2019-02-24, 17:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du vet inte vad du talar om som vanligt. Väldigt trist att läsa dina conklusioner. Sanningen komma fram med tiden? Göra anhöriga nöjda? Så det är DET du tror att polisen sysslar med? Nej. Här har du folk som är stolta över sitt jobb, som gillar sina utredningar och som definitivt inte fuskar iväg med något bara för att göra "anhöriga nöjda". Otroligt förolämpande och respektlöst måste jag säga.

Det finns rätt många rykten om att alla anhöriga och närstående inte är nöjda, att båda sidor inte tycker likadant.
Rykten och obekräftade påståenden med många mellanhänder, inga säkra uppgifter alls.
Även uppgifter att olika journalister och grävare väntar på att fallet ska avslutas för att sätta igång mer.
Citera
2019-02-24, 17:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns rätt många rykten om att alla anhöriga och närstående inte är nöjda, att båda sidor inte tycker likadant.
Rykten och obekräftade påstående med många mellanhänder, inga säkra uppgifter alls.
Även uppgifter att olika journalister och grävare väntar på att fallet ska avslutas för att sätta igång mer.
Ja, rykten ska man absolut lyssna på. Det är ju sanningen. Alla rykten. Utan någon som helst urskiljning. Det finns verkligen ingen hejd på nånting.
Citera
2019-02-24, 17:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, rykten ska man absolut lyssna på. Det är ju sanningen. Alla rykten. Utan någon som helst urskiljning. Det finns verkligen ingen hejd på nånting.

Vi får väl se.
Mitt inlägg var mest för att förklara att man nog inte kan bunta ihop alla anhöriga och förutsätta att de absolut måste tycka likadant allihop.
Citera
2019-02-24, 17:45
Medlem
Citat:
Du vet inte vad du talar om som vanligt. Väldigt trist att läsa dina conklusioner. Sanningen komma fram med tiden? Göra anhöriga nöjda? Så det är DET du tror att polisen sysslar med? Nej. Här har du folk som är stolta över sitt jobb, som gillar sina utredningar och som definitivt inte fuskar iväg med något bara för att göra "anhöriga nöjda". Otroligt förolämpande och respektlöst måste jag säga.
Jag tänker tydligen mer än polisen själv på deras rykte. Polisen är en myndighet som skall jobba för medborgare. Inte mot dom. Polisen vinner i längden att gå ut med exempelvis om det finns nån video el inte. Vad skulle polisen förlora på det?
Citera
2019-02-24, 17:47
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vi får väl se.
Mitt inlägg var mest för att förklara att man nog inte kan bunta ihop alla anhöriga och förutsätta att de absolut måste tycka likadant allihop.
Jag är övertygad om att inte alla tycker likadant. Eller att alla är "nöjda" med de förklaringar man fått. Däremot tror jag att de helt enkelt får acceptera de svar som utredningen har kommit fram till. Jag har svårt att tro att dessa anhöriga är lika benägna till konspirationsteorier som flera här i tråden.

Och därmed sätter åtminstone jag punkt för denna förföljelse och misstro av polisens utredning av ett par som de facto planerat och dödat sina två barn.
Citera
2019-02-24, 18:09
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att inte alla tycker likadant. Eller att alla är "nöjda" med de förklaringar man fått. Däremot tror jag att de helt enkelt får acceptera de svar som utredningen har kommit fram till. Jag har svårt att tro att dessa anhöriga är lika benägna till konspirationsteorier som flera här i tråden.

Och därmed sätter åtminstone jag punkt för denna förföljelse och misstro av polisens utredning av ett par som de facto planerat och dödat sina två barn.
Fast det där stämmer inte riktigt flashig. ellie berättade om hur anhöriga en lång tid trodde att en utomstående utfört morden. Att framförallt Oskars pappa låg på utredarna. Sedan fanns bland anhöriga en teori om att Hanna långsamt förgiftat A o M för att framkalla sjukdomssymtom. Dessutom en mängd olika bud om borrelia och icke fastställda diagnoser. Jag tror att elli verkligen hade info men att den infon präglades av ena sidan av släkten och jag tror att det finns många olika uppfattningar bland anhöriga.
Jag tror ingen här ifrågasätter eller vill angripa polisen. Jag tror att dom varit djupt berörda av detta fall men att dom kan ha varit pressade av vissa anhöriga som inte underlättat deras jobb precis.
Citera
2019-02-24, 18:16
Medlem
Läs här om den stora oenigheten bland läkare och forskare angående ME. I Norge verkar man dock ha kommit längst med sin "lightning process" (se mot slutet av artikeln) .

