2019-02-24, 17:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Frågan är om det faktiskt bokstavligt var så att alla bevis låg på bordet, köksbordet. Alltså att mördarna på Usb-minnet sparat de dokument som visade på lång och gemensam planering. Då besparades polisen jobbet med att söka igenom en akademikers egen privata- och arbetsdator samt mammans dito. Det måste ha varit många dokument att gå igenom. Likaså att kolla igenom föräldrarnas mailkonton. Som sagt poliserna hade sina bevis redan tidigt, så antingen arbetade de väldigt intensivt med datorerna eller så hade mördarna varit föredömligt (och kusligt) behjälpliga.
Om jag inte minns fel så HAR de letat igenom hemmets datorer samt deras mobiler. Så det är inte enbart de framlagda "bevisen" som granskats, utan annat också där det tydligen visat sig att detta är en lång gemensam planering.
Citera
2019-02-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men här var det ju ingen som stoppade den andre. Förlåtelse tror jag inte de kommer att få, däremot finns det säkert en väg fram till tragedin.

Förlåtelse ( men inte för själva gärningen) är mycket viktigt. Förståelse också. Annars kan man som efterlevande hamna i ett träsk av bitterhet. Finns mycket att skriva om just förlåtelse.
Citera
2019-02-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Om jag inte minns fel så HAR de letat igenom hemmets datorer samt deras mobiler. Så det är inte enbart de framlagda "bevisen" som granskats, utan annat också där det tydligen visat sig att detta är en lång gemensam planering.

Ja, det borde de ha gjort. Men jag undrar vad som fanns på usb-minnet ändå. Jag har så svårt att förstå att föräldrarna ville uppge/avslöja att de planerat detta en lång tid.
Citera
2019-02-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förlåtelse ( men inte för själva gärningen) är mycket viktigt. Förståelse också. Annars kan man som efterlevande hamna i ett träsk av bitterhet. Finns mycket att skriva om just förlåtelse.
Viktigt att ta upp förlåtelse och inte bara förståelse. I ett sådant här fall tror jag anhöriga kan ha svårt att hitta en förståelse. Men kanske att de kan få en acceptans för att något som inte får hända trots allt hände. Att förlåta behöver inte innebära att man förstår en gärning eller bevekelsegrunderna till en människas beteende och handlingar. Förlåtelse inbegriper framför allt att förlåta det oförlåtliga.
Citera
2019-02-24, 17:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, det borde de ha gjort. Men jag undrar vad som fanns på usb-minnet ändå. Jag har så svårt att förstå att föräldrarna ville uppge/avslöja att de planerat detta en lång tid.
Jag undrar självklart också. Det kan vara en hel massa personliga brev till folk, det kan vara en film med båda som sitter och förklarar. Det kan vara vad som helst.

Jag tror att man ville få omvärlden förstå att detta inte är en ensam förälders verk. Båda ville skydda varandra. Det kan jag mycket väl förstå. De ville förklara för omvärlden att detta inte är ett hugskott som bara kom för dom, utan en väl planerad gärning. De ville få anhöriga förstå. Och jag tror att de anhöriga nu begriper fullt ut varför - om än har svårt att acceptera. Den skärva av sanning vi fått oss tilldelad, är något helt annat än vad de anhöriga fått veta. Polisen har under hand hela tiden hållit de anhöriga uppdaterade med vad man funnit. Och det får VI acceptera.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-24 kl. 17:16.
Citera
2019-02-24, 17:16
Medlem
Citat:
Som sagt par som har varit ihop många år kan varandras lösenord. Om polisen vill att vi ska tro på polisen måste dom komma med annat bevismaterial som en inspelad video med båda Hanna och Oskar. Dom verkar inte ha det. Vill inte polisen att alla spekulationer skall sluta?
Senast redigerad av Missan27 2019-02-24 kl. 17:18.
Citera
2019-02-24, 17:18
Medlem
Citat:
Jag undrar självklart också. Det kan vara en hel massa personliga brev till folk, det kan vara en film med båda som sitter och förklarar. Det kan vara vad som helst.

Jag tror att man ville få omvärlden förstå att detta inte är en ensam förälders verk. Båda ville skydda varandra. Det kan jag mycket väl förstå. De ville förklara för omvärlden att detta inte är ett hugskott som bara kom för dom, utan en väl planerad gärning. De ville få anhöriga förstå. Och jag tror att de anhöriga nu begriper fullt ut varför - om än har svårt att acceptera. Den skärva av sanning vi fått oss tilldelad, är något helt annat än vad de anhöriga fått veta. Polisen har under hand hela tiden hållit de anhöriga uppdaterat med vad man funnit. Och det får VI acceptera.

