2019-02-23, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Polisen tycks ha haft noll koll på personen man dödade, mycket anmärkningsvärt beteende skulle jag säga. Mycket luktar på ovana poliser som inte kunde hantera situationen. Kanske var det kvinnliga poliser som sköt av ren rädsla?

Ovana, vana, spelar ingen roll. Vid vapenhot så svarar man med verkanseld. Anmärkningsvärt vore det om man i det läget stod och funderade över vad gärningsmannen har för diagnoser, för har man vissa diagnoser så får man gå med vapen på stan, och man får rikta dem mot poliser
Citera
2019-02-23, 23:03
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ovana, vana, spelar ingen roll. Vid vapenhot så svarar man med verkanseld. Anmärkningsvärt vore det om man i det läget stod och funderade över vad gärningsmannen har för diagnoser, för har man vissa diagnoser så får man gå med vapen på stan, och man får rikta dem mot poliser

Har inga problem med ditt påstående, jag vill bara pin-pointa dåliga poliser.
Citera
2019-02-23, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Har inga problem med ditt påstående, jag vill bara pin-pointa dåliga poliser.

Möjligen ovana/nybakade, dom är inte dåliga för det. Att många nya poliser hjärntvättas ifrån PHS är ju inte deras fel.

Det tog säkert 2-3 mån innan äldre kollegor fick mig på rätt spår,

Men sedan dess har ju den tydliga hierarkin( dvs äldst i tjänst lyssnar man på) försvunnit, många värdegrundshjärntvättade 22 åringar som man inte kunnat omvända på denna tid tyvärr.

Men som sagt, det handlar om olika individer och är en annan historia
Citera
2019-02-24, 07:53
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
För ett några år sedan ca 5k anmälningar, 0.8% väckta åtal och 45% fällande domar (mot vanliga 97-98% fällande dito för civilister).

Din fråga om antal anmälningar kan du även finna svar på själv några få sidor tillbaks i tråden (av annan kommentator).

Ja, jag tog två exempel som är signifikativt för hur sådana utredningar vanligen bedrivs (läs själv eller hör på om du vill, hur åklagaren vägrar hålla förhör med misstänkta, vittnen eller ta in filmbevis).

Men i fallet med Eric, så verkar det glädjande nog som att utredningen tagits på allvar (ja, jag drar den slutsatsen iom att det ej skrevs av omgående eller efter ett par månader).

Har du gått igenom alla anmälningar för säg de senaste 5 åren? Har vet du annars att dina två exempel är signifikativa?

Utredningen är definitivt väl utförd men enda anledningen (sett till det vi vet) att man överväger att dra det till domstol är av mediala orsaker. Det är djupt tragiskt.

Men vem vet vad som framkommer. Kanske identifierade sig Eric på ett tidigt stadie som Eric 20 och downsare.
Citera
2019-02-24, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Har du gått igenom alla anmälningar för säg de senaste 5 åren? Har vet du annars att dina två exempel är signifikativa?

Utredningen är definitivt väl utförd men enda anledningen (sett till det vi vet) att man överväger att dra det till domstol är av mediala orsaker. Det är djupt tragiskt.

Men vem vet vad som framkommer. Kanske identifierade sig Eric på ett tidigt stadie som Eric 20 och downsare.

Det här är ingen väl bevarad hemlighet eller liknande.
Sök på JOs hemsida och återigen, se den enda djuplodande utredningen som har bedrivits i saken (där utredaren besökte en rad andra länder för att jämföra samt x antal polismyndigheter här i landet).

Det "fetade" av mig, du tycker inte att det finns tankevurpa i ditt resonemang?

