2019-02-24, 14:11
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sturestolpskott
Jag borstar tänderna max 1 gång per dag oftast innan jag går till jobbet, mest av respekt för andra...

När jag är ledig borstar jag kanske en gång i veckan, mest för att rensa ut eventuell gammal mat som kan ha fastnat... efter 1-2 veckor kan det uppstå ett tunt "lager" på tänderna, precis som frost på bilrutan en kall vintermorgon... då borstar jag av det.

Hål? ALDRIG! Inte ens minsta ilning eller något problem över huvud taget. Vi snackar över 30 år.

Är helt övertygad av att min goda tandhälsa beror på extremt sparsamt användande av tandkräm i och med att jag borstar så sällan. Skulle nog dock inte skada att borsta mer, men utan tandkräm.
Hej Sture.

Kan du utveckla din tes om hur tandkräm är skadligt för tänderna? jag hämtar popcorn och sätter mig tillrätta i min mjukaste lyssna-på-dårar-fotölj!
Citera
2019-02-24, 14:15
Medlem
I Australien tillsätts flour i dricksvattnet? Har tydligen förbättrat tandhälsan där.
Citera
2019-02-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Djur har väl annat saliv? De äter inte heller många olika sockerarter och andra ämnen som får emaljen att bli porös?

Djur får visst karies och tandsten och kan få väldigt ont i tänderna. Men de har lite svårt att kommunicera det. Vanligt hos veterinärer.
Citera
2019-02-24, 14:17
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Tandkräm är nog inte så viktigt egentligen. Som barn borstade jag nästan bara med vatten då jag spottade ut all tandkräm direkt, fick aldrig några hål.
Jag har aldrig använt säkerhetsbälte när jag kör bil och det har gått bra! Dessutom röker jag 40 cigg om dagen och har fortfarande inte fått emfysem så det är säkert också helt lugnt.

Anekdotisk bevisföring är inte mycket att ha. När det dessutom sker i första person singularis och på Flashback...
Citera
2019-02-24, 14:24
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
I Australien tillsätts flour i dricksvattnet? Har tydligen förbättrat tandhälsan där.
Alltså, fluorets karieshämmande effekt är ett av de mest genomforskade ämnena inom medicinen i allmänhet och odontologin i synnerhet. Det är helt enkelt ett vetenskapligt faktum.

Och för er som fått för sig att Fluor är farligt.. Ni vet att det finns i grundvattnet? I ett flertal livsmedel?

Få saker roar mig så mycket som tanken på alla dessa flumnissar på Södermalm som köper svindyr fluorfri tandkräm på internet och sedan sitter med sina vänner och berättar över en kopp te hur dom undvikit NERVGIFTET.
Citera
2019-02-24, 14:38
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Det kanske redan har nämnts men det finns ju tandkräm utan fluor.

...så att avstå med tandborstningen behöver du ej ts.

Se här ---> https://www.apotea.se/urtekram-mint-...tandkram-75-ml

Har själv använd tandkräm utan fluor i många år nu.

Överheten vill dock så klart att populasen ska inaktivera tallkottkörteln (vilket är vad som händer när man använder fluortandkräm).

Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Få saker roar mig så mycket som tanken på alla dessa flumnissar på Södermalm som köper svindyr fluorfri tandkräm på internet och sedan sitter med sina vänner och berättar över en kopp te hur dom undvikit NERVGIFTET.
Det är ju en win-win situation i så fall, eller hur? Du blir synnerligen road och jag är nöjd med mitt fluorfria tandkrämsval.
Senast redigerad av Gospel.of.Luke 2019-02-24 kl. 14:41.
Citera
2019-02-24, 14:51
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Djur får visst karies och tandsten och kan få väldigt ont i tänderna. Men de har lite svårt att kommunicera det. Vanligt hos veterinärer.

Skrev aldrig att djur inte kan få diverse problem med tänderna
Citera
2019-02-24, 15:11
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubutu
Slutade med det efter att jag läst om Fluor https://www.medicalnewstoday.com/articles/154164.php .
Detta är bara ett exempel!