Ja, vi vet verkligen inte mycket. Jag hoppas anhöriga har fått i alla fall några svar på de otaliga frågor som de måste bära på.
Citera
2019-02-24, 17:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Som sagt par som har varit ihop många år kan varandras lösenord. Om polisen vill att vi ska tro på polisen måste dom komma med annat bevismaterial som en inspelad video med båda Hanna och Oskar. Dom verkar inte ha det.
Nej, par som varit ihop i många år behöver inte alls kunna varandras lösenord. Vad är det för skitsnack? Det är bara kontrollerande, svartsjuka halvpsykopater som tvingar fram partnerns lösenord.

Polisen skiter fullständigt i vad du tror eller vad du inte tror. De är nöjda med sin utredning, de vet sanningen efter de bevis som befunnits äkta. Och de anhöriga är nöjda. Om en film finns, så lär de inte lägga ut den offentligt bara för att göra den stora massan nöjd.
Citera
2019-02-24, 17:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
?

Hur många som planerat mord som genomförs av en person gör väl inte dubbelmorden med stryp- och kvävningsdöd till ”en annan typ av gärning”?
Definitivt inte för mordoffren! Med största sannolikhet inte heller ur rättslig påföljd.

Hur tänker du nu?

Vad skulle ”barmhärtighetmotivet” vara för att mörda frun? Varför mörda barnen om mamman vill och kan vara kvar i livet, och ta hand om barnen? Då finge väl O nöja sig med att döda sig själv. Då pratar vi ett självmord.

Annars måste han ju ha mördat av hat eller illvilja.
Citera
2019-02-24, 17:24
Medlem
Citat:
Nej, par som varit ihop i många år behöver inte alls kunna varandras lösenord. Vad är det för skitsnack? Det är bara kontrollerande, svartsjuka halvpsykopater som tvingar fram partnerns lösenord.

Polisen skiter fullständigt i vad du tror eller vad du inte tror. De är nöjda med sin utredning, de vet sanningen efter de bevis som befunnits äkta. Och de anhöriga är nöjda. Om en film finns, så lär de inte lägga ut den offentligt bara för att göra den stora massan nöjd.
Inte alla par men det finns tillräckligt med par som har det. Hanna och Oskar kunde varandras lösenord tror jag på starkt. Ingen har tvingat den ena el den andra. Många gör det för att det är praktiskt. Nu talar jag om par som har varit ihop många år.
Polisen gör bara anhöriga nöjda. När åren går kommer sanningen komma fram mer och mer och då vill väl inte polisen framstå som jag vet inte vad eller? Det är inget att vara stolt över att skita i massan. Massan är den som betalar polisens löner. Massan vill veta så det minimeras att det händer igen nånannanstans .
Citera
2019-02-24, 17:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Annars har du den här:
https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/

Tack för länken.
Dock tänkvärt att till och med i en så här utförlig artikel, när journalister har den inspelade presskonferensen framför sig, skriver man fel i citatet.

Dödsorsakerna är följande. Ett av barnen har dött av strypning eventuellt i kombination av kvävning, andra barnet har dött av kvävning. Mamman har dött av kvävning eventuellt strypning. Pappan har tagit sitt liv genom att hänga sig, säger Stefan Svensson”.

Hanna har dött av strypning eventuellt med inslag av kvävning.
Inget annat har berättats av SS.
Citera
2019-02-24, 17:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Inte alla par men det finns tillräckligt med par som har det. Hanna och Oskar kunde varandras lösenord tror jag på starkt. Ingen har tvingat den ena el den andra. Många gör det för att det är praktiskt. Nu talar jag om par som har varit ihop många år.
Polisen gör bara anhöriga nöjda. När åren går kommer sanningen komma fram mer och mer och då vill väl inte polisen framstå som jag vet inte vad eller? Det är inget att vara stolt över att skita i massan. Massan är den som betalar polisens löner. Massan vill veta så det minimeras att det händer igen nånannanstans .
Du vet inte vad du talar om som vanligt. Väldigt trist att läsa dina conklusioner. Sanningen komma fram med tiden? Göra anhöriga nöjda? Så det är DET du tror att polisen sysslar med? Nej. Här har du folk som är stolta över sitt jobb, som gillar sina utredningar och som definitivt inte fuskar iväg med något bara för att göra "anhöriga nöjda". Otroligt förolämpande och respektlöst måste jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in