Vissa läkare anser t.o.m att ME är existensiellt betingat - och av allt jag hittills har läst så är jag tveksamt positiv till de just de tankegångarna. Men det betyder INTE att jag på något sätt förringar patienternas smärta, ofantliga trötthet och andra symptom.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/diagnosen-delar-lakarna-i-tva-lager/
Citera
2019-02-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Viktigt att ta upp förlåtelse och inte bara förståelse. I ett sådant här fall tror jag anhöriga kan ha svårt att hitta en förståelse. Men kanske att de kan få en acceptans för att något som inte får hända trots allt hände. Att förlåta behöver inte innebära att man förstår en gärning eller bevekelsegrunderna till en människas beteende och handlingar. Förlåtelse inbegriper framför allt att förlåta det oförlåtliga.

JUst precis!
Citera
2019-02-24, 18:35
Medlem
Citat:
Både O och H är misstänkta för planerade och genomförda mord på barnen.

Det är inte så att O fyllt sin mordmisstankekvot / gärningsmannakvot genom att mörda H och att den enda kvar som då kan vara misstänkt för barnamorden blir H.

Citat från SS 181211:
båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.

Polisen nämner inget om att O också borde vara misstänkt för mordet på H. Polisen uttalar sig endast om att båda är misstänkta för morden på barnen.

Jag förstod att det måste finnas en anledning till att du kapade av citatet.

Citat:
Så sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomfört den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar.
Citera
2019-02-24, 18:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag förstod att det måste finnas en anledning till att du kapade av citatet.
Snyggt jobbat. Jag iddes inte ens söka efter det. Men det är klart att det alltid finns en anledning till sånt. Undrar bara vad agendan är.
Citera
2019-02-24, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Frågan är om det faktiskt bokstavligt var så att alla bevis låg på bordet, köksbordet. Alltså att mördarna på Usb-minnet sparat de dokument som visade på lång och gemensam planering. Då besparades polisen jobbet med att söka igenom en akademikers egen privata- och arbetsdator samt mammans dito. Det måste ha varit många dokument att gå igenom. Likaså att kolla igenom föräldrarnas mailkonton. Som sagt poliserna hade sina bevis redan tidigt, så antingen arbetade de väldigt intensivt med datorerna eller så hade mördarna varit föredömligt (och kusligt) behjälpliga.

Ja, det är en viktig fråga. På kvällen hade polisen eller teknikerna hittat testamentet och ett USB-minne.

Det sägs vara vanligt att inte efterlämna ett brev när man tar självmord. De här hade inte heller behövt efterlämna något men förstår att man de ville ge de anhöriga en förklaring. Förstår inte varför en sån skulle behöva vara både utskrivet och till och med formellt underskrivet? I det här fallet hade det räckt med att förklaringsbrevet var ett av dokumenten på USB-stickan. Bara ”undertecknat” i längst ner i texten. Brevet var framför allt också avsett för de anhöriga och inte polisen.
Citera
2019-02-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ja, det är en viktig fråga. På kvällen hade polisen eller teknikerna hittat testamentet och ett USB-minne.

Det sägs vara vanligt att inte efterlämna ett brev när man tar självmord. De här hade inte heller behövt efterlämna något men förstår att man de ville ge de anhöriga en förklaring. Förstår inte varför en sån skulle behöva vara både utskrivet och till och med formellt underskrivet? I det här fallet hade det räckt med att förklaringsbrevet var ett av dokumenten på USB-stickan. Bara ”undertecknat” i längst ner i texten. Brevet var framför allt också avsett för de anhöriga och inte polisen.

Antar att föräldrarna var väldigt pragmatiska och kanske de trodde att de efterlevande på nåt sätt skulle ursäkta eller förmildra det föräldrarna gjorde om de efterlämnade ett förklaringsbrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in