2019-02-23, 16:49
Medlem
FyraTorns avatar
15) Globe experten Neil Degrasse Tyson hävdar också att man med High altitude balloons inte kan se jordens kurvatur. Detta efter att amatörer översvämmat YT med videos som inte visar kurvatur förutom om man använder gopro. Så folk som sitter på flygplan på 10000 meters höjd och tror de ser kurvatur gör inte det enligt Tyson.
Citera
2019-02-23, 18:41
Medlem
Japhys avatar
18. Och solen belyser molnen underifrån vid solnedgång.

19. Plattjordare har ingen fungerande karta.

20. Månförmörkelser.

21. Det finns givetvis mängder av foton på jorden, tagna från långt håll, som inte är vare sig kompositbilder, CGI eller tagna av NASA.
Citera
2019-02-23, 23:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Ramlade av en slump ner i detta rabbithole för en tid sedan och har försökt att ta mig upp sedan dess. Från början var det ren underhållning men blev beroende och nu är det riktigt illa, dvs jag har en del frågetecken. Som sagt, ni som inte är fast , ge er inte in i detta.

En båt försvinner bakom horisonten, jag ser det med mina ögon, jorden är rund, case closed. Instinkt nummer ett. Men så får man veta att man får fram samma fenomen på ett helt vågrätt golv. Det här kan ni prova själva med en iphone. Filma så nära golvet som möjligt och lägg ett objekt framför kameran, för sedan bort objektet så ser ni att det försvinner även fast det borde synas. Och höjs kameran lite så syns objeket tydligt igen. Platt men försvinner.. Magic.
Det är så det börjar sedan fortsätter det...

Å andra sidan, att jorden är platt är helt orimligt det är på trumanshow/matrix/ailen nivå. Någon har kontroll över oss och sammarbetar med frimurare/jesuiter och droppar vetenskapsmän med början 500-2000 år sedan. Förmodligen brände de biblioteket i Alexandia. Tänk bara att få all matematik/fysik/astronomi att stämma för att lura oss. Kontrollera makt, media, utbildning, historia, banker, arkeologi. Världens största blåsning. Att Nasa blåst oss är den lätta delen. Vidden av platt jord såklart helt orimligt.

Men en massa frågetecken radar upp sig som på ett pärlband. Jag tänker inte älta dessa för ingen kan ge svar. Bara en sak vi verkligen borde kolla upp, böjer sig vatten?

Böjer sig vatten är jorden rund, böjer sig inte vatten då är jorden platt. På en rund jord ska vatten alltid böja sig, i en pool såväl som i en sjö eller hav, det finns inga undantag. Vatten böjer sig med cirka 7,85 meter på en mil och 31,4 meter på 2 mil. Alltså en vägrät linje från ytan. Mätningar är enkelt. Instutionerna verkar dock idag (och historiskt) helt ointesserade av mätningar i praktiken. Rätta mig om jag har fel.

När det nu växer fram en rörelse med flera miljoner platt-jord-troende så tycker jag det börjar bli dags för våra experter på lärosätena att lyfta på häcken, åka ner till en sjö och mäta. Jag vill se dem mäta på ett så enkelt sätt som möjligt men enligt konstens alla regler. Filma allt. Visa som för ett barn hur man mäter, stegvis. Dummies beskrivning. Så att folk kan göra om det. Finns kameror som zoomar in små objekt på en mils avstånd, kan användas, borde inte vara svår att med 100% säkerhet avgöra kurva eller icke kurva. Och så finns laser. Kanske är så att våra lärda tycker det är skämmigt att göra den här typen av mätningar som de anser självklara, men varför isf, de gör experiment hela dagarna för sina elever för att just lära...

Jag har sett gamla mätningarna från förr visar platt jord och jag har sett nya mätningar med bred laserstråle och guppiga båtar som också visar platt jord och de räcker givetvis inte. Var är alla andra mätningar?
Filma och sen lägga upp det på Youtube va? Har du någon annan informationskälla?

New Research: YouTube Caused The “Flat Earther” Epidemic

"Their algorithms make it easy to end up going down the rabbit hole."

https://futurism.com/new-research-youtube-caused-flat-earther-epidemic
Senast redigerad av nerdnerd 2019-02-23 kl. 23:32.
Citera
2019-02-23, 23:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ramlade av en slump ner i detta rabbithole för en tid sedan och har försökt att ta mig upp sedan dess. Från början var det ren underhållning men blev beroende och nu är det riktigt illa, dvs jag har en del frågetecken. Som sagt, ni som inte är fast , ge er inte in i detta.

