2019-02-24, 15:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Om båda förberett så är även den mördade skyldig till förberedelse till grovt rån åtminstone. Även om han inte var med vid själva rånet. Fast nåt straff får han ju inte.

Ja, den döde är möjligen skyldig till förberedelse av bankrån. Men inte skyldig som bankrånare.
Det ska ju, för att rättsligt fälla honom om han hade överlevt, till rätt utförlig bevisning på att han verkligen deltagit och inte backat ur.

Det är redogörelse för den typen av bevisning några av oss saknar i Bjärred.

Om nu en av de planerande bankrånarna/barnamördarna backade ur, ångrade sig och försökte förhindra det hela, är det ju direkt felaktigt och oförsvarligt att peka ut denne som bankrånare/mördare. Allra helst som vi vet att endast en person ensam genomförde bankrånet/barnamorden.
Dessutom har en av de misstänkta bankrånarna/barnamördarna själv blivit mördad av den andre.
Kanske för att denne ville backa ur och förhindra det hela??
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-24 kl. 15:18.
Citera
2019-02-24, 15:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, den döde är möjligen skyldig till förberedelse av bankrån. Men inte skyldig som bankrånare.
Det ska ju, för att rättsligt fälla honom om han hade överlevt, till rätt utförlig bevisning på att han verkligen deltagit och inte backat ur.

Det är redogörelse för den typen av bevisning några av oss saknar i Bjärred.

Om nu en av de planerande bankrånarna/barnamördarna backade ur, ångrade sig och försökte förhindra det hela, är det ju direkt felaktigt och oförsvarligt att peka ut denne som bankrånare/mördare. Allra helst som vi vet att endast en person ensam genomförde bankrånet/barnamorden.
Dessutom har en av de misstänkta bankrånarna/barnamördarna själv blivit mördad av den andre.
Kanske för att den ville backa ur och förhindra det hela??
Även om han backar ur själva bankrånet och blir mördad för det, så är han fortfarande skyldig till förberedelse till grovt rån. Det kan man inte komma ifrån.
Citera
2019-02-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför är det viktigt att de inte var två?

Därför att jag tror på mänskligheten. När en spårar ur så stoppar den andre. Vi pratar inte om ungdomar som rökt på utan två vanliga snart 50-åriga individer i Bjärred.

En individ kan få spel, kan få tvångstankar, kan få en psykos, kan begå ett våldsbrott i affekt. En sån individ kan få en viss förståelse från många människor. Se på familjen Hunt i Australien.

Två individer som hade alla möjligheter att be om hjälp eller skaffa den själv sätter sig ned och skissar på att mörda sina döttrar är inget annat omänskliga. Ingen av dem kommer att få förståelse annat än från knäppskallar.

Om bara O eller H dödat alla så hade saken varit glömd nu. Ingen hade varit intresserad av FUP. I det här fallet hade H bevisligen blivit strypt så för mig får O ikläda sig huvudrollen.
Citera
2019-02-24, 15:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Även om han backar ur själva bankrånet och blir mördad för det, så är han fortfarande skyldig till förberedelse till grovt rån. Det kan man inte komma ifrån.

Nja, att man diskuterar, spånar och dagdrömmer om ett brott är inte straffbart.
Det måste till bevis på någon form av aktiv planering för att kunna fälla någon för förberedelse till brottet.

Postaren Annabella la ut en beskrivning i tråden om en bekant som haft ångest för att döda sina barn. Hon uppmanades av sin terapeut att skriva ner dessa tankar för att då lära sig förstå att hon aldrig skulle kunna genomföra det, att det bara var hjärnspöken. Det fungerade mycket riktigt också, hon blev av med sina tvångstankar.
Hon hade naturligvis inte blivit dömd för förberedelse till mord om dessa anteckningar hade upptäkts och förklarats.

Att önska mer öppenhet är just för att försöka förstå att det inte finns några missförstånd kring de digitala fynd polisen gjort, som talar för att de båda planerat familjeutplåning. När det nu inte verkar finnas några andra bevis än dessa fynd och underskrifterna, på att de var två om det.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-24 kl. 15:39.
Citera
2019-02-24, 15:30
Medlem
Citat:
Oj! Så nu mörkar polisen också? De ljuger om planeringen? Du vet naturligtvis bättre än utredarna för att ...? Oskar planerade själv allt och Hanna hade inte en aning? Jäklar. Du bör nog stämma polisen för.manipulering av bevismaterial!

Det var antagligen rädsla för såna konspirationsteorier som H och O använde både bälte och hängslen eftersom de visste att tossiga människor skulle ifrågasätta.

Polisen vet att dom har sista ordet. Jag har missuppfattat detta med bälten o hängslen. Du kan inte ändra på min uppfattning.
Senast redigerad av Missan27 2019-02-24 kl. 15:34.
Citera
2019-02-24, 15:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det var varken hängslen el bälte. Du ljuger. Jag kommer inte skriva vad det var som Oskar använde. Men inte dom som du nämner
Bälte och hängslen är ett uttryck för dubbel säkerhet. Och nej, jag ljuger inte. I många inlägg skriver du att jag ljuger, men jag har ingen dold agenda.
Citera
2019-02-24, 15:36
Medlem
Citat:
Bälte och hängslen är ett uttryck för dubbel säkerhet. Och nej, jag ljuger inte. I många inlägg skriver du att jag ljuger, men jag har ingen dold agenda.
Vet du vad ? Om du läser mitt inlägg igen så ser du att har jag redigerat det.
Citera
2019-02-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Quickfallet eller andra fall med oskyldigt dömda kan inte jämföras eftersom dom gick till domstol. Då har det funnits både åklagare och försvarsadvokater med i rättssalen och all bevisning är presenterad. I det här fallet blir det ingen rättegång. Trots detta så har polisen presenterat sin slutledning, men utan att tala om vem som gjort vad. Man konstaterar vara att det fanns två gärningspersoner i huset. Den som hävdar att det inte stämmer hävdar självklart samtidigt att polisen ljuger.
Och är det inte en stor skillnad att i de andra fallen så har den som blivit oskyldigt dömd fråntagits år i frihet. (Utom Kevinbröderna men de fick ju lida på annat sätt). Skulle det vara så att H är oskyldig förändrar det ju inte hennes tillstånd. Det är ju bara hennes eftermäle som kan förändras.
Citera
2019-02-24, 15:45
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vet du vad ? Om du läser mitt inlägg igen så ser du att har jag redigerat det.
Ja, det ser jag nu. Men det innebär inte att jag kommer redigera mitt eftersom ditt ursprungliga inlägg finns där. Och det är DET inlägget jag besvarat.
Citera
2019-02-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ja, det ser jag nu. Men det innebär inte att jag kommer redigera mitt eftersom ditt ursprungliga inlägg finns där. Och det är DET inlägget jag besvarat.
Ingen fara. Det jag skriver upplyser nåt annat. Alla kan glömma den långa planeringen på flera månader.
Citera
2019-02-24, 15:51
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ingen fara. Det jag skriver upplyser nåt annat. Alla kan glömma den långa planeringen på flera månader.
Och DÄR satte du spiken i kistan för din s k trovärdighet. Du ber en massa människor att helt bortse från polisens bevisning, för att tro på dig?
Citera
2019-02-24, 15:52
Medlem
Enligt annan skribent var pianofröken gammal. Tror hen skrev i 80- års åldern. Hade Moa fler än en fröken? Fanns det kanske någon vikarie.
Minns jag rätt var det Elli som skrev det. Hen kan ju dock ha fel om åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in