2019-02-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
70-talister och äldre generationer är de mest söndercurlade som finns. De växte upp i ett fungerande land där det inte var några problem att få ett heltidsarbete med schyssta villkor, eller ett förstahandskontrakt med rimlig hyra i valfri kommun och som slapp oroa sig för rån och överfall om kvällarna. Så hårt som ungdomen har idag har den nog inte haft sen början på förra seklet. Om ens då.

Inte nog med de, dem hade turen att rida en bostadsbubbla med värdeökningar på ~800%....
Än idag indokrinerar dem oss att det alltid är lönsamt att köpa en bostad, trots att marknaden har toppat.
Man har förstört deras framtid med skulder och samhällsoro resten av livet, åså har dem mage att smutskasta oss som curlade skitungar???

Riktiga jävla ********....
Senast redigerad av Deballerur 2019-02-25 kl. 13:36.
Citera
2019-02-25, 13:11
Medlem
Slints avatar
90-talisterna är uppvuxna med social media vilket har orsakat deras ohälsa.
Finns mycket statistik och undersökningar som styrker det.
Citera
2019-02-25, 13:14
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Söndercurlad generation. Föräldrar som gullat och stått i givakt dygnet runt. Fullmatade med upplevelser och prylar sen tidig ålder. Inget att se fram emot som vuxen då man för första gången tjänar pengar och har råd med en billig sista minuten på ett enkelt hotell. Hur spännande är det när man åkt på flashiga resor flera gånger om året och är van vid 5-stjärniga hotell. Längtan att kunna handla ett billigt plagg på HM, uteblir då man haft märkeskläder hela livet.

Därtill den otrygga miljön med no-go-zoner, tiggare i varenda gatuhörn, i princip dagliga skjutningar. Sociala medier som är en tävling i vem som är snyggast och har det mest perfekta livet. Klimathotet. Integrations- och migrationsfiaskot. Bostadsmarknaden. Otryggheten p g a den eskalerande brottsligheten. Avsaknaden av romantik som ersatts av utnyttjande och porr. Stressen i samhället både var gäller arbete och privatliv.

Tror du sammanfattar det bra här. Gillar speciellt delen med avsaknad av romantik och att man inte lär sig uppskatta de små sakerna i livet. Livet uppskattas av än själv, men med sociala medier så lär man sig inte att göra detta. Allt ska gå så jävla snabbt, vara flådigt och fint. Citatet från alfons pappa är tidslöst "man msåte ha tråkigt för att ha roligt". Svårare än så är det inte. Men när man hela tiden är i farten så måste man också komplicera saker som egentligen är väldigt simpla. Sociala medier och självhjälps-hysterin gör ju inte det hela enklare direkt heller.
Senast redigerad av Jeltzin 2019-02-25 kl. 13:18.
Citera
2019-02-25, 13:20
Medlem
Jag som 80talist sent 80tal märker inte riktigt de utan folk mår dåligt i alla åldersgrupper lite är väl pga social status samt ekonomi !
Citera
2019-02-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
70-talister och äldre generationer är de mest söndercurlade som finns. De växte upp i ett fungerande land där det inte var några problem att få ett heltidsarbete med schyssta villkor, eller ett förstahandskontrakt med rimlig hyra i valfri kommun och som slapp oroa sig för rån och överfall om kvällarna. Så hårt som ungdomen har idag har den nog inte haft sen början på förra seklet. Om ens då.
Ja fast de började ju typ jobba på 90 talet, då var det svårare att få jobb än vad det är nu, sossarna hade inte hunnit skapa alla hittepå jobb som kom på 00 talet. Bostadssituationen var dock klart bättre än nu.

Det är givetvis en fördel att få växa upp i ett fungerande samhälle, men 90 talisterna var mer bortskämda under uppväxten det är det som blir en chock för dem när de kommer ut i samhället

Ingen generation har varit så dåligt förberedda på verkligheten som 90 talister det är det som visar sig i denna statistik

Enorma krav på att vara snygg och framgångsrik, tjejerna förväntas knulla runt med invandrare tills de fyller 30 för att sen stadga sig med nån välutbildad svensk.
Inte konstigt de mår dåligt

Socialdemokratin i ett nötskal
Citera
2019-02-25, 13:23
Medlem
Kris, ångest, panik, självskadebeteende är alltså deras diagnoser.

Att de skulle vara stressade av större och ökade krav kan ju inte stämma då dessa är lägre än någonsin, speciellt i skolan.
Citera
2019-02-25, 13:31
Medlem
kjellouts avatar
Flumskolan har gjort 90 talister odisciplinerade. Kombinerar du det med internetkulturen där du hela tiden ska ladda upp bilder och presentationer hur bra du är skapar enorm osäkerhet och ångest.
Citera
2019-02-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valross1
Ja, det är jävligt ironiskt att 70-talister gnäller på att 90-talister är curlade när dom är den MEST söndercurlade generationen i människans HELA HISTORIA.
70-80 -talisterna är synnerligen otroligt dåliga föräldrar också, vilket givetvis påverkar barnens mående och sociala samspel med andra och kan ha börjat med 60-talisterna som föräldrar.

