Citat:
Ursprungligen postat av
Berra168cm
Ja, förhoppningsvis landar det åtminstone i ett fall av vållande till annans död.
Samt att övriga faller inom tjänstefel och inte skrivs av med "ringa" dito.
Det övriga du anför, nja det blir ju ungefär som att fukta fingret och säga "åt det här hållet tror jag att det blåser".
Pröva att sätt en åklagare från polismål på en vanlig enhet och att han där skulle fortsätta att bedriva samma typ av utredningsmetodik, det skulle inte hålla många månader förrän RÅ skulle sätta ned foten.
Samtliga åklagare som varit verksamma på polismål, har alla arbetat på ett helt annat sätt före och efter det att de varit på enheten (något annat hade aldrig accepterats).
Förhoppningsvis landar det i lagstadgad rättvisa, skulle jag vilja säga.
Min gissning är att allt kommer till någon form av lindriga tjänstefel, även efter Hovrätt sagt sitt.
Jag delar inte alls din syn på hur polisutredningar bedrivs, och vi må ha olika ingångssyn på det?
Du ska få en statistiknöt att knäcka - Jämför procentuellt antalet
ändrade domslut som kommer från SÅ och som då varit uppe för huvudförhandling minst två ggr jämfört med vanliga åklagarmyndigheten, så kommer du se att orsaken att där polismål insorteras landar i inget åtal alls, snarare ligger hos lagstiftaren, än hos själva myndigheten SÅ.
Vidare kan du även kika på antalet helt friande ärenden som vanliga Å drivit till åtal, jämfört med SÅ.
Det är egentligen först då man begrundat ovanstående som får upp bilden av att SÅ och SU jobbar rättssäkert, och främjar rättssäkerhet genom att tillämpa lagar.
Man får även bilden och uppfattningen att lagstiftaren ibland lämnar en del övrigt att önska.