen om en tjej som hetsade sin ex(?)-kille till självmord. Är det det fallet du menar? Riktigt riktigt otäckt. Minns inte vad som hände med henne. Fick hon något straff?
Citera
2019-02-25, 17:36
Medlem
Citat:

Edit: Johanna Möller kan jag tycka hetsade Mohammed till mord. Han fick väl 14 år om jag minns rätt. Och hon livstid.

Ja, man behöver inte själv utföra gärningen, en del kanske tror att man själv måste det för att kunna dömas.

Jag har i tråden däremot framställt att båda barnen kan ha knäckts till orkeslöshet, en annan form av trakasserier. Det kan också vara så att skolan, barnen eller föräldrarna, dolt missförhållanden i skolan.

Var det stökigt i klassrummet? Aktiv mobbing? Utfrysning? Hur väl kom den nyinflyttade Agnes in i klassen? Hårt hållna barn kan ha svårare att hävda sig själva i utsatta lägen. Barn sniffar sig gärna till skörhet, de otäcka små liven. Det är lite som att ha ett infekterat sår, låg självkänsla. Det stör människor, omedvetet eller medvetet.

Okej, nu är jag i gång i tråden igen. Fasiken...

En fråga: Hur länge gick Agnes i skolan i Bjärred? När flyttade de till Bjärred och när gick Agnes hem från skolan för att aldrig komma tillbaka? Att Moa blev sympatisjuk är jag övertygad om...
Citera
2019-02-25, 17:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja, man behöver inte själv utföra gärningen, en del kanske tror att man själv måste det för att kunna dömas.

Jag har i tråden däremot framställt att båda barnen kan ha knäckts till orkeslöshet, en annan form av trakasserier. Det kan också vara så att skolan, barnen eller föräldrarna, dolt missförhållanden i skolan.

Var det stökigt i klassrummet? Aktiv mobbing? Utfrysning? Hur väl kom den nyinflyttade Agnes in i klassen? Hårt hållna barn kan ha svårare att hävda sig själva i utsatta lägen. Barn sniffar sig gärna till skörhet, de otäcka små liven. Det är lite som att ha ett infekterat sår, låg självkänsla. Det stör människor, omedvetet eller medvetet.

Okej, nu är jag i gång i tråden igen. Fasiken...

En fråga: Hur länge gick Agnes i skolan i Bjärred? När flyttade de till Bjärred och när gick Agnes hem från skolan för att aldrig komma tillbaka? Att Moa blev sympatisjuk är jag övertygad om...
För mycket info i tråden. Men de flyttade väl till Bjärred 2012? Och hon fick hemgång 2015? Moa är jag övertygad om inte ens blev sjuk, jag tror hon hölls hemma som Agnes sällskap. Nåt var verkligen inte friskt i den familjen (vilket ju facit visade). Eller så såg Moa hur mycket sympati Agnes fick och låtsades bli dålig hon också.
Citera
2019-02-25, 17:59
Medlem
Citat:
För mycket info i tråden. Men de flyttade väl till Bjärred 2012? Och hon fick hemgång 2015? Moa är jag övertygad om inte ens blev sjuk, jag tror hon hölls hemma som Agnes sällskap. Nåt var verkligen inte friskt i den familjen (vilket ju facit visade). Eller så såg Moa hur mycket sympati Agnes fick och låtsades bli dålig hon också.

Hon hade haft hemskolning i tre år, och då antagligen först varit frånvarande mycket i säg, ett halvår-ett år. 2017-4=2013 någon gång blev problemen uppenbara kanske... 2012... kopplar hemmasittandet till skolgången, det sociala...

Varför försökte inte O och H med byte av skola?

Gammal text, men många lider i det tysta:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLrowv/skolstart-en-mardrom-for-alla-mobbade

Berättade barnen kanske aldrig om vad det var som gjorde att de skolvägrade? Sen kom en diagnos in i bilden som ytterligare stökade till det för familjen, men som gjorde att barnen kunde smita in i rummet, där det var tryggt... eller riktigt otryggt...

Stackars barn...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-25 kl. 18:16.
Citera
2019-02-25, 18:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad kallas brottet i andra länder, det kanske går att prova Google translate om man vet det?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hon-hetsade-sin-pojkvan-att-ta-sitt-liv

Det visade sig att mannens ett år yngre flickvän hetsat honom att göra verklighet av självmordsplanerna. Det menar åtminstone åklagaren Maryclare Flynn som nu ställer den i dag 20-åriga kvinnan inför rätta, åtalad för dråp. Motivet till att förmå pojkvännen att ta sitt liv ska ha varit att väcka uppmärksamhet och själv få medlidande.
Citera
2019-02-25, 18:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Inte ordningen på ”rak arm” sa polisen men kanske FUP beskriver vart den böjt sig. Vem som dött i vilken omgång.
En FUP behövs.

Att exakt turordning inte kan fastställas kan egentligen betyda att man inte vet vilket av barnen som dödades först, men att man vet när i relationen till barnen H dog.
Att O suiciderade sist är klarlagt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-25 kl. 18:57.
Citera
2019-02-25, 18:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
De SA ju att de inte hittat något som triggade morden. Så man får nog tro på vad som framkommit, att det handlar om en dålig livskvalitet för de inblandade. Sen om paret menar dem själva eller om den dåliga livskvaliteten även inbegriper barnen ("ingen av oss"), låter jag vara osagt. Tror inte att det framkommit faktiskt.

Upprinnelseorsak dvs hur O och H resonerat - om de nu resonerat om att mörda barnen - är ju inte riktigt samma sak som utlösande trigger.
Båda barnen har ju faktiskt varit hemskolade pga sjukdom i flera månader.
Hur och vad man diskuterat under dessa månader vore ju verkligen intressant att få mer information om, om utredarna har hittat några spår av planering..
Det är ju faktiskt det en stor del av tråden här handlar om - hur har O och H kunnat resonera sig fram till denna vansinniga "lösning"?
Citera
2019-02-25, 18:57
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hon-hetsade-sin-pojkvan-att-ta-sitt-liv

Det visade sig att mannens ett år yngre flickvän hetsat honom att göra verklighet av självmordsplanerna. Det menar åtminstone åklagaren Maryclare Flynn som nu ställer den i dag 20-åriga kvinnan inför rätta, åtalad för dråp. Motivet till att förmå pojkvännen att ta sitt liv ska ha varit att väcka uppmärksamhet och själv få medlidande.

Hon dömdes till 15 mån fängelse 2017, överklagade och fick vara fri under tiden. Det är bara någon vecka sen nästa instans fastställde domen. Nu ska hon visst överklaga till Supreme Court. Detta är i USA.

Men i Sverige är det inte helt ovanligt att åklagare yrkar för samma brott och straff om det finns flera misstänkta gärningsmän, och så får domstol avgöra. Tjatar om Yala som är ett bra exempel, där båda fälldes för mord, men olika straff.

Jag gissar att det är därför polisen på PT säger att båda i Bjärred är misstänkta för mord, för att man funnit stöd för samförstånd och gemensam planering och genomförande. Hur åtalet skulle rubricerats får vi inte veta, men gissningsvis skulle båda åtalats för mord på barnen. Om O av någon anledning ensam skulle överlevt vet vi inte om han skulle åtalats för tre mord. Om teorin, att han medverkat till H:s död, skulle stämma skulle det nog prövas som ett tredje mord. Vad sedan domstol skulle kommit fram till förblir okänt.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2019-02-25 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in