Sedan så handlar det nog om den förändrade synen på psykisk ohälsa. Man behöver inte vara galen eller med obotlig psykisk sjukdom som behöver behandling, för att söka hjälp. Psykiatrin är inte socialt tabu och inte heller att tala om att man inte mår bra.

Sist men inte minst (utan snarare den värsta orsaken) psykiatrin skapar mer än botar patienter eftersom den är ett problemsökande där människor anses ha särskild förmåga att se fel hos andra liksom att psykisk ohälsa smittar. Vi söker fel hos oss själva utan att egentligen vara "sjuka" och faller i psykfällan. Letar du efter orsaker till att du mår dåligt, tränar du upp förmågan till att göra just det i kontrast mot att istället umgås med vänner och försöka ha roligt. Inte lätt om något annat gnager men det är inte bättre att spendera hundratals timmar på att leta efter en orsak till sitt dåliga mående eftersom känslor inte är hugget i sten
Citera
2019-02-25, 13:48
Medlem
Absurt curlade ungdomar där man gjort mer än det man har gjort curlandet till en konst över något man ens kan förklara med ord.

Bevittnar detta själv bokstavligen.

När vi vuxna samlats och gjort mat och ungen kommer hem från skolan... och ungen bara pratar med bitchröst på att svar och svar på fråga möts med grinig och jävlig röst. Enbart bara det hade gjort att man fått åka in på sitt rum omedelbums med en ström av skäll under vägen och med sista orden du ska stanna här inne till du klarar av att vara trevlig.

Vilket alla inser är rätt.

vad gör dom med den här ungen ? Jo frågar om "Det" vill ha pizza som finns i frysen... ungen möter med ett utbrott och vrålar JAG VILL INTE HA DET. Pappan möter med att vara lugn men man hör att han tycker att det är jobbigt och han låter lite leden (patetiskt). Ok vill du ha sushi då ? Samma svar som innan. Vrål och skrik JAG VILL INTE HA DET.

Sen föreslår ungen nån komplicerad maträtt som tar timmar att laga till ? Varpå pappan förklarar att det tar lång tid och det är färdigt när du ska gå och lägga dig.

pappan tröttnar till lite drar en djup suck och säger bestämt (Efter allt detta). att du måste ju äte någonting och nu får du välja jag kan gå till affären och köpa köttbullar.

Varpå ungen väljer sushi till slut.

Dom gör ju inte den här ungen en björntjänst, kommer ju bli totalt omöjlig att umgås med... Bli totalt omöjlig vid absurt små motgångar och balla ur totalt vid motgångar. livet är ju orättvist många gånger och det är bara att svälja ta tu med med det eller gå vidare. Livet är orättvist och karma är en bitch...

Men dom har ungarna hamnar på psykakuten.

När man inte lärt sig det sociala spelet riktigt fullt ut då blir det ju så här. Allt ska skyllas på alla andra och är något fel på en själv ? nänä. Aldrig nånsin...
Citera
2019-02-25, 14:00
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Inte nog med de, dem hade turen att rida en bostadsbubbla med värdeökningar på ~800%....
Än idag indokrinerar dem oss att det alltid är lönsamt att köpa en bostad, trots att marknaden har toppat.
Man har förstört deras framtid med skulder och samhällsoro resten av livet, åså har dem mage att smutskasta oss som curlade skitungar???

Riktiga jävla ********....
90-talister är ena jävla mähän, bara en sån sak som skilja på de och dem. Inte ens det klarar du av.
Citera
2019-02-25, 14:06
Medlem
TheAlamos avatar
Vi blev bortskämda av våra föräldrar när vi var yngre, inkluderat mig själv. Många va oss har haft det för bra under uppväxten och nu har vi svårt att ta motgångar när vi är vuxna. Jag insåg det för några år sedan som tur var och tack vare att jag har mycket bra disciplin så har jag fått "ta igen" min uppväxt som varit "för bra" genom att lära mig att vuxenvärlden inte är så enkel som jag trodde när jag var barn. Det blir dock mycket värre. Ena brorsan är född på 00-talet och dagens skola är helt patetisk jämfört med när jag gick på den, ingen press och allt är flum eftersom barnen blir "stressade" av att plugga.

Men det är väl något vi får lära oss vid eftersom svenska folket röstar på vänstern och flum i allt. Vad jag ser som positivt med 00-talisterna är dock att det verkar vara ett mycket mer öppet samtalsklimat där det är okej att vara icke-pk, åtminstone mer okej än det var för 10 år sedan.
Citera
2019-02-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
90-talister är ena jävla mähän, bara en sån sak som skilja på de och dem. Inte ens det klarar du av.

Här har vi en grammatiknazist som kände sig lite sårad. Inget svar på sak, bara tomma påhopp..
Vem kommer från mes generationen här egentligen? ska vi ta en diskussion öga mot öga istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in