Som sista reflektion över dig och likasinnade, att kalla Eric för "downsare" och i samma mening göra narr av hans sjukdom (ironisera över att han bara kunde säga "mamma" men nu låtsas du som att det vore möjligt för han att presentera sig), gör att jag är fullt på det klara med att du inte har några som helst förutsättningar för att sätta dig in i andras situation eller ens föreställa dig vad empati är.
Citera
2019-02-24, 09:14
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Det här är ingen väl bevarad hemlighet eller liknande.
Sök på JOs hemsida och återigen, se den enda djuplodande utredningen som har bedrivits i saken (där utredaren besökte en rad andra länder för att jämföra samt x antal polismyndigheter här i landet).

Det "fetade" av mig, du tycker inte att det finns tankevurpa i ditt resonemang?

Som sista reflektion över dig och likasinnade, att kalla Eric för "downsare" och i samma mening göra narr av hans sjukdom (ironisera över att han bara kunde säga "mamma" men nu låtsas du som att det vore möjligt för han att presentera sig), gör att jag är fullt på det klara med att du inte har några som helst förutsättningar för att sätta dig in i andras situation eller ens föreställa dig vad empati är.

Vad menar du? Måste en utredning vara undermålig för att en åklagare ska skicka till åtal av fel anledningar? Utgör inte en utredning själva underlaget för huruvida åklagare ska ta det till åtal eller ej?

Nä gud vad hemskt, fyll i ett lättkränkhetsformulär vet ja.
Jag har trots allt enklare än du för att sätta mig in i polisernas situation och vad dom visste och mötte där och då.
Det kan du ju fundera över...
Citera
2019-02-24, 09:18
Medlem
Citat:
Vad menar du? Måste en utredning vara undermålig för att en åklagare ska skicka till åtal av fel anledningar? Utgör inte en utredning själva underlaget för huruvida åklagare ska ta det till åtal eller ej?

Nä gud vad hemskt, fyll i ett lättkränkhetsformulär vet ja.
Jag har trots allt enklare än du för att sätta mig in i polisernas situation och vad dom visste och mötte där och då.
Det kan du ju fundera över...

Ja, jag förstod att det skulle gå dig över huvudet.

Du hävdar ju med emfas att rättsväsendet är fantastiskt men nu påstår du att det är det mediala trycket som leder till troliga åtal.

Hur skall du ha det?

Att du sedan avslutar med en osaklig harang pga att du fick svar på tal om det du tidigare anförde, ja det är föga förvånande.

Likaså din totala brist på empati för Eric och hans anhöriga (intet nytt där inte).
Citera
2019-02-24, 09:22
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ja, jag förstod att det skulle gå dig över huvudet.

Du hävdar ju med emfas att rättsväsendet är fantastiskt men nu påstår du att det är det mediala trycket som leder till troliga åtal.

Hur skall du ha det?

Att du sedan avslutar med en osaklig harang pga att du fick svar på tal om det du tidigare anförde, ja det är föga förvånande.

Likaså din totala brist på empati för Eric och hans anhöriga (intet nytt där inte).

Var hävdar jag det?

Du kommer bara med en massa floskler, åstadkom något egenproducerat uttänkt material. Du är sinnesslö.
Citera
2019-02-24, 09:40
Medlem
Citat:
Var hävdar jag det?

Du kommer bara med en massa floskler, åstadkom något egenproducerat uttänkt material. Du är sinnesslö.

Ja föga förvånande så byter du fokus konstant när du blir påkommen.

"Var hävdar jag det" mer eller mindre i hela trådens kommentarer från dig landar i att rättsväsendet är ofelbart (välj och vraka själv din clown).

Jaså, jag skall alltså sätta mig och bedriva en egen utredning/forskningsstudie för att du skall bli nöjd?

Betalar du mig för ett tjänstledigt år då?
Blir väl svårt då du själv hävdar att du är sjukpensionär (i tråd skapad av dig själv om fråntagande av körkort pga över 60kmh på skolväg samt med starköl i kroppen, sistnämnda ej orsak till fråntagande av kortet enligt dig).
Citera
2019-02-24, 09:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ja, förhoppningsvis landar det åtminstone i ett fall av vållande till annans död.
Samt att övriga faller inom tjänstefel och inte skrivs av med "ringa" dito.

