2019-02-24, 14:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För att det är en annan typ av gärning.

?

Hur många som planerat mord som genomförs av en person gör väl inte dubbelmorden med stryp- och kvävningsdöd till ”en annan typ av gärning”?
Definitivt inte för mordoffren! Med största sannolikhet inte heller ur rättslig påföljd.

Om H eller O aldrig ville detta, men O/H ansåg att barnen ”inte skulle få något framtida liv i egentlig mening” och dödade barnen - skulle det bli en annan typ av gärning?

Hur tänker du nu?
Citera
2019-02-24, 14:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför är det bättre om O tillsammans med H fattade beslut om att mörda bägge barnen.
Än om han - eller hon - ensam mördat barnen ?

Varför skulle en ensam barnamördare vara hemskare än om de var två?

Det enda teorierna om att detta inte var ett gemensamt beslut kan leda fram till är att en förälder frias från mordmistakarna om barnamord. Inte misstänks mer, de är båda redan formellt misstänkta och utpekade.

Att O mördade H går inte att förneka, det är redan klarlagt.

Du är upprörd över att någon kan frias från mordmisstankar.
Jag är upprörd över om någon oskyldig pekas ut.

Jag är upprörd över att all skuld ska läggas på O. Vi är upprörda av olika saker.
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-02-24 kl. 14:40.
Citera
2019-02-24, 14:34
Medlem
Citat:
Både O och H är misstänkta för planerade och genomförda mord på barnen.

Det är inte så att O fyllt sin mordmisstankekvot / gärningsmannakvot genom att mörda H och att den enda kvar som då kan vara misstänkt för barnamorden blir H.

Citat från SS 181211:
båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.

Polisen nämner inget om att O också borde vara misstänkt för mordet på H. Polisen uttalar sig endast om att båda är misstänkta för morden på barnen.
Du måste rycka loss delar av meningar för att försöka bevisa din felaktiga tes. Du slår knut på all din trovärdighet med din agenda att utmåla Oskar som ensam gärningsman. Men inte ens ditt lösryckta citat styrker det påståendet.
Citera
2019-02-24, 14:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
?

Hur många som planerat mord som genomförs av en person gör väl inte dubbelmorden med stryp- och kvävningsdöd till ”en annan typ av gärning”?
Definitivt inte för mordoffren! Med största sannolikhet inte heller ur rättslig påföljd.

Om H eller O aldrig ville detta, men O/H ansåg att barnen ”inte skulle få något framtida liv i egentlig mening” och dödade barnen - skulle det bli en annan typ av gärning?

Hur tänker du nu?
Hade det blivit en huvudförhandling med levande gärningsmän så hade man kunnat gå in och peta i det ena och det andra för att få ner straffet något. Så är det inte nu. Ingen av dem kan förklara mer än de gjort. Polisen har all den information de anser sig behöva för att gå ut med att båda är gärningsmän, båda är gemensamt skyldiga till mord på barnen.
De kommer inte straffas för att sona sina brott. De är döda och begravda. Jag undrar vad fan du håller på med?
Citera
2019-02-24, 14:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Men snälla lilla vän. Polisen behöver inte gå in på hela mordutredningen. Lite slutsatser får du ju faktiskt dra själv. Båda är misstänkta för mord på barnen. H avled av strypning, med ev inslag av kvävning. Det har hon knappast gjort själv, eller hur?

Du behöver inte använda nedlåtande epitet som ”lille vän” för att dina argument är svaga.

Armstark är inne på att om två personer är misstankta gärningsmän och vi vet vad den ene gjort, måste den andre - för att kunna vara misstänkt - utfört de saker vi inte exakt vet vem som gjorde.

Så är det inte för båda är misstänkta specifikt för just barnamorden.

Att H är mördad av O - gör honom inte till mindre misstänkt gärningsman för morden på barnen. (Möjligen mer).
Citera
2019-02-24, 14:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Du behöver inte använda nedlåtande epitet som ”lille vän” för att dina argument är svaga.

Armstark är inne på att om två personer är misstankta gärningsmän och vi vet vad den ene gjort, måste den andre - för att kunna vara misstänkt - utfört de saker vi inte exakt vet vem som gjorde.

Så är det inte för båda är misstänkta specifikt för just barnamorden.

Att H är mördad av O - gör honom inte till mindre misstänkt gärningsman för morden på barnen. (Möjligen mer).
Det handlar inte om MER misstänkt eller MINDRE misstänkt. Det kommer inte ske någon förhandling. Att föräldrarna är skyldiga till mord på barnen är klarlagt. Att båda ville begå självmord är klarlagt. Det behövs inte mer.
Citera
2019-02-24, 14:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag är upprörd över att all skuld ska läggas på O.

Han har redan pekats ut som som skyldig. Ensam skyldig till mordet på H och medskyldig till barnamorden.

Hans straff skulle absolut inte förändrats om även hon deltagit. Han blir inte mindre skyldig heller.
Rån, inbrott, mord eller vad det nu kan vara blir inte mindre bestraffat rättsligt för att man var två om det. Inte heller moraliskt.
Citera
2019-02-24, 14:44
Medlem
Citat:
Jag är upprörd över att all skuld ska läggas på O.

Aha, då förstår jag. Du tycker det känns bättre bara det är två föräldrar? Fastän det pekar på att de var, hur du du nu kallade det, inte var onda men gjorde onda gärningar. Jag och flera med mig tycker inte att det spelar roll vem som gjorde dådet. Det viktiga är att de inte var två. En ensam desperat människa utför inga onda gärningar.
Citera
2019-02-24, 14:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Han har redan pekats ut som som skyldig. Ensam skyldig till mordet på H och medskyldig till barnamorden.

Hans straff skulle absolut inte förändrats om även hon deltagit. Han blir inte mindre skyldig heller.
Rån, inbrott, mord eller vad det nu kan vara blir inte mindre bestraffat rättsligt för att man var två om det. Inte heller moraliskt.

Om två, i samförstånd, rånar en bank så är det väl fel att försöka fria den ena och tänka att den andra i alla fall kommer att hämna i finkan och att det är tillräckligt.
Citera
2019-02-24, 14:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Aha, då förstår jag. Du tycker det känns bättre bara det är två föräldrar? Fastän det pekar på att de var, hur du du nu kallade det, inte var onda men gjorde onda gärningar. Jag och flera med mig tycker inte att det spelar roll vem som gjorde dådet. Det viktiga är att de inte var två. En ensam desperat människa utför inga onda gärningar.
Varför är det viktigt att de inte var två?
Citera
2019-02-24, 15:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om två, i samförstånd, rånar en bank så är det väl fel att försöka fria den ena och tänka att den andra i alla fall kommer att hämna i finkan och att det är tillräckligt.

Om den ene kanske redan var mördad av den andre när bankrånet skedde, är det väl fel att också peka ut denna döda person som misstänkt bankrånare?
Citera
2019-02-24, 15:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Om den ene kanske redan var mördad av den andre när bankrånet skedde, är det väl fel att också peka ut denna döda person som misstänkt bankrånare?
Om båda förberett så är även den mördade skyldig till förberedelse till grovt rån åtminstone. Även om han inte var med vid själva rånet. Fast nåt straff får han ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in