2019-02-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Anses det inte säkert att gå fram så undviker man det.

Lys ammo syns bara i mörkret vad jag vet, dessutom går en kula 300 m/ sek, det är nog svårt att uppfatta iaf. Sen så är det såklart önskvärt att kunna försvara sig innan gärningsmannen hinner skjuta, varför borde inte vara svårt att fatta.

Lys ammo skulle hjälpt om det var klockan 04:00
https://www.youtube.com/watch?v=6dYX-h-5HDQ

Sen kanske utväckla någon kamera som sitter i polis bilen? Som känner igen olika vapen?
Som hög röntgen,värme kamera. Är det ett plast vapen kanske man kan se det med ny teknik?
https://www.youtube.com/watch?v=J8yUsGGu9uo

https://www.youtube.com/watch?v=IHeX3MqgRO4

https://www.youtube.com/watch?v=KkQmH3usFkc
Senast redigerad av Vidarquintar 2019-02-22 kl. 20:29.
Citera
2019-02-22, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Lys ammo skulle hjälpt om det var klockan 04:00
https://www.youtube.com/watch?v=6dYX-h-5HDQ

Sen kanske utväckla någon kamera som sitter i polis bilen? Som känner igen olika vapen?
Som hög röntgen,värme kamera. Är det ett plast vapen kanske man kan se det med ny teknik?
https://www.youtube.com/watch?v=J8yUsGGu9uo

https://www.youtube.com/watch?v=IHeX3MqgRO4

Ska dom ha en telepatisk länk som på millisekunder talar om för dom att vapnet är gjort i plast då?

Fö finns det RIKTIGA vapen som skjuter riktiga jävla kulor som är gjorda i plast,.
Citera
2019-02-22, 21:14
Medlem
Citat:
Lys ammo syns bara i mörkret vad jag vet, dessutom går en kula 300 m/ sek, det är nog svårt att uppfatta iaf.
När Pekkari var en liten pojke och gjorde lumpen syntes "lys" ammo även i dagsljus. Ammo idag är förmodligen annorlunda. Hastigheten på kulan var inte något problem.
Citera
2019-02-22, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
När Pekkari var en liten pojke och gjorde lumpen syntes "lys" ammo även i dagsljus. Ammo idag är förmodligen annorlunda. Hastigheten på kulan var inte något problem.

Möjligt, jag gjorde lumpen för 20 år sedan och kommer inte ihåg att vi hade någon övning/skjutövning med lys ammo. Dock svårt att se vad det gör för skillnad i en akut nödvärnssituation som denna , då man fort måste upp med vapnet och verka, helst INNAN gärningsmannen avfyrat sitt vapen.
Citera
2019-02-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ska dom ha en telepatisk länk som på millisekunder talar om för dom att vapnet är gjort i plast då?

Fö finns det RIKTIGA vapen som skjuter riktiga jävla kulor som är gjorda i plast,.

Nej men den kanske kan läsa av ämnen som finns i riktiga vapen som krut?
Och är polis bilen skott säker så sitter dom säkert
Citera
2019-02-22, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Nej men den kanske kan läsa av ämnen som finns i riktiga vapen som krut?
Och är polis bilen skott säker så sitter dom säkert

Det finns polisbilar som är skottsäkra, och man kan inte förväntas dom skall sitta och trycka i bilen , ibland måste dom gå ut.
Citera
2019-02-22, 21:38
Medlem
Citat:
Möjligt, jag gjorde lumpen för 20 år sedan och kommer inte ihåg att vi hade någon övning/skjutövning med lys ammo. Dock svårt att se vad det gör för skillnad i en akut nödvärnssituation som denna , då man fort måste upp med vapnet och verka, helst INNAN gärningsmannen avfyrat sitt vapen.
Som jag ser det gör det ingen som helst skillnad. Helt irrelevant.
Ville dock påtala att spårljusammo, med de vapen jag använt, syntes i dagsljus.
Citera
2019-02-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Som jag ser det gör det ingen som helst skillnad. Helt irrelevant.
Ville dock påtala att spårljusammo, med de vapen jag använt, syntes i dagsljus.
Jo för att veta vem som skjuter ökar säkerheten vart skotten tar vägen och minska missförstånd.