Fast det är faktiskt inga som helst problem att ge sig in i detta. Jag har läst argument från plattjordare i en massa år och ju mer jag läser desto knasigare framstår det. Vad som möjligen slår en är att det finns ohyggligt stora brister i skolsystemet, att någon idag kan få för sig att vi t.ex inte vet hur lång ekvatorn är beklämmande.

Citat:
... dvs jag har en del frågetecken...

Att du har frågetecken beror bara på okunskap.
Men låt oss hjälpa till, jag lovar att räta ut dina frågetecken.

Citat:
Men en massa frågetecken radar upp sig som på ett pärlband. Jag tänker inte älta dessa för ingen kan ge svar.

Jodå, vi kan ge dig svar.

Citat:
Bara en sak vi verkligen borde kolla upp, böjer sig vatten?

Ja. Vatten är flytande. Här är ett tydligt exempel:
https://berattarnat-ost.se/wp-content/uploads/2011/12/vattendroppar.jpg
Senast redigerad av madtop 2019-02-23 kl. 23:59.
Citera
2019-02-24, 09:06
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Imponerande att sluka 3 sidor i onödan.
Så vad beror den massiva mörkningen på, är det av ekonomiska skäl?

Det är faktiskt religiösa. Eftersom det anges att jorden är platt i bibeln så tror dom religiösa fluordrickande amerikanarna att folk magiskt kommer att tro på deras heliga sagobok när jordens form blir känd. Dom missar dock att bibeln även säger att jorden är fyrkantig och en fotpall.
Citera
2019-02-24, 09:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Det är faktiskt religiösa. Eftersom det anges att jorden är platt i bibeln så tror dom religiösa fluordrickande amerikanarna att folk magiskt kommer att tro på deras heliga sagobok när jordens form blir känd. Dom missar dock att bibeln även säger att jorden är fyrkantig och en fotpall.
Det ironiska är ju att bibeln inte säger att jorden är platt.
Citera
2019-02-24, 11:31
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Å herre... han som gjort det där youtubeklippet är ju helt dum i huvudet...
Ja. Det är ju Nathan fattar inte hur man räknar om kilometer till meter Oakley. Ökänd idiot tillika rövhåll de luxe.
Senast redigerad av vonStahlhein 2019-02-24 kl. 11:48.
Citera
2019-02-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop

Ja. Vatten är flytande. Här är ett tydligt exempel:
https://berattarnat-ost.se/wp-content/uploads/2011/12/vattendroppar.jpg

Ja, du har nu visat hur ytspännig fungerar på vattendroppar.
Citera
2019-02-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Å herre... han som gjort det där youtubeklippet är ju helt dum i huvudet...

Skulle du kunna vara lite mer detaljerad i din kritik?
Citera
2019-02-24, 11:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Ja, du har nu visat hur ytspännig fungerar på vattendroppar.

Jag har visat att vatten inte alltid är platt.

Och om vi dessutom lägger till vanlig enkel gymnasiefysik så vet vi att vattnets form är ett resultat av de krafter som verkar på vattnet. I t.ex en centrifug kommer vattnet att tryckas utåt pga av centrifugalkraften - vattnet kommer inte vara "platt" i centrifugen.

Vi vet mao att påståendet att "vatten alltid är platt" är felaktigt.
Senast redigerad av madtop 2019-02-24 kl. 11:54.
Citera
2019-02-24, 11:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Skulle du kunna vara lite mer detaljerad i din kritik?

Vi vet att lufttrycket sjunker med stigande höjd.
Vi vet att vakuum inte suger.
Citera
2019-02-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac

Exakt samma kan sägas om er rundissar. Ni har valt att tro på det ni ser på teve, läser i tidningar och ni har lyckats inbilla er att allt som sägs i er heliga Wikipedia är universella sanningar.
Ni kan ju inte ens bevisa att vår jord är en snurrande glob utan hänvisning till heliocentrismens auktoriteter.
Världen har fyra hörn, behöver inte betyda att den är fyrkantig, det är din tolkning.
Undrar varför religiösa fluordrickande amerikanerna dricker fluoriderat vatten, är det för att det är så jäkla gott och nyttigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in