Det som i första läget fick mig att sluta med fluor, var faktisk ett inlägg här på FB, någon skrev
"Varför skall människan vara det enda djuret på planeten som behöver fluor för att tänderna skall vara normala" Inte exakt citat..

Mina tänder utan fluor i tandkräm är perfekt, ingen tandsten eller andra problem!

Dålig andedräkt = Nej
Äter djur också socker och massa annat skit som fräter på tänderna ? Nej oftast inte.
Citera
2019-02-24, 15:23
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubutu
Slutade med det efter att jag läst om Fluor https://www.medicalnewstoday.com/articles/154164.php .
Detta är bara ett exempel!

Det som i första läget fick mig att sluta med fluor, var faktisk ett inlägg här på FB, någon skrev
"Varför skall människan vara det enda djuret på planeten som behöver fluor för att tänderna skall vara normala" Inte exakt citat..

Mina tänder utan fluor i tandkräm är perfekt, ingen tandsten eller andra problem!

Dålig andedräkt = Nej

1. Vilda djur har inte fördubblat sin livslängd med hjälp av modern medicin. Och även då dör många vilda djur i förtid p.g.a. problem med tänderna. Många sköter om sina husdjurs munhygien, t.ex. borstar tänderna på hundar och katter, eftersom det motverkar plack och inflammation i tandköttet.

2. Det finns tandkräm utan fluor. Det allra väsentliga är inte fluoret, även om det motverkar karies och även har fördelar för tandköttet, utan att rengöra tänder och tandkött.

3. Om man har en tendens att få t.ex. tandsten beror i hög grad på medfödda faktorer, som t.ex. vilken pH man har i munnen. En del får knappt tandsten, andra får en massa tandsten, med samma tandvård. Jag har mycket tandsten, men har aldrig haft karies, då det ofta finns en motsatsförhållande mellan dessa två.

4. Att man inte har fått karies under 4 år säger absolut ingenting. Det innebär inte att man inte kan få en massa karies under 40 år.

5. Det är svårt att veta om man stinker, då man vänjer sig vid sin egen lukt.
Citera
2019-02-24, 15:23
Medlem
brutefishs avatar
alla som har eller haft katt vet att deras tänder tar stryk som fan och behöver fixas med mellan varven. att åka till veterinären och ta bort tandsten är ren rutin.

en väldigt vanligt problem med katter är att de får infektioner i tandköttet (eller va fan det är) så de börjar tappa tänder och då bör man som medmänniska avliva kattskrället, till skillnad från de som hellre drar ut tänderna på katten bara för de inte klarar av att skiljas från den.

är man riktigt jävla redig så börjar man borsta tänderna på katterna i ung ålder så har man ett problem mindre med sitt kattägande.

så även djur har tandproblem.
Citera
2019-02-24, 15:40
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Tror bra tänder har väldigt mycket med gener att göra, många från flourgenerationen påstår att det frekventa användandet har gjort deras tänder sämre

Med tanke på att empirin tydligt visar att tandhälsan har radikalt förbättrats på några generationer, så kanske fluoret snarare ledde till förståndshandikapp hos dem?

Ja, olika egenskaper brukar ha med generna att göra, t.ex. när det gäller sannolikheten att utveckla olika sjukdomar. Det innebär inte att miljöpåverkan inte har en väsentlig inverkan på hälsan, speciellt för de som genetiskt har en ökad risk att utveckla olika sjukdomar. Att många som har varit kedjerökare hela sitt liv inte får lungcancer ändrar inte på det faktum att det finns en stark koppling mellan lungcancer och rökning.
Citera
2019-02-24, 15:49
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Oj, vilket bra argument...

Ja för naturen har ju självklart skapat oss så att våra tänder faller ut om vi inte borstar med flour...
Alla andra djur är skapta i princip perfekt.. Men inte människan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in