Det övriga du anför, nja det blir ju ungefär som att fukta fingret och säga "åt det här hållet tror jag att det blåser".
Pröva att sätt en åklagare från polismål på en vanlig enhet och att han där skulle fortsätta att bedriva samma typ av utredningsmetodik, det skulle inte hålla många månader förrän RÅ skulle sätta ned foten.

Samtliga åklagare som varit verksamma på polismål, har alla arbetat på ett helt annat sätt före och efter det att de varit på enheten (något annat hade aldrig accepterats).

Förhoppningsvis landar det i lagstadgad rättvisa, skulle jag vilja säga.
Min gissning är att allt kommer till någon form av lindriga tjänstefel, även efter Hovrätt sagt sitt.

Jag delar inte alls din syn på hur polisutredningar bedrivs, och vi må ha olika ingångssyn på det?
Du ska få en statistiknöt att knäcka - Jämför procentuellt antalet ändrade domslut som kommer från SÅ och som då varit uppe för huvudförhandling minst två ggr jämfört med vanliga åklagarmyndigheten, så kommer du se att orsaken att där polismål insorteras landar i inget åtal alls, snarare ligger hos lagstiftaren, än hos själva myndigheten SÅ.

Vidare kan du även kika på antalet helt friande ärenden som vanliga Å drivit till åtal, jämfört med SÅ.

Det är egentligen först då man begrundat ovanstående som får upp bilden av att SÅ och SU jobbar rättssäkert, och främjar rättssäkerhet genom att tillämpa lagar.
Man får även bilden och uppfattningen att lagstiftaren ibland lämnar en del övrigt att önska.
Senast redigerad av rotesau 2019-02-24 kl. 09:55.
Citera
2019-02-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Förhoppningsvis landar det i lagstadgad rättvisa, skulle jag vilja säga.
Min gissning är att allt kommer till någon form av lindriga tjänstefel, även efter Hovrätt sagt sitt.

Jag delar inte alls din syn på hur polisutredningar bedrivs, och vi må ha olika ingångssyn på det?
Du ska få en statistiknöt att knäcka - Jämför procentuellt antalet ändrade domslut som kommer från SÅ och som då varit uppe för huvudförhandling minst två ggr jämfört med vanliga åklagarmyndigheten, så kommer du se att orsaken att där polismål insorteras landar i inget åtal alls, snarare ligger hos lagstiftaren, än hos själva myndigheten SÅ.

Vidare kan du även kika på antalet helt friande ärenden som vanliga Å drivit till åtal, jämfört med SÅ.

Det är egentligen först då man begrundat ovanstående som får upp bilden av att SÅ och SU jobbar rättssäkert, och främjar rättssäkerhet genom att tillämpa lagar.
Man får även bilden och uppfattningen att lagstiftaren ibland lämnar en del övrigt att önska.

Kruxet är ju att det är inga polisutredningar i den normala meningen, utan här är det ju åklagare från första sekund.

Jag vidhåller att hade vanliga åklagarkammare bedrivit sitt arbete såsom polismåls åklagare, då hade vi haft frekventa upplopp och lynchningar vid det här laget.

Själva internutredarna är ju ett kapitel i sig självt...

Jo, jag vet att gällande vanliga brottmål så borde folk ge fan i att överklaga TR-domar, då det i princip alltid blir straffskärpning i HovR (eller fastslagen dom).

Polismåls dito blir ju lite utom tävlan, av naturliga orsaker (se befintlig statistik).
Citera
2019-02-24, 11:01
Medlem
Manjakiss avatar
Bedrövligt att snutsvinen i Sverige kommer undan så lätt.
Skulle vilja se den patrullen skjuta loss på samma sätt i Rinkeby eller annan förort i Sverige.
Men där vågar grisarna knappt åka in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in