I den situationen när en polis skött genom fönsterrutan på polis bilen för att döda en självmords benägen person. Kanske det skulle hjälpt att föraren att se att skotten var från en polisman.
Senast redigerad av Vidarquintar 2019-02-22 kl. 22:49.
Citera
2019-02-22, 22:50
Medlem
Citat:
Det finns polisbilar som är skottsäkra, och man kan inte förväntas dom skall sitta och trycka i bilen , ibland måste dom gå ut.

Då är det bara tekniken som fattas sen behöver dom inte gå ut.
Citera
2019-02-23, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Åklagaren har vållande till annans död, alternativt tjänstefel, som gärningsbeskrivning på en av dom misstänkta.
Dom andra två misstänkta är rubricerade tjänstefel.
Nu är ju det fikonspråk, men i prosa (samt tolkat av mig) tyder det på att det finns vissa faktorer som direkt kan påvisa vållande till annans död, men att dessa faktorer även likväl kan betecknas tjänstefel genom att någon dött.
Något som åklagaren ämnar lämna öppet för rätten att bedöma alltså.

Jag skulle vilja påstå att nära alla utredningar ang poliser/rättsutövare bedrivs djupt och noggrant. Självklart finns undantag där vi kan snacka om utredningshaveri, men dom allra flesta bedöms riktigt, samt om det vidare blir aktuellt - utreds även riktigt.

Ja, förhoppningsvis landar det åtminstone i ett fall av vållande till annans död.
Samt att övriga faller inom tjänstefel och inte skrivs av med "ringa" dito.

Det övriga du anför, nja det blir ju ungefär som att fukta fingret och säga "åt det här hållet tror jag att det blåser".
Pröva att sätt en åklagare från polismål på en vanlig enhet och att han där skulle fortsätta att bedriva samma typ av utredningsmetodik, det skulle inte hålla många månader förrän RÅ skulle sätta ned foten.

Samtliga åklagare som varit verksamma på polismål, har alla arbetat på ett helt annat sätt före och efter det att de varit på enheten (något annat hade aldrig accepterats).
Citera
2019-02-23, 11:22
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:

Du uppgifter du möjligtvis haft i det militära blev skjutning i mkt begränsad omfattning förstår alla som varit i militärtjänst. Efter som du inte ens minns spårljusammunitionen får man betrakta dig som mytomantrollet eftersom du knappast haft nån begåvad tjänst i högre befattning om du ens gjort annat än mönstring . Agerar du där som här blir du snart nedplockad av din egen grupp och fått lära dig veta hut....! (det duger inte med maktbegär serru grabben...!)
Citera
2019-02-23, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Bra teori där! Kanske var det föräldrarna som lejde poliserna?
Du borde kontakta internutredningen och berätta.

Ja foliehattarna går ju verkligen ifrån klarhet till klarhet i denna tråd. Nu är dom så rosenrasande arga att man riktigt kan känna hur dom tuggar fradga bakom sin skärm, där dom genererar oläsbara inlägg med gallimattias

Hur det här gått till är ganska givet, killen har intet haft bättre förstånd än att gå omkring på stan med sådant som liknar vapen. Därefter har en allmänhet sett honom och reagerat på detta och dessa har konstigt nog INTE kunnat se att det var en person med downs syndrom som hade ett leksaksvapen. Poliserna är alltså INTE dom enda som varit tvungen att utgå från att det kunnat vara äkta.

Återigen, det finns INTE en enda jävla poliskår i världen som INTE skjuter verkanseld då dom får det som liknar ett vapen riktat emot sig.

Bara det faktum att foliehattarna tror detta så är det således en realitet vilka det är som saknar grundläggande kunskap i vapenhantering och självskydd här
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-23 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in