Citat:
Ursprungligen postat av
Mubutu
Slutade med det efter att jag läst om Fluor
https://www.medicalnewstoday.com/articles/154164.php .
Detta är bara ett exempel!
Det som i första läget fick mig att sluta med fluor, var faktisk ett inlägg här på FB, någon skrev
"Varför skall människan vara det enda djuret på planeten som behöver fluor för att tänderna skall vara normala" Inte exakt citat..
Mina tänder utan fluor i tandkräm är perfekt, ingen tandsten eller andra problem!
Dålig andedräkt = Nej
1. Vilda djur har inte fördubblat sin livslängd med hjälp av modern medicin. Och även då dör många vilda djur i förtid p.g.a. problem med tänderna. Många sköter om sina husdjurs munhygien, t.ex. borstar tänderna på hundar och katter, eftersom det motverkar plack och inflammation i tandköttet.
2. Det finns tandkräm utan fluor. Det allra väsentliga är inte fluoret, även om det motverkar karies och även har fördelar för tandköttet, utan att rengöra tänder och tandkött.
3. Om man har en tendens att få t.ex. tandsten beror i hög grad på medfödda faktorer, som t.ex. vilken pH man har i munnen. En del får knappt tandsten, andra får en massa tandsten, med samma tandvård. Jag har mycket tandsten, men har aldrig haft karies, då det ofta finns en motsatsförhållande mellan dessa två.
4. Att man inte har fått karies under 4 år säger absolut ingenting. Det innebär inte att man inte kan få en massa karies under 40 år.
5. Det är svårt att veta om man stinker, då man vänjer sig vid sin